Ivana Jelínková píše:
Dokážeme toto všechno ve standardech postihnout? Lze srovnávat žáky s tak velice různorodou intelektovou, volní a sociokulturní úrovní?
Umím vám dát jen velmi obecnou odpověď. Ono se opravdu testuje skoro ve všech vyspělých zemích (i když připouštím, že ne všude plošně). Jsou zkušenosti, že lze získat smysluplná data. Testují i národy, které znám jako dosti lakomé, takže asi nějakou hodnotu za své peníze získávají. Takže problémy, o nichž píšete, lze ohlídat. To, jak se konkrétně ošetří, závisí na tom, k čemu testování slouží a jak se provádí v dané zemi.
I když informace v médiích se někdy vzájemně trochu popírají, my nepracujeme na standardech vedoucích ke
srovnávání žáků, ale k
ověřování toho, zda dosáhli určité úrovně. To nemusí být úplně v rozporu s tím, že se mluví o srovnávacích zkouškách. Smysl má srovnat, kolik žáků v různých školách nedosahuje dané úrovně. Víme, že taková informace není vizitka práce učitelů, ale především obraz složení žákovské populace, a tudíž že má sloužit pro poskytnutí podpory, ne pro "trestání" škol.
Každopádně Vám děkuju za připomínky a otázky, určitě se tím musíme zabývat.