Dominik Dvořák píše:
Mgr. Jan Zouhar píše:
Nemá značný vliv. Žáci, kteří absolvovali ZŠ podle ŠVP ještě nevyšli. Na to nemůžeme zapomenout.
… Když první mezinárodní výzkumy (TIMSS 2011, PISA 2012), které "změří" absolventy škol podle ŠVP, prokážou jejich dobré výsledky, bude to skvělé. Pokud se to však nestane, budou zde připravené standardy a odpilotované testy. Před zveřejněním výsledků to stejně nebude vše připraveno, takže rozhodnutí o použití testů a standardů padne až pak. Doufám.
V několika příspěvcích nejenom v tomto vláknu se objevuje jeden předpoklad, který by bylo vhodné uvést v souvislostech.
Má RVP vliv na dnešní absolventy a bude mít RVP vliv na absolventy za rok?Na obě otázky lze s určitou mírou jistoty odpovědět ano i ne. RVP na většině škol
neznamenal převratnou změnu ve stylu práce. Cesta od vytvořeného RVP ke znalostem a dovednostem žáků je mnohem delší než může na první pohled vypadat.
RVP je podklad pro tvorbu ŠVP (jestli dobrý či špatný nechávám nyní stranou). Tvorba ŠVP je výrazně ovlivněna mj. učitelským sborem – „duchem“ školy apod. Využití kurikulárních dokumentů (jako je ŠVP, nebo bývaly osnovy) v konkrétní výuce je různé. Zkušenost potvrzená výzkumy ale ukazuje, že mnohem větší vliv na výuku mají učebnice. Zda žák zvládne to co má, je pak v neposlední řadě závislé na učiteli a žáku samém. Teze, že změna či úprava RVP, nebo jejich zpřesnění do podoby standardů se bezprostředně promítne do výuky, je dost iluzorní. Ani výsledky testování (byť je to jeden ze silných nástrojů – proto velká obava z jeho nevhodného nastavení ze strany odborníků) se nedostaví hned po jejich zavedení, ale až s delším časovým odstupem.
Netroufám si hovořit za učitele, byť jsem jeden z nich. To, co nejvíce učitelé současné školy potřebují, je především delší období relativního klidu na práci a případně zajištění podpory tam, kde schází.