Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Vzdělávací standardy obecně
PříspěvekNapsal: ned 06. úno 2011 15:09:07 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 18. led 2011 10:49:02
Příspěvky: 257
Kateřina Fialová píše:
A ještě něco: bylo tu zmiňováno, že Praha se nejméně podílela na propadu v testech PISA (a asi i těch dalších, zkratky si nepamatuji). Takže by možná stálo za zamyšlení, čím to je. Měla by to být práce ČŠI, vyhledat školy s problémy a pomoci jim. Pak by i odborníci, kteří nyní tvoří standardy nebo i jiní, mohli pracovat jako mentoři přímo na místě.


Vážená paní Fialová, každý, kdo si kdy přečetl aspoň jednu studii o vzdělání nebo se aspoň seznámil s výsledky šetření, jejichž zkratky si nepamatuje, má v této věci zcela jasno a žádné zamyšlení nepotřebuje. Ví také, že váš návrh je pramálo užitečný. S pražskými detmi budou mít stejně dobré výsledky i ostatní školy v republice. Přesněji řečeno: "V České republice je vliv průměrného socioekonomického zázemí školy druhý největší ze zemí OECD." (PISA 2009)

Jenže my se nemůžeme smířit s tím, že dítě je nadosmrti určeno tím, do jaké rodiny nebo obce se narodilo. Smysl má hledat, kde jsou dobré školy v nepodnětném prostředí.

ČŠI sama deklarovala, že nedokáže svými současnými prostředky zjistit vzdělávací výsledky. ČŠI podporuje vytvoření standardů a testů, protože je potřebuje pro to, co doporučujete. To všechno už tu zaznělo.

Nezlobte se, ale myslím, že problém je, že někteří lidé se nad školstvím neustále zamýšlejí, ale neseznámí se před tím s daty. A stejnou představu o vzdělání ordinují i dětem: vědomosti nejsou potřeba, ale mít na věci názor. Nechci tím popřít, že je důležité vést děti ke schopnosti formulovat a obhajovat názor a že naše škola v tom má deficit.


Naposledy upravil Dominik Dvořák dne ned 06. úno 2011 15:15:41, celkově upraveno 3

Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Vzdělávací standardy obecně
PříspěvekNapsal: ned 06. úno 2011 15:09:36 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 26. říj 2010 16:37:39
Příspěvky: 9
Mgr. Zdeněk Sotolář píše:

Možná jich je tu málo jen proto, že je jim diskuse o standaredech prostě ukradená.


Ani ne tak ukradená jako otrávená - většina mých kolegů a kolegyň je otrávená a unavená z neustáleho "diskutování". Abychom pro samé diskutování vůbec učili.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Vzdělávací standardy obecně
PříspěvekNapsal: ned 06. úno 2011 19:35:03 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 06. úno 2011 19:14:36
Příspěvky: 1
Dobrý den,

domnívám se, že stanovení základních standardů nejspíš bude nutností. Pokud má škola nastaveno ŠVP správně, nebude vlastně muset nic měnit. Rozhodně se stane přínosem pro přestupující žáky do jiných škol - rodiče si nebudou stěžovat, že jejich děti neprošli nebo neprojdou určitými předměty. Podle ŠVP totiž jednotlivé hodiny předmětů mohou být rozvrženy do různých ročníků v jednotlivých školách.
Myslím, že testy v pátém ročníku mají naprosto stejný smysl jako v devátém - v tuto dobu přecházejí žáci na střední školu. Proč by tedy neměli splnit určitý standard? Záleží pouze na tom, zda budou testy kvalitní, správně koncipované a skutečně se budou věnovat jednotlivým oblastem. Test typu - zapiš do políčka výsledek složité slovní úlohy zakončené zaokrouhlením, kdy testujícího nezajímá postup, je nevypovídající a zbytečný. (U slovních úloh je, bohužel, problém i ve čtenářské gramotnosti, kterou matematik dost těžko ovlivní.)


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Vzdělávací standardy obecně
PříspěvekNapsal: ned 06. úno 2011 20:04:09 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 21. čer 2009 12:14:57
Příspěvky: 673
Renata Zemková píše:
Dobrý den,

(U slovních úloh je, bohužel, problém i ve čtenářské gramotnosti, kterou matematik dost těžko ovlivní.)


Čtenářská gramotnost je věcí všech! Proč zrovna matematik by ji neměl ovlivnit?


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Vzdělávací standardy obecně
PříspěvekNapsal: pon 07. úno 2011 20:07:20 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 26. říj 2010 16:37:39
Příspěvky: 9
Souhlas - čtenářská gramotnost je věcí všech naukových předmětů.
Jako češtinář bych pro její nácvik a procvičení potřebovala větší časovou dotaci a půlenou třídu - což nemám..


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Vzdělávací standardy obecně
PříspěvekNapsal: úte 08. úno 2011 5:21:35 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 12. říj 2009 12:46:19
Příspěvky: 10
Zcela obecně - diskuze je věc pěkná, ale zatím je zde jen pár desítek lidí, kteří hovoří k věci. Ale zásadně je zapotřebí si uvědomit, že nejdříve musíme vzdělávat učitele - máme z minulosti dost negativních příkladů, že řada výborných věcí zkolabovala. A je to pořád dokola - přidat učivo - JAKÉ - a jak z toho se dostat ke vědomostem ( k osvojenému učivu) - a jak dojít vůbec k dovednostem - TO JE PROBLÉM. A ještě si musíme uvědomit - že nám schází státní vzdělávací cíle. Proč? Nic se nemá přeskakovat. Proč se na většině škol nerealizuje ŠVP? atd. Proč vysoké školy s tím nepracují?


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Vzdělávací standardy obecně
PříspěvekNapsal: úte 08. úno 2011 10:33:04 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 07. úno 2011 12:08:37
Příspěvky: 7
Mgr jaroslav Kotal píše:
Ale zásadně je zapotřebí si uvědomit, že nejdříve musíme vzdělávat učitele


Je mi už pár desítek let, v praxi jsem 21 let,jsem učitelkou pro 1.st ZŠ, speciální pedagog-psychoped, mám rozšiřující specializační kvalifikaci Školní speciální pedagog, absolvované všechny PC moduly,dále se vzdělávám v Aj.....
Myslíte si, že je stále potřeba vzdělávat učitele? Upřímně Vám povím, že už jsem z toho unavená ! Kdo dělá naplno, jede minimálně na 150%. A výsledek? Šťastné oči dětí a uznání rodičů (jistě, že těch uznalých).
Standardy jsou určitě zapotřebí, aby bylo jasné,co má žák zvládat a umět.Jen to tady už skutečně bylo v "zelených rámečkách" vzdělávacího programu Zákadní škola, který zdaleka nebyl tak špatný. Nejde mi na rozum, proč se od něho ustoupilo, když obsahoval vše, k čemu se teď sáhodlouze (draze) vracíme. Vždyť to byla kostra pro možné tvoření kreativního učitele. Nic se nenařizovalo, jen bylo dáno, co musí žák zvládnout v daném ročníku.Formy a metody práce byly jen a jen na učiteli.Nejsem zpátečník, jen mě ta byrokracie ve školství čím dál více ubíjí a odrazuje. Na vše, co děláme stejně, máme stále "odbornější" výrazy a termíny a čeština se nám postupně vytrácí. Vždyť těm našim výročním zprávám průměrný člověk snad už ani nemůže rozumět.
Vím, odbočila jsem trochu od tématu,ale myslím, že to tak cítí i spousta ostatních učitelů.
Takže ještě jednou : standardy ANO. Vždyť i testy v Ped.psychol.poradnách jsou standardizované, tak proč nestandardizovat požadovanou dosaženou úroveň vzdělání s snáslednými možnostmi uplatnění ve společnosti...


Naposledy upravil Lenka Urbanová dne úte 08. úno 2011 11:05:51, celkově upraveno 3
úprava citace


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Čtenářská gramotnost
PříspěvekNapsal: stř 09. úno 2011 10:09:50 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 09. úno 2011 10:02:28
Příspěvky: 1
Velmi rádi bychom se čtenářské gramotnosti více věnovali, leč hodinová dotace je naprosto nedostačující. Vzhledem k tomu,že se uvažuje o zařazení hodin finanční gramotnosti, etické výchovy apod. - máme dotaz - proč nezavést předmět nazvaný čtenářská gramotnost?!!!! :D


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Čtenářská gramotnost
PříspěvekNapsal: stř 09. úno 2011 18:38:51 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 09. úno 2011 17:29:04
Příspěvky: 818
Jana Trnková píše:
Velmi rádi bychom se čtenářské gramotnosti více věnovali, leč hodinová dotace je naprosto nedostačující. Vzhledem k tomu,že se uvažuje o zařazení hodin finanční gramotnosti, etické výchovy apod. - máme dotaz - proč nezavést předmět nazvaný čtenářská gramotnost?!!!! :D


Přiznám se, že využívám volnosti RVP a všechny tyto "předměty" spojuji. Ze dvou procvičovacích češtin je vždy jedna zaměřena na čtenářskou gramotnost. Vyberu článek s určitým tématem (jednou politická situace, jindy např. Fair Trade, romská otázka, ekonomika apod.), vytvořím k němu otázky (ty zadám až když alespoň polovina dětí dočetla, jinak jen hledají odpovědi) a po vyhodnocení následuje diskuze k tématu. Baví nás to všechny. Je to sice trochu nákladné (neustále kopíruji) a časově dost náročné, ale co bychom pro děti neudělali, ne? Zvlášť když to rodiče ocení 8-) .


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Vzdělávací standardy obecně
PříspěvekNapsal: stř 09. úno 2011 20:11:35 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: úte 19. kvě 2009 16:16:00
Příspěvky: 721
Mě to nedá ... copak je čtenářská gramotnost pouze záležitostí češtiny? Podle mě ji lze rozvíjet i v jiných předmětech.

_________________
Petra


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 74 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: