Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Srovnávací zkoušky - ano, nebo ne?
PříspěvekNapsal: sob 25. zář 2010 7:55:20 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 27. kvě 2009 19:32:25
Příspěvky: 2431
Jana Blažková píše:
Mám pocit, že opět budeme šít horkou jehlou něco, co má zásadní vliv na nás všechny.


Svatá pravda! :?

_________________
Pavlína Hublová
koordinátor referátu pro správu a rozvoj Metodického portálu RVP.CZ


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Srovnávací zkoušky - ano, nebo ne?
PříspěvekNapsal: sob 25. zář 2010 9:10:17 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 07. črc 2010 7:04:19
Příspěvky: 349
Mgr. Hana Pilařová píše:

neobdrželi .. v našem mailu nic podobného nepřistálo


Tak v tom případě jsou někteří vybráni podle záhadného klíče. Navíc jde o dobrovolnou akci, takže je možné, že se všichni oslovení ani neozvou.
Tak ale teď už do toho.

Když se znovu dívám do okruhů otázek, je to dost široký materiál a měli by nás reagovat co nejvíce, aby šlo o skutečnou diskuzi a aby naše názory měly nějakou váhu.

Prosím všechny, kteří budou mít trochu času- o srovnávacích zkouškách jsme už něco napsali, nenechejme to na úřednících.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Srovnávací zkoušky - ano, nebo ne?
PříspěvekNapsal: sob 25. zář 2010 9:29:00 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 07. črc 2010 7:04:19
Příspěvky: 349
PRVNÍ NÁSTIN MÝCH ODPOVĚDÍ, KLIDNĚ OPONUJTE, POMOZTE NAJÍT TO NEJLEPŠÍ:
a) Které vzdělávací oblasti (VO) testovat ?

Jde o každoroční testování, tedy není možné připravit velký rozsah VO- v tom případě bychom museli navýšit hodiny výuky.
Nehledejme nic nového- tj. JČ, JAZYK, M+ VOLBA

b) Které VO testovat každoročně, které výběrově ?
varianty :

ČJ + M + výběr škol pro různé VO

c) Zařazovat doplňující výběrová šetření různých VO ?

NE.

d) Jakou podporu zvolit pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami ?

Pro první stupeň- delší čas, jednodušší ( myšleno stručnější, upravené nikoliv lehčí zadání), zadání většími písmeny, protože u některých dětí pouze poskytnutí delšího času nepomůže- zběsile zaškrtají, co mohou co nejrychleji, protože se nedokážou soustředit na změť písmen.

e) Zjišťovat absolutní hodnotu výsledků žáků a přidanou hodnotu ve výsledcích žáků?

Rozhodně pouze PŘIDANOU HODNOTU, protože skutečně existují žáci, kteří nejsou schopni prokázat své znalosti pomocí testů a občas se jich v jedné třídě sejde více. Nelze srovnávat nesrovnatelné. (vysvětlení z praxe:MĚLA JSEM TŘÍDU, KTERÁ SE VŽDY UMÍSTILA NA PRVNÍCH MÍSTECH A NYNÍ MÁM TŘÍDU, KTERÁ ZŮSTÁVÁ HLUBOKO VZADU, AŤ SE SNAŽÍME SEBEVÍC.)


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Srovnávací zkoušky - ano, nebo ne?
PříspěvekNapsal: ned 26. zář 2010 10:44:12 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 27. kvě 2009 19:57:04
Příspěvky: 79
Pokusím se jednoduše shrnout situaci.
Pan ministr dostal nápad. Jeho cílem je získat nástroj na posuzování úrovně škol. Něco podobného dělají i jinde. Např. v USA je plošné testování cílem velké kritiky. Testovat skutečné výukové cíle je totiž neobyčejně obtížné. Nejsnáze se testují faktické znalosti, a ty jsou jen malou a stále se zmenšující částí cílů. Jak tady již zaznělo, existují i takové testy, které jsou více či méně schopny podchytit to, k čemu by měla škola žáky dovést. Je známou pravdou, že učitelé mají tendenci připravovat žáky cíleně na zvládnutí zkoušek (je to jejich zadání). Z toho všeho vyplývá, že celá záležitost je zcela závislá na kvalitě testů. Vhodné testy mohou mít blahodárný vliv na kvalitu výuky a naopak.
Mám vážné obavy, že u nás přichází v úvahu jen ta druhá varianta. Generálkou ukazující realitu a naznačující možnosti je státní maturita!

P.S. Podobné systémové změny nelze dělat neuváženě a bez důkladné přípravy. Jsem přesvědčen, že šanci na úspěch by mělo pouze řešení, které by si kladlo za cíl nejen popsat kvalitu školy, ale též pomoci jednotlivým učitelům správně nasměrovat jejich výukovou činnost. Blíže viz Technologiemi posílená individualizace výuky - http://www.spomocnik.cz/index.php?id_document=2479

_________________
Ing. Bořivoj Brdička, Ph.D.
UK PedF, KITTV - Učitelský Spomocník


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Srovnávací zkoušky - ano, nebo ne?
PříspěvekNapsal: ned 26. zář 2010 11:34:01 
1) Osobně patřím mezi lidi, kteří když psali/píší nějaký test, tak v noci nespí, ráno jsou rádi, když nezvrací a při testu se jim klepe ruka, buší srdce apod. Takže test byl většinou ovlivněn stresem a nevyspáním. Ve třídě mám několik stejných typů, pro které jsou povinné čtvrtletní testy utrpením a znamenají nejhorší známku z daného předmětu. Tyto testy tedy rozhodně nevypovídají o úrovni jejich znalostí.

Zajímá mne tedy, jestli se bude nějak přihlížet při testování k tomuto rysu žáků?

2) V loňském (možná předloňském) roce jsem četla výzvu jedné základní školy v Praze poukazující na to, že v Praze se rozmáhají tzv. elitářské školy, které se zbavují žáků, kteří jim kazí průměr. Obávám se, že toto testování škol to jenom podpoří.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Srovnávací zkoušky - ano, nebo ne?
PříspěvekNapsal: ned 26. zář 2010 11:48:20 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 07. črc 2010 7:04:19
Příspěvky: 349
Dobrý den,
mám vůbec pocit, že pan ministr tryská nápady jako Jára Cimrman- viz teorie sopky, kdy nás na závěr zahalí sopečný popel....

Souhlasím se vším, co bylo řečeno- ano, školy budou směřovat k zvládnutí testů ( co reforma, kompetence, učení v souvislostech....?), o jejichž kvalitě zatím nikdo nic neví. Jestliže se má začít testovat příští rok, kdo zaručí opravdovou kvalitu a objektivitu? A hlavně smysluplnost testování pro školy!

A asi se shodneme, že objektivní může být pouze soubor testů. Což znamená zase zátěž- finanční, časovou, lidskou. A jak bude zaručeno, že opět nepůjde o záležitost spíše lobistickou?

Jak budou školy podpořeny ICT? Indoš v nenávratnu, šablony sice nastupují, ale nejsou schopny zabezpečit opravdu dostatečné vybavení všech škol a příprava by jistě měla odpovídat technologiím současnosti. Při papírových testech nastupuje logistika atd. atd.

Určitě stále existují a existovat budou úzkostné děti, které prostě nejsou schopny prokázat testem své ( teď nevím, co má být testováno- znalosti, dovednosti, kompetence?) a nejsou to děti s SVP.

Je toho opravdu hodně, čas je krátký.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Srovnávací zkoušky - ano, nebo ne?
PříspěvekNapsal: ned 26. zář 2010 14:53:30 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 27. kvě 2009 19:32:25
Příspěvky: 2431
Několik mých odpovědí v dotazníku:

Okruhy k diskusi o pojetí standardů vzdělávání žáků základní školy a jejich využití při testování

Pokud je vůbec třeba testovat! Osobně s testováním nesouhlasím – domnívám se, že nebude možné otestovat kompetence, budou se opět testovat pouze znalosti (viz testy SCIO, KALIBRO apod.)
Navíc jsou žáci testováním unaveni, nesoustředí se a – pokud to „není na známku“, pak je výsledek naprosto nezajímá. Jinými slovy – učitelé a vedení budou ve stresu, protože výsledky budou ohrožovat jejich školu, a žáci a rodiče budou v klidu a bez většího zájmu. Opravdu by měli žáci rozhodovat o bytí a nebytí školy?

Jakou podporu zvolit pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami?
Speciální druhy testů – větší písmo, více času, jednodušeji položené otázky, méně otázek, popř. rozloženo do více hodin/dnů.

Jaká by měla být východiska pro testování? Asi spíš popisuji formu testování...
Vypracování referátu, prezentace, seminární práce s využitím různých zdrojů. Nesouhlasím s označováním odpovědí a – b – c apod. Otevřené otázky s možností vyhledávání v různých zdrojích.

Hodnocení školy podle výsledků žáků při plošném testování, možnosti opatření pro školy se špatnými výsledky, otázka jejich dalšího rozvoje.
Nelze podle výsledků žáků hodnotit školu. To přeci není jediným kritériem kvality školy!
Žák se cítí ve škole bezpečně, rozvíjí se, učí se spolupracovat, rozvíjí své kompetence – ale nemusí být nutně na vrcholu žebříčku ve vyplňování testů. Je proto škola špatná?
Rodina nepodporuje vzdělávání svého dítěte, žák prospívá „jen tak tak“. Je proto škola špatná?

Kde jsem mimo mísu?

_________________
Pavlína Hublová
koordinátor referátu pro správu a rozvoj Metodického portálu RVP.CZ


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Srovnávací zkoušky - ano, nebo ne?
PříspěvekNapsal: ned 26. zář 2010 16:55:08 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 23. říj 2007 11:36:43
Příspěvky: 280
Jana Blažková píše:
Souhlasím se vším, co bylo řečeno- ano, školy budou směřovat k zvládnutí testů ( co reforma, kompetence, učení v souvislostech....?), o jejichž kvalitě zatím nikdo nic neví. Jestliže se má začít testovat příští rok, kdo zaručí opravdovou kvalitu a objektivitu? A hlavně smysluplnost testování pro školy!


Já bych se úplně nebál. Tento školní rok má proběhnout pilotáž, další školní rok zkouška a až přespříští školní rok má testování vypuknout naostro. Času je tedy dost a odborná diskuze může proběhnout. Věřme, že tentokrát proběhne. O kvalitě testů nic nevíme, protože ještě nejsou sestavené, mohly by ale třeba být kvalitní.
Co se týče smysluplnosti testování, tak bez ohledu na kontroverzní otázku, jak podle výsledků hodnotit školy (zcela souhlasím s tím, že přidanou hodnotu ani rozvoj klíčových kompetencí nikdo vyhodnotit neumí) si myslím, že absolvovat externí prověření práce školy je pro školu prostě přínosné, i když by šlo jen o ověření znalostí.

_________________
Petr Krupka


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Srovnávací zkoušky - ano, nebo ne?
PříspěvekNapsal: ned 26. zář 2010 17:11:30 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 07. črc 2010 7:04:19
Příspěvky: 349
Obávám se, že diskuze probíhá právě teď do středy do 12 hodin. Nemám výhrady k testování. Mám výhrady k objektivitě a taky k fatálnímu vlivu, který by případné testování mělo mít. Nedovedu si představit, jak jeden test prokáže, že škola pracuje špatně a na druhou stranu si nedovedu představit kvalitní nástroj, který vše posoudí a bude vytvořen za pár měsíců.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Srovnávací zkoušky - ano, nebo ne?
PříspěvekNapsal: ned 26. zář 2010 20:23:49 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 23. říj 2007 11:36:43
Příspěvky: 280
Ano, v tom s Vámi úplně souhlasím.

_________________
Petr Krupka


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 51 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na:  
cron