Diskuzní fórum https://diskuze.rvp.cz/ |
|
Inspirace https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=539&t=33158 |
Stránka 1 z 1 |
Autor: | alenabezchlebova [ sob 19. pro 2020 13:26:57 ] |
Předmět příspěvku: | Inspirace |
Positiva: Názorné vysvětlení pojmů šum a tón pomocí demonstrační metody: obraz oscilogramu mělo dobrý efekt k jejich zapamatování. Pracoval s rozdíly ve výslovnosti v anglickém a českém projevu. Nenuceně přizval žáky k dialogu, konstruktivně zopakovali pojem „kultivovaný český jazyk“, volil takové otázky, které žáky navedli na správné odpovědi. Hodina měla spád, nenašla jsem mnoho bílých míst. Učitel správně motivoval žáky k zájmu o danou látku. Zapojil i žáky s odlišným mateřským jazykem (přednesení jazykolamu ve slovenském a vietnamském jazyce), aniž by nastal negativní efekt (vyčleňování), pouštění videa ve slovenském jazyce. Mluvní cvičení hodnotím pozitivně, jeden s cílů komunikace je umět správně vyslovovat, jinak nám nikdo nerozumí: tvoří to mnohem lepší dojem, umět se kultivovaně vyjadřovat podle standardů ortoepie (správné vyslovování). Učitel pravidelně potvrzoval a chválil žáky. Žáci vždy věděli, co mají za úkol. Zadání byla srozumitelná a jednoznačná. Žáci přesně uměli zdůvodnit ráz u slov po předložce, která začínají na samohlásku. Žáci neměli problém konstruktivně hodnotit ostatní, aniž by došlo k urážkám či k nevhodným výrazům. Tato cvičení by se měla podle mého názoru v hodinách českého jazyka objevovat pravidelně, ne jen na základní škole. Vyučující si dobře poradil se spícím žákem – situaci se všichni zasmáli. Humorně popisoval kadenci ve výslovnosti v konkrétních dialektech. Názornou metodou byl vysvětlen rozdíl mezi otázkou řečnickou a otázkou doplňovací. (Kadence stoupavá a klesavá). Učitel vybízel žáky k sebereflexi po cvičení se čtením nahlas. Učitel měl se žáky hezký stav, jinak by se podle mého názoru nepodařilo sehnat dobrovolníky k jedné úloze (improvizovaný projev), žáci ani neměli výrazný problém s přetáhnutím hodiny o pět minut. Aktivity v hodinách dával vyučující do souvislostí se slohovým vyučováním (prostě sdělovací a popisný styl). Využita byla i audio-vizuální metoda – vyučující pouštěl slovensky komentovaný fotbalový zápas. NEGATIVA Při mluvních cvičeních jsem zaznamenala drobné „škatulkování“ (víme, že XY má s tím problém) – mohlo to mít i motivační efekt, to ale nemohu posoudit, protože žáky neznám a nemluvila jsem s nimi po hodině. Kadence byla ne úplně správně vysvětlena („část melodie, která vysvětluje smysl věty“ mi přišla necelá). Při vysvětlování jednoho pojmu z oblasti fotbalu vyučující trochu diskriminoval žákyně („dam se radši vůbec neptám“): pokud byly ve třídě dobré vztahy a žáci chápali dostatečně učitelův humor, neviděla bych zde problém, jinak bych si na toto dávala pozor. Bylo by zajímavé zapojit audio-vizuální metodu: například nahrávku s chybnou výslovností, kde by žáci vyhledávali chyby a zdůvodnili. (Tato hodina byla ta nejlepší, kterou jsem zatím zhlédla – v hodině pana učitele jsem našla mnoho inspirace do vlastních hodin – úlohy a motivace studentů) , ale hlavně jsem se přesvědčila o tom, že lze u žáků vytvořit krásné vztahy a dobrý přístup k danému předmětu a k učení. |
Stránka 1 z 1 | Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |