Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Lze používat interaktivní tabuli bez i-učebnice?
PříspěvekNapsal: pát 12. bře 2010 11:46:26 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 11. bře 2010 23:49:19
Příspěvky: 2
Janek Wagner píše:
Martin Vacata píše:
Tak jsem se zaregistroval, vypadá to tu zajímavě ;-)
Mohu se zeptat, co a v jaké třídě učíte?


II. stupeň - tělesná výchova, zeměpis a částečně angličtina, to bohužel neaprobovaně.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Lze používat interaktivní tabuli bez i-učebnice?
PříspěvekNapsal: pát 12. bře 2010 18:44:09 
Pavlína Hublová píše:
Návštěvník píše:
...mi umožňuje přímo do učebnice vkládat vlastní obrázky, odkazy na stránky do internetu, videa a také do jiných učebnic. Takže si výuku doma připravím, rozšířím a poskládám podle potřeby třídy, čímž tu lineárnost značně potlačuji. Možnost pracovat s jakýmkoliv detailem z učebnice, zejména s obrázky, bez opisování na tabuli, je pro mne výhoda. Martin


Milý Martine,
jsem ráda, že jste přispěl svým názorem do této diskuze. Přinesl jste nám sem nový pohled na software i-učebnic.

Máte pravdu, že nakl. Fraus jako první umožňuje učitelům upravovat si obsah softwaru (podrobnosti najdete zde). Je tedy otázkou, jestli je třeba, aby i-učebnice obsahovaly i texty z učebnice nebo jestli by nestačilo jen nabídnout doplňkové materiály, obrázky, videa apod.
Jinými slovy... Jak, kdy (na kolik procent) je dobré/vhodné/možné využívat texty z učebnic na IT?


Dobrý den, v době, kdy naši žáci jsou lehce podprůměrní v čtenářské gramotnosti se mi zdá, že mít k dispozici text u žáků a zároveň na interaktivní tabuli je nespornou výhodou. Osobně si myslím, že učebnice nejsou materiálem, který se má číst od začátku do konce, v rámci tématu si učitel vybírá odstavce a obrázky, které chce v hodině využít - je poměrně dost forem metod práce s textem a obrazem. Učebnici tedy chápu jako materiál, na který se mohu obsahově spolehnout a chci-li s jejími částmi pracovat, jen dobře, pokud mohu daný text zvětšit a psát přímo do něj. Takže abych odpověděla na otázku.. tak často, když chci obsah učebnice použít k aktivní práce s textem a obrázkem.. :) No a nebo si samozřejmě mohu vyhledávat obrázky a texty na internetu, případně psát sama.. to také někdy dělám, ale.. ten čas... :)


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Lze používat interaktivní tabuli bez i-učebnice?
PříspěvekNapsal: sob 13. bře 2010 6:46:56 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 29. říj 2009 17:20:26
Příspěvky: 447
Pavlína Hublová píše:
Máte pravdu, že nakl. Fraus jako první umožňuje učitelům upravovat si obsah softwaru (podrobnosti najdete zde). Je tedy otázkou, jestli je třeba, aby i-učebnice obsahovaly i texty z učebnice nebo jestli by nestačilo jen nabídnout doplňkové materiály, obrázky, videa apod.
Jinými slovy... Jak, kdy (na kolik procent) je dobré/vhodné/možné využívat texty z učebnic na IT?
Obávám se, že tady dochází k informačnímu šumu a nekorektní reklamě na produkty společnosti Fraus ;-):

1. Martin NENAPSAL "nakl. Fraus jako první umožňuje učitelům upravovat si obsah softwaru".

2. Kdyby to napsal, NEMĚL BY PRAVDU. Tuto možnost určitě nabízejí dávno VŠECHNY výukové aplikace, používající otvřené formáty pro uložení dat.

Co se týče českých producentů, nepříliš úspěšný pokus o možnost modifikace měl LANGmaster, tuším ve verzi Brána vědění z roku cca 2004, Terasoft ve svých titulech pro interaktivní tabule, využívající v posledních letech technologie Promethean ActivStudio, umožňuje libovolnou modifikaci titulů, dokonce i využití výukového obsahu v jiných systémech (viz http://www.terasoft.cz/download/manualy/iwb.pdf), o kus dá jde Silcom v titulu České dějiny, který je navíc online (viz http://www.silcom-multimedia.cz/tituly/cd/index.htm) a určitě jsou i další.

