Dobrý den, děvčata.
I já jsem k slovnímu hodnocení přistupovala co nejpečlivěji, takže jsem o prázdninách také sháněla nějakou literaturu. Nakonec jsem našla moc prima knížečku Schimunek, F. - P.: Slovní hodnocení žáků. Portál, Praha 1994. ISBN 80-85282-91-7. A také jsem využila článek z rvp: Pavlas, T.:
http://www.rvp.cz/clanek/2065 Všechny své dojmy, představy a nápady jsem sepsala a nabídla kolegyním k přečtení a k připomínkám:
http://docs.google.com/View?id=ddt76xdv_702ckm6ncrpPokud se podíváte, tak zjistíte, že hned v úvodu shrnuji důvody, které vedly většinu paní učitelek k návratu ke známkám (a které tu už zazněly - je to tedy všude stejné).
Také tu zaznělo, že si musí učitel dělat neustále poznámky. Je ale faktem, že to zabere spoustu času. Zkusila jsem na to jít přes počítač a tabulky (také o tom mluvím ve výše zmíněném textu) a moc se mi to osvědčilo. Na konci každé (nebo téměř každé) hodiny jsem jen v rychlosti obešla třídu a označila si hodnocení, které odpovídalo látce a zapojení žáka do činností (teď mluvím především o HV). VV probíhala podobně - stačilo si jen označit, popř. dopsat hodnocení, pokud nebylo v nabídce.
Tabulka nalepená v sešitě (HV a VV) vypadá takto:
http://spreadsheets.google.com/pub?key=pNAGonOsj6BM6PZpB4-a6Og&output=htmlNa konci pololetí pak už jen projdu jednotlivé záznamy a mohu formulovat všechny důležité znalosti, dovednosti a aktivitu žáka, např:
Pavle,
dokážeš se skupinou vyjmenovat o probíraných hudebních skladatelích to nejdůležitější.
Bylo by lepší, kdybys více využíval možnosti společného zpěvu v hodinách.
Tvé znalosti o notovém zápisu a hudebních nástrojích symfonického orchestru ještě nejsou upevněné.
Při nácviku taktování ses příliš nesoustředil, proto jsou tvé dovednosti zatím slabší.
Poslechové skladby jsou pro tebe zatím náročné. Při troše soustředění zvládneš pohybem vyjádřit své dojmy z hudby.
V hodinách pracuješ vcelku aktivně. Nenarušuješ práci ostatních ve skupině, ačkoli se příliš nezapojíš.
Martine,
dokážeš vytvořit kompozičně zajímavý obraz, snažíš se rozmístit kompoziční prvky podle určitého řádu, který je příjemný na pohled. Při práci s linií se snažíš splnit všechny požadavky, je poznat Tvá snaha. Když máš možnost vyzkoušet netradiční materiály, nebojíš experimentovat a zkoušet nové/zajímavé postupy. Dokážeš využít výrazových možností písma - úprava, čitelnost, vhodná velikost.
Při kresbě postavy zpřesňuješ lidské proporce, Tvá práce odpovídá požadavkům a věkovým zvláštnostem.
Při skupinové práci nemáš problémy komunikovat se spolužáky, dokážeš se dohodnout na pravidlech činnosti. Zvládneš vytvořit výrobek samostatně podle návodu nebo s dopomocí spolužáků.
Určitě to není dokonalé a ráda si vyslechnu kritiku, ale bylo to zvládnutelné a klady slovního hodnocneí v tomto podání u mě určitě převažovaly nad možnými zápory.