Jmenuji se Petr Dvořák a mám v nakladatelství Fraus na starosti elektronické publikování. Jsem zastánce konstruktivní diskuze, která vede k nějakému cíli, pokud možno bez osobních invektiv a reklamy, i když to může být někdy těžké
Zde to na konstruktivní diskuzi vypadá.
Každý zde má svoji pravdu, je třeba si říct, jaké sledujeme cíle. Cílem ..nebo spíše "produktem"
.. dobrého učitele by dle mého názoru měl být vzdělaný žák, který se dokáže orientovat v dnešním informačním světě, umí si udělat rešerši, vytvořit a obhájit vlastní názor a popsat cestu k vyřešení problému. To, že žije v právním prostředí, kde je třeba akceptovat určitá pravidla hry, beru jako samozřejmost. Cílem jiných institucí je učitel, který je schopen takové žáky "vyrobit".
Určitě s Jankem souhlasím, že vývoj směřuje k otevřeným a modulárním systémům, technologii "n.0" atd.. Mým cílem je dodat učiteli takové nástroje (pomáhající k naplnění jeho cíle), které v daném čase je schopen využít, reálně teď aplikovat. Chci říct, že přestože si myslím, že vidím budoucnost, snažím se vidět hlavně cestu k této budoucnosti. Když jsme přišli s interaktivní učebnicí, rozhodně jsem si to nedal jako cíl(!), ale jako logicky první evoluční krok, ostatně který po nás chtěli sami učitelé. A ukazuje se, že tento krok byl nejrychlejší a nejschůdnější pro většinu učitelů v cestě od klasického způsobu výuky k jejím dalším formám. Možná to tak nevypadá, ale právě tento krok byl jeden z nejdůležitějších a učitelé jej velmi rádi akceptovali. Někteří z nich však chtěli jít dál, přidávat si vlastní materiály, vynechávat určité kapitoly, více využívat internetových zdrojů.. ok, to není problém, dejme jim tu možnost. V tuto chvíli se však bavíme o procentech všech učitelů!
Není žádný problém vzdělávací obsah ještě více strukturovat, dát jej do kompatibilních datových formátů atd.., je problém s jejich reálným využitím v dnešní škole. Martin, Jana, Pavlína se v pondělí postaví před žáky a musí být schopni zrealizovat hodinu, technicky a didakticky, musí být vybaveni znalostmi a dovednostmi tuto technologii správně použít, nesmí ji mít za cíl, ale jako prostředek, který mu něco přináší a ne odnáší. Takže když chtějí spustit video, nechtějí čekat vteřiny na jeho spuštění atd... a to vůbec nemluvím o zvládnutí dalších reálných překážek, které jej mohou potkat, jako je dnes již nefunkční heslo do sítě, zrovna se mi zaktualizoval antivir nebo systém, takže to musím resetnout a když to konečně zvládnu, padl školní internet.. Vypadá to jako katastrofický scénář? Vůbec ne, to je realita dneška a jak se budou tyto technologie více rozšiřovat od katedry směrem k žákovi...
Chci říci, že mám pocit, že jsme někdy až příliš zahleděni do krásných technologií, nablýskaných aut, ale nevíme, jak a kam s nimi dnes jet. Tou technologií samozřejmě nepovažuji pouhou formu, ale i profesionálně připravený obsah, který si běžný učitel nemůže být schopen připravit, a který zcela právem učitel očekává od dodavatelů obsahu. Vždyť ani chirurg si není schopen večer ve sklepě vyklepat skalpel (i když mu dáme jakékoliv.. no skoro jakékoliv
prostředky), chirurg by měl večer odpočívat, věnovat se rodině nebo studovat chirurgické postupy, aby zítra tu operaci perfektně odvedl. A to jsem ani nenakousnul problematiku reklamy, teda nakousl hned na začátku, teď jsem myslel reklamu ve výuce, kdy učitelka spustí video a ona mu přes to video jede reklama na jistý produkt farmaceutické firmy a to, že děti v tu chvíli absolutně nezajímá obsah videa, nemusím popisovat.
Nemám potřebu obhajovat i-učebnici, obhajuji fungování cesty, na které i-učebnice stojí. A to mi dává smysl. Ta cesta je složitá, ale nesmírně zajímavá a s kýmkoliv si moc rád o ní popovídám. Co ještě vidím jako problém, že se těchto diskuzí často účastní poměrně úzká a stále stejná skupina lidí, kteří ale nereprezentují tu většinu ostatních, jejich názory a potřeby. Bohužel právě na tuto skupinu ti ostatní o to více koukají a podle toho upravují svůj názor, stejně jako na škole, kde zcela špatně umístí i-tabuli do třídy, kde se učí ICT technologie, protože ten ajťák o tom přece ví nejvíc.. a čekají, že se definuje vzor použití tabule ve výuce. Naopak, každý si musí udělat svůj vlastní názor, každý ať si tyhle věci vyzkouší a určí, co je pro něj nejlepší.
Petr