Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Desatero pro rodiče předškoláka - komentáře
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=557&t=17897
Stránka 1 z 2

Autor:  Lenka Urbanová [ úte 26. dub 2011 15:44:09 ]
Předmět příspěvku:  Desatero pro rodiče předškoláka - komentáře

Budeme velmi rádi, když využijete možnosti vyjádřit v diskuzi svůj názor či postřeh k návrhu desatera pro rodiče předškoláka!

Můžete buď
  • připojit svůj hlas k tomuto (obecnějšímu) tématu (použijete tlačítko Odpovědět)
  • nebo založit Nové téma pro dílčí námět, který by mohl vyvolat odezvu

O diskuzi se starají zkušení moderátoři. Pokud se tématem netrefíte, rádi pomohou a váš příspěvek dopraví na odpovídající místo. Dohlédnou také, aby diskuze probíhala v klidné a tvůrčí atmosféře.

Tak tedy: Jaký je váš první dojem z návrhu desatera? Co vás při čtení napadlo? Máte nějaký jiný komentář?

Autor:  Michaela Gondeková [ čtv 28. dub 2011 14:16:09 ]
Předmět příspěvku:  Re: Desatero pro rodiče předškoláka - komentáře

Těším se, až budu moci rodičům desatero vytisknout a předat :D protože 4 stránky se dají snadno přečíst. Bohužel mám takovou zkušenost, že někteří rodiče si ani nečtou ŠVP, který mají v šatně dětí.
Ale právě jak popisujete v Desateru, tak toto, je bude velice zajímat právě před zápisem do 1.tř.ZŠ.
Moc děkuji

Autor:  Jana Švestková [ čtv 28. dub 2011 15:15:23 ]
Předmět příspěvku:  Re: Desatero pro rodiče předškoláka - komentáře

Vytvoření standardu požadavků na dítě vstupující do 1. ročníku ZŠ bude určitě pro rodiče v celostátním měřítku přínosem. "Standardy" jednotlivých mateřských škol mohou vycházet z úrovně v místních podmínkách ať už mateřské školy nebo rodin, které přivádějí dítě do MŠ. ;)
Ještě by bylo dobré uvést, že splňuje-li dítě určité očekávané procento stanovených dovedností,nebo je zúžit, odpovídá standardnímu pojetí také.
Desatero pro rodiče ano, standardy PŠ považuji za zdvojení náhledu, máme už RVP, kde je vše obsaženo. Je závazným materiálem, není mnoho co řešit. :|
J. Švestková

Autor:  Jana Kneřová [ čtv 28. dub 2011 15:55:07 ]
Předmět příspěvku:  Re: Desatero pro rodiče předškoláka - komentáře

Dobrý den, děkujeme za vaše názory!
Zároveň bych chtěla preventivně upozornit, že ke standardům jako takovým je lépe se vyjadřovat v sousedním vláknu, kde ostatní váš komentář lépe najdou. Může tam i tudy. Ale