Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

První dojmy
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=551&t=17767
Stránka 1 z 3

Autor:  Mgr. Alena Nosková [ stř 13. dub 2011 15:48:50 ]
Předmět příspěvku:  První dojmy

Viděli jste videozáznam vyučovací hodiny dějepisu z Gymnázia Hodonín?

Jaké jsou vaše první dojmy z hodiny?
Co vás na této hodině zaujalo nebo překvapilo?
Jak zprostředkovat žákům moderní dějiny?


Těšíme se na vaše příspěvky a názory.

Autor:  Sabina Králová [ stř 27. dub 2011 22:51:27 ]
Předmět příspěvku:  Re: První dojmy

Dobrý den přeji všem, kteří se nebojí jít s kůží na trh a smekám před paní Mgr. Baumannovou, jelikož její výkon byl, dle mého názoru, skvělý. Když vidím pedagogy jako jste vy, paní magistro, tak mi to dává naději v lepší zítřky českého vzdělávacím systému. Zvolené téma je dle mého názoru velmi těžké zprostředkovat dnešní mladé generaci, tak aby fakta o této době nebyly jen fakty, ale i tématem k přemýšlení v souvislosti k dnešku a budoucnosti. Kritika za neuzavření tématu v této konkrétní hodině mi přišla poněkud přehnaná, jelikož tato hodina je jen jedna hodina v procesu a je možné na ni dále výborně navázat. Stanovit si cíle je jistě důležité a najít prostředky jak jich dosáhnout také, ale práce s lidmi vyžaduje i schopnost pružně reagovat právě na účastníky vzdělávání a to vše se paní magistře dle mého podařilo. Přeji hodně úspěchů v dalším působení a hlavně vydržet :) .
S.

Autor:  KC:) [ pon 04. črc 2011 13:25:50 ]
Předmět příspěvku:  Re: První dojmy

óó anóo rok 1948 je skutečně krásné téma... škoda jen, že "my letošní maturanti" jsme jej probírali až na konci čtvrtého ročníku...jsem bývalou studentkou Gymnázia Hodonn a musím říci, že hodiny u jmenované paní profesorky nejsou takové, jakým způsobem je ona prezentuje ve videoukázce.. celkově její přístup i klasifikaci považuji za velmi nekorektní, zvláště pokud maturanti o "svatém týdnu" nevědí své známky z předmětu, který vyučuje - tedy dějepis.. celkově její přístup k žákům, profesorskému sboru i k vyučovacím hodinám je dle mého mínění poněkud zvláštní...doufám, že tímto nikomu neublížím, zkrátka píši jen to,co je pravda..

Autor:  očitý svědek [ úte 05. črc 2011 11:35:41 ]
Předmět příspěvku:  Re: První dojmy

Já můžu smekat jen před profesory, kteří mě něco přiučili. V tomto případě mám v hlavě spíše GULÁŠ. Možná se říká "škola hrou", ale pokud chceme dosáhnout kvalitního vzdělání, tak nemůžeme spoléhat jen na hru, promítání, pracovní listy, filmy o daných událostech a povídání. Pokud chceme něco vědět, musíme se to naučit a to znamená trochu té dřiny. Kdo si historické události nezažil, nevtluče si je do hlavy pomocí vyprávění či zhlédnutím nějakého filmu. Filmy si mohou studenti zahrnout do volného času, zábavy...(já například miluju filmy z obou světových válek, na Primě vždy běží hodinka o Hilterovi a 2. světové) Jsme GYMNÁZIUM, ne základní škola. Chceme jít na VYSOKÉ ŠKOLY, kde se s námi nebudou párat. Nevíš? Nestihli jste to probrat? Máš smůlu. Ano, žák může do jisté míry zvolit samostudium, ale nemůže se sám naučit úplně vše! Jak by to vypadalo, kdyby to tak bylo ve všech předmětech? Studenti potřebují zápisky, ve kterých budou FAKTA! Spousta profesorů by si přála zajít do detailů (v dějepise - povídačky), ale na to není čas! My chceme vzdělání, ne zábavu - na tu máme svůj volný čas! Studium se stává zábavou až na vysoké škole, kterou jste si vysnili! Probíráte se tím, co vás zajímá, ikdyž je to dřina! Život je BOJ! Ten, kdo touží po zábavě, si měl zvolit jinou školu. (Zábavou míním například filmy, hry, každý rok kino s N.Wintonem (nestačilo by jednou za 4 roky?) apod.; samozřejmě tím nemyslím, že se někdo nemůže bavit jen z důvodu, že má daný předmět rád. Pro mě je zábava třeba matematika, chemie, biologie.. Pro jiného dějepis, ale tento člověk chce znát celou historii, nejen její úlomky!)
Toto nepatří do dvou hodin výuky týdně! Na co nám jsou učebnice s 200 stranami, když probereme 50!!! Na této škole se musí probírat od zvonění do zvonění, a i tak se to nedá v některých předmětech stihnout! Chceme na výšku? Musíme makat!

