Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Vzdělávací standardy obecně
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=517&t=17059
Stránka 7 z 8

Autor:  Ondřej Hausenblas [ stř 16. úno 2011 17:20:39 ]
Předmět příspěvku:  Re: Vzdělávací standardy obecně

Je snadné říkat "souhlasím/nesouhlasím", ale těžké tomu rozumět, když se tady pořád neví, s čím že to vlastně souhlasíme nebo nesouhlasíme! Mnozí tu diskutují o standardu jako o testu - ale to není totéž! (Dokonce ani v tom Bělounovi ne, ta bichle by byl test na půl života.)
Jiní tu diskutují o tom, že "přece" potřebujeme vědět, v jakém máme právě vzdělávání stavu, když chceme něco zlepšovat, ale úplně a opakovaně jim uniká, že nedělají rozdíl mezi sondáží a plošným testováním, tedy mezi tím, kdy se něco zkoumá, a kdy se chce kontrolovat kvůli financování, mezi tím, kdy stačí sonda (ta je levná a neškodí natrvalo), a kdy se spustí velkolepé ministeriální testování všech žáků, které zásadně ovlivní nejen výuku dětí na mnoho let, ale taky zdeformuje veřejnou diskusi - nepoučení novináři, málo poučení rodiče i učitelé, ohrožení ředitelé, zastánci různých lobby se budou na veřejnosti hádat o číslíčka, ale sotvakdo bude vědět, co doopravdy znamenají o výuce a učení dětí.
Málokdo dělá náležitý rozdíl mezi tím, co se ve výuce dá ovlivnit a zlepšit zavedením standardu, anebo snad spuštěním masivního testování, a co se má a dá lépe dělat soustavným profesním vzděláváním učitelů.

A už vůbec tu nemáme jasno, co vlastně je větší "reformou", větším zásahem či řezem do školství: zavedení RVP, anebo tvorba a zavádění standardu? Standard není vůbec žádná maličkost, naopak možná je to těžší a zásadnější úkol než pochopit cíle RVP a jeho klíčové kompetence. U standardu totiž do uvažování tvůrců i praktiků vtrhává milion detailů, osobních pedagogických stereotypů a preferencí. Při myšlení o cílích by nebylo tak obtížné se dobrat shody (kdyby se o to snad byli jeho tvůrci pokusili), protože obecnost cílů vylučuje, že by rámcových cílů byly tisíce. Ale jak vytvořit shodu mezi učiteli nad těmi o stupeň konkrétnějšími standardy, když je učitelů sto tisíc a každý má hodně svoje zkušenosti? A měl jiné děti v jiném sociálním okolí, a učil i jiné generace za jiných poměrů?
To bude ale nakonec velice svádět k tomu, aby ten standard byl vytvořen "už konečně", a "jednou skupinou odborníků a učitelů, protože to přece jinak nejde". Všechny nedostatky a nešvary pedagogického myšlení u nás se v něm budou kondenzovat.

Právě proto jsou uspěchané a okázalé nápady z ministerstva tak nezdravé. Neberou v úvahu, že vzdělávání je kulturní, a nikoli politický nebo mediální proces. Politika a média jsou (bohužel) masáž, ale vzdělávání je mnohaletou výchovou všech lidí, navíc ještě v nedospělém a ne zcela svéprávném období života.

Kolegyně Rybářová to výše napsala dost jasně:
Citace:
Podle mých zkušeností [(umí zformulovat kritéria žákova výkonu, používat je v praxi atd.] jen velmi málo učitelů. A velmi mne mrzí, že MŠMT svým zbytečně rychlým postupem v podstatě promarňuje jedinečnou možnost učitele k přemýšlení nad kriteriálním hodnocení vést.


Zbrklými nápady MŠMT se promarní i další příležitosti, nejenom k přemýšlení nad hodnocením, ale i zodpovědné přemýšlení učitele nad smyslem vzdělávání (cíle), nad vlastními postupy ve výuce (metody, obsahy, náročnost), nad potřebou zvládat, ale nepřeválcovat rozmanitost povah a potřeb žáků a kdoví co ještě.
Teď se jistě dozvíme, že návrhy z MŠMT mají právě ten účel, aby se věci vyjasňovaly. Tak fajn, ale my jsme učitelé, a víme, že jasno se v hlavách lépe dělá promyšlenými kroky než plácáním do vody.
Bylo by moc hezkým výsledkem téhle kratinké diskuse úzkého kroužku zájemců, kdyby ministerstvu došlo, že se základní věci musejí nejprve základně promýšlet, hodně se poučit, ubránit se touze po vnějších a urychlených efektech. Nejrychleji se dobrých výsledků dobereme, když po cestě nebudeme dělat nesmysly, jejichž pozdním napravováním se vše o desetiletí zpomalí.

Autor:  Dominik Dvořák [ stř 16. úno 2011 18:54:03 ]
Předmět příspěvku:  Re: Vzdělávací standardy obecně

A není třeba ta zpětná vazba učitelům prostřednictvím otestování jejich školy tím, co by mohlo ty učitele motivovat k tomu, aby na sobě pracovali?

Z poměrně rozsáhlé rešerše literatury nám vyšlo, že ve světě se všude požaduje sledování, které vzdělávání učitelů má příznivé efekty na vzdělávání výsledky jejich žáků. Dospělo se k poznání , že nemá moc smysl učitele vzdělávat, když nevíme, jestli se to pak vůbec promítne do jejich práce a hlavně jestli to nějak pomůže žákům ve škole.

Čili ve světě je idea testování úzce spojena s ideou vzdělávání učitelů (a naopak). Ale já se tady pořád dozvídám, že ti, kdo nejsou proti testování, vlastně ničemu nerozumějí, tak to asi zase chápu špatně...

Autor:  Jana Blažková [ stř 16. úno 2011 19:56:46 ]
Předmět příspěvku:  Re: Vzdělávací standardy obecně

Nelze přece nejdříve testovat a pak stavět standardy. V tom je tato cesta pomýlená. Toť vše.

Autor:  Jana Petrů [ stř 16. úno 2011 20:30:22 ]
Předmět příspěvku:  Re: Vzdělávací standardy obecně

A ještě před standardy národní strategii rozvoje vzdělávání.

Autor:  Dominik Dvořák [ stř 16. úno 2011 23:32:53 ]
Předmět příspěvku:  Re: Vzdělávací standardy obecně

Jana Blažková píše:
Nelze přece nejdříve testovat a pak stavět standardy. V tom je tato cesta pomýlená. Toť vše.


No, tak kategoricky to nevidím. Může se začít ověřovat to, jak moc se liší výsledky testování dětí na počítačích od testů tužka/papír. Může se zkoumat, zda jsme vůbec schopni realizovat testování on-line.

A především pro nastavení standardů musí proběhnout nějaké zjištění toho, kde jsme. Standardy se v jistém smyslu musí nastavit až po testování v pilotním režimu. Například proto, že i odborníkům dělá problém odhadnout, co děti zvládnou.

Co se týče národní strategie - já jsem zastánce salámové metody čili flikování děr, na zásadní strategie moc nevěřím. Ale to je moje osobní stanovisko.

Autor:  Jana Petrů [ čtv 17. úno 2011 7:18:27 ]
Předmět příspěvku:  Re: Vzdělávací standardy obecně

Často pracuji s žáky v geometrii od ruky a říkám jim: musíte vědět, kam míříte, cíl nesmíte pouštět ze zřetele, ani když na něj v určité chvíli nevidíte. A stejně to cítím i v jiných oblastech života. Nemusíme tomu říkat Národní strategie (zní to příšerně - stratos = vojsko, strategos = generál), ale měli bychom vědět, jaké dovednosti má mít žák na konci ZŠ, na jakých základech bude stavět svou dospělost a své občanství. Měl by mít sociální cítění, měl by být svobodný, měl by mít pokoru, měl by o něco usilovat, měl by ctít pravdu a umět ji hájit, měl by mít zájem o svět, ... Co k dosažení tohoto profilu potřebuje? Tuto otázku bychom si měli klást při tvorbě jakýchkoli kontrolních nástrojů.

Autor:  Taťána Majerová [ čtv 17. úno 2011 8:24:47 ]
Předmět příspěvku:  Re: Vzdělávací standardy obecně

Salámová metoda? Ta znamená, že postupuji pěkně systematicky po kouskách, s vědomím jasně vytyčeného vzdáleného cíle. To není, že náhodně udělám pár řezů do štangle salámu.

Autor:  Mgr. Zdeněk Sotolář [ čtv 17. úno 2011 9:37:29 ]
Předmět příspěvku:  Re: Vzdělávací standardy obecně

Hurá do testování!
http://www.novinky.cz/domaci/225479-dob ... ousky.html

Autor:  Petr Koubek [ čtv 17. úno 2011 10:14:22 ]
Předmět příspěvku:  Re: Vzdělávací standardy obecně

Dominik Dvořák píše:
A není třeba ta zpětná vazba učitelům prostřednictvím otestování jejich školy tím, co by mohlo ty učitele motivovat k tomu, aby na sobě pracovali?
...
Čili ve světě je idea testování úzce spojena s ideou vzdělávání učitelů (a naopak).

Tak pane doktore, pokud to dopadne takto a v systému přibude starost o další rozvoj učitelských kompetencí v návaznosti na zjištění pilotního a později plošného šetření (či evaluace?), nikdo se proti tomu přeci nebude až tak silně bránit. Problém je v tom, že toto takto otevřeně v mediálním, tedy obecném diskurzu chápáno a pojmenováváno není...
Navíc při přípravě indikátorů pro budoucí srovnávačky bylo jasně řečeno, že se mají vytipovat ty z dovedností požadovaných RVP ZV, které jsou testovatelné. To ale rozhodně dopadne na obsah a cíl vzdělávání - to jasně redefinuje státní priority vzdělávání v oborech!!
V rozboru úkolu Dárek se dále ukazuje, že takováto testová úloha na komplexní dovednosti čtenáře vyžaduje takový časový prostor, že by to pokrylo většinu testovacího času. Budou v e-testech i takovéto úlohy a nebo jen zaškrtávání. To by myslím stálo za krátkou a jednoznačnou odpověď... Děkuji.

Autor:  Dominik Dvořák [ čtv 17. úno 2011 16:52:36 ]
Předmět příspěvku:  Re: Vzdělávací standardy obecně

Taťána Majerová píše:
Salámová metoda? Ta znamená, že postupuji pěkně systematicky po kouskách, s vědomím jasně vytyčeného vzdáleného cíle. To není, že náhodně udělám pár řezů do štangle salámu.


Ano. Souhlasím. Salámová metoda by měly být drobné kroky správný směrem, nikoli procházka opilého námořníka vyhozeného z baru po zavírací hodině (random walk). On se sice po nějakém čase taky dostane kus od barových dveří, ale to jsem neměl na mysli. Děkuji Vám za připomínku.

Stránka 7 z 8 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/