Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Finální znění standardů pro ZŠ - ČJL - komentáře
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=549&t=18517
Stránka 1 z 1

Autor:  Mgr. Zdeněk Sotolář [ čtv 14. črc 2011 20:01:22 ]
Předmět příspěvku:  Finální znění standardů pro ZŠ - ČJL - komentáře

ČJL-9-1-03 rozpoznává manipulativní komunikaci v masmédiích a zaujímá k ní kritický postoj

Park zůstane parkem
Pondělní jednání občanského sdružení Ochrana památek přineslo novou naději všem občanům Dolních Břežan. Bylo věnováno palčivému problému modernizace městského parku. Vedení města navrhlo totiž řešení skupiny architektů kolem Jana Nováka. Studii, která likviduje charakteristický romantický ráz parku a počítá s jeho otevřením pro bruslaře a cyklisty, členové sdružení v diskusi odsoudili. Svůj postoj vyjádřili také podepsáním dopisu radě města.

1. Kdo je pravděpodobně autorem textu?
A) Žák místní základní školy
B) Starosta Dolních Břežan
C) Člen sdružení Ochrana památek
D) Turista projíždějící městem

Za takto položenou otázkou obvykle dodávám, aby žáci své tvrzení doložili s odkazem na text. Jak ale v tomto případě doložit, že je správně právě C? V textu není záchytný bod k nabízenému řešení(např. jednání našeho občanského sdružení / vedení města nám navrhlo / postoj jsme vyjádřili). Proč by autorem textu nemohl být žák místní základní školy? Třeba redaktor školního časopisu, který tuto schůzi navštívil, aby o ní napsal zprávu?

Autor:  Mgr. Zdeněk Sotolář [ čtv 14. črc 2011 20:34:36 ]
Předmět příspěvku:  Re: Finální znění standardů pro ZŠ - ČJL - komentáře

ČJL-9-1-10 využívá poznatků o jazyce a stylu ke gramaticky i věcně správnému písemnému projevu a k tvořivé práci s textem nebo i k vlastnímu tvořivému psaní na základě svých dispozic a osobních zájmů

Znovu se vracím k tomu, že před standardy měla proběhnout revize RVP. Právě tento výstup by revizi pro svoji "přeplněnost" rozhodně potřeboval. A čím ho chtějí ověřovat?

Doplňte následující texty tak, abyste vždy dodrželi daný slohový útvar:

Vážený pane řediteli, omluvte prosím mou dceru…

Jenže to jsme se přepočítali. Alice naším nápadem nebyla vůbec nadšená. Ba právě naopak. A tak …

O víkendu se v Dolní Lhotě konal již šestý ročník populární soutěže…..

A poznámka praví: Úloha ověřuje, zda žák je schopen rozpoznat jednotlivé funkční styly a na malé ploše použít své znalosti o jejich charakteristických prvcích v jednotlivých slohových útvarech.

Vida, jak se vše scvrklo do funkčních stylů, to tam je tvořivé psaní, ta tam je žákova kreativita. Navíc je zadání velice vágní: doplňte texty. Má vzniknout ucelený text, nebo jen vhodné pokračování?

A co takové řešení:

Vážený pane řediteli, omluvte prosím mou dceru… Naštvaně jsem praštil žákovskou o stůl. Taková drzost!
Jakou bych dostal známku? Proč mám věřit, že tím daným slohovým útvarem není vypravování?


P.S. Co vlastně znamená pět teček na konci věty?

Autor:  Mgr. Zdeněk Sotolář [ čtv 14. črc 2011 20:53:12 ]
Předmět příspěvku:  Re: Finální znění standardů pro ZŠ - ČJL - komentáře

ČJL-9-3-02 rozpoznává základní rysy výrazného individuálního stylu autora

Pohleďme, kam až nás zavádí indikátor: ČJL-9-3-02.2 Seřadí úryvky z literárních děl v pořadí, ve kterém vznikly

Co má společného individuální styl a sestavování úryvků na časovou přímku? Úryvky z literárních děl lze sestavovat podle různých jevů, některé mohou být individuálnímu stylu autora velice vzdálené. Např. text Jede na traktoru bude zřejmě následovat až po Jede v bryčce. Takový indikátor vůbec neodpovídá danému výstupu.

Autor:  Radek Sárközi [ čtv 21. črc 2011 17:21:51 ]
Předmět příspěvku:  Re: Finální znění standardů pro ZŠ - ČJL - komentáře

Dá se ještě projekt Standardů zastavit? Evidentně jsou stále nekvalitně zpracované...

Stránka 1 z 1 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/