Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Návrh standardů PV - komentáře
PříspěvekNapsal: úte 10. kvě 2011 18:00:11 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 10. kvě 2011 8:22:51
Příspěvky: 3
Vážené paní kolegyně, vážený pane kolego, dobrý den.

Se zájmem sleduji komentáře, všechny Vaše náměty budou dále konzultovány. Stále platí, že Standardy vycházejí z RVP PV (viz úvod a další průvodní materiál) a v této chvíli není předmětem této diskuse jeho úprava (i když velmi zajímavá myšlenka, paní Palatinová).

Daniela Hradecká


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Návrh standardů PV - komentáře
PříspěvekNapsal: čtv 12. kvě 2011 19:20:33 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 04. črc 2010 11:50:32
Příspěvky: 3
Dobrý večer,
Jsem začínající učitelka (momentálně s roční praxí a dokončující bakalářské vzdělání v oboru). Připojuji se k názoru, že kdyby byl standard vydán jako podpůrná příručka - jinak nazvaná, velmi by mi pomohl (a věřím že i jiným) v počátečnímu zorientování se a byl by pro mne můstkem mezi RVP PV a denní praxí v MŠ.
Jinak pro zavedení standardů, ať už jen nepovinných, jsem zásadně proti.
A také mě přitom napadla myšlenka, co alternativní MŠ jako jsou Montessori a Waldorf? Myšlenka standardů a alternativní MŠ mi jaksi nejde dohromady.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Návrh standardů PV - komentáře
PříspěvekNapsal: pát 13. kvě 2011 17:08:59 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 10. kvě 2011 8:22:51
Příspěvky: 3
Dobrý den, vážená paní kolegyně,

Standardy předškolního vzdělávání jsou koncipovány jako materiál doporučený, nikoli závazný. „Standard“ má více významů, je možno jej vykládat, kromě jiného jako slovo míra, úroveň, běžný, obvyklý, což obsahu Standardů předškolního vzdělávání odpovídá. Jedná se o podpůrný systémový materiál a je určen pro ty paní učitelky, které jej budou považovat za přínosný pro svou práci.
Povinné zavedení Standardů se navíc do předškolního vzdělávání nepředpokládá.
Pro alternativní směry v MŠ je odpověď obdobná, neboť i ony koncipují své školní vzdělávací programy pro předškolní vzdělávání v souladu s RVP PV. Navíc by Standardy předškolního vzdělávání mohly sloužit jako pomůcka učitelkám v individuálním hodnocení ve vývoji a učení dítěte, zejména při přechodu z alternativní MŠ do běžné třídy ZŠ.

Hezký večer.
Daniela Hradecká


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Návrh standardů PV - komentáře
PříspěvekNapsal: ned 15. kvě 2011 11:51:43 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 15. lis 2009 19:43:25
Příspěvky: 252
Dobrý den.
Naprosto souhlasím s paní Hradeckou :
jelikož se jedná o podpůrný a nezávazný materiál, mohou jej používat jen ty učitelky, kterým tento materiál pomůže např. v plánování, ind. hodnocení apod.
Mám 27 let praxe a přesto tento materiál uvítám a budu s ním pracovat.

_________________
Iveta, Plzeň


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Návrh standardů PV - komentáře
PříspěvekNapsal: pon 16. kvě 2011 10:36:18 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 16. kvě 2011 9:26:42
Příspěvky: 1
Dobrý den, připojuji se k diskusi -
Naše mateřská škola již pět let má vypracované " standarty pro předškolní děti" ,ale nazýváme je " Podpůrný materiál pro tvorbu třídních vzdělávacích programů" / PM TVP /. Jsou zpracovány dle RVP a členěny pododbně jako ty, které nyní předkládáte. Jsou pro nás dobrým pomocníkem, jelikož podle nich vypracováváme týdenní témata v pěti oblastech. Jsou členěny do vzdělávacích cílů, nabídek a očekávaných výstupů, ale rozpracovány podrobněji než v základu, který dává současný RVP. Tvořila jsem ho pro svoje paní učitelky skoro 3 měsíce a vzájemně propojovala nabídky a kompetence, které se prolínají k daným cílům, ale i k určitým nabídkám a výstupům a obráceně a do dnešního dne s nimi paní učitelky pracují, zejména jsou přínosem pro začínající učitelky.
Tento materiál / PM TVP / mají paní učitelky na centrálním počítači v MŠ a při tvorbě tématických bloků jenom dle zvoleného tématu zkopírují dané cíle ,k nim přiřazené nabídky a zároveň přiřazené očekávané výstupu ,naplánují své téma tímto způsobem do všech 5 oblastí a zařadí k nim pouze činosti a hry, které k tématu chtějí s dětmi realizovat.Vzdělávají tak celou skupinu, či jednotlivce komplexně ve všech oblastech s konkétním záměrem.
Ráda bych s některou osobou, která vypracovává současné standarty ,naši pomůcku konzultovala a budu moc ráda, když se se mnou spojí.
Fišerová Šárka
kontakty najdete na http://www.msvisnovka.cz


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Návrh standardů PV - komentáře
PříspěvekNapsal: pon 16. kvě 2011 11:08:42 
Offline
Moderátor
Uživatelský avatar

Registrován: úte 16. říj 2007 20:29:07
Příspěvky: 3433
Dobrý den, paní Fišerová!
Děkujeme, že jste se připojila, i za nástin vašeho materiálu, to je moc zajímavé! Prohlédla jsem si pečlivě stránky vaší školy a udělalo to na mne opravdu hluboký dojem.
Upozorním na váš příspěvek členky pracovní skupiny. Poprosím i já vás - povězte o této diskuzi svým vyučujícím, srdečně vás všechny zveme i do celé sekce předškolky! Ostatně věřím, že někdo z "našich" na váš příspěvek také zareaguje.
děkujeme
Lenka

_________________
Lenka Urbanová, hlavní moderátor
Inovujeme Metodický portál RVP.CZ - inovujeme.rvp.cz.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Návrh standardů PV - komentáře
PříspěvekNapsal: pon 16. kvě 2011 12:57:17 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 03. kvě 2011 10:42:57
Příspěvky: 2
Dobrý den.
Pročítám navrhované standardy v PV a musím přiznat, že pomocí takto konkretizovaných výstupů jsem se já před lety naučila porozumět RVP PV a jeho oblastem. Vzala jsem tehdy Program výchovné práce a jednotlivé výstupy z výchov jsem přiřadila do daných oblastí. Dalo mi to jistotu, že na žádnou oblast nezapomenu a lépe se mi plánovala výchovná práce. Myslím, že pro začínající učitelky je konkrétní výstup srozumitelnější a velmi přínosný. Dá se s ním lépe pracovat při evaluaci vých. vzdělávací práce a při individualizaci vých. vzdělávacích úkolů. Současně si, jako některé kolegyně, myslím, že není třeba dělat standardy, ale zpracovat učebnici pro studentky SPgŠ a VŠ, příručku pro začínající učitelky apod., aby se v RVP PV mohly lépe orientovat. Proč nazývat výstupy standardy? Význam slova svádí k normě.
Pokud podporujeme osobnostní styl výchovy a PV není povinné, nejsem pro stanovení standardů. Až se stát rozhodne pro povinné předškolní vzdělávání, pak by stanovení standardů pro mne bylo namístě.
Desatero pro rodiče - jako orientační pomůcka - je podle mého názoru vhodné. Je orientačním vodítkem, rodiče mají představu, co by dítě mělo umět, přemýšlí o tom a pomůže rodičům při rozhodování, zda dítě dát do 1. třídy, či zažádat o odklad. V současné době je dost materiálů, které rodiče v tomto směru informují, ale "Desatero.." které vydá MŠMT, bude pro rodiče přesvědčivé.
Bc. Jaroslava Kafková


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Návrh standardů PV - komentáře
PříspěvekNapsal: pon 16. kvě 2011 19:42:58 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 16. kvě 2011 18:50:56
Příspěvky: 2
Dobrý večer paní Fišerová,
se zájmem jsem si přečetla Váš příspěvek a velmi ráda se seznámím s vaším PM TVP. Eva Brabcová, členka pracovní skupiny.
e mailová adresa, na které se můžeme zkontaktovat: eva.brabcova@csicr.cz.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Návrh standardů PV - komentáře
PříspěvekNapsal: pon 16. kvě 2011 20:16:09 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 16. kvě 2011 18:50:56
Příspěvky: 2
Dobrý večer paní Kafková,
již několikrát v této diskuzi bylo vysvětlováno, jak došlo k názvu "Standardy PV". Ztotožnuji se s Vaším názorem, že pokud není předškolní vzdělávání povinné, není nutné ani možné vnímat je jako nějakou normu. Pracovní skupina tento úkol pojala jako smysluplné propojení výstupů s konkrétními dílčími dovednostmi dětí i činnostmi, které k dosahování očekávaných výstupů směřují. Nemyslím si, že by tento materiál ohrozil či znemožnil respektování vývojových specifik při vzdělávání dětí.Naopak, stejně jako Vy jsem přesvědčená,že předkládaný materiál pomůže mnohým učitelkám při tvorbě vzdělávací nabídky. Ze své dlouholeté inspekční praxe vím, jaké problémy učitelky s tvorbou vzdělávacího obsahu nejčastěji mají a kde si nejsou jisté. Proto si myslím, že po této linii bude materiál pedagogické veřejnosti prospěšný zejména ve schopnosti, jak postupnými kroky očekávaný výstup naplňovat. Děkuji za Váš příspěvek do diskuse, Eva Brabcová, školní inspektorka


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Návrh standardů PV - komentáře
PříspěvekNapsal: úte 17. kvě 2011 10:27:17 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 17. kvě 2011 10:16:37
Příspěvky: 1
Zdravím účastnice diskuse. Téma standardů pro mateřinky mně zaujalo. Myslím, si však, že by se nemělo tak spěchat a nechat diskusi větší časový odstup. Přijde mi, že ve školství se dělají "hurá akce", a až časem se zjistí, že něco nevychází. Mít okrajově témata, které by děti měly ovládat je skvělá myšlenka,ale obávám se, že v konečné fází to dopadne tak, že budou učitelky v mateřinkách "hustit" do dětí znalostní témata, protože se budou obávat, zda paní inspektorka neohodnotí při inspekční činnosti, že prostě zrovna její děti neovládají dostatečně to či ono téma. Děti jsou hnány jak já říkám "na výkon" a to je špatně. Co bych aktuálně velmi jako pedagog a rodič ocenila je vytvoření standardů pro vstup do prvních tříd, ovšem na základních školách. Každá škola má jiné požadavky na dítě,s tím jsem se mohla setkat i při zápisu svého syna. Vadí mi, a je velkým problémem, že se hodnotí znalostní schopnosti dětí,ale už se nehledí na sociální zralost, která je velmi významná pro úspěšný vstup dítěte do první třídy. Učitelky mateřinek nemají v tomto směru žádné právo hodnotit, na jejich názor se nebere zřetel například ani při hodnocení PPP či zápisu. Jak může dítě hodnotit učitel při zápisu, který ho vidí 10 minut, zatímco učitelka z Mš s dítětem pracuje například od tří let. Nad tímto by jsme se měli především zamyslet než pustíme standardy do světa. Zvýšit možnosti učitelek Mš při výstupních hodnoceních dětí. Lenka


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 69 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na:  
cron