Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Čím je daný nezájem učitelů o používání interaktivní tabule?
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=535&t=18099
Stránka 1 z 1

Autor:  Návštěvník [ ned 08. kvě 2011 8:16:15 ]
Předmět příspěvku:  Čím je daný nezájem učitelů o používání interaktivní tabule?

Pracuji pro soukromou společnost, která na základních a středních školách instaluje interaktivní tabule a zároveň školí učitele v jejich ovládání a zapojení do výuky.

Přiznám se, že po návštěvě několika desítek škol jsem zděšený přístupem učitelů státních škol. Zatímco na soukromých školách mě učitelé zavalí spoustou všetečných otázek, na státních školách pozoruji pravý opak. Ve většině případů padnou otázky pouze dvě a to ještě před začátkem školení. První zní: "Jak dlouho to bude dneska trvat?" a obvyklá reakce je "Dvě hodiny?! Tak dlouho? No ale já musím jít domů dřív." Předesílám, že délka školení bývá domluvená předem s vedením školy. Druhá otázka pak zní "A musíme to používat? Máme přeci papírové učebnice, kdo by se dělal s nějakými prezentacemi. Práce už máme i tak dost..."

Rád bych Vás proto požádal o zodpovězení následujících otázek:
Proč si škola objedná interaktivní tabuli, když mezi jejími zaměstnanci není abolutně vůle ji používat? Je to chyba vedení, které rozhodlo o nákupu bez porady se zaměstnanci? Čím je pak ale daný nezájem učitelů?

Autor:  Mgr. Jarmila Šiřická [ úte 17. kvě 2011 21:53:38 ]
Předmět příspěvku:  Re: Čím je daný nezájem učitelů o používání interaktivní tab

Nejspíše to bude strach, že se budou muset učit něco nového. U starších kolegyň je to pak strach z techniky jako takové- obava, že by mohly něco pokazit a pokud navíc znají cenu IT, pak je blok o to větší. Také jsem podobný přístup u některých kolegyň zaznamenala,ale také vidím, že ji s odstupem času začínají objevovat:-)a zjišťovat, že má své kouzlo.

Autor:  Pavlína Hublová [ stř 18. kvě 2011 7:18:22 ]
Předmět příspěvku:  Re: Čím je daný nezájem učitelů o používání interaktivní tab

Myslím, že převažuje názor, že energie, kterou učitel musí dát do zvládnutí nové technologie není přímo úměrný zvýšení kvality výuky.

Autor:  Janek Wagner [ stř 18. kvě 2011 10:39:45 ]
Předmět příspěvku:  Re: Čím je daný nezájem učitelů o používání interaktivní tab

Obávám se, že na vině bývá většinou přístup dodavatelů a poskytovatelů školení.

1. Nejprve musí kantor IWB zvládnout na úrovni ovládání PC myší.
2. Pak musí následovat fáze "kreslení" do běžících aplikací.
3. A teprve v případě potřeby a zájmu začít využívat autorský nástroj.

Pokud začnu bodem 3., tak s velkou pravděpodobností většinu kantorů odradím. Bohužel takto postupuje většina dodavatelů, kteří tím často zakrývají nedostatečnou podporu na úrovni operačního systému a snaží se prosazovat své proprietární řešení.

A až příliš často dodavatelé přesvědčují, že jimi dodávaný autorský nástroj je univerzální, což samozřejmě pravda není. Na konferenci Počítač ve škole 2011 jsme mohli první den vidět výsledek tohoto přístupu, kdy kantorka po školení Adobe Flash a SMART Notebook vytvořila evidentně s nadlidským úsilím prezentace s animací, které by s vhodným fyzikálním simulátorem udělala za pár desítek minut v mnohem vyšší kvalitě (viz http://pocitacveskole.cz/prednasky/podpora-multimedialni-vyuky-prirodovednych-predmetu-na-vos-sos-sou-koprivnice-0).

Autor:  Jana Kneřová [ stř 18. kvě 2011 14:23:30 ]
Předmět příspěvku:  Re: Čím je daný nezájem učitelů o používání interaktivní tab

Pavlína Hublová píše:
Myslím, že převažuje názor, že energie, kterou učitel musí dát do zvládnutí nové technologie není přímo úměrný zvýšení kvality výuky.

Ano, myslím, že si to Pavlo myslíš dobře.

Autor:  Návštěvník [ ned 22. kvě 2011 19:08:14 ]
Předmět příspěvku:  Re: Čím je daný nezájem učitelů o používání interaktivní tab

Janek Wagner píše:
Obávám se, že na vině bývá většinou přístup dodavatelů a poskytovatelů školení.
1. Nejprve musí kantor IWB zvládnout na úrovni ovládání PC myší.
2. Pak musí následovat fáze "kreslení" do běžících aplikací.
3. A teprve v případě potřeby a zájmu začít využívat autorský nástroj.

Nemohu souhlasit s tím, že za chybné načasování školení mohou dodavatelé interaktivních tabulí. Naše společnost nabízí různé varianty školení. Zaměření a zacílení jednotlivých typů školení je celkem detailně popsáno a to i včetně doporučeného načasování. Školy si však kupují prakticky pouze to nejlevnější školení z nabídky...

Mgr. Jarmila Šiřická píše:
Nejspíše to bude strach, že se budou muset učit něco nového. U starších kolegyň je to pak strach z techniky jako takové- obava, že by mohly něco pokazit a pokud navíc znají cenu IT, pak je blok o to větší.

Strach ze zapojení IT techniky do výuky bych plně chápal. Proč se ale projevuje jen u státních škol? Zažil už jsem několik soukromých škol, kde se věkový průměr musel pohybovat přes 50 let. I tak se na mě však ze všech stran valily podnětné dotazy. Ve státních školách jsem toto nezažil snad nikdy. Bohužel.

Pavlína Hublová píše:
Myslím, že převažuje názor, že energie, kterou učitel musí dát do zvládnutí nové technologie není přímo úměrný zvýšení kvality výuky.

I bych snad souhlasil, ale opět se musím zeptat: "Proč si toto myslí pouze na státních školách?" Výdej energie musí být přeci stejný...

Autor:  Janek Wagner [ ned 22. kvě 2011 19:52:00 ]
Předmět příspěvku:  Re: Čím je daný nezájem učitelů o používání interaktivní tab

Návštěvník píše:
Janek Wagner píše:
Obávám se, že na vině bývá většinou přístup dodavatelů a poskytovatelů školení.
1. Nejprve musí kantor IWB zvládnout na úrovni ovládání PC myší.
2. Pak musí následovat fáze "kreslení" do běžících aplikací.
3. A teprve v případě potřeby a zájmu začít využívat autorský nástroj.
Nemohu souhlasit s tím, že za chybné načasování školení mohou dodavatelé interaktivních tabulí. Naše společnost nabízí různé varianty školení. Zaměření a zacílení jednotlivých typů školení je celkem detailně popsáno a to i včetně doporučeného načasování. Školy si však kupují prakticky pouze to nejlevnější školení z nabídky...
Bez uvedení konkrétní společnosti je podobná diskuse k ničemu.

Autor:  Lucie Slejšková [ pon 23. kvě 2011 21:10:07 ]
Předmět příspěvku:  Re: Čím je daný nezájem učitelů o používání interaktivní tab

Souhlasím.
Debata je nyní kapku nevyvážená, že?
Bylo by vhodné, aby návštěvník vystoupil z anonymity a řekl nám něco o své motivaci. Pak se třeba budeme moci bavit i obecněji, ne jen v kontextu jedné společnosti.

Autor:  Wormik [ úte 14. srp 2012 12:58:54 ]
Předmět příspěvku:  Re: Čím je daný nezájem učitelů o používání interaktivní tab

Mozna je to jen muj pohled (spravce VT a ucitele IKT), ale interaktivni tabule na stredni skole je (skoro) zbytecna. Vyuziti najde ve skolce, nebo na zakladce, kde si zaci presouvaji hrusky a jabka do mnozin, ale na stredni skole je pomer cena/vykon velmi nizky... Lepe je investovat do dataprojektoru, nebo televizoru s velkou uhloprickou, nez takoveto "hracky"... Nemluve o tom ze vetsina statnich stredni skol nema penize ani na obnovu stavajici vypocetni techniky a serverove infrastruktury, takze radsi bych videl celou skolu prokrytou gigbitovou siti pro potreby kantoru + kvalitinim WI-FI signalem pro vsechny studenty, dostatkem elektrickych zasuvek pro notebooky/tablety, moderni PC ucebny, uceny kde je na kazde katedre pripojen PC k dataprojektu a kabinety kde ma kazdy kantor sve PC... Jinak proc kantori soukromych skol maji o interaktivni tabule vetsi zajem? 1) soukrome skoly maji VT na lepsi urovni, takze muzou uvazovat nad necim takovym 2) kantori na soukrome skole jsou lepe motivovani (finance nebo moznou ztratou zamestnani) 3) soukromy sektor je pomerne mlady a muze si lepe vybirat nez statni sektor, tezko budete chtit od prumerne cekatelky na duchod at dela interaktivni DUMy...

Stránka 1 z 1 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/