Zdravím diskutující a upřímně se těším, že diskuse vznikla!!!
Škoda, že po velmi krátké době musí končit!!! Diskuse sama ukazuje vývoj názorů, vzájemné informování a zájem diskutujících. Což je skvělé!!!
Pro mě je zároveň příjemným zjištěním, že se s řadou diskutujících znám osobně a můžeme v diskusích pokračovat.
Pro organizátory by měla být výzvou k dalším diskusím!
K otázce standardům se chci vyslovit osobně a říci NE!!! Nechci standardy pro MŠ v ČR!!!
Důvod:
Uvedené indikátory téměř korespondují s výstupy v RVP PV a já jsem přesvědčena, že učitelky, které svou práci dělají poctivě (znají dobře RVP PV) a rozumí ji, jsou tvořivé a přemýšlejí o své práci, nepotřebují "přetlumočit" výstupy do indikátorů standardů.
Rizikem připravených standardů je:
Pokud se standardy stanou povinnými a bude kontrolované plnění indikátorů jako závazné normy (např. testováním předškolního vzdělávání apod.) hrozí riziko příprav a nácvik dětí s návodným drilem rozvoje jejich schopností, který si bohužel ještě některé z nás pamatují a i dnes může hrozit riziko, že by tento dril mohl vzniknout za účelem uspět jako instituce - MŠ při hodnocení kvality školy.
Návrh na využití návrhu standardů:
V případě jiné „zakázky“ (ne standardů) by se připravovaný materiál mohl využít jako inovovaná příručka pro začínající učitelky, tak jak bylo již uvedeno v diskusi, (protože ta už také byla v minulosti zpracovaná a v mnohém přínosná) a mohla by být individuálně využívaná a přínosná pro začínající učitelky a učitelky, které by ji potřebovaly např. pro nastavení a zkonkrétněni cílů, vytváření kritérií apod., také např. pro získání větší jistoty a orientace v evaluaci, aby se nezapomínalo na některé činnosti a souvislosti z uplatňovaných oblastí atd.
Ještě poslední: Informování o předškolním vzdělávání pro rodiče s názvem „Desatero“ by mělo mít jiný název.
Srdečně zdraví Vlaďka Hornáčková.