3. Fraus je asi první, který u nás systematicky propojuje vlastní tištěné učebnice s výukovými aplikacemi. Pokud si pamatuji, Terasoft sice dlouhodobě spolupracoval s SPN a jeho tituly navazovaly na jeho učebnice, ale asi jako většina výrobců software nyní vytváří universální tituly vhodné k doplnění libovolných učebnic.

4. Poslední bod bude obecný: vývoj jednoznačně směřuje k online výukovým aplikacím a k otevřeným datovým formátům.

Proprietární systémy, navzájem často nekompatibilní, které dodávají například někteří výrobci interaktivních tabulí nebo i Fraus, nemají v online síťově propojeném světě, postaveném na otevřených standardech, budoucnost.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Lze používat interaktivní tabuli bez i-učebnice?
PříspěvekNapsal: sob 13. bře 2010 9:39:37 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 27. kvě 2009 19:32:25
Příspěvky: 2431
Au, to zabolelo!
Díky, Janku, za upřesnění. Budu se příště víc kontrolovat. 8-)

_________________
Pavlína Hublová
koordinátor referátu pro správu a rozvoj Metodického portálu RVP.CZ


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Lze používat interaktivní tabuli bez i-učebnice?
PříspěvekNapsal: sob 13. bře 2010 11:42:32 
Jmenuji se Petr Dvořák a mám v nakladatelství Fraus na starosti elektronické publikování. Jsem zastánce konstruktivní diskuze, která vede k nějakému cíli, pokud možno bez osobních invektiv a reklamy, i když to může být někdy těžké :-) Zde to na konstruktivní diskuzi vypadá.
Každý zde má svoji pravdu, je třeba si říct, jaké sledujeme cíle. Cílem ..nebo spíše "produktem" ;-).. dobrého učitele by dle mého názoru měl být vzdělaný žák, který se dokáže orientovat v dnešním informačním světě, umí si udělat rešerši, vytvořit a obhájit vlastní názor a popsat cestu k vyřešení problému. To, že žije v právním prostředí, kde je třeba akceptovat určitá pravidla hry, beru jako samozřejmost. Cílem jiných institucí je učitel, který je schopen takové žáky "vyrobit".
Určitě s Jankem souhlasím, že vývoj směřuje k otevřeným a modulárním systémům, technologii "n.0" atd.. Mým cílem je dodat učiteli takové nástroje (pomáhající k naplnění jeho cíle), které v daném čase je schopen využít, reálně teď aplikovat. Chci říct, že přestože si myslím, že vidím budoucnost, snažím se vidět hlavně cestu k této budoucnosti. Když jsme přišli s interaktivní učebnicí, rozhodně jsem si to nedal jako cíl(!), ale jako logicky první evoluční krok, ostatně který po nás chtěli sami učitelé. A ukazuje se, že tento krok byl nejrychlejší a nejschůdnější pro většinu učitelů v cestě od klasického způsobu výuky k jejím dalším formám. Možná to tak nevypadá, ale právě tento krok byl jeden z nejdůležitějších a učitelé jej velmi rádi akceptovali. Někteří z nich však chtěli jít dál, přidávat si vlastní materiály, vynechávat určité kapitoly, více využívat internetových zdrojů.. ok, to není problém, dejme jim tu možnost. V tuto chvíli se však bavíme o procentech všech učitelů!
Není žádný problém vzdělávací obsah ještě více strukturovat, dát jej do kompatibilních datových formátů atd.., je problém s jejich reálným využitím v dnešní škole. Martin, Jana, Pavlína se v pondělí postaví před žáky a musí být schopni zrealizovat hodinu, technicky a didakticky, musí být vybaveni znalostmi a dovednostmi tuto technologii správně použít, nesmí ji mít za cíl, ale jako prostředek, který mu něco přináší a ne odnáší. Takže když chtějí spustit video, nechtějí čekat vteřiny na jeho spuštění atd... a to vůbec nemluvím o zvládnutí dalších reálných překážek, které jej mohou potkat, jako je dnes již nefunkční heslo do sítě, zrovna se mi zaktualizoval antivir nebo systém, takže to musím resetnout a když to konečně zvládnu, padl školní internet.. Vypadá to jako katastrofický scénář? Vůbec ne, to je realita dneška a jak se budou tyto technologie více rozšiřovat od katedry směrem k žákovi...
Chci říci, že mám pocit, že jsme někdy až příliš zahleděni do krásných technologií, nablýskaných aut, ale nevíme, jak a kam s nimi dnes jet. Tou technologií samozřejmě nepovažuji pouhou formu, ale i profesionálně připravený obsah, který si běžný učitel nemůže být schopen připravit, a který zcela právem učitel očekává od dodavatelů obsahu. Vždyť ani chirurg si není schopen večer ve sklepě vyklepat skalpel (i když mu dáme jakékoliv.. no skoro jakékoliv :-) prostředky), chirurg by měl večer odpočívat, věnovat se rodině nebo studovat chirurgické postupy, aby zítra tu operaci perfektně odvedl. A to jsem ani nenakousnul problematiku reklamy, teda nakousl hned na začátku, teď jsem myslel reklamu ve výuce, kdy učitelka spustí video a ona mu přes to video jede reklama na jistý produkt farmaceutické firmy a to, že děti v tu chvíli absolutně nezajímá obsah videa, nemusím popisovat.
Nemám potřebu obhajovat i-učebnici, obhajuji fungování cesty, na které i-učebnice stojí. A to mi dává smysl. Ta cesta je složitá, ale nesmírně zajímavá a s kýmkoliv si moc rád o ní popovídám. Co ještě vidím jako problém, že se těchto diskuzí často účastní poměrně úzká a stále stejná skupina lidí, kteří ale nereprezentují tu většinu ostatních, jejich názory a potřeby. Bohužel právě na tuto skupinu ti ostatní o to více koukají a podle toho upravují svůj názor, stejně jako na škole, kde zcela špatně umístí i-tabuli do třídy, kde se učí ICT technologie, protože ten ajťák o tom přece ví nejvíc.. a čekají, že se definuje vzor použití tabule ve výuce. Naopak, každý si musí udělat svůj vlastní názor, každý ať si tyhle věci vyzkouší a určí, co je pro něj nejlepší.
Petr


Naposledy upravil Lenka Urbanová dne pon 15. bře 2010 13:27:30, celkově upraveno 1
úprava členění textu


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Lze používat interaktivní tabuli bez i-učebnice?
PříspěvekNapsal: sob 13. bře 2010 11:50:57 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 29. říj 2009 17:20:26
Příspěvky: 447
Pavlína Hublová píše:
Au, to zabolelo!
Díky, Janku, za upřesnění. Budu se příště víc kontrolovat. 8-)
Omlouvám se, jinak to nešlo ;-)

Ale vraťme se k úvodní otázce "Lze používat interaktivní tabuli bez i-učebnice?"

Odpověď je jednoduchá: samozřejmě lze. A je to podle mne vzhledem k požadovaným kompetencím nejspíše i lepší. Připomínám třeba z RVP:

Kompetence k učení

Na konci základního vzdělávání žák:

- vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě

Kompetence komunikativní

Na konci základního vzdělávání žák:

- rozumí různým typům textů a záznamů, obrazových materiálů, běžně užívaných gest, zvuků a jiných informačních a komunikačních prostředků, přemýšlí o nich, reaguje na ně a tvořivě je využívá ke svému rozvoji a k aktivnímu zapojení se do společenského dění
- využívá informační a komunikační prostředky a technologie pro kvalitní a účinnou komunikaci s okolním světem


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Lze používat interaktivní tabuli bez i-učebnice?
PříspěvekNapsal: sob 13. bře 2010 12:21:48 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 29. říj 2009 17:20:26
Příspěvky: 447
Návštěvník píše:
Jsem zastánce konstruktivní diskuze, která vede k nějakému cíli, pokud možno bez osobních invektiv a reklamy, i když to může být někdy těžké :-) Zde to na konstruktivní diskuzi vypadá.
Petře, prosím, nemůžete pro další diskuzi váš text trochu rozčlenit a zpřehlednit?

Ale obecně odpovím a la prima:

1. Učitele považuji za profesionály. Stejně jako další profese i profese učitele vyžaduje podporu a spolupráci, samozřejmě i z dalších oborů, a také sebevzdělávání.

2. Informační a komunikační technologie změnily většinu oborů a činností, s určitou nadsázkou i svět, a nutně mění i vzdělávání. Vývoj těchto technologií je velmi rychlý a některé obory ho jaksi nestíhají. To ovšem neznamená, že budeme v těchto nestíhajících oborech dělat, že k vývoji a změnám nedochází.

3. Nejnovější ICT nástroje jsou zpravidla levnější a dostupnější. S tím je spojena i určitá neúcta k "zavedeným" pořádkům, která ignoruje dosavadní rozdělení trhu, protože kapitálová bariéra pro vstup na trh se stále snižuje.

4. A jak už to bývá, ve vývoji jsou stále častější slepé uličky a naopak i překvapivé úspěchy.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Lze používat interaktivní tabuli bez i-učebnice?
PříspěvekNapsal: sob 13. bře 2010 14:20:22 
Janek Wagner píše:
Petře, prosím, nemůžete pro další diskuzi váš text trochu rozčlenit a zpřehlednit?
Pokusím se strukturovat, oml., jsem to sypal do klávesnice, jak mi to šlo na "jazyk".
Janek Wagner píše:
1. Učitele považuji za profesionály. Stejně jako další profese i profese učitele vyžaduje podporu a spolupráci, samozřejmě i z dalších oborů, a také sebevzdělávání.
Naprostý souhlas, bez profesionálních učitelů by nemohl profesionální obsah nikdy vzniknout, natož být profesionálními učiteli přijmut.
Janek Wagner píše:
2. Informační a komunikační technologie změnily většinu oborů a činností, s určitou nadsázkou i svět, a nutně mění i vzdělávání. Vývoj těchto technologií je velmi rychlý a některé obory ho jaksi nestíhají. To ovšem neznamená, že budeme v těchto nestíhajících oborech dělat, že k vývoji a změnám nedochází.
3. Nejnovější ICT nástroje jsou zpravidla levnější a dostupnější. S tím je spojena i určitá neúcta k "zavedeným" pořádkům, která ignoruje dosavadní rozdělení trhu, protože kapitálová bariéra pro vstup na trh se stále snižuje.
Nebál bych se vůbec použít slovo "svět". Svět je internetem a technologiemi kolem něj změněn, kdo se v tomto "novém světě" velmi rychle nezorientuje, končí. Internet zcela pochopitelně v první řadě ovlivnil "zboží", které lze po internetu distribuovat, v závislosti na jeho rychlosti a dostupnosti, dříve to byl jen text, nyní v pohodě "putují internetem" celé filmy v hd kvalitě. Přestávají existovat distribuční cesty od tvůrce obsahu k zákazníkovi a s nimi spojené trhy. Obloukem se to samozřejmě vrací k samotnému tvůrci obsahu, který musí najít trh nový. Cena jednotlivého obsahu klesá, je třeba nabídnout něco víc, komplexní řešení, systém, službu. Dneska hudební skupina nevydělá na prodeji nahraných cd, mnohem více vydělá na prodeji vlastních koncertů, předmětů (technologicky zatím těžko kopírovatelných :-) ) spojených s jejich kapelou, na reklamě.
Janek Wagner píše:
4. A jak už to bývá, ve vývoji jsou stále častější slepé uličky a naopak i překvapivé úspěchy.
Tak to je klasický průvodní jev evoluce.. a hezky se mi to hodí na konec, já jsem si jistý, že v této evoluční cestě má i-učebnice svou nezastupitelnou roli :-) Petr


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Lze používat interaktivní tabuli bez i-učebnice?
PříspěvekNapsal: sob 13. bře 2010 14:46:50 
Janek Wagner píše:
Ale vraťme se k úvodní otázce "Lze používat interaktivní tabuli bez i-učebnice?"

Odpověď je jednoduchá: samozřejmě lze. A je to podle mne vzhledem k požadovaným kompetencím nejspíše i lepší. Připomínám třeba z RVP:

Kompetence k učení

Na konci základního vzdělávání žák:

- vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě

Kompetence komunikativní

Na konci základního vzdělávání žák:

- rozumí různým typům textů a záznamů, obrazových materiálů, běžně užívaných gest, zvuků a jiných informačních a komunikačních prostředků, přemýšlí o nich, reaguje na ně a tvořivě je využívá ke svému rozvoji a k aktivnímu zapojení se do společenského dění
- využívá informační a komunikační prostředky a technologie pro kvalitní a účinnou komunikaci s okolním světem
No a já si myslím, že přesně takového žáka s využitím i-učebnice lze "vyrobit". Je ale třeba stále brát v úvahu, že je to je jen jeden z nástrojů, vodítko. Je třeba žáka vtáhnout do děje, přizpůsobit se mu, aby byl uprostřed aktivit. A to je právě nezastupitelná role učitele, to za něj žádná technologie neudělá. Petr


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Lze používat interaktivní tabuli bez i-učebnice?
PříspěvekNapsal: sob 13. bře 2010 18:05:31 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 29. říj 2009 17:20:26
Příspěvky: 447
Návštěvník píše:
Pokusím se strukturovat, oml., jsem to sypal do klávesnice, jak mi to šlo na "jazyk".
Zkuste, prosím, upravit zpětně svůj úvodní text. Ale možná jako neregistrovanému se vám to nepovede.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 54 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: