Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Jak být dobrou školou bez jediné interaktivní tabule?
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=535&t=17255
Stránka 3 z 6

Autor:  Janek Wagner [ pát 18. úno 2011 19:20:40 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak být dobrou školou bez jediné interaktivní tabule?

Lenka Řebíčková píše:
Zpočátku mi interaktivní tabule připadaly velmi zajímavou možností jak oživit výuku. Postupně jsem však zjistila, že je zbytečně přeceňován jejich význam a že mají velké množství negativ, které mohou být i důsledkem zhoršujících se výsledků ve vzdělávání.
Prosím, můžete být konkrétnější?
Lenka Řebíčková píše:
Plně souhlasím s kolegyní Petrů. Uvedené body platí nejen pro základní školu, ale i pro střední školu. Většina žáků vnímá interaktivní tabuli jako filmové plátno a učivo jim jen hlavou prochází.
Tak zrovna tohle bych dával za vinu kantorovi, který interaktivní tabuli blbě využívá, ne?
Lenka Řebíčková píše:
Měli bychom přestat přeceňovat vliv informačních technologií a různých rádoby „moderních metod“.
Nejrůznější průzkumy totiž naznačují, že například v matematice a nejen tam mají své místo i klasické metody („dril“ a opakované řešení příkladů). Ukazuje se, že zautomatizování algoritmů a např. opakované počítání příkladů je předpokladem pro vytvoření lepších schopností a dovedností aplikovat matematiku v technické praxi.
Bez ICT a jejich aplikace napříč všemi předměty se škola neobejde, právě bez zvládnutí jejich aplikace nemají žáci šanci uspět.
Lenka Řebíčková píše:
Žádná interaktivní tabule žáka počítat nenaučí !!!
To tady taky nikdo nikdy netvrdil.
Lenka Řebíčková píše:
Jedna úvaha závěrem:
Více udělá škola s nadšeným kvalitním pedagogickým sborem a mizerným vybavením než super interaktivní tabule a průměrný učitel, který tyto technologie používá jako lepší plátno.
Opak tady taky nikdo nikdy netvrdil. Škola s dobrým vybavením udělá víc než stejná škola s mizerným vybavením, pokud to vybavení účelně využije.

Ale nechme obecných proklamací a věnujme se konkrétnímu.

Autor:  Jana Petrů [ sob 19. úno 2011 21:07:24 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak být dobrou školou bez jediné interaktivní tabule?

Janek Wagner píše:
Lenka Řebíčková píše:
Plně souhlasím s kolegyní Petrů. Uvedené body platí nejen pro základní školu, ale i pro střední školu. Většina žáků vnímá interaktivní tabuli jako filmové plátno a učivo jim jen hlavou prochází.
Tak zrovna tohle bych dával za vinu kantorovi, který interaktivní tabuli blbě využívá, ne?


Mohl by někdo vložit odkaz na ukázku využití IT, která je podle vás ideální z hlediska využití a aktivity žáků? Děkuji.

Autor:  Janek Wagner [ ned 20. úno 2011 12:04:13 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak být dobrou školou bez jediné interaktivní tabule?

Jana Petrů píše:
Mohl by někdo vložit odkaz na ukázku využití IT, která je podle vás ideální z hlediska využití a aktivity žáků? Děkuji.
Pokud myslíte zkratkou IT interaktivní tabuli, kterou já označuji anglickou zkratkou IWB, tak se pokusím o odpověď. Jsem dalek toho, abych něco označoval za ideál, navíc jsem k řadě aplikací IWB skeptický. Ale začnu "odzadu" a od obecného.

Předpokládám, že nemusím obhajovat roli počítače, zdrojů na Internetu, výukových aplikací a jejich projekci pomocí datového projektoru nebo velkoplošné obrazovky. Samozřejmě míra použití je na kantorovi, nepředpokládám, že tato technika bude v provozu plných 45 minut a kantor bude jenom klikač.

IWB považuji především za vhodný hardware umožňují efektivní ovládání a využití počítače ve třídě pro potřeby výuky. Připomenu výhody oproti alternativám:

- ovládání jen myší a klávesnicí - jde obtížně při frontální výuce,
- ovládání tabletem - chybí přesnost,
- ovládání na malém dotykovým LCD - obtížně při frontální výuce.

Podívejte se na video http://www.youtube.com/watch?v=J3OUZVzVX_k, které je především demonstrací nové technologie.

Autor:  Jitka Rambousková [ ned 20. úno 2011 13:00:12 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak být dobrou školou bez jediné interaktivní tabule?

Konkrétní příklady z hodiny.
Společně vytvořená myšlenková mapa (jednotlivé prvky lze přemísťovat) na závěr hodiny uložená, aby se s ní dalo další hodinu pracovat a její kopie v pdf na webu třídy. Podobně můžu přidat časové osy, různé grafické organizéry, apod.
Práce s mapou v zeměpise - na tabuli mapa (fyzická, slepá) a doplňuje se, zakresluje, vyhledává, dá se zvětšit, zmenšit a opět lze práci žáků uložit.
Práce s libovolným prac. listem nebo prac. sešitem - v lavici klasicky papír, v elektronické podobě se doplňuje na tabuli a všichni mají kontrolu.
V matice - rozkrokovaná geometrická konstrukce, kterou mohu komentovat a dokreslovat do ní "kritická" místa, mohu se vrátit a vše zopakovat, nemusím stát s kružítkem u tabule, a přesto všichni vidí, co mají dělat a mohu se věnovat žákům ve třídě.
Tabule propojená s různým měřením ve fyzice a zviditelnění výsledků a další práce s nimi. Mám pokračovat?
A doufám, že teď přidáte příklady velkého množství negativ :)

Autor:  Mgr. Petra Boháčková [ ned 20. úno 2011 13:10:46 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak být dobrou školou bez jediné interaktivní tabule?

A co třeba tenhle odkaz
Myslím, že tabule využitá touto aktivitou je skutečně interaktivní.

Autor:  Jana Petrů [ ned 20. úno 2011 14:06:46 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak být dobrou školou bez jediné interaktivní tabule?

Jitka Rambousková píše:
A doufám, že teď přidáte příklady velkého množství negativ :)


Nemám to v úmyslu. Moje prosba pramenila ze skutečné potřeby zjistit, zda nezavrhuji něco opravdu užitečného. Ale pokud byste chtěla ...

Autor:  Jitka Rambousková [ ned 20. úno 2011 14:30:13 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak být dobrou školou bez jediné interaktivní tabule?

Omlouvám se, přehlédla jsem se, to psala L.Řebíčková. :oops:
Přišly vám ukázky smysluplné nebo mám ještě přidat?

Autor:  Návštěvník [ ned 20. úno 2011 16:09:30 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak být dobrou školou bez jediné interaktivní tabule?

Dobrý den. Domnívám se, že jedna z chyb, které se můžeme při používání IT ve výuce dopustit, pramení z toho, že IT je umístěna ve zvláštní učebně, do které se třída dostane jednou za čas. Pak nastoupí schéma hodiny - urvi, co můžeš, čili hodina postavená jen na IT. Množství aktivit zpravidla na stejném principu - třídění a přiřazování, které děti zpočátku velmi baví, ale v průběhu hodiny jsou přesyceni a obzvlášť, je-li aktivní jedno dítě u tabule, u ostatních zájem opadá. Dále je při takové hodině větší neklid a pozornost dětí je odpoutávána směrem k doprovodným efektům. Děti pak zaujme všelijaké blikání světýlek, třpytící se hvězdičky, rozpohybovaná zvířátka, hýření barev apod. Přimlouvala bych se tedy za střídmost - a to střídmost ve využití (úvodní část hodiny-opakování, závěr hodiny-shrnutí, procvičování, případně prezentace podporující výklad), za střídání činností - IT, učebnice, sešit, IT, pracovní sešit,vlastní manipulace - zde souhlasím s příspěvkem ohledně činností reálných, jistě jsou nezastupitelné, navíc s ohledem na vlastní manipulaci,rozvoj motoriky, obdobná cvičení na IT mají však také výhodu - skladnost "pomůcek", přehlednost...Střídmost považuji za žádoucí také při tvorbě cvičení na IT, ačkoliv děti mají barevnost rády, někdy jsou tato cvičení vyvedena až nevkusně, takřka podbízivě (zmíněné blikačky, hýření neúčelnými obrázky apod.) Sama IT využívám dvakrát do týdne, také ji nemám ve své kmenové třídě, avšak dodržuji zaběhlé schéma hodiny, jakékoliv vykolejení ze zvyklostí děti "rozhodí", někdy už i zmíněný přesun do jiné učebny a jiný zasedací pořádek, znáte to...

Autor:  Jana Petrů [ ned 20. úno 2011 17:57:30 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak být dobrou školou bez jediné interaktivní tabule?

Jitka Rambousková píše:
Omlouvám se, přehlédla jsem se, to psala L.Řebíčková. :oops:

Myslím, že to byla správná poznámka vzhledem k mému prvnímu příspěvku v tomto vláknu :D

Jitka Rambousková píše:
Přišly vám ukázky smysluplné nebo mám ještě přidat?

Nechci sem vnášet spory. Ale zatím ani jeden z odkazů mě nepřesvědčil, že je to správně (neechci je rozebírat detailně, protože mým cílem není přesvědčit ostatní, jen bych se nerada dočkala, že z toho bude standard.) Možná je to jen o stylu výuky, ale mám pocit, že mé hodiny jsou "interaktivní" i bez výpočetní techniky všeho druhu (to k řečnické otázce p. Wagnera (cit."Předpokládám, že nemusím obhajovat roli počítače, zdrojů na Internetu, výukových aplikací a jejich projekci pomocí datového projektoru nebo velkoplošné obrazovky. "). Možná to bude tím, že jsem tak trochu "hyperaktivní" :lol: .
Každopádně všem za ukázky děkuji.

Autor:  Mgr. Renata Balejová [ ned 20. úno 2011 18:29:17 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak být dobrou školou bez jediné interaktivní tabule?

Po přečtení celé diskuze si dovolím napsat pár slov o využití interaktivní tabule na naší škole. Jsme malotřídní škola s pěti ročníky ve třech třídách. Od loňského června máme ve dvou učebnách interaktivní tabule a nyní v březnu budeme instalovat třetí - do poslední učebny.
Příklad z praxe - minulý týden se porouchal v naší třídě dataprojektor a byli jsme tři dny bez tabule. Pro někoho malá komplikace, pro mne velká. Zvyk a styl výuky se během půlroku používání nové tabule úplně změnil, využití internetu, odkazy, zpracování cvičení, příjemné zpestření výuky, jak píší kolegové, kdykoliv dopoledne se mohu vrátit k napsané látce na tabuli...
Možností je mnoho a dobu a pokrok ve škole nemůžeme zastavit a přiznejme si, že rodiče při výběru školy posuzují i materiální vybavení školy.
Pro nikoho je interaktivní tabule hrozba dalšího vzdělávání, přizpůsobení novému stylu výuky, je to o individuálním přístupu každého pedagoga. Samozřejmě že tužka, papír a kniha zůstávají důležitými prvky výuky, ale myslím si, že vše je o pedagogovi.
U nás děti práce s tabulí baví, je průběžně zařazována do výuky a to je hlavní cíl při používání.
Nevěřícím doporučuji návštěvu ve škole, kde jsou tabule běžně využívány, nahlédnout do výuky a posoudit.

Stránka 3 z 6 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/