Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Známka, nebo slovní hodnocení?
PříspěvekNapsal: ned 31. kvě 2009 20:54:06 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 19. kvě 2009 20:11:56
Příspěvky: 328
Teda Pavlo, Vy jste mi udělala velkou radost. To fakt existuje? Tak si říkám, jestli mi paní ředitelka neřekla schválně, že takové vysvědčení neexistuje, aby se mě a mého nápadu zbavila. No to je super. Je škoda, že Vám s tím nastaly takové problémy. Snad se Vám podaří prosadit si své.
Ještě by mě zajímalo, proč to u těch ostatních učitelek zkrachovalo?
A co na tento způsob hodnocení a na vysvědčení rodiče?
Mě by se to jako rodiči hodně líbilo?

Děkuji Petra Stan

_________________
Petra Stan


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Známka, nebo slovní hodnocení?
PříspěvekNapsal: ned 31. kvě 2009 21:14:31 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: pon 18. kvě 2009 10:59:11
Příspěvky: 1720
Proč?? Protože napsat DOBŘE slovní hodnocení není žádná sranda. A zabere to hodně času. Takže radši pryč od novinek a držme se známek.

V tom bych viděla kámen úrazu. :)

_________________
H.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Známka, nebo slovní hodnocení?
PříspěvekNapsal: ned 31. kvě 2009 21:45:00 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 19. kvě 2009 20:11:56
Příspěvky: 328
Díky, Hanko,
snad jsem Vás nerozčílila :evil:
Jak už jsem psala, píšu dětem jen krátké poznámky k jejich práci a to je zatím celá má zkušenost se slovním hodnocením. Zmínila jste, že to není sranda napsat DOBRÉ slovní hodnocení. Z čeho tedy vycházíte? Pracujete s nějakou metodickou pomůckou nebo vycházíte z nějaké literatury zaměřené na slovní hodnocení? Pokud ano, můžete prozradit název? Ptám se kvůli sobě. Určitě bych chtěla slovní hodnocené praktikovat a vzhledem k tomu, že budu následující školní rok doma, můžu se na to pořádně připravit po stránce teoretické.

Petra Stan

_________________
Petra Stan


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Známka, nebo slovní hodnocení?
PříspěvekNapsal: pon 01. čer 2009 4:52:32 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: pon 18. kvě 2009 10:59:11
Příspěvky: 1720
Ne, nerozčílila jsem se. :)
Jak jsem psala, také využívám zatím spíš krátké hodnocení jednotlivých prací. Ta doplňuji v něterých třídách o slovní hodnocení za větší období - čtvrt roku, pololetí.
Myslím si, že aby učitel napsal slovní hodnocení výstižně, přesně, tak aby na jedné straně pochválil a na druhé straně aby dal návod na zlepšení, chce to především dělat si o dítěti a jeho úspěších, neúspěších a vývoji poznámky během celého hodnotícího období. Po čtvrt roce kdy jedinými informacemi jsou zapsané známky v klasifikačním sešitě se sl. hodnocení píše těžko. Zpětně se znich nedá odvodit, v čem konkrétním měl žák problém (pokud to nebyla třeba práce na písemné dělení, kde se jen dělilo ... ale i tam by se daly vysledovat různé fotmy obtíží).
Myslím, že slovní hodnocení by mělo být psáno ve 2. osobě (má hovořit především k žákovi). Stejně jako při tvorbě ŠVP se snažím vyhýbat obecným slovesům umíš, znáš .. a snažím se směřování ke konkrétním výstupům sčítáš, odčítáš.
Podoba slovního hodnocení není přesně dána. Kromě článků na internetu, v Učitelských listech či v Učitelských novinách jsem k němu asi nikde nic nečetla. To co tu popisuji, jsou mé závěry, ke kterým jsem tak nějak postupně došla. :)

_________________
H.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Známka, nebo slovní hodnocení?
PříspěvekNapsal: pon 01. čer 2009 6:49:19 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 19. kvě 2009 20:11:56
Příspěvky: 328
Děkuji, Hanko,
tak to chápu správně. Slovní hodnocení jednoznačně vychází z dokonalé znalosti žáka po všech stránkách a z konkrétní činnost. A pokud se jedná o slovní hodnocení za čtvrt nebo půl roku, prostě za delší období, tak by si klidně mohl učitel sám utvořit nějaký třeba i vtipny a veselý formulář, který by měl nějakou strukturu a byl třeba přehlednější. Proč ne?
Jednou jsem dětem, ale i rodičům ke klasickému vysvědčení vyrobila i diplomy s takovým vtipným hodnocením celého roku. To byl vlastně taky určitý druh slovního hodnocení.

Určitě má mnoho z Vás skvělé zkušenosti.
Podělte se!

_________________
Petra Stan


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Známka, nebo slovní hodnocení?
PříspěvekNapsal: pon 01. čer 2009 11:31:20 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 19. kvě 2009 20:11:56
Příspěvky: 328
Dobrý den,
teď jsem si vzpomněla, že jsem četla pár knih, kde se řešila komunikace mezi učitelem a žákem. Jednu z nich musím uvést. Je to Strategie řízení třídy od Jamese Cangelosiho, kde věnuje rozsáhlou kapitolu hodnocení učitele směrem k žákovi a zdůrazňuje rozdíl mezi popisným a posuzujícím jazykem. Ukazuje to na mnoha zajímavým příkladech z praxe. Většinou se jedná o ústní hodnocení, ale dá se použít i v písemném projevu. Je to hodně zajímavé. Hodnotí tutéž práci žáka nejprve jazykem posuzující a pak popisným a v některý případech je až neuvěřitelné, jaký je v tom rozdíl.

Vrátím se k mému způsobu, kdy píšu krátké slovní hodnocení k práci žáka. Vždy začnu něčím pozitivním. Pokaždé se něco alespoň malého najde, co "vypíchnu" a až pak se zaměřím na ty nepodařené části. Zprávu se opět snažím ukončit pozitivně a velice často povzbuzením do další práce. Při psaní přistupuji velmi individuálně k hodnocenému dítěti.
Co se týče hodnocení čehokoli, nejen dítěte, já osobně se dokážu (lépe - spíše přesněji) vyjádřit písemně, protože si své vyjádření mohu připravit, někdy dlouze uvažovat nad volbou správným slov, které dítě povzbudí, řeknou mu to, co mu chci říct já, a zároveň jej neurazí a neublíží mu.
Jak to děláte Vy?
Máte někdo ještě jiný způsob?
Petra Stan

_________________
Petra Stan


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Známka, nebo slovní hodnocení?
PříspěvekNapsal: pon 01. čer 2009 19:19:08 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 27. kvě 2009 19:32:25
Příspěvky: 2431
Dobrý den, děvčata.

I já jsem k slovnímu hodnocení přistupovala co nejpečlivěji, takže jsem o prázdninách také sháněla nějakou literaturu. Nakonec jsem našla moc prima knížečku Schimunek, F. - P.: Slovní hodnocení žáků. Portál, Praha 1994. ISBN 80-85282-91-7. A také jsem využila článek z rvp: Pavlas, T.: http://www.rvp.cz/clanek/2065

Všechny své dojmy, představy a nápady jsem sepsala a nabídla kolegyním k přečtení a k připomínkám:
http://docs.google.com/View?id=ddt76xdv_702ckm6ncrp

Pokud se podíváte, tak zjistíte, že hned v úvodu shrnuji důvody, které vedly většinu paní učitelek k návratu ke známkám (a které tu už zazněly - je to tedy všude stejné).

Také tu zaznělo, že si musí učitel dělat neustále poznámky. Je ale faktem, že to zabere spoustu času. Zkusila jsem na to jít přes počítač a tabulky (také o tom mluvím ve výše zmíněném textu) a moc se mi to osvědčilo. Na konci každé (nebo téměř každé) hodiny jsem jen v rychlosti obešla třídu a označila si hodnocení, které odpovídalo látce a zapojení žáka do činností (teď mluvím především o HV). VV probíhala podobně - stačilo si jen označit, popř. dopsat hodnocení, pokud nebylo v nabídce.
Tabulka nalepená v sešitě (HV a VV) vypadá takto: http://spreadsheets.google.com/pub?key=pNAGonOsj6BM6PZpB4-a6Og&output=html

Na konci pololetí pak už jen projdu jednotlivé záznamy a mohu formulovat všechny důležité znalosti, dovednosti a aktivitu žáka, např:

Pavle,
dokážeš se skupinou vyjmenovat o probíraných hudebních skladatelích to nejdůležitější.
Bylo by lepší, kdybys více využíval možnosti společného zpěvu v hodinách.
Tvé znalosti o notovém zápisu a hudebních nástrojích symfonického orchestru ještě nejsou upevněné.
Při nácviku taktování ses příliš nesoustředil, proto jsou tvé dovednosti zatím slabší.
Poslechové skladby jsou pro tebe zatím náročné. Při troše soustředění zvládneš pohybem vyjádřit své dojmy z hudby.
V hodinách pracuješ vcelku aktivně. Nenarušuješ práci ostatních ve skupině, ačkoli se příliš nezapojíš.

Martine,
dokážeš vytvořit kompozičně zajímavý obraz, snažíš se rozmístit kompoziční prvky podle určitého řádu, který je příjemný na pohled. Při práci s linií se snažíš splnit všechny požadavky, je poznat Tvá snaha. Když máš možnost vyzkoušet netradiční materiály, nebojíš experimentovat a zkoušet nové/zajímavé postupy. Dokážeš využít výrazových možností písma - úprava, čitelnost, vhodná velikost.
Při kresbě postavy zpřesňuješ lidské proporce, Tvá práce odpovídá požadavkům a věkovým zvláštnostem.
Při skupinové práci nemáš problémy komunikovat se spolužáky, dokážeš se dohodnout na pravidlech činnosti. Zvládneš vytvořit výrobek samostatně podle návodu nebo s dopomocí spolužáků.

Určitě to není dokonalé a ráda si vyslechnu kritiku, ale bylo to zvládnutelné a klady slovního hodnocneí v tomto podání u mě určitě převažovaly nad možnými zápory.

_________________
Pavlína Hublová
koordinátor referátu pro správu a rozvoj Metodického portálu RVP.CZ


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Známka, nebo slovní hodnocení?
PříspěvekNapsal: pon 01. čer 2009 21:22:39 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 19. kvě 2009 20:11:56
Příspěvky: 328
Děkuji, Pavlo,
to se mi líbí. Hlavně ty tabulky. Je to moc fajn nápad. Jsem narozená ve znamení panny a říká se o nás, že jsme hrozně systematické a vše musíme mít přesně. To se týká celé mé práce. Vždy mi různé tabulky a grafy práci velmi usnadní. Opravdu musím mít ve svých záznamech systém, velmi mi to pomáhá v orientaci. Takže ještě jednou díky.
Petra Stan

_________________
Petra Stan


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Známka, nebo slovní hodnocení?
PříspěvekNapsal: úte 02. čer 2009 20:27:31 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 27. kvě 2009 19:32:25
Příspěvky: 2431
Ahoj (už si můžeme tykat, ne?),
díky za pochvalu.

Jsem si vědoma toho, že tyto tabulky nejsou přímo slovním hodnocením v čisté podobě (zase je to nějaké nálepkování, dané charakteristiky) a kovaní odborníci na slovní hodnocení asi skřípou zuby.
Ale vždy, když se žák "nevešel do tabulek", jsem tam měla místo, kam jsem napsala několik slov (především ve VV).
Letos jsem zkoušela, příští rok (pokud se mi zadaří) to zas bude o něco lepší.

Tabulky měly ještě jednu výhodu.
Formulace jsou sepsané přesně podle ŠVP, takže já mám dokonalou kontrolu, jak žáci splňují/nesplňují požadavky výstupů ŠVP. I to bych tabulkám přičetla jako plus.

_________________
Pavlína Hublová
koordinátor referátu pro správu a rozvoj Metodického portálu RVP.CZ


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Známka, nebo slovní hodnocení?
PříspěvekNapsal: stř 03. čer 2009 12:28:47 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 19. kvě 2009 20:11:56
Příspěvky: 328
Ahoj, Pavlo, díky za tykačku
Mě se ty tvé tabulky líbí a myslím, že je použiju nebo budou sloužít jako vzor pro vytvoření vlastních.
Já si teď nejsem jistá, jestli jsi o tom vysvědčení psala ty nebo Hanka, ale chtěla bych se ještě zeptat, jestli je možné, aby vysvědčení, kde se výchovy hodnotí slovně, používala třeba jen jedna učitelka z celé ZŠ. Co když to nikdo jiný nebude chtít jen já? To by asi záleželo na ředitelce, že?
Petra Stan

_________________
Petra Stan


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 70 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 13 návštevníků


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: