Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Matematika prof. Hejného
PříspěvekNapsal: pon 29. říj 2012 11:07:28 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 07. úno 2010 13:41:43
Příspěvky: 150
Vážně je to relevantní?


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Matematika prof. Hejného
PříspěvekNapsal: pon 29. dub 2013 18:45:15 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 29. dub 2013 18:35:01
Příspěvky: 1
Škoda, že tu diskuse nepokračuje. Ta, která tu byla doposud nebyla zrovna o této matematice vypovídající. Neprojevil se nikdo, kdo s touto metodou má větší zkušenosti a mnohé názory vyjádřily její neznalost. Jsem učitelka matematiky na druhém stupni a už se těším na děti, které projdou 1. stupněm podle této metodiky. Učí děti přemýšlet a nacházet cesty k řešení, nejsou drilem. Největším problémem je nepochopení důvodů jednotlivých kroků modulů a míchání s klasickými postupy. Je nutný úplně nový přístup učitelů. Velkým problémem je nepochopení rodiči, kteří této matematice nerozumí a ve snaze dětem pomoci, dělají víc škody než užitku, pokud nejsou trpělivě zasvěcováni. A ještě jedna důležitá věc, tato výuka podněcuje výuku beze stresu, není zaměřena na výkon, umožňuje práci s chybou, samokontrolu a tak děti mohou v plném rozsahu využívat šedou kůru mozkovou, což je už z trochu jiného soudku.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Matematika prof. Hejného
PříspěvekNapsal: úte 30. črc 2013 19:55:49 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 18. kvě 2009 18:08:25
Příspěvky: 38
Vladimíra Melicharová píše:
Škoda, že tu diskuse nepokračuje.Neprojevil se nikdo, kdo s touto metodou má větší zkušenosti a mnohé názory vyjádřily její neznalost.


Při pročítání této diskuze, musím s tímto názorem souhlasit. Někdy si říkám, zda má vůbec cenu se ozývat, protože i kolem sebe slýchávám podobné názory jako jsou tady...
Nicméně si říkám, že asi chybí o této metodě více informací. Ony na webu jsou, ale tak nějak roztříštěné a člověk musí dost hledat. I z tohoto důvodu jsem se snažila soustředit odkazy na vše, co o této metodě vím a vytvořila jsem v Digifoliu soubor odkazů na články, videa, vytvořené DUMy, pomůcky, rozhovory, zkušenosti ze škol, odkazy na školy, které touto metodou učí, odkazy na další vzdělávání...
Snad tento soubor pomůže učitelům, kteří tak od září začnou učit (a vím, že těchto škol stále přibývá), případně si návštěvník portálu přečte co ho o této metodě zajímá.
Pokud víte o nějakých dalších odkazech, ráda je přidám.
Nechci nikoho o správnosti této metody přesvědčovat (každý máme cestu, která nám vyhovuje). Nicméně mne přesvědčily výsledky žáků a ta radost, s jakou úlohy řeší.

soubor odkazů v Digifoliu: http://digifolio.rvp.cz/group/view.php?id=687


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Matematika prof. Hejného
PříspěvekNapsal: úte 30. črc 2013 22:21:29 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 15. říj 2009 17:41:55
Příspěvky: 213
Lenko, moc díky za vytvořené pestré digifolio.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Matematika prof. Hejného
PříspěvekNapsal: ned 04. srp 2013 19:33:57 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 18. kvě 2009 18:08:25
Příspěvky: 38
Připojuji odkaz na novinku z tisku ze světa matematiky dle prof. Hejného:

Ministerstvo školství dá 800 000 Kč na moderní výuku matematiky.
http://www.rozhlas.cz/zpravy/politika/_zprava/ministerstvo-skolstvi-dalo-pres-800-tisic-korun-na-moderni-vyuku-matematiky--1242002
http://www.ceskaskola.cz/2013/07/do-hejneho-metody-vyuky-matematiky-bude.html


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Matematika prof. Hejného
PříspěvekNapsal: úte 13. srp 2013 18:52:23 
Současný průměrný žák technické střední školy neumí z matematiky takřka nic. Rutinní postupy nezná, o každém zlomku, o každé rovnici dlouze hloubá jako o zcela novém, neznámém a vytrženém problému. K výsledku dojde za neúměrn dlouhou dobu s nekonečným napomáháním.

Bude to s "novými metodami" lepší? Vždycky jsem si myslel, že žák se má ve škole něco důkladně naučit. Zjišťuji, že se má především "bavit".


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Matematika prof. Hejného
PříspěvekNapsal: sob 17. srp 2013 20:13:09 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 18. kvě 2009 18:08:25
Příspěvky: 38
V Digifoliu jsem vytvořila 4 diskuzní témata pro účastníky Letní školy, dále pro začínající, ale také zkušené kantory. Přispějete?
http://digifolio.rvp.cz/interaction/forum/view.php?id=373


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Matematika prof. Hejného
PříspěvekNapsal: stř 09. říj 2013 20:44:09 
Vladimíra Melicharová píše:
Škoda, že tu diskuse nepokračuje. Ta, která tu byla doposud nebyla zrovna o této matematice vypovídající. Neprojevil se nikdo, kdo s touto metodou má větší zkušenosti a mnohé názory vyjádřily její neznalost........


Dobrý den! Připojím svůj zoufalý výkřik postiženého rodiče!
Ať hledám jak chci, stále jen nacházím kladné a ještě příznivější ohlasy na metodu prof. Hejného aplikovanou na první třídy ZŠ, ale nikde nemohu dohledat, jaká je návaznost na měšťanku a další stupně anebo jak si vedou tímto experimentem postižení žáci při přestupu na jinou školu, případně naopak, jak je zajištěno doučení nešťastníka, který přijde do třídy, kde se již tři roky podle této metody učí. Ano, několikrát jsem narazil na uchlácholující sdělení, že pan profesor má připravené učebnice. Já také vím o palivovém dřevu. Mám je připravené! Ale stromky mají teprve půl metru výšku, zatím netuším, kdy a jak je dostanu do kotelny a navíc nejsou mé! Tak nějak se mi jeví propracovaný systém nasazení nové metody. Několik škol a zde, jak jsem zjistil, nasazení nové metody zkusmo, mnohdy jen v jednom ročníku, nepatrná informovanost a vize do budoucna…? Jak jsou připraveni vyučující? Na kom bude záviset další pokračování výuky na středním a dalším stupni? Bude vůbec? A bude dříve, než se novou metodou částečně postižení stačí propracovat přes vysokoškolské studium? Vždyť na diskusích, které jsem pročítal, se metoda propracovala stěží k páté třídě! Bude to nadále záviset na blahovůli ředitele a zaníceném pedagogovi? Anebo pedagogovi přinuceném učit něco, o čem nemá potuchy?
Je to experiment na žácích a není pak možno se divit rodičům, že při minimální informovanosti, nutnosti studovat novou metodu aby byli schopni děcku poradit a žádné vizi do budoucna, nejsou novotou nadšeni! (A prosím, žádné fráze o tom, že ne NE! Jen dítě neučit! Naopak, rodiče se doma učí od děcka! Nebo jak není potřeba úkolů, neboť látka se fixuje sama. Anebo, což mne obveselilo v mé krušné situaci nejvíce, jak žák nemusí pochopit látku hned, klidně si počkáme. Jak dlouho? Co když žák pochopí až krátce před dosažením penzijního věku? Co se bude učit v mezidobí? Nebo bude mít studijní volno na pochopení? Tak takovýchto prohlášení jsem na netu viděl nepočítaně, stejně jako konstatování rodičů, jak si pořizují metodické příručky!)
Na stránkách http://baby-cafe.cz/forum/diskuse/12/42493 si můžete dohledat postesknutí jedné novou metodou postižené maminky: “ No, nevím, přijde mi to jako trošku odvážné tvrzení. Holka má Frause ve škole, je páťačka, OK, doplňují tedy jinými materiály, ale to myslím není na závadu. Problém s učebnicí nastal až ve chvíli, kdy se holka začala připravovat na přijímačky na osmiletý gympl a začala na jeden gympl docházet na přípravný kurz. Jednak tedy rozhodně neplatilo, že by "uměla víc". Má matiku ráda, nicméně i tak si nejdřív musela zvyknout na jiné úkoly. No a pak nastala fáze ofrňování nosu nad Frausem, že k čemu jsou v životě autobusy a děda Lesoň což byl tedy dost podstatný obrat. Na matiku jako takovou nezanevřela, jenom na učebnice od Frause......“
A pozastavil bych se ještě u povzdechu nad nepochopením rodičů. Již samo prohlášení prof. Hejného „Matematika není o rychlém a správném počítání. Je o kvalitě myšlení. Rychle a spolehlivě umí počítat každá kalkulačka….“ Nepůsobí příliš povzbudivě. Jen si představte čerstvého adepta Hejného experimentu platícího v Albertu u pokladny padesátikorunou a slyšícího ukrajinskou pokladní: „třikrát dvanáct padesát, k tomu jednou sedm šedesát, no, tak to máte málo!“, načež si adeptík vystresovaný nedostatkem financí, zbaven v tom návalu u pokladny možnosti krokování, pomyslí na autobus, (narvaný), rád by požádal o papír na sčítací trojúhelníky, ale není koho a dav za ním začíná již reptat a tak jen ještě s povzdechem vzpomene na dědu Lesoně, připlatí desetikorunu a spokojen, jak mu vzdělání pomohlo úspěšně vyřešit složitou platební situaci se odebere domů, kde mu maminka, neznalá nových průkopnických metod studia matematiky neb sama ještě úpěla pod drilem násobilky, vytne pohlavek za to, že se nechal tak jednoduše okrást. Takže si nyní může tak maximálně kvalitně myslet na zvířátka a Petrovské.
Pan profesor bystře odhadl, že kalkulačka počítá rychle a poměrně spolehlivě, avšak chytře pomlčel o tom, že jen malé procento absolventů ZŠ ji má stále při sobě, nehledě na občasné problémy s napájením. A co si budeme namlouvat, na trhu práce, který je také zmiňován, neznalost základních počtů náhodně projevená při přijímacím pohovoru hojným užíváním kalkulačky nepůsobí nejpříznivějším dojmem.
O něco výše kdosi z diskutujících smutně konstatoval: “ Současný průměrný žák technické střední školy neumí z matematiky takřka nic. Rutinní postupy nezná, o každém zlomku, o každé rovnici dlouze hloubá jako o zcela novém, neznámém a vytrženém problému. K výsledku dojde za neúměrn dlouhou dobu s nekonečným napomáháním.“
Opomněl pouze dodat, že to není jen v matematice. Celé školství, a nakonec jste tu samí odborníci, takže je vám to známé, od jisté doby udělalo prudký a setrvalý propad, bez valných náznaků zlepšení. A nechce se mi věřit, že dřívější metody, tedy myslím skutečně ty dřívější z doby, kdy se školství ještě nemělo za co stydět, byly tak špatné a že změna nastane nasazením nových! Tím jsem nechtěl říci, byť to tak vyznělo, že nová metoda je špatná. Ne, jen bych rád naznačil, že pokud je skutečně tak dobrá, neměla by se aplikovat pokoutně a váhavě, ale v plné šíři a s plnou podporou! Takovýto způsob jejího zavádění se mi však rozhodně, ale opravdu rozhodně nelíbí!


Naposledy upravil Lenka Urbanová dne pát 15. dub 2016 8:24:43, celkově upraveno 2
úprava citace


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Matematika prof. Hejného
PříspěvekNapsal: sob 23. lis 2013 22:06:07 
Plně se ztotožňuji s příspěvkem smutného rodiče. Můj syn přišel k této metodě v učebnici od Frause až ve 4. třídě. Stále s tím má problémy a jeho učitele vůbec nezajímá, zda děti problematice rozumí, zda ji zvládly, atd. prostě jede dál. Nyní je v 5. třídě a výsledky jsou katastrofální. Většinu jeho spolužáků někdo doma doučuje a já sama jsem zakoupila příručku pro učitele a obstarala učitele na doučování, takže ještě si za zvládnutí této nové metody u našeho syna budeme soukromě doplácet.
A ve škole nám rodičům nikdo nic nevysvětlil, ani učitel, ani ředitelka školy, nikdo se nenamáhal vysvětlit rodičům, v čem spočívá přínos nové metody. A v současné době se děsím přechodu z 5. třídy do 6. tř., kde se již zase učí podle jiné "klasičtější" metody.
Též souhlasím s tím, že děti se musí naučit počítat násobilku a dělení drilem. Nové metody ve výuce jsou sice přínosné, ale spíše by prospělo našemu školství změnit koncepci jako takovou. A ne všechny staré metody byly špatné. Dnes děti v českém jazyce podle nových učebnic stále něco vyplňují, ale mnohem méně píší celá slova a celé věty. A alespoň můj syn ve škole píše minimálně diktátů, slohové práce též minimálně, takřka žádné domácí úkoly, a tak, pokud chci, aby měl ucelené znalosti z matematiky a českého jazyka, tak doma supluji školu několikrát do týdne. A co se týče matematiky, tak ho doučuji podle učebnic jako je např. Alter.
Mám pocit, že děti se skutečně staly pokusnými králíky a smutné je to, že rodičů se na školách, kde se rozhodnou učit podle nové metody ani nezeptají, zda s tím souhlasí. Školy si v podstatě osobují právo rozhodovat o způsobu vzdělávání našich dětí aniž v budoucnu ponesou za výsledky odpovědnost. V praxi to vypadá tak, že např. pouze jedna třída v ročníku (a jsou např. 3 třídy v jednom ročníku) učí novou metodu a ostatní učí např podle Altera. Takže je prakticky nemožné převést dítě např. ve 3. třídě na jinou školu s jinou metodikou, pokud to dítě není matematicky nadané. A mnohem větší problémy nastávají, jestliže je to naopak - např. ve 4. tř. přejít na novou metodu. Musím říci, že jsem z toho, jak se v poslední době učí na českých školách dost rozčarovaná.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Matematika prof. Hejného
PříspěvekNapsal: pát 28. bře 2014 19:27:21 
Matematiku pana prof. Hejného učím od 1. třídy, nyní druháky. Nejoblíbenějším předmětem dětí je matematika a tělocvik. Když zazvoní na hodinu, pustí se děti do "luštění" úloh v učebnici a nemohu je odtrhnout. Často najdou jiná řešení, než já.
Od září za sebe hledám náhradu do 3. třídy v ZŠ Strančice, okres Praha - východ. 35 min. vlakem z Hlavního nádraží.Kontakt: janaj@seznam.cz Děkuji.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 45 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1, 2, 3, 4, 5  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: