K uvedeným otázkám mám řadu poznámek, některé z nich pak považuji za vysloveně zavádějící:
Jitka Rambousková píše:
Na to žádná jednoznačná odpověď asi neexistuje.
Musíte si odpovědět sami podle svým představ o použití.
1. Chci používat prst nebo jenom pero?
Základním požadavkem na moderní dotykové zařízení je
využití vícedotyku (multitouch), které podporuje ovládání dvěma prsty a gesty. To je nyní de facto standardem pro chytré telefony, tablety, dotykové obrazovky i počítače (především all-in-one) i moderní interaktivní tabule i velkoplošné obrazovky. Tato technologie se používá i u moderních notebooků na jejich touchpadu. U moderních interaktivních tabulí a obrazovek je pak díky snímacím technologiím možné ovládání prstem i perem. Čili malé shrnutí: interaktivní tabule bez vícedotyku a možnosti ovládání prstem i perem jsou zastaralé a nevyhovují požadavkům. Uvědomte si taky nepoměr velikosti dětské ruky prvňáčka a některých per u interaktivních projektorů...
Jitka Rambousková píše:
2. Bude tabule i na psaní fixem?
3. Chceme tabuli nebo to bude "obrazovka"?
Tabule i obrazovaka mohou být vedle sebe. Zde by stála za zmínku i volba: projektor nebo obrazovka (případně i obojí). Obrazovka má lepší rozlišení, čitelnost, podání barev, kontrast i jas atd...
Jitka Rambousková píše:
4. Budu potřebovat ve třídě i tabuli? Kde bude umístěná?
Zde jen připomínám, že řada škol si například na prvním stupni montuje interaktivní obrazovku či tabuli na opačnou stranu než běžnou tabuli.
Jitka Rambousková píše:
5. Chceme rozsáhlý program na vlastní tvorbu? Využijeme ho?
Opět jen pár poznámek. Řada učitelů využívá interaktivní tabuli bez předpřipravené prezentace, a zvládá její tvorbu "z volné ruky" jen s předpřipravenými obrázky nebo dalšími objekty. Jednoduchým řešením využití interaktivní tabule je i použití prezentací v běžných prezentačních programech (např. MS PowerPoint) nebo zakoupených výukových programů s kreslícími nástroji. Jsou i výukové programy vytvořené přímo pro interaktivní tabule nebo a v nové verzi Office 2010 jsou přímo interaktivní nástroje a existují pro něj i interaktivní doplňky jako Mouse Mischief nebo Interactive Classroom. Takže hranice se stírají a místo galerií objektů od výrobce tabule stačí využívat informační zdroje online.
Jitka Rambousková píše:
6. Jak jsem na tom s využívám ICT celkově? Není to nejlepší a pak budeme potřebovat školení a servis. Nebo si vystačíme z vlastních zdrojů a můžeme jít do alternativních řešení (viz. Wii)?
Školení je potřebné i před nákupem informačních technologií, protože většinu moderních většina učitelů i školních informatiků nezná.
Jitka Rambousková píše:
8. Kolik máme peněz a kolik tabulí využijeme?
Zde platí přísloví: Nejsme tak bohatí, abychom mohli kupovat laciné věci. Ony totiž například levné interaktivní projektory jsou prodávány zhruba za dvojnásobek reálné ceny, kterou by stál projektor se stejnými parametry a samostatný stejný interaktivní senzor.
Jitka Rambousková píše:
9. Víme, co všechno ještě budeme potřebovat (počítač, splitter, projektor,..)? Co je a co není v ceně?
Zásadní otázka, u některých řešení je montáž mnohonásobně dražší a často i náchylnější k poruše.
Jitka Rambousková píše:
PS. Otázky nemusí být nutně v tomto pořadí. A určitě nejsou všechny.
Opravdu to není jednoduché.