Milí diskutující,
připojuji se až v tuto chvíli, neboť jsme s kolegyněmi z ostatních fakult (9) v České republice, které garantují obor Učitelství pro MŠ, případně Předškolní pedagogiku, připravovaly společné stanovisko, které je uvedeno níže.
Já osobně se připojuji (a mohla bych se podepsat pod všechny) k připomínkám pana Václavíka.
Úplně si nedovedu představit, jak by s novými přístupy (individualizace, osobnostní rozvoj atd.) a hlavně kvalitou vzdělávací práce mohly pomoci výroky typu „postavit se zpříma a udržet správné držení těla po dobu vnější kontroly, pracovat se stavebnicemi, skládankami (stavět z kostek, navlékat korálky, skládat mozaiky, zavázat kličku), pamatovat si postup řešení (např. postup jednoduché stavby, postup řešení labyrintu, určitý algoritmus, zapamatovat si umístění obrázku na konkrétním místě - Pexeso)“.
Naopak si myslím, že právě takto rozpracované výstupy nasměrují práci učitelek zpět k předmětnému modelu (výchovným složkám) známým z Programu výchovně vzdělávací práce pro jesle a mateřské školy (1984) a odkloní od osobnostního modelu prezentovaném v RVP PV.
To, jak se k cílům předškolního vzdělávání jednotlivé mateřské školy „dopracují“ by mělo být součástí ŠVP. Mnoho kompetencí, které mají být u dětí rozvíjeny totiž souvisí především s tím, jaké PODMÍNKY pro vzdělávání dětí mateřská škola připraví.
A nyní již stanovisko fakult, které studenty připravují pro povolání učitele MŠ:
Stanovisko zástupců PdF garantujících obor Učitelství pro MŠ a Pedagogiku předškolního věku v České republice ke „Standardům předškolního vzdělávání“.
Zástupkyně pedagogických fakult v České republice, které garantují obor Učitelství pro MŠ (bakalářské studium) a Pedagogiku předškolního věku (magisterské studium) se sešly 20. 4. 2011 na Kulatém stole v Brně, kde proběhla diskuse k materiálu „Standardy předškolního vzdělávání“.
Přítomné se shodly na následujícím stanovisku:
Za zásadní nedostatky původního textu, zaslaného k připomínkování Mgr. Vorlíkovou (MŠMT) začátkem dubna považujeme:
1. Velmi krátký časový úsek, který byl pro tvorbu tak závažného dokumentu, jakým „standardy předškolního vzdělávání“ nepochybně jsou, vymezen.
2. Předkládaný návrh standardů je v rozporu s filozofií současného pojetí předškolního vzdělávání, nevychází ze systémového a koncepčního rámce kurikulárních dokumentů.
3. Nebyly definovány cíle standardu, ani jeho smysl. Není jasné, zda stanovuje minimum či maximum znalostí a dovedností, které musí zvládnout každé dítě, nebo jde o výčet kvantitativně/kvalitativně měřitelných hodnot.
4. Chybí jasná propojenost s RVP PV, např.:
– jsou vytvářeny nové podoblasti, které RVP PV neobsahuje;
– některé očekávané výstupy jsou přesouvány do jiných vzdělávacích oblastí;
– některé očekávané výstupy jsou přesouvány do indikátorů.
5. Některé indikátory jsou nevhodně formulované - např. „zná“, „chápe“. Dle našeho mínění by indikátory měly vyjadřovat (zpřesňovat) pozorovatelné jevy (chování a jednání dítěte), ze kterých lze úroveň znalostí a dovedností odvozovat.
6. Pojetí standardů PV by mělo více akcentovat dosahování sociálních kompetencí dětí v souladu s cíli předškolního vzdělávání.
Přesto, že zazněly velmi kritické připomínky ke standardům PV, byly zveřejněny na portálu http://www.rvp.cz k připomínkám široké veřejnosti.
Po úpravách, ke kterým došlo před zveřejněním standardů a po upřesnění jeho účelu doplňujeme stávající připomínky o další:
Nelze souhlasit s účelem, jakým je „pomoci pedagogům při naplňování vzdělávacích cílů“, neboť analyticky zpracované výsledky vzdělávání (očekávané výstupy) v podobě „standardů předškolního vzdělávání“ nemohou pomoci učitelům s procesem (metodami, organizačními formami atd.), kterým mají výsledků vzdělávání (tedy naplňování vzdělávacích cílů) dosahovat.
Takto zpracované standardy jsou přímo v rozporu s tím, co RVP PV deklaruje: „Dítě tak nezískává jen izolované poznatky či jednoduché dovednosti, získaná zkušenost je komplexnější a stává se pro dítě snáze uchopitelnou a prakticky využitelnou. Dítě může získávat skutečné činnostní výstupy - kompetence.“
Naopak, takto pojaté výstupy, či výsledky vzdělávání mohou učitele navrátit k tradičním přístupům známým z let minulých.
Závěr a doporučení:
Současná podoba standardů předškolního vzdělávání by mohla zpochybnit celý RVP PV a ohrozit reformu předškolního vzdělávání.
Za nezbytné považujeme provést kvalitní analýzu stávající realizace předškolního kurikula a následně využít výsledky k tvorbě materiálu, který by učitelům předškolního vzdělávání pomohl zefektivnit jejich práci a tak přispěl ke zkvalitnění výsledků vzdělávání v mateřských školách.