Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Vstupní informace o standardech PV
PříspěvekNapsal: úte 26. dub 2011 15:18:11 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 26. dub 2011 16:34:52
Příspěvky: 7
Přínos standardů předškolního vzdělávání

Standardy předškolního vzdělávání (standardy PV) mohou v rámci kurikulární reformy a v souladu s evropskými trendy přispět ke zkvalitnění vzdělávání.
Primárním cílem standardů PV je napomoci předškolním pedagogům při naplňování vzdělávacích cílů stanovených v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání (RVP PV).
Jedná se o materiál doporučený, který vychází z RVP PV a který je určený především pedagogům mateřských škol.

Proces tvorby standardů PV

Standardy PV jsou vytvářeny na přímý podnět ministra školství, mládeže a tělovýchovy. Úkolem pracovní skupiny je dle ústního zadání rozpracovat jednotlivé očekávané výstupy z RVP PV.
Pro tvorbu standardů PV byla při odboru 22 Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) vytvořená pracovní skupina, jejímiž členkami jsou pracovnice Výzkumného ústavu pedagogického, České školní inspekce, Pedagogické fakulty UK v Praze, střední pedagogické školy a zástupkyně ze školní praxe.
Pro vypracování návrhu standardů PV měla skupina pouhé dva měsíce (únor, březen). Po té byl odevzdán MŠMT a předložen k vyjádření profesním organizacím, pracovníkům pedagogických škol a dalším odborníkům. Došlé připomínky byly zváženy a před zveřejněním byl materiál upraven.
Standardy PV budou po vyhodnocení připomínek z veřejné diskuse dopracovány tak, aby mohly být v příštím školním roce pilotně ověřovány.

Pojetí standardů a jejich funkce

Pracovní skupina se shodla na následujícím:

- Při tvorbě standardů pro předškolní vzdělávání je třeba vycházet z toho, že předškolní vzdělávání v ČR není povinné a RVP PV není, co se týče naplnění očekávaných výstupů, pro děti závazný; RVP PV je však rámcově závazný pro učitele. Standardy ve smyslu jakékoli míry závaznosti je tedy možné přijmout ve vztahu k učiteli, resp. ve vztahu ke vzdělávací nabídce, nikoli k očekávaným výstupům a tedy k dítěti.
- Znamená to, že standardy PV nejsou tedy v žádném případě tvořeny se záměrem sjednotit výkony dětí či je testovat na konci předškolního období.
- I když standardy vycházejí z očekávaných výstupů, pojem „standardní“ ve vztahu k očekávaným výstupům nechápeme jako normativní, ale jako „ustálené, běžné, normální“. Je přirozené, že děti očekávaných výstupů dosahují pod vedením učitele v míře dané individuálními možnostmi a potřebami každého z nich.
- Jistý posun standardů oproti RVP PV spočívá v tom, že očekávané výstupy formulované v RVP PV představují zpravidla optimální úroveň, výstupy ve standardech – a stejně tak i vzdělávací nabídka - odpovídají tomu, co lze považovat za věku přiměřené a vhodné pro většinu dětí.
- Rozpracování očekávaných výstupů RVP PV umožnilo zřetelněji propojit výstupy s konkrétními dílčími dovednostmi dítěte a tím i činnostmi, které k dosahování očekávaných výstupů směřují. V tomto smyslu standardy jasně sdělují, jaké činnosti a příležitosti by měly být dětem v rámci předškolního vzdělávání obvykle, běžně, standardně nabízeny. Právě v tom spatřujeme jejich hlavní smysl, neboť mohou přispět ke kvalitnějšímu vzdělávání, zejména z hlediska cílených, systematických a adekvátních metodických postupů.

- Standardy PV si nekladou za cíl nahradit oborové metodické materiály, pro vzdělávací činnost by měly být pro učitele orientační a podpůrnou pomůckou.
- Jako takové mohou standardy mnohým pedagogům pomoci při tvorbě vzdělávací nabídky pro děti, a také v individuálně diagnostické práci. Materiál může být užitečný i učitelům v přípravných třídách nebo pedagogům, kteří s RVP PV nepracují a kteří působí v různých „přípravkách“, soukromých nebo firemních mateřských školách či dalších institucích, které nespadají do rejstříku škol. Svým způsobem by mohl přispět i k lepší propojenosti a návaznosti mezi mateřskou a základní školou.

Jako odpověď na časté dotazy rodičů, kteří se ptají, co by dítě mělo zpravidla zvládat v době, kdy ukončuje předškolní období, nabízíme k diskusi také „Desatero pro rodiče předškoláka“. Materiál vychází z očekávaných výstupů RVP PV a domníváme se, že může přispět k lepší orientaci rodičům, popř. ostatní laické veřejnosti, ve věcech výchovy a vzdělávání dětí předškolního věku. Mohl by být využit i v základní škole např. při zápisech do prvních tříd, kdy se rodiče ptají, jak co nejlépe mohou svoje dítě na vstup do povinného vzdělávání připravit.


Vyjádřit se ke standardům PV v otevřené diskusi může každý
Předkládán je návrh standardů PV. Připomínky k němu jsou očekávány po dobu diskuse od 28. dubna 2011 do 28. května 2011.
Další informace jsou k dispozici v dalších oddílech s názvy Vysvětlení k formě předkládaných ukázek standardů PV a Účel diskuze, informace, pokyny.
Za zaslané podněty předem děkujeme.

Mgr. et Mgr. Dagmar Vorlíková,
PhDr. Kateřina Smolíková,
PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvek: 1 ] 

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na:  
cron