Přínos standardů předškolního vzděláváníStandardy předškolního vzdělávání (standardy PV) mohou v rámci kurikulární reformy a v souladu s evropskými trendy přispět ke zkvalitnění vzdělávání.
Primárním cílem standardů PV je napomoci předškolním pedagogům při naplňování vzdělávacích cílů stanovených v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání (RVP PV).
Jedná se o materiál
doporučený, který vychází z RVP PV a který je určený především pedagogům mateřských škol.
Proces tvorby standardů PVStandardy PV jsou vytvářeny na přímý podnět ministra školství, mládeže a tělovýchovy. Úkolem pracovní skupiny je dle ústního zadání rozpracovat jednotlivé očekávané výstupy z RVP PV.
Pro tvorbu standardů PV byla při odboru 22 Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) vytvořená pracovní skupina, jejímiž členkami jsou pracovnice Výzkumného ústavu pedagogického, České školní inspekce, Pedagogické fakulty UK v Praze, střední pedagogické školy a zástupkyně ze školní praxe.
Pro vypracování návrhu standardů PV měla skupina pouhé dva měsíce (únor, březen). Po té byl odevzdán MŠMT a předložen k vyjádření profesním organizacím, pracovníkům pedagogických škol a dalším odborníkům. Došlé připomínky byly zváženy a před zveřejněním byl materiál upraven.
Standardy PV budou po vyhodnocení připomínek z veřejné diskuse dopracovány tak, aby mohly být v příštím školním roce pilotně ověřovány.
Pojetí standardů a jejich funkcePracovní skupina se shodla na následujícím:
- Při tvorbě standardů pro předškolní vzdělávání je třeba vycházet z toho, že předškolní vzdělávání v ČR není povinné a RVP PV není, co se týče naplnění očekávaných výstupů, pro děti závazný; RVP PV je však rámcově závazný pro učitele.
Standardy ve smyslu jakékoli míry závaznosti je tedy možné přijmout ve vztahu k učiteli, resp. ve vztahu ke vzdělávací nabídce, nikoli k očekávaným výstupům a tedy k dítěti.
- Znamená to, že standardy PV nejsou tedy v žádném případě tvořeny se záměrem sjednotit výkony dětí či je testovat na konci předškolního období.
- I když standardy vycházejí z očekávaných výstupů, pojem „standardní“ ve vztahu k očekávaným výstupům nechápeme jako normativní, ale jako „ustálené, běžné, normální“. Je přirozené, že děti očekávaných výstupů dosahují pod vedením učitele v míře dané individuálními možnostmi a potřebami každého z nich.
- Jistý posun standardů oproti RVP PV spočívá v tom, že očekávané výstupy formulované v RVP PV představují zpravidla optimální úroveň, výstupy ve standardech – a stejně tak i vzdělávací nabídka - odpovídají tomu, co lze považovat za věku přiměřené a vhodné pro většinu dětí.
- Rozpracování očekávaných výstupů RVP PV umožnilo zřetelněji propojit výstupy s konkrétními dílčími dovednostmi dítěte a tím i činnostmi, které k dosahování očekávaných výstupů směřují. V tomto smyslu standardy jasně sdělují,
jaké činnosti a příležitosti by měly být dětem v rámci předškolního vzdělávání obvykle, běžně, standardně nabízeny. Právě v tom spatřujeme jejich hlavní smysl, neboť mohou přispět ke kvalitnějšímu vzdělávání, zejména z hlediska cílených, systematických a adekvátních metodických postupů.
- Standardy PV si nekladou za cíl nahradit oborové metodické materiály, pro vzdělávací činnost by měly být pro učitele
orientační a podpůrnou pomůckou.
- Jako takové mohou standardy mnohým pedagogům pomoci při tvorbě vzdělávací nabídky pro děti, a také v individuálně diagnostické práci. Materiál může být užitečný i učitelům v přípravných třídách nebo pedagogům, kteří s RVP PV nepracují a kteří působí v různých „přípravkách“, soukromých nebo firemních mateřských školách či dalších institucích, které nespadají do rejstříku škol. Svým způsobem by mohl přispět i k lepší propojenosti a návaznosti mezi mateřskou a základní školou.
Jako odpověď na časté dotazy rodičů, kteří se ptají, co by dítě mělo zpravidla zvládat v době, kdy ukončuje předškolní období, nabízíme k diskusi také „Desatero pro rodiče předškoláka“. Materiál vychází z očekávaných výstupů RVP PV a domníváme se, že může přispět k lepší orientaci rodičům, popř. ostatní laické veřejnosti, ve věcech výchovy a vzdělávání dětí předškolního věku. Mohl by být využit i v základní škole např. při zápisech do prvních tříd, kdy se rodiče ptají, jak co nejlépe mohou svoje dítě na vstup do povinného vzdělávání připravit.
Vyjádřit se ke standardům PV v otevřené diskusi může každýPředkládán je návrh standardů PV. Připomínky k němu jsou očekávány po dobu diskuse
od 28. dubna 2011 do 28. května 2011.
Další informace jsou k dispozici v dalších oddílech s názvy
Vysvětlení k formě předkládaných ukázek standardů PV a
Účel diskuze, informace, pokyny.
Za zaslané podněty předem děkujeme.
Mgr. et Mgr. Dagmar Vorlíková,
PhDr. Kateřina Smolíková,
PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D.