Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Známe příčiny neúspěchu v testech PISA?
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=517&t=17079
Stránka 1 z 4

Autor:  Kateřina Fialová [ čtv 27. led 2011 7:34:43 ]
Předmět příspěvku:  Známe příčiny neúspěchu v testech PISA?

Vzhledem k tomu, že ostatní témata se týkají přímo tvorby standardů, případně plošného testování, chtěla bych otevřít nové téma, a to je hledání příčin propadu českých žáků v testech PISA.

Našla jsem ukázky testů čtenářské gramotnosti na http://aktualne.centrum.cz/domaci/zivot ... st-otazky/. Jako správný učitel jsem se do toho pustila, ale záhy jsem zjistila, že mě to nebaví. Ano, mohlo to být způsobeno tím, že jsem neměla tištěnou verzi, ale hned mě také napadlo, zda naši deváťáci nemohli zaujmout k testům postoj "o nic nejde" nebo "nebaví mě to". Navíc i odpověď na první otázku mi přišla nejednoznačná... Ale to bychom se dostali k jinému tématu (lobby atd.).

Tak teď ke školním neúspěchům obecně.
Podle výzkumů (např. http://www.czso.cz/csu/redakce.nsf/i/ko ... a_internet a http://www.tns-aisa.cz/NewsDet-n25.aspx) výrazně roste počet uživatelů mobilních telefonů a internetu (a to ve výše uvedených nejsou zaharnuty děti).
V jiných diskusích je výrazná převaha názorů, že škola je pro žáky nezajímavá právě proto, že jim nevyjdeme vstříc v jejich způsobu života. Jinými slovy, kdyby bylo ve škole více IT, děti by škola více bavila. Ale já se ptám: nemůže být právě prudký nárůst uživatelů internetu, facebooku, mobilního telefonu apod. PŘÍČINOU snižování úrovně školních dovedností? Domnívám se, že děti dostávají do rukou nástroj dřív, než ho vůbec dokáží unést. Myslím, že nejdřív musíme naučit děti myslet a vytvářet si úsudek a pak teprve je nechat zacházet se zbraní. A např. internet takovou zbraní je (i na to existuje spousta studií a odborných článků). Ne náhodou se výrazněji zhoršují kluci, kteří jsou také častějšími hráči her.

Nechci vás zahltit dlouhými úvahami ani množstvím odkazů. Možná, že zůstanu s tímto pohledem osamocená. Ale kdo se pečlivě zabere do studia fenoménu médií, vztahu dětí k nim a vlivu médií na děti, určitě pochopí, o čem mluvím. Už se o tomto tématu nemluví jen v ojedinělých článcích, ale vycházejí i knihy s tímto tématem (např. Uwe Buermann - Jak (pře)žít s médii).

Určitě to nebude jediná příčina, ale považuji ji za velmi zásadní a nepřehlédnutelnou. Zajímá mě, jak se na to dívají ostatní učitelé.

KF

Autor:  Lenka Urbanová [ čtv 27. led 2011 9:24:14 ]
Předmět příspěvku:  Re: Známe příčiny neúspěchu v testech PISA?

Výborné téma, děkujeme!
Ráda bych upozornila, že mimo diskuzní rámec ke standardům ZV jsme tato témata probírali / probíráme i zde:

Autor:  Dominik Dvořák [ čtv 27. led 2011 9:52:00 ]
Předmět příspěvku:  Re: Známe příčiny neúspěchu v testech PISA?

Kateřina Fialová píše:
Tak teď ke školním neúspěchům obecně. Ale já se ptám: nemůže být právě prudký nárůst uživatelů internetu, facebooku, mobilního telefonu apod. PŘÍČINOU snižování úrovně školních dovedností? KF


Vážená paní Fialová, nejsem sice učitel, ale dovolím si zareagovat. Podívejme se na země, které ve výzkumu PISA 2009 nejlépe uspěly ve čtenářské gramotnosti:

1. Korejská republika (Jižní Korea) 2. Finsko 3. Kanada 4. Nový Zéland 5. Japonsko... (vynechávám malé regiony jako Šanghaj, Singapur). Třináct příček NAD námi jsou USA.

Jsem si docela jist, že děti v těchto zemích jsou stejnými nebo většími uživateli internetu, facebooku, mobilního telefonu... jako české děti. Taky nevěřím, že mají nějak zásadně jiný "vztah ke knize". Proč by nizozemské, australské, polské děti testy více bavily než naše děti? Přesto jsou jejich výsledky výrazně lepší.

V oblasti čtenářské gramotnosti jsme byli podprůměrní už před deseti lety (PISA 2000), kdy sociální sítě, internet atd. zdaleka nebyly součástí běžného života dětí.

Myslím, že opravdu je třeba hledat příčinu ve škole, a nesvádět to na faktory mimo ni, přestože to pro část učitelů může být pohodlnější než přiznat si, že je potřeba změnit přístup.

Autor:  Kateřina Fialová [ čtv 27. led 2011 9:57:27 ]
Předmět příspěvku:  Re: Známe příčiny neúspěchu v testech PISA?

Lenka Urbanová píše:
Výborné téma, děkujeme!
Ráda bych upozornila, že mimo diskuzní rámec ke standardům ZV jsme tato témata probírali / probíráme i zde:



Ó jé, děkuji za upozornění. Že bych byla "čtenářsky negramotná"? Budiž mi jako polehčující okolnost uznáno to, že jsem spíše praktik a touto teoretickou platformou jsem se začala zabývat až po vzniku diskuse o plošném testování a standardech. Je ale pravdou, že diskuse velice rychle stárnou. Podívejte se třeba na blog Respektu. Ať je téma jakkoli závažné, po třech dnech je "staré" a diskuse umlká. A protože hledání příčin považuji za základ pro další postupy (podobně jako lékař musí nejdříve stanovit diagnosu a pak teprve zvolit terapii), myslím, že i toto téma patří do této diskuse.

Autor:  Lenka Urbanová [ čtv 27. led 2011 10:01:31 ]
Předmět příspěvku:  Re: Známe příčiny neúspěchu v testech PISA?

Vše je v naprostém pořádku!
Propojování diskuzí je moje práce, nemusíte přeci tušit, co se v portálových fórech už dělo :-)

Autor:  Mgr. Zdeněk Sotolář [ úte 01. úno 2011 18:46:19 ]
Předmět příspěvku:  Re: Známe příčiny neúspěchu v testech PISA?

Dvořák píše: Myslím, že opravdu je třeba hledat příčinu ve škole, a nesvádět to na faktory mimo ni, přestože to pro část učitelů může být pohodlnější než přiznat si, že je potřeba změnit přístup.

Přístup. To je to, oč tu bohužel vlastně nejde. Vyrábí se testy, které s přístupem nemají nic společného. Jasně, to se dá totiž spíchnout v jednom volebním období. Změna přístupu je ale delší. Ukáží nám testíky zaškrtniabcd, jak změnit přístup? Sotva. Když jsme si tak jisti sešupem v ČG, pro hledáme ještě další metr? Budeme měřit, co je už změřeno?

Jednou z příčin neúspěchu jsou naše učebnice. Vydavatelé reagují rychle: do roka a do dne tu máme učebnice s nápisem "Zpracováno podle standardů" a samozřejmě s doložkou MŠMT. Ale obsah? Svět úkolů PISA, SCIO nebo KALIBRO a svět úkolů z učebnic je nesrovnatelný. Můžeme si zajisté vybírat. Ale je opravdu z čeho? Můžeme si texty psát sami. Ale máme na to čas? Co kdyby místo vzorového ŠVP vznikla vzorová učebnice? Ne aby v ní byla předepsana suma pouček, ale aby v ní byl konečně ten nový přístup.

Pořád jenom slyším, kde že se testuje a kde že jsou standardy. Ale to je vše, co ony úspěšné státy dělají?

Autor:  Kateřina Fialová [ úte 01. úno 2011 21:30:26 ]
Předmět příspěvku:  Re: Známe příčiny neúspěchu v testech PISA?

Nevím, jestli je to náhoda, že zrovna dnes jste psal o vytváření materiálů, ale zrovna včera jsem strávila 3 hodiny jenom tím. Ale spíš nás všechny tahle diskuse vyburcovala k větší aktivitě.
Pracovala jsem se svými žáky průběžně, ale spíš nárazovitě, na čtenářské gramotnosti (i když jsem tomu tak neříkala) od páté až do současné deváté třídy. Přesto jsem neodolala a v posledních dnech jsem jim v jednotlivých předmětech zadala ukázkové úlohy (angličtina, matematika, čeština) a výtažek z PISA testu na ČG. A představte si, že na 100% to zvládla víc než polovina třídy, dokonce i ti, kterým dávám trojky a čtyřky, měli 2/3 správně. Tak nevím, kde je chyba.
Ale proč jsem se hlavně rozepsala na toto místo je důvod, že si opravdu musím vytvářet texty sama. Vybrat vhodný text, opsat, vytvořit otázky... Oni to pak za deset minut mají hotové a na další hodinu znovu. A nejhorší je, že pokud si to hned nenalepí do sešitu, na konci vyučování se to zametá...
A stejné je to s matematikou: Běloun ani další sbírkaři nejsou schopni (nebo jen ojediněle) vymyslet reálnou slovní úlohu. Někdy si přečtěte zadání úloh a budete žasnout. Takže z hotových úloh beru čísla a vytvářím své slovní úlohy, ale jen občas, protože sil a času není nazbyt. Do toho slovní hodnocení na vysvědčení, výstupní hodnocení k přihláškám...

Autor:  Dominik Dvořák [ úte 01. úno 2011 21:32:00 ]
Předmět příspěvku:  Re: Známe příčiny neúspěchu v testech PISA?

Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
Pořád jenom slyším, kde že se testuje a kde že jsou standardy. Ale to je vše, co ony úspěšné státy dělají?


Ambicí týmu, který připravuje standardy, není navrhnout všechna potřebná opatření pro české školství. Na tom pracují odborníci na školskou politiku. Existuje řada komplexních materiálů. Na vládní straně je to třeba Bílá kniha nebo "dlouhodobý záměr". Na nevládní straně je to třeba analýza firmy McKinsey, koncepční materiály ISEA aj.

Váš diskusní příspěvek mi připadá, jako kdybyste říkal zřízenci, který sádruje zlomenou nohu lyžaře, že péče o zdraví vyžaduje taky předepisovat brýle krátkozrakým nebo opravit střechu v nemocnici. Je to sice pravda, ale sdělovaná na nesprávném místě a trochu k ničemu. Koncepční otázky školství se řeší na jiných fórech, řeší je jiní odborníci. V tuto chvíli se všichni citovaní a mnozí další shodnou, že standardy jsou potřeba, ale měly by být dobré. My jsme jenom ti zřízenci, ne ředitelé nemocnice. Řešíme jeden dílčí úkol, který považujeme za smysluplný. Diskuse o cílech vzdělávání se mi zdá užitečná celkem nezávisle na dalších krocích.

V Singapuru, který patří ke světové špičce, měli donedávna jednotnou učebnici matematiky. Tak jako my před rokem 1989. Přesto nepovažuju to, co navrhujete, za dobrý nápad. Myslím, že kdo v této zemi dokáže napsat dobrou učebnici, už ji napsal. (A napsali ji také mnozí z těch, kdo učebnici napsat neumějí. ;) ) Obávám se, že žádné nové autorské kolektivy s geniálními koncepcemi v záloze nečekají. A pokud by stát začal zasahovat do trhu učebnic víc, než to dělá, nevyhrála by to u nás v korupčním Česku nejlepší učebnice, ale učebnice, za níž by stál tým s nejlepšími kontakty. Mimo jiné i proto, že by odborná veřejnost nedosáhla shody na didaktických kritériích výběru, tak jak se to odráží i zde ve sporech o koncepci jednotlivých vzdělávacích oblastí. Máte pravdu, že učebnice jsou důležité. Ale my máme co dělat, abychom našli cestu k dobrým standardům.

Autor:  Dominik Dvořák [ úte 01. úno 2011 21:42:08 ]
Předmět příspěvku:  Re: Známe příčiny neúspěchu v testech PISA?

Kateřina Fialová píše:
... v posledních dnech jsem v jednotlivých předmětech zadala ukázkové úlohy (angličtina, matematika, čeština) a výtažek z PISA testu na ČG. A představte si, že na 100% to zvládla víc než polovina třídy, dokonce i ti, kterým dávám trojky a čtyřky, měli 2/3 správně. Tak nevím, kde je chyba.


Díky za informaci o "pilotáži". Proč by někde měla být chyba? Pokud jde o ukázkové úlohy, my se snažíme nastavit minimální standardy, tedy vlastně požadavky na čtyřkaře. Zda to děláme dobře, to zjistíme teprve pilotováním. Druhá otázka je, zda v některých předmětech nemáme ty požadavky ve srovnání se světem celkově moc nízko.

Samozřejmě nevím, kde jsou Vaše děti v rámci celé populace. Pražský nebo liberecký průměr bývá jiný než v karlovarském kraji atd. Ostatně Vaše aktivní účast v této diskusi naznačuje, že ani Vy nebudete průměrná nebo podprůměrná učitelka.

Autor:  Kateřina Fialová [ úte 01. úno 2011 21:52:44 ]
Předmět příspěvku:  Re: Známe příčiny neúspěchu v testech PISA?

Pokud by testy v této podobě měly sloužit k pozvednutí sebevědomí žáků, jsou perfektní. Pokud ale mají podat obrázek o vzdělanosti národa... :roll:
Myslím, že bychom se měli na tesstování vykašlat, Vy odborníci byste měli svou invenci a zkušenosti vrhnout do sborníků úloh a textů pro jednotlivé předměty, samizdatem by se to vytisklo a bylo by. (Odpusťte malou nadsázku, to je únavou.)

Stránka 1 z 4 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/