Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: CO ZNAMENAJÍ STANDARDY PRO ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ?
PříspěvekNapsal: pát 22. črc 2011 16:38:54 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 10. pro 2010 15:17:05
Příspěvky: 606
MŠMT zveřejnilo materiál CO ZNAMENAJÍ STANDARDY PRO ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ?
posting.php?mode=post&f=549


Co si o něm myslíte?

_________________
prezident spolku Pedagogická komora


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku : 3
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: CO ZNAMENAJÍ STANDARDY PRO ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ?
PříspěvekNapsal: pát 22. črc 2011 20:31:25 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 09. úno 2011 17:29:04
Příspěvky: 818
Myslím, že odkaz nefunguje, tady přidávám znovu:
http://www.msmt.cz/pro-novinare/co-znam ... vzdelavani


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: CO ZNAMENAJÍ STANDARDY PRO ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ?
PříspěvekNapsal: pát 22. črc 2011 20:46:09 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 09. úno 2011 17:29:04
Příspěvky: 818
"Podle závěrů druhé části diskuze hodnotilo ve všech třech oblastech pozitivně standardy vždy více než 92 % pedagogů."
To by nám možná mohli říct moderátoři, protože tentokrát diskuze téměř neproběhla a takové ty anketní lístky byly izolované, bez kontextu. Možné to je, ale zajímalo by mě, jak velký byl "vzorek", tedy kolik bylo těch 100%.

"Budou se připravovat i standardy pro střední a vysokou úroveň."
Tak tohle je bomba - přímo časovaná!!!

"...předkládá Česká školní inspekce (ČŠI) projekt "Národní systém pro inspekční hodnocení vzdělávací soustavy", ve kterém se plánuje testování žáků 5. a 9. tříd..."
Jinak by je asi museli zrušit :roll:

"Zatím byla vyplacena částka za rok 2010 a 2011 983 tisíc Kč. Dále bude vše placeno z OP VK (technická pomoc a IPN ČŠI)"
Jsem zvědavá, kolik to bude. Stejně to jde z jednoho zdroje.

"...zpětná vazba pro školu ale i pro rodiče. Nikoliv k sestavování přehledu úspěšnosti škol..."
Rodiče jsou diskrétní, to se určitě nikdo nedoví ;)

CO TEĎ S TÍM? Mimochodem, výborně načasováno, že? Navíc na podzim 2011 (!) bude první pilotní testování. Takovouhle hroší kůži jsem ještě neviděla... :mrgreen:


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: CO ZNAMENAJÍ STANDARDY PRO ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ?
PříspěvekNapsal: sob 23. črc 2011 8:36:35 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 21. čer 2009 12:14:57
Příspěvky: 673
Jana Petrů píše:
"Podle závěrů druhé části diskuze hodnotilo ve všech třech oblastech pozitivně standardy vždy více než 92 % pedagogů."
To by nám možná mohli říct moderátoři, protože tentokrát diskuze téměř neproběhla a takové ty anketní lístky byly izolované, bez kontextu. Možné to je, ale zajímalo by mě, jak velký byl "vzorek", tedy kolik bylo těch 100%.



Tyto veřejné diskuze na portálu jsou opakovaně zneužívány. MŠMT je vždy interpretuje ve svůj prospěch. Alespoň vidíme, s kým máme tu čest.


Naposledy upravil Lenka Urbanová dne pon 25. črc 2011 9:55:04, celkově upraveno 1
úprava citace


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: CO ZNAMENAJÍ STANDARDY PRO ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ?
PříspěvekNapsal: sob 23. črc 2011 11:27:28 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 10. pro 2010 15:17:05
Příspěvky: 606
Omlouvám se za špatně zkopírovaný odkaz v úvodu...

Že Standardy ještě nejsou dotažené, je jasné z příspěvků v diskuzních fórech na tomto portálu:

viewtopic.php?f=549&t=18517
viewtopic.php?f=549&t=18541

Podle mých informací bude stát příprava testování 300 milionů.

V textu z MŠMT mi vrtá hlavou úvodní část "Z programového prohlášení vlády vyplývá zavedení pravidelného zjišťování výsledků vzdělávání v 5. a 9. ročníku základních škol.
Abychom mohli žáky na něco testovat, musíme vytvořit požadavky na to, co má žák konkrétně umět."


Tedy nikoliv např.: "Pro zjišťování výsledků vzdělávání v 5. a 9. ročníku musíme vytvořit adekvátní nástroj, který bude zjišťovat hlavní cíle vzdělávání, jako jsou klíčové kompetence..."

V textu se dále argumentuje šetřeními PISA a TIMSS, která mají k ukázkovým testům hodně daleko a zaměřují se na zjišťování čtenářské a matematické gramotnosti - ty ovšem v RVP vůbec nenajdeme, takže nemohou být předmětem testování ve Standardech! Daleko více by nám prospělo do RVP přidat očekávané výstupy zaměřené na výuku gramotnostem...

V testování, kterým má projít deklarovaných 90% žáků, žádný smysl nevidím - ke zlepšení kvality výuky vést nemůže, ke zlepšení PISA a TIMSS rovněž ne, protože tam se měří něco jiného - žádný pozitivní výstup z něj nevzejde!

Možná by pomohla opět petice, která by vyvrátila, že je pro Standardy 90% učitelů... Podobná petice vznikla u maturit, MŠMT ji sice ignoruje, ale aspoň bylo usvědčeno ze lži, že učitelé státní maturity podporují.

_________________
prezident spolku Pedagogická komora


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: CO ZNAMENAJÍ STANDARDY PRO ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ?
PříspěvekNapsal: pon 25. črc 2011 16:56:54 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 09. úno 2011 17:29:04
Příspěvky: 818
http://www.ceskaskola.cz/2011/07/minist ... derne.html

Co k tomu dodat :cry:
Všimněte si slov: zatím, a další... A co bude s těmi, které do standardu "nedostrkají"?
Jak je tohle VŠECHNO (včetně Bátory) vůbec možné?!
Kdybych se nemusela starat o dceru, snad bych šla držet do Karmelitské hladovku ...


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: CO ZNAMENAJÍ STANDARDY PRO ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ?
PříspěvekNapsal: úte 26. črc 2011 18:24:31 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 10. pro 2010 15:17:05
Příspěvky: 606
10 otázek na Kena Robinsona: http://www.modernivyucovani.cz/temata/i ... nsona.html

Jaký je podle vás správný způsob hodnocení studijních výsledků u jednotlivce a třídy? A co by podle vás mělo být zahrnuto a naopak nemělo do standardizovaných přijímacích zkoušek?

Sir Ken: Mě napadá otázka, proč vlastně máme tyto systémy hodnocení. Nejsem proti standardizovaným testům samotným. Některé věci můžeme jasně zadat do standardizovaného testu. Jsou některé oblasti, kde jsou odpovědi jasné, buď je odpověď pravda, nebo ne, prostě jasně a jednoduše můžeme určité znalosti testovat. Pokud budu chtít pochopit a získat představu o tom, jakou kdo má úroveň znalostí francouzské gramatiky a slovní zásobu, tak nemám žádné námitky k testu. A je to možné i v oblasti umění. V hudbě například existuje mnoho standardizovaných testů, které zmapují zručnost s nástrojem a znalost instrumentace a hudební nápady a dovednosti.

Nejsem proti standardizovaným zkouškám. K čemu jsem se vždy vyjadřoval, je, do jaké míry se ze zkoušek stalo obrovské obchodní odvětví, které je samostatné a vzdálené ve většině případů skutečnému účelu vzdělávání. A do jaké míry jsme si zvykli spojovat standardizované zkoušky a testy s normalizací vyšších standardů. Nyní, všichni souhlasí s tím, že bychom měli zvýšit normy ve školách. Samozřejmě bychom měli. Ale primární nástroj, který je používán, je standardizované testování. A problém je, že právě standardizované testy nedokáží zabezpečit to zásadní, chceme-li zvýšit standardy ve školách, a to je cílit a zaměřit se na osobní rozvoj studentů a žáků.

Dalším argumentem je, že když říkám, že veřejné školství vzniklo v reakci na industrializaci, tak se také vyvinulo do podoby industrializace. Pokud se podíváte na veřejné vzdělávací systémy v jejich základě, jde o výrobní procesy. Pokud rozdělíme lidi podle věku, jde o velmi lineární proces, který je silně zaměřen na některé typy výsledku. A standardizované testování je svým způsobem velkým příkladem velké průmyslové metody vzdělávání. Nelze jím zjistit, jaké mají jednotlivci schopnosti. Je to způsob jak zjistit dovednosti, ve kterých jsou všichni ve shodě.

My jsme teď roky a roky a miliardy dolarů investic vzdáleni od cíle dosáhnout vyššího standardu škol, investovalo se mnoho času a peněz do rozšíření standardizovaných zkoušek, v amerických školách, například (ale to není jen případ Ameriky, jde o jev rozšířený po celém světě), a ve většině případů nebylo očekávání naplněno, nedošlo ke zvýšení úrovně škol. Dokonce bych řekl, že standardizované zkoušky přispěly ke snížení morálky ve školách a k oslabení závazku. V Americe, například, je nejméně 30 procent odpadlých studentů z vysoké školy - u některých etnických komunit je číslo mnohem vyšší. Děti jsou vyřazeny ze škol a vzdělávání, ne kvůli testům samotným, ale kvůli školní kultuře, kterou testy vytvářejí a podporují.

Takže můj argument je, že místo abychom šli cestou normalizace a všechno ve školách abychom měli standardizované, měli bychom jít opačným směrem. Nemyslím si, že je dítě v Americe, nebo kdekoliv na světě, které ráno vstane z postele a přemýšlí, co může udělat pro zvýšení svého standardu čtení a psaní. Děti se těší do školy, pokud jsou motivováni jejich vlastními zájmy a vlastním rozvojem. Takže myslím, že bychom měli dělat opak. Myslím, že bychom se měli na školách více přizpůsobovat. Měli bychom hledat způsoby, jak učinit vzdělání důležité pro každé jednotlivé dítě. A neexistuje žádný jiný způsob, jak zlepšit úroveň škol. Vlastně neexistuje žádný jiný způsob, jak to udělat ve velkém měřítku.

Problém standardizovaných testů je, že jsou založeny na chybě a omylu, podle kterého můžeme jednoduše škálovat vzdělávání dětí, jako když navyšujeme výrobu karburátorů. A my takhle postupovat nemůžeme, protože lidské bytosti jsou velmi odlišné od osobních automobilů, a mají pocity při své práci a mají motivaci pro práci, nebo taky ne. A všechny školy, které znám a které jsou výborné, mají něco společného - všechny mají skvělé učitele a mají závazek k osobnímu rozvoji jednotlivých žáků ve škole. A toto se jednoduše ztrácí v kultuře standardizace.

Nejsem proti standardizovanému testování a myslím si, že může mít užitečnou diagnostickou roli. Nemyslím si však, že by mělo vytvářet dominantní kulturu našeho školského systému. A myslím, že je povinností jednotlivých škol a učitelů, aby to nedopustili.

A co si myslím, že by měly být zahrnuto v hodnocení nebo ne. Když se nad tím zamyslíte, hodnocení má dvě části, jedna z nich je popis a jedna z nich je srovnání. Například, pokud někdo prohlásí, že se má zaběhnout míle za čtyři minuty, to není hodnocení. To je prostě jen prohlášení o něčí schopnosti. Ale pokud prohlásíte, že byl někdo nejrychlejší atlet ve Wisconsinu, nebo nejlepší mílař ve Wisconsinu, je to hodnocení, protože potom srovnáváte, co dokážete a co dokázal někdo jiný. Jde o implicitní vnější standard.
Takže hodnocení jsou vždy dvě věci. Implicitní popis a srovnání.

Myslím, že problém většiny standardizovaných testů nebo zkoušek různého stupně utajení nebo psaných druhů testů je to, že jsou často velmi výmluvné v porovnávání a velmi střídmé na popis. Takže nikomu není moc jasné, co může dítě jak dělat. Máme tu děti se známkami 2 a 3, ale podrobný postup a doporučení dítě nedostane.

Moje dcera právě teď studuje na Community College v Los Angeles. Je to fantastická škola. Je mnohem lepší, myslím, než většina ostatních institucí, které nabízí vzdělání stejné věkové skupině. A ona dělala během posledních pár semestrů několik praktických kursů v krejčovství a designu. A je to opravdu zajímavá věc, víte, v naší kultuře jakoby praktické věci bagatelizovali vzdělávání. Vzdělávání je nekonečným procesem vedoucím k přijetí na univerzitu a zde jde jen o teoretická cvičení. Ale ve světě uspějí lidé, kteří jsou schopni věci dělat, ne jen o nich přemýšlet. A praktické dovednosti jako je muzika nebo design, jsou intenzivně náročné.

Takže co musela moje dcera vyrobit, jsou šaty. No, to zní jednoduše, ale zkuste je vyrobit. Ale co bylo zajímavé, že hodnocení, které dostala, bylo velmi podrobné. Popisovalo velmi konkrétně, jak dcera postupovala při tvoření švů a hadříků a kapes a dírek. Hodnocení obsahovalo celkem asi 30 velmi konkrétních připomínek a bodů k tomu, co vytvořila. A to se stalo velice nápomocným v procesu hodnocení. Ale když jen dostanete známku, bez detailnějšího popisu a hodnocení, není to pro dítě příliš přínosné.

Takže pokud je hodnocení formulované, popisné, podrobné, se snahou podpořit a diagnostikovat, jsem pro. Pokud je naopak hrubé a úsudek je zjednodušující a nese nedostatek informací, pak se mi zdá, že je vždy negativní a má špatný druh účinků v oblasti vzdělávání.

_________________
prezident spolku Pedagogická komora


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: CO ZNAMENAJÍ STANDARDY PRO ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ?
PříspěvekNapsal: stř 27. črc 2011 15:07:53 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 14. lis 2007 20:20:52
Příspěvky: 961
Radek Sárközi píše:
10 otázek na Kena Robinsona: http://www.modernivyucovani.cz/temata/i ... nsona.html

Jaký je podle vás správný způsob hodnocení studijních výsledků u jednotlivce a třídy? A co by podle vás mělo být zahrnuto a naopak nemělo do standardizovaných přijímacích zkoušek?

Sir Ken: Nejsem proti standardizovanému testování a myslím si, že může mít užitečnou diagnostickou roli. Nemyslím si však, že by mělo vytvářet dominantní kulturu našeho školského systému. A myslím, že je povinností jednotlivých škol a učitelů, aby to nedopustili.

Zajímavý text. Díky za něj. Vždy mne fascinuje, jak opakujeme chyby druhých a nevezmeme si poučení.
A jakou mám nejasnost? Co bychom tedy mohli my dělat, abychom zastavili ty úmysly ministerstva? Poradíte někdo?

_________________
Zdraví Jenda


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: CO ZNAMENAJÍ STANDARDY PRO ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ?
PříspěvekNapsal: pát 29. črc 2011 17:20:11 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 21. čer 2009 12:14:57
Příspěvky: 673
Zaznívají hlasy, které se obávají vzniku žebříčků škol a z toho vyplývajícího elitářství a kastování dětí. Ministr školství však toto odmítá: "O žádné žebříčky nepůjde, minimálně ze začátku ne."
(http://www.msmt.cz/pro-novinare/ministr ... e-a-rychle)

Zezačátku ne. Ale co potom? Třeba příští rok? Žebříčky našemu školství nepomohou, žebříčky povedou k fixlování, nikdo se přece nebude chtít propadnout. Jak vlastně budou deváťáci motivováni k těm nejlepším výsledkům? Proč by se měli u testování snažit? Svým přístupem mohou školu klidně "potopit". Zvažoval pan Ministr (a jeho Poradce z elitní školy) i toto riziko?


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: CO ZNAMENAJÍ STANDARDY PRO ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ?
PříspěvekNapsal: pát 29. črc 2011 20:04:09 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 10. pro 2010 15:17:05
Příspěvky: 606
Zatímco přijímací zkoušky na střední školy byly určitou vnější motivací žáků k tomu, aby se učili (neříkám že vhodnou...), standardy a z nich vycházející testy nebudou mít žádný dopad na žákovu pozdější dráhu. Žákovi je absolutně jedno, zda je napíše výborně, nebo ne. Jediný, kdo z toho bude vystresovaný, bude ředitel školy a její učitelé... Právě kvůli možnosti, že se ocitnou v nějakém žebříčku. Tohle opravdu chceme? Stoupenci testování si tohle asi neuvědomují, jsou-li vůbec nějací stoupenci... Já žádného neznám. Jen ministra školství!

_________________
prezident spolku Pedagogická komora


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 11 ]  Přejít na stránku: 1, 2  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: