Diskuzní fórum https://diskuze.rvp.cz/ |
|
Strategie testování https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=517&t=16905 |
Stránka 18 z 18 |
Autor: | Tomáš Mandík [ čtv 17. úno 2011 21:04:19 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Strategie testování |
Mám také jeden dotaz. Jistě se z této diskuze bude dělat nějaká závěrečná zpráva. Kde bude k nahlédnutí? Velmi by mne zajímalo, co z této diskuze vyplynulo, respektive jak se zpracuje pro další dění. Děkuji. |
Autor: | Janek Wagner [ čtv 17. úno 2011 21:30:40 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Strategie testování |
Jana Petrů píše: Mohu se zeptat, jak dnes "dopadl" Kulatý stůl? Byl jste tam někdo? Bylo nás tam pár Přes weekend bude připravena zpráva a nejspíše již v pondělí ji zveřejníme i s prezentacemi. Závěr byl zhruba: standardy a testování snad ano, ale takto diletantsky určitě ne. Ocituji kolegu Šteffla, který formuloval dva dotazy pro ministra: Kdo je za přípravu standardů odpovědný a jaký je rozpočet přípravy?
|
Autor: | Lenka Urbanová [ čtv 17. úno 2011 21:40:44 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Strategie testování |
Zároveň se tam mluvilo o roli standardů v systému, o tom, k čemu jsou třeba a za jakých podmínek. A také o tom, jakou roli hrají třeba takovéto veřejné diskuze! |
Autor: | Jana Petrů [ čtv 17. úno 2011 22:11:44 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Strategie testování |
Moc děkuji za info. Chtěla jsem tam jít a seznámit se s vámi, ale onemocněla mi dcera. Jsem moc zvědavá na další vývoj. |
Autor: | Lenka Urbanová [ pát 18. úno 2011 7:30:06 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Strategie testování |
Oficiální diskuze byla ukončena! Děkujeme za všechny náměty a připomínky. Pokud připojíte svůj názor po tomto oficiálním ukončení, budeme i za něj vděčni. Pracovní skupiny se ale nyní budou snažit maximálně využít to, co zaznělo v diskuzi do této chvíle. |
Autor: | Janek Wagner [ pát 18. úno 2011 7:56:23 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Strategie testování |
Dominik Dvořák píše: Bohužel výsledky českých žáků se zhoršily ve všech oblastech, které v poslední době sledovaly mezinárodní výzkumy - ve školních matematických znalostech (TIMSS 2007), v matematických a přírodovědných kompetencích pro život (PISA 2009) a ve znalostech z oblasti občanské výchovy (ICCS 2009). Současně jsou špatné i postoje žáků ke škole. Takže kromě dlouhodobého problému s koncepcí kurikula češtiny máme ještě nový problém, který se týká asi všech předmětů a může souviset právě s vágním vymezením požadavků (když se podíváte, od roku 1995 se stále rozvolňuje a požadavky jsou čím dál obecněji formulované). Takže znova: D. D. 1. Nemáme žádnou analýzu výsledků PISA 2009. 2. 15letí, testovaní v PISA 2009, neprošli reformou, čili nejsme schopni korektně ono "rozvolňování", které jedna klika ovlivňující ministra spojuje s RVP, žádným způsobem dát do korelace s trendy ve výsledcích TIMSS, PISA a jiných. 3. Klíčovým faktorem ovlivňujícím trendy jsou podle mne dlouhodobé podfinancování školství, absence Národního vzdělávacího programu (který předpokládá školský zákon z roku 2004) a politika průchodnosti, kterou realizovala podle poradce ministryně Buzkové Profanta ČSSD: voliči chtěli, aby jejich děti měli snadnou maturitu a bakaláře. Dalším faktorem je i vztah dnešních rodičů k hodnotě vzdělání, co ale můžeme chtít od generace, která vyrostla do dospělosti v reálném socialismu a sledovala transformací 90. let a zakotvení korupce jako základního hybatele dnešní české společnosti? Jako informatik si samozřejmě přihřeji polívčičku: dalším faktorem je podcenění role ICT, její neadekvátní zapojení do vzdělávání a samozřejmě i zpackaný pokus o Státní informační politiku ve vzdělávání. To úzce souvisí i s výsledky PISA 2009, kde mají čeští žáci potíže s nesouvislým textem (my říkáme nelineárním), a samozřejmě i jejich s postoji ke škole. Jsem přesvědčen o tom, že za pár let to bude mnohem horší... Až totiž do škol dorazí populační ročníky odchované interaktivními tablety jako iPad a další, tak se elementaristi podělají... |
Autor: | Petr Koubek [ pát 18. úno 2011 9:09:29 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Strategie testování |
Janek Wagner píše: 3. Klíčovým faktorem ovlivňujícím trendy jsou podle mne dlouhodobé podfinancování školství, absence Národního vzdělávacího programu (který předpokládá školský zákon z roku 2004) a politika průchodnosti, kterou realizovala podle poradce ministryně Buzkové Profanta ČSSD: voliči chtěli, aby jejich děti měli snadnou maturitu a bakaláře. Dalším faktorem je i vztah dnešních rodičů k hodnotě vzdělání, co ale můžeme chtít od generace, která vyrostla do dospělosti v reálném socialismu a sledovala transformací 90. let a zakotvení korupce jako základního hybatele dnešní české společnosti? Jako informatik si samozřejmě přihřeji polívčičku: dalším faktorem je podcenění role ICT, její neadekvátní zapojení do vzdělávání a samozřejmě i zpackaný pokus o Státní informační politiku ve vzdělávání. To úzce souvisí i s výsledky PISA 2009, kde mají čeští žáci potíže s nesouvislým textem (my říkáme nelineárním), a samozřejmě i jejich s postoji ke škole. Jsem přesvědčen o tom, že za pár let to bude mnohem horší... Až totiž do škol dorazí populační ročníky odchované interaktivními tablety jako iPad a další, tak se elementaristi podělají... Důvodů bude jistě ještě víc, s prof. Čechovou jsme se včera shodli na jedné sentenci: kdo by dnes šel učit!! Ale je tu jedna změna - všimněte si, že náhle zajímá propad v PISA nejen čtyři novináře a pár set expertů - už zajímá i premiéra vlády!! A to je přeci obrovská příležitost. Jen ji nepromarnit hádkami a netransparentností! Kdy vystoupil předseda vlády v prime timu a pojmenoval situaci, jaká je? Ano, my máme pár potoků, netěžitelný uran, zbytky uhlí a zbytky přírody, ale hlavním zdrojem jsou zde mozky! Hurá, konečně je to téma dne. |
Autor: | Petr Koubek [ pát 18. úno 2011 9:17:43 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Strategie testování |
Janek Wagner píše: Dominik Dvořák píše: Takže kromě dlouhodobého problému s koncepcí kurikula češtiny máme ještě nový problém, který se týká asi všech předmětů a může souviset právě s vágním vymezením požadavků . Je to jen drobnost, a po skončení diskuse - ale problém výsledků PISA ve čtenářských dovednostech NENÍ PROBLÉM KURIKULA ČEŠTINY!!! Je to problém, že se tématu nevěnuje vůbec žádná pozornost. Čtení je i podle zdejší diskuse chápáno jako návyk daný rodinou či kulturou (sic!). No to je ale v informační společnosti katastrofa - čtenářská gramotnost je základním předpokladem pro rozvíjení schopnosti učení a řešení problémů! Tak snad to dolehne aspoň k některým moudrým očím a uším. |
Autor: | Janek Wagner [ pát 18. úno 2011 9:19:37 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Strategie testování |
Petr Koubek píše: Důvodů bude jistě ještě víc, s prof. Čechovou jsme se včera shodli na jedné sentenci: kdo by dnes šel učit!! Určitě je faktorů více a tenhle je velmi důležitý. Peďák byl na posledním místě zájmu už za mých mladých let, mě tam ale stejně ředitel gymplu nepodepsal přihlášku, i když jsem nikdy nic jiného dělat ani nechtěl. |
Autor: | Petr Koubek [ pát 18. úno 2011 9:39:00 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Strategie testování |
Dominik Dvořák píše: Roman Ziegler píše: pokud jde o čtenářskou gramotnost, je jasné, že české děti musely končit špatně, neboť nic takového se v podstatě nejen neučilo, ale de facto to byl zcela nový obor, neboť dříve se v českém jazyce (ani v jiných předmětech) nevěnovala prakticky žádná pozornost. Vím, že toto jsou myšlenky diskutabilní, ale nyní snad konečně začíná diskuze, která měla proběhnout před 6 - 7 roky. Pozdě, ale přece. Roman Z. Myslím, že pan Ziegler velmi dobře vystihl, kde jsou problémy a o čem bychom měli diskutovat. A máme na tu diskusi celý měsíc, že? Bylo by možné odkázat na tento příspovek i ve fóru věnovaném češtině? D. D. Díky, mluvit se o tom musí, ale jindy a jinak... Problém výsledků PISA ve čtenářských dovednostech NENÍ PROBLÉM KURIKULA ČEŠTINY!!! Je to problém, že se tématu nevěnuje vůbec žádná pozornost - dějepis, zeměpis aj. obory jsou rámcově vystaveny jak za krále klacka, s prominutím, kde tam je prostor pro rozvíjení čtenářství? Naopak, co se obsahu kurikula češtiny týká, není situace tak špatná; zhoršit ji však mohou nepromyšleně nastavené váhy v plošných testech . Čtení je i podle zdejší diskuse chápáno jako návyk daný rodinou či kulturou (sic!). No to je ale v informační společnosti katastrofa - čtenářská gramotnost je základním předpokladem pro rozvíjení schopnosti učení a řešení problémů! Takto musí být pojata v kurikulu, v metodické podpoře učitelů, v nasměrování pozornosti dalšího vzdělávání, nasměrování finanční podpory a vůbec, odborné (i inspekční) pozornosti. Dlouhá léta zde stát nahrazovala jen společnost Kritické myšlení. Díky jim za to. Učitelé se ale za přihlížení státu trendům učení se čtením a psaním zatím úspěšně bránili! Tak snad to dolehne aspoň k některým moudrým očím a uším. Koubek, didaktik ČJL |
Stránka 18 z 18 | Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |