Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 3 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Stanovisko Pedagogické fakulty Ostravské univerzity
PříspěvekNapsal: čtv 17. úno 2011 10:17:08 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 17. úno 2011 10:11:12
Příspěvky: 1
Ostrava, dne 17. února 2011
Stanovisko Pedagogické fakulty Ostravské univerzity v Ostravě
ke standardům základního vzdělávání pro žáky 5. a 9. tříd základních škol na základě výzvy ministra školství Josefa Dobeše
s odkazem na:
1. závěry Rady EU ze dne 11. května 2010 o kompetencích na podporu celoživotního učení a o iniciativě „Novými dovednostmi k novým povoláním (2010/C 135/03)
2. doporučení Evropského parlamentu a Rady ze dne 18. prosince 2006 o klíčových schopnostech pro celoživotní učení
3. usnesení Rady ze dne 15. listopadu 2007 o nových dovednostech pro nová povolání a závěry Rady ze dne 9. března 2009 o nových dovednostech pro nová povolání – předvídání a zohledňování potřeb trhu práce a potřeb kvalifikací
4. závěry Rady a zástupců vlád členských států zasedajících v Radě ze dne 22. května 2008 o podpoře tvořivosti a inovací prostřednictvím vzdělávání a odborné přípravy;
5. závěry Rady a zástupců vlád členských států zasedajících v Radě ze dne 21. listopadu 2008 o přípravě mladých lidí na 21. století;
6. závěry Rady ze dne 26. listopadu 2009 o profesním rozvoji učitelů a vedoucích pracovníků škol;
7. závěry Rady ze dne 12. května 2009 o strategickém rámci evropské spolupráce v oblasti vzdělávání a odborné přípravy („ET 2020“)
nemůžeme rozhodně souhlasit
s obsahem připravovaných standardů základního vzdělávání pro žáky 5. a 9. tříd základních škol, tak jak byly představeny na metodickém portálu RVP. A to zejména z následujících důvodů:
a. nezahrnují nezbytnou součást v podobě aktuálních klíčových kompetencí uvedených ve výše uvedených dokumentech, zejména pak klíčové kompetence schopnost učit se, smyslu pro iniciativu a podnikavost, sociální a občanské schopnosti, včetně kulturního povědomí a vyjádření;
b. není respektována návaznost na vznikající Národní soustavu kvalifikací a Národní soustavu povolání, které mají být jasnou vazbou na systém počátečního vzdělávání v ČR a na Evropský rámec kvalifikací (EQF).
Z uvedených důvodů navrhujeme MŠMT a pracovní skupině, která má tvorbu daných standardů v kompetenci, využití zkušeností Pedagogické fakulty Ostravské univerzity v souvisejících pracích s konečným cílem - začlenění výše uvedené absentující vzdělávací oblasti do standardů.

Doc. PhDr. Josef Malach, CSc.
Děkan

Pedagogická fakulta
Ostravská Univerzita v Ostravě
Mlýnská 5
701 03 Ostrava
tel.: + 42 597 09 2501, 2502
mobil: + 42 731 505 280
fax: + 42 596 120 705
e-mail: josef.malach@osu.cz

PS: v příloze je uvedný celý text s odůvodněním


Přílohy:
PdF_OU_Stanovisko_ke_standardum_MSMT.doc [35.5 KiB]
195 krát
Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Stanovisko Pedagogické fakulty Ostravské univerzity
PříspěvekNapsal: čtv 17. úno 2011 16:34:52 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 18. led 2011 10:49:02
Příspěvky: 257
Pracovní skupiny vycházejí při formulaci stadnardů z českých vzdělávacích dokumentů, i když samozřejmě k zahraničním zkušenostem přihlížejí. Snažíme se brát ohled na zkušenosti zemí, které dosáhly v posledních letech významného zlepšení v mezinárodních šetřeních, nebo si udržují dlouhodobě stabilní dobré výsledky.

Sám za sebe se domnívám, že i Evropská unie v posledním období začíná "objevovat" fakt, že základní vzdělání má budovat především základní dovednosti.
Cituji z mého oblíbeného dokumentu 14948/10 EDUC 175 SOC 658, který se zdá novější než Vámi citované dokumenty:

1. Získávání základních dovedností, coby základu pro rozvoj klíčových kompetencí všech na
základě celoživotního učení, bude hrát nesmírně důležitou úlohu při zlepšování možností
pracovního uplatnění občanů, jejich sociálního začlenění a osobního naplnění. Jsou proto
zapotřebí opatření zaměřená na boj proti nedostatečným vzdělávacím výsledkům a proti
sociálnímu vyloučení.

2. Dobrá úroveň čtenářské a matematické gramotnosti spolu s pevným osvojením základních
zákonitostí přírody a základních vědeckých pojmů jsou předpokladem získání klíčových
kompetencí pro celoživotní učení, a proto je třeba jim věnovat pozornost již od útlého věku.

3. Základní dovednosti v oblasti čtenářské a matematické gramotnosti jsou rovněž
předpokladem schopnosti se učit: pomáhají jednotlivcům v přístupu k novým vědomostem
a dovednostem, k jejich získání, zpracování, osvojení a k jejich komunikaci a rovněž jim
pomáhají získat schopnost samostatně se učit.


Samozřejmě, každá pomoc je jistě vítaná. Jen mi dělá starost, zda se třeba nebude Pedagogická fakulta OU nebo MEC ucházet o předpokládanou státní zakázku v oblasti testování. Protože standardy budou hrát asi jistou roli při formulaci zadání pro testovací firmu, mohlo by pak být výběrové řízení napadeno pro konflikt zájmů.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Stanovisko Pedagogické fakulty Ostravské univerzity
PříspěvekNapsal: pát 18. úno 2011 7:29:46 
Offline
Moderátor
Uživatelský avatar

Registrován: úte 16. říj 2007 20:29:07
Příspěvky: 3385
Oficiální diskuze byla ukončena!

Děkujeme za všechny náměty a připomínky. Pokud připojíte svůj názor po tomto oficiálním ukončení, budeme i za něj vděčni. Pracovní skupiny se ale nyní budou snažit maximálně využít to, co zaznělo v diskuzi do této chvíle.

_________________
Lenka Urbanová, hlavní moderátor
Inovujeme Metodický portál RVP.CZ - inovujeme.rvp.cz.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 3 ] 

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron