Děkuji panu kolegovi Luboši Tanzmannovi za ukázku svého učitelského umění.
Chci-li shlédnuté uceleně zhodnotit, měl bych plán učitele posuzovat od konce. Přesto, že je jeho osobnost a způsob komunikace se žáky skoro impozantní (roytovský
), chybí mi zcela zamyšlení se nad tím, co si mají žáci z hodiny odnést. Tedy, abych byl spravedlivý, pro žáky tohoto věku bude velkou inspirací samotný učitel, jeho zájem o téma, jeho přehled, způsob mluvy spatra a další nezbytné atributy kantorského umu. Samouřejmě, že další devizou hodiny, kterou učitel exploatuje zcela, je téma vrcholné české gotiky a materializovaná moc a duch doby Karla IV. Učitel jej vhodně aktualizuje jako "mediální obraz císařův" nebo "mocenský marketing".
Že není stanoven cíl na úrovni žáka a tento cíl nelze po té ani reflektovat, je v podstatě
pedagogismem a upozorňuje na něj hodnotitelka. Pro mne se učitelská moc a vzor materializuje v hodině příliš. Zaskřípe to ale jen jednou - když žákyně chce říci, že mariánská katedrála stojí v Norimberku - což může být tím, že jde o odpolední hodinu, ale chybějící zapojení žáků v části výkladové zarazí. Už proto, že učitel reflektuje, že je téma pro žáky (možná) blízké/známé.
Co se tedy mají naučit? Je to čtení architektonického "komixu"? Na to byla zařazená aktivita málo. Mají umět jen opakovat po učiteli fakt, že gotická stavba nese symbolické sdělení, a uvést příklad?
Nebylo by vhodnější umenšit se a vystavět hodinu/více hodin v bloku výrazněji na práci žáků s texty a obrazy a její reflexi?
Uzavřu, že mně osobně tento styl učení s výklady "od Šumavy k Tatrám" ani jako žákovi nevyhovoval, a tudíž mi nekonvenuje. To, že první otázka padne až skoro 20 minut po začátku hodiny (biskupství pražské), že žáci nejsou dotázáni na téma hodiny, zda se s ním již setkali, kdy; co případně vědí o a jak rozumí pojmu ikonografie, jak navazuje téma na již probrané, na konci nemají žádnou možnost zhodnotit přínos hodiny pro sebe, považuji za chyby, které mne vedou k udělení 3 hvězd, i když je mi celkově učitel a jeho vztah s žáky a vzor komunikace a odbornosti velmi sympatický.
P. Koubek
garant gymnaziálního vzdělávání
VÚP v Praze