Autor:  očitý svědek [ úte 05. črc 2011 11:49:05 ]
Předmět příspěvku:  Re: První dojmy

PS: nechci odrazovat zájemce - je to skvělá škola, má spoustu vyborných vyučujících a dokonce i z dějepisu :)

Autor:  Legionář [ úte 05. črc 2011 11:56:41 ]
Předmět příspěvku:  Re: První dojmy

Je to akorát šaškárna která se děje běžně... Z valstních zkušeností můžu potvrdit, že pokud dojde kdokoliv důležitější do hodiny. Ať už to paní ředitelka nebo nějaký člověk s kamerou nebo nějaký praktikant, vždy je hodina nesrovnatelná s tou normální běžnou. Tohle co tu je, je akorát divadlo...

Autor:  student GH [ úte 05. črc 2011 13:27:39 ]
Předmět příspěvku:  Re: První dojmy

Že se nestydíte, paní profesorko, něco takového natáčet! Jsem váš student a ze své vlastní zkušenosti mohu říct, že takto vypadá vyučovací hodina dějepisu, ve kterém mě vyučujete, jen maximálně 3x za rok! Zbytek roku pouze nudně odvykládáte učivo ze stránky http://www.dejepis.com a jste ráda, že hodina skončila! Nevím, jestli zrovna vaše pedagogické schopnosti by měly být příkladem ostatním pedagogům - například uvedu příklad, kdy někteří studenti 4. ročníku byli "naprosto objektivně" ohodnoceni jejich poslední pololetí na škole pouhou jednou známkou ze zkoušení (písemného nebo ústního) a jednou známkou z referátu, který se mnohdy vůbec netýkal tématu, ačkoliv jste vždy pokoušela o to, aby se tematu týkal. A to, že maturanti skončili v učivu právě u roku 1948 a vůbec se nedostali dále ve 20. století, což by jim bylo v dalším studiu největším užitkem, je také projev vaší naprosté neprofesionality. Ještě jednou se vám divím, že něco takového děláte a že máte nutkání na sebe takto upozorňovat.

Autor:  Lenka Urbanová [ úte 05. črc 2011 13:47:55 ]
Předmět příspěvku:  Re: První dojmy

Vážení studenti, na jednu stranu si cením toho, že se otevřeně vyjadřujete k hodině, na druhou stranu mi připadá, že jste možná příliš tvrdí.
Zajímavé ale je, jak přistupujete k učení se samotnému. Zodpovědně, myslím. Přemýšlíte o tom, co je cílem předmětu a jak se ve škole naplňuje. Možná i v tom je jádro pudla. Znalosti? Přehled? Dovednost samostatného úsudku? Jdete po tom, že chcete kvalitní vzdělání. Tak to tedy smekám.
Ať tak či tak, hodina pro ostatní učitele byla zajímavá a třeba někomu ukázala, jak lze něco také udělat. Ostatní nechme "doma".
A tak vám přejeme odtud z portálu, abyste jednak měli možnost studovat, co si přejete a kde si přejete, dokonce jak si přejete.
Děkujeme za reakce!
Lenka

Autor:  Jana Petrů [ úte 05. črc 2011 17:03:54 ]
Předmět příspěvku:  Re: První dojmy

Milí studenti!
Nepřísluší mi posuzovat učitelské schopnosti svých kolegů, tím spíše, které neznám. Z jedné ukázky se toho opravdu moc nepozná. Ale nedá mi, abych nereagovala na některé vaše připomínky:

KC:) píše:
...hodiny u jmenované paní profesorky nejsou takové, jakým způsobem je ona prezentuje ve videoukázce...

To se mi zdá poměrně logické, že člověk chce pro kamery předvést hodinu tak, jak by si ji představoval. V jiném komentáři dokonce někdo z vás poukazuje na opak - tedy že si v hodinách příliš hrajete. Takže pravda bude někde uprostřed. To, že se někdo snaží vám látku, jinak nezáživnou a těžko pochopitelnou, předložit v příjemnějším obalu, bych považovala spíš za plus. Určitě se to dá udělat stručněji (stejně si všechny ty ministry nezapamatujete), možná by mohl raději vyprávět nějaký pamětník (těch ještě žije opravdu hodně), ale kladně hodnotím snahu paní učitelky.
Citace:
...celkově její přístup i klasifikaci považuji za velmi nekorektní, zvláště pokud maturanti o "svatém týdnu" nevědí své známky z předmětu...

Takovouto kritičnost bych čekala spíše od deváťáků než od maturantů. To, že jste o svaťáku neznali známku (otázkou je, proč - vše splněno?), přece neznamená konec světa. Maturovat můžete i bez ní, nebo ne?
Citace:
...pokud chceme dosáhnout kvalitního vzdělání, tak nemůžeme spoléhat jen na hru, promítání, pracovní listy, filmy o daných událostech a povídání. Pokud chceme něco vědět, musíme se to naučit a to znamená trochu té dřiny. Kdo si historické události nezažil, nevtluče si je do hlavy pomocí vyprávění či zhlédnutím nějakého filmu...

A myslíte, že když vám někdo něco "vtluče do hlavy" (stejně to nakonec musíte udělat sami), budou vaše vědomosti kvalitnější? Bez prožitku? Velký omyl. K čemu vám bude milion informací, ke kterým nemáte žádný vztah? A kdo vám brání, abyste se učili? Píšete, že máte učebnici o 200 stran. Kdo vám brání, abyste ji použili?
Citace:
Chceme jít na VYSOKÉ ŠKOLY, kde se s námi nebudou párat. Nevíš? Nestihli jste to probrat? Máš smůlu. Ano, žák může do jisté míry zvolit samostudium, ale nemůže se sám naučit úplně vše! Studenti potřebují zápisky, ve kterých budou FAKTA!

Jste dospělí, tak převezměte odpovědnost za své vzdělání. Velmi správně píšete, že na VŠ se s vámi nikdo nebude párat. Tak proč to vyžadujete po své učitelce dějepisu? Nebo že byste si mysleli, že během prázdnin se uděje nějaký zázrak, večer usnete "malí" a ráno se probudíte "velcí"? V dnešní době internetu a svobodného tisku si přece můžete vyhledat i více informací, než máte v učebnici. Hodiny by měly sloužit spíše k tomu, aby ve vás vzbudily zájem.
Citace:
Studium se stává zábavou až na vysoké škole, kterou jste si vysnili! ... Život je BOJ! Ten, kdo touží po zábavě, si měl zvolit jinou školu.

Omyl, milí mladí přátelé, i na VŠ (byť vysněné) bude většina učiva nezáživná.
A zda bude váš život boj, záleží pouze na vás. Třeba by mohl být spoluprací atd.
Citace:
...tento člověk chce znát celou historii, nejen její úlomky...

Tak tohle je poznámka z oblasti sci-fi. NENÍ v lidských silách zpracovat několikatisíciletou historii během čtyř let. A nelze s jistotou říct, která období či události jsou důležitější než jiná. Na to má každý svůj názor. Vybrat to podstatné je pro učitele to nejtěžší, navíc to přednést tak, aby vás to zaujalo a PODNÍTILO k dalšímu samostudiu. Já na základce to musím dělat sama. Kdybych učila na gymplu, asi bych k tomu přizvala i své studenty. Ale vždycky to bude jen okénko do historie, nikdy historie.
Citace:
...takto vypadá vyučovací hodina dějepisu, ve kterém mě vyučujete, jen maximálně 3x za rok! Zbytek roku pouze nudně odvykládáte učivo...

Krásná ukázka toho, jak to každý vidí jinak, že?
Citace:
...známkou z referátu, který se mnohdy vůbec netýkal tématu, ačkoliv jste vždy pokoušela o to, aby se tematu týkal...

A čí je to tedy chyba? Učitele???
Citace:
...maturanti skončili v učivu právě u roku 1948 a vůbec se nedostali dále ve 20. století, což by jim bylo v dalším studiu největším užitkem...

Viz výše. Navíc vám opravdu nic nebrání, abyste četli noviny a zajímali se. Věřte, že toto je velmi rozšířený problém na všech školách (už od základky). Já to třeba řeším tím, že v deváté třídě tato moderně-historická témata zpracovávají žáci jako referát s navazující diskuzí. Taky určitě někteří brblají, proč to musí dělat sami, proč jim to radši neodvykládám ;)

Přeji vám, abyste se svým snům co nejvíce přiblížili.

Autor:  Návštěvník [ úte 05. črc 2011 17:42:03 ]
Předmět příspěvku:  Re: První dojmy

Vážená paní Petrů,
1) P. profesorka na videu opravdu ukazuje, jak chce, aby vypadala její hodina - realita je bohužel diametrálně odlišná - opravdu většina jejích hodin vypadá tak, že sedí za katedrou a monotónním hlasem vypráví text z uvedené webové stránky. Z tohoto důvodu jaksi nevidím smysl toho, proč toto video natáčela. Vidím v tom jen zájem p. profesorky získat nějaké body, protože je velmi ambiciózní.

2)Je pravdou, že maturovat můžeme i bez známky z dějepisu. Ovšem kdyby se některý student rozhodl nesouhlasit s ohodnocením písemky a chtěl být přezkoušen, tak jenom z toho důvodu, že p. profesorka kvůli svým pracovním věcem, které ovšem nesouvisí s výukou (nebo díky kterým je každá písemná práce opravována průměrně 2 měsíce) by neměl být připuštěn k maturitě?

3)Faktem je, že p.profesorka na GH poměrně velmi demonstruje právě ono vámi kritizované vtloukávání do hlavy. Z jejích nudných výkladů si opravdu nelze vytvořit vztah k učivu. A to, že je na střední škole (a hlavně na gymnáziích) nutné i samostudium je pravda...ovšem nesmí stav přijít až do stádia, že jsou hodiny dějepisu zbytečné a stačí si doma v klidu pročíst www.dejepis.com.

4)Viz. bod 3. V takovém případě nemá návštěva školy smysl, jelikož z hodin nemáme žádnou přidanou hodnotu...a alespoň bychom ušetřili čas:)

5)Člověk opravdu nemůže znát celou historii - je ovšem nutné znát přesnou periodizaci pravěku či starověku na úkor například studené války či období normalizace??

6)Je pravdou, že to každý vidí jinak;) Mimochodem, jste bývalou studentkou GH? Zažila jste někdy hodinu s p. profesorkou Baumannovou?

7)Samozřejmě za nevhodnost referátu mohou studenti - kvůli nim je pedagog o století pozadu:)

8)Byl bych rád, aby to na GH bylo jako na vaší základce...u vás o tom učivu alespoň diskutujete...na GH učivo dějepisu opravdu končí únorem 48, v horším případě holocaustem:)

Stránka 1 z 3 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/