Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: S čím mají podle vás děti v matematice potíže?
PříspěvekNapsal: čtv 12. kvě 2011 21:00:12 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 10. pro 2010 15:17:05
Příspěvky: 606
Podle mě je výuka matematiky příliš abstraktní. Proto mají žáci často problémy s pochopením toho, co se učí. Mnohdy také řeší úlohy, které jim nedávají smysl, čímž je oslabena vnitřní motivace je vyřešit... Cestu bych viděl v častějším používání pomůcek a řešením příkladů ze života žáků.

_________________
prezident spolku Pedagogická komora


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: S čím mají podle vás děti v matematice potíže?
PříspěvekNapsal: čtv 12. kvě 2011 21:33:48 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 11. kvě 2011 5:54:07
Příspěvky: 2
Musím jen souhlasit s názorem, že dětem chybí vůle a chuť překonávat se. Pokud jim vše nenaservírujeme na zlatém podnose, nejlépe v podobě jasných pravidel a algoritmů, nenajdou v sobě vnitřní sílu k přemýšlení a samostatnému vyřešení příkladu či úlohy. Je to podle mě jeden z důvodů, proč je geometrie u žáků tak neoblíbená – žádné předem dané pravidlo neexistuje, k řešení naopak vede dokonce více cest než pouze ta jedna správná.
Dalším problémem je podle mě bohužel čím dál menší využití matematiky v běžném životě. Už i ten nejzákladnější prvek - peníze - se nám pomalu ztrácí v době bezhotovostních plateb a kreditních karet.
Jak z toho ven? Nevzdávat se a stále matematiku přenášet co nejvíce do běžného života, i když je to obtížnější a obtížnější. Nezakládat si na jednom jediném postupu řešení, nechat dětem co nejvíce prostoru pro jejich vlastní nápady.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: S čím mají podle vás děti v matematice potíže?
PříspěvekNapsal: pát 13. kvě 2011 7:29:44 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 27. kvě 2009 19:32:25
Příspěvky: 2431
Radek Sárközi píše:
Podle mě je výuka matematiky příliš abstraktní. Proto mají žáci často problémy s pochopením toho, co se učí. Mnohdy také řeší úlohy, které jim nedávají smysl, čímž je oslabena vnitřní motivace je vyřešit... Cestu bych viděl v častějším používání pomůcek a řešením příkladů ze života žáků.


Milý Radku,
rozhodně s Vámi souhlasím. Příklady ze života žáků myslíte, že
  • využíváme k motivaci prostředí, která jsou žákům známá?
  • necháváme žáky tvořit obměny úloh tak, že si tam mohou přidat/změnit informace podle svého?
  • ...?

Děkuji za doplnění i od ostatních diskutujících.

_________________
Pavlína Hublová
koordinátor referátu pro správu a rozvoj Metodického portálu RVP.CZ


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: S čím mají podle vás děti v matematice potíže?
PříspěvekNapsal: pát 13. kvě 2011 10:20:36 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: pon 18. kvě 2009 10:59:11
Příspěvky: 1720
- necháváme žáky hrát hlavní roli v úloze :)

_________________
H.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: S čím mají podle vás děti v matematice potíže?
PříspěvekNapsal: pát 13. kvě 2011 16:37:12 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: pát 23. dub 2010 18:02:04
Příspěvky: 295
Radek Sárközi píše:
Podle mě je výuka matematiky příliš abstraktní. Proto mají žáci často problémy s pochopením toho, co se učí. Mnohdy také řeší úlohy, které jim nedávají smysl, čímž je oslabena vnitřní motivace je vyřešit... Cestu bych viděl v častějším používání pomůcek a řešením příkladů ze života žáků.

Ale matematika v určitém okamžiku se stává abstraktní. Bez toho to opravdu nejde dál. Pozor, abychom "nevylili s vaničkou i dítě". ;) a samou snahou o praktické využití nezměnili matematiku v počty.

_________________
JitkaRa
http://cojsemvyzkousela.cz/


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: S čím mají podle vás děti v matematice potíže?
PříspěvekNapsal: pát 13. kvě 2011 18:13:15 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 10. pro 2010 15:17:05
Příspěvky: 606
Protože matematiku neučím, nemohu nabídnout osvědčené metody učitele. Můžu jen zavzpomínat na to, s čím mám osobní zkušenosti.

Na ZŠ mě zaujala Kniha hlavolamů od Miloše Zapletala (ale to je hodně stará kniha, možná dnes máme lepší...).

A na kurzu pedagogiky Montessori mě zaujala myšlenka, že děti je třeba postupně k abstraktní matematice přivést přes konkrétní materiál - speciální pomůcky. Např. dělení - nejdříve "spravedlivě rozdělíme" 10 bonbónů mezi 3 žáky (jeden zbude...), pak rozdělujeme nejrůznější počty kuliček mezi jednoho až 10 panáčků z člověče nezlob se (je na to speciální pomůcka montessori). Až pak dělíme písemně.

A tak je to v montessori u všech operací v matematice i geometrii - než se vezme do ruky tužka či pravítko, dost dlouho se pracuje s pomůckami - žáci pak nemají s matematikou problémy. Hravě sčítají čtyřmístná čísla už v mateřské školce, na ZŠ dokážou vydělit zlomek zlomkem, nebo chápou úpravu vzorečku (a+b+c) na třetí :-)

_________________
prezident spolku Pedagogická komora


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: S čím mají podle vás děti v matematice potíže?
PříspěvekNapsal: pát 13. kvě 2011 18:25:00 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 27. kvě 2009 19:32:25
Příspěvky: 2431
Mgr. Hana Pilařová píše:
- necháváme žáky hrát hlavní roli v úloze :)


To už jsem někde slyšela. Mohla bys mi/nám připomenout?

_________________
Pavlína Hublová
koordinátor referátu pro správu a rozvoj Metodického portálu RVP.CZ


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: S čím mají podle vás děti v matematice potíže?
PříspěvekNapsal: pát 13. kvě 2011 18:28:56 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 27. kvě 2009 19:32:25
Příspěvky: 2431
Klára Močičková píše:
Musím jen souhlasit s názorem, že dětem chybí vůle a chuť překonávat se. Pokud jim vše nenaservírujeme na zlatém podnose, nejlépe v podobě jasných pravidel a algoritmů, nenajdou v sobě vnitřní sílu k přemýšlení a samostatnému vyřešení příkladu či úlohy. Je to podle mě jeden z důvodů, proč je geometrie u žáků tak neoblíbená – žádné předem dané pravidlo neexistuje, k řešení naopak vede dokonce více cest než pouze ta jedna správná.


Milá Kláro,
děkuji za podnět k přemýšlení. Napadá Vás (nebo i ostatní) čím to je, že "se jim nechce"? Učivo je moc lehké/těžké? Nemají dostatečné znalosti/zkušenosti?
Souvisí tyto otázky s málo rozvíjenou matematickou gramotností (tedy podle výsledků PISA)?

_________________
Pavlína Hublová
koordinátor referátu pro správu a rozvoj Metodického portálu RVP.CZ


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: S čím mají podle vás děti v matematice potíže?
PříspěvekNapsal: pát 13. kvě 2011 18:36:05 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: pon 18. kvě 2009 10:59:11
Příspěvky: 1720
Pavlína Hublová píše:
Mgr. Hana Pilařová píše:
- necháváme žáky hrát hlavní roli v úloze :)


To už jsem někde slyšela. Mohla bys mi/nám připomenout?


Psala jsem o tom ve fóru Jak přitáhnout děti k matematice
Při zadávání slovní úlohy používám jména dětí té konkrétní třídy - a tak si cestují naproti či jeden druhého honí se zapomenutým sešitem na domácí úkol v úlohách o pohybu, společně malují třídu, kde po sobě házeli houbou v úlohách o společné práci, investují peníze z pojistky za zlomenou ruku, co nejvýhodněji při řešení úloh z finanční matematiky atd. atd. :)

_________________
H.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: S čím mají podle vás děti v matematice potíže?
PříspěvekNapsal: pát 13. kvě 2011 20:40:43 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 21. čer 2009 12:14:57
Příspěvky: 673
Radek Sárközi píše:
Podle mě je výuka matematiky příliš abstraktní. Proto mají žáci často problémy s pochopením toho, co se učí. Mnohdy také řeší úlohy, které jim nedávají smysl, čímž je oslabena vnitřní motivace je vyřešit... Cestu bych viděl v častějším používání pomůcek a řešením příkladů ze života žáků.


Ty příklady ze života žáků – to je kapitola sama pro sebe. Mám dojem, že to obvykle stejně končí typem "za jak dlouho vykopou dva kopáči bazén o rozměrech 1 m x 16 dm x 7894 mmm... Navíc když jeden z nich vynechal snídani..." Aneb příklady, o kterých si myslíme, že jsou ze života žáků. (Nás češtináře z tohoto bludu nevyjímaje! Kdy asi tak žák opravdu potřebuje vyplnit složenku typu "C"?) P.S. Tím vůbec nemyslím, že by příklady ze života nebyly potřeba, spíš se ptám, které to opravdu jsou a které se za ně jen vydávají.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 48 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1, 2, 3, 4, 5  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: