Diskuzní fórum https://diskuze.rvp.cz/ |
|
Strach z chyby a chuť řešit problémy https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=555&t=18137 |
Stránka 1 z 1 |
Autor: | Lucie Slejšková [ čtv 12. kvě 2011 19:56:20 ] |
Předmět příspěvku: | Strach z chyby a chuť řešit problémy |
V jiném tématuzkoumáme, co dělá vlastně dětem v matematice potíže - a myslíte si, že to taky to, že mají strach chybovat, a tudíž mají pak malou chuť řešit problémy - hledat nová řešení, objevovat... Mgr. Jarmila Šiřická píše: Častým problémem při přechodu dětí na druhý stupeň je podle mne i nízká sebedůvěra. Ve většině případů se děti bojí prezentovat své myšlenky a postupy. Mám pocit, že je to důsledek toho, že byly nuceni memorovat poučky a pravidla bez vlastní účasti při objevování matematických vztahů. Myslím, že právě malé komunikativní dovednosti žáků jsou i důvodem blokace dětí- strach ze špatné odpovědi popř. negativní reakce spolužáků. Nejvíce je malá sebedůvěra cítit při řešení slovních úloh. Děti se bojí samostatně myslet a často hledají nějaké rituály, které jim při řešení pomohou. Chce- li učitel, aby žák své řešení popsal, či komentoval nahlas, je to problém. Děti se bojí neúspěchu a správný postup při každém kroku chtějí mít schválený aspoň souhlasným pohledem učitele. Tento problém souvisí i s následnou tvorbou otázek. Pokud děti o učivu společně nehovoří, těžko se jim pak otázky tvoří- nedostatečná matematická slovní zásoba. Nesoustředěnost pak vidím i v odpovědích, kdy děti odpovídají na očekávanou otázku, aniž by vnímaly obsah otázky kladené. Asi každý zná i situaci , kdy dlouhá otázka je odpovězena pouze jedním slovem a zde, myslím,chybujeme i my,učitelé, tvorbou doplňovacích cvičení. Pokud děti překonají počáteční strach z případného neúspěchu a objeví, že i chyba může být pro ně zdrojem informací a že chybovat je lidské a přirozené, je spolupráce s nimi velmi milá a tvořivá. Musím přiznat,žáci vedení ke komunikaci mi připravili také horké chvilky v pozitivním slova smyslu. Originalitu řešení některých slovních úloh jsem někdy potřebovala sama vysvětlit. Znáte to taky? Co s tím děláte? Dá se s tím něco dělat? |
Autor: | Pavlína Hublová [ čtv 12. kvě 2011 20:52:15 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Strach z chyby a chuť řešit problémy |
Práce s chybou je všeobecně velkým problémem (a nemusí to být jen v matematice). Jako první krok bych nabídla dětem, aby měli co nejčastěji možnost kontrolovat si svou vlastní práci. Okamžitá zpětná vazba spolu s odhalením vlastních chyb a možností nápravy (!) je podle mne jednoduchá a účinná cesta k pochopení, že chyba je prostě součástí učebního procesu. Máte jiný názor nebo další návod? |
Autor: | Mgr. Hana Pilařová [ čtv 12. kvě 2011 21:04:42 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Strach z chyby a chuť řešit problémy |
Dalším způsobem je třeba cvičení, kdy děti pracují samostatně, učitel za tabulí a následně si mají překontrolovat dle výsledků učitele (=> který doplnil schválně málo či více výsledků špatně) moje zkušenost je, že: - při prvních používáních této metody začali žáci opravovat ve svých sešitech, případně někdo z nich kuňknul, jestli to je na tabuli správně - po opakovaném použití - hlasy sílí a postupně víc žáků hlásí, že objevilo chybu, chybu opraví a zdůvodní, proč si myslí, že to je tak jak uvádí oni (a jsou spokojeni, když mohou svému učiteli napsat pětku ) |
Autor: | Mgr. Jarmila Šiřická [ čtv 12. kvě 2011 23:25:15 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Strach z chyby a chuť řešit problémy |
do výuky zařazuji práci ve dvojicích- jeden pracuje dle návodu druhého nebo pracují na společném problému a obhajují své postupy, případné chyby navzájem odhalují, lepší žáci tuto taktiku přijímají s tím, že dělají chyby záměrně, aby si spolužák "také přišel na své". Pokud žák překoná ostych není problém se pak ptát na sporné části řešení před celou třídou |
Autor: | Pavlína Hublová [ pát 13. kvě 2011 7:25:05 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Strach z chyby a chuť řešit problémy |
Mgr. Hana Pilařová píše: Dalším způsobem je třeba cvičení, kdy děti pracují samostatně, učitel za tabulí a následně si mají překontrolovat dle výsledků učitele (=> který doplnil schválně málo či více výsledků špatně) Hanko, to je vynikající nápad. Hledat (a nacházet) chyby v práci učitele je pro žáky jistě výrazně motivující. Navíc tím tak trochu nabouráme představu, že jsme neomylní. Díky, super. |
Autor: | Pavlína Hublová [ pát 13. kvě 2011 7:26:37 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Strach z chyby a chuť řešit problémy |
Mgr. Jarmila Šiřická píše: Pokud žák překoná ostych není problém se pak ptát na sporné části řešení před celou třídou Jarko, díky. Považuji to za další logický krok v učení "práce s chybou". Máte někdo další návody nebo úpravy postupů? |
Autor: | Mgr. Hana Pilařová [ pát 13. kvě 2011 10:17:00 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Strach z chyby a chuť řešit problémy |
Pavlína Hublová píše: Mgr. Hana Pilařová píše: Dalším způsobem je třeba cvičení, kdy děti pracují samostatně, učitel za tabulí a následně si mají překontrolovat dle výsledků učitele (=> který doplnil schválně málo či více výsledků špatně) Hanko, to je vynikající nápad. Hledat (a nacházet) chyby v práci učitele je pro žáky jistě výrazně motivující. Navíc tím tak trochu nabouráme představu, že jsme neomylní. A navíc si tak vytváříš kontrolní mechanismus, když se ti povede chyba, aniž bys chtěla Děti takhle vytrénované se nebojí ozvat, když na tabuli vidí něco, divného |
Stránka 1 z 1 | Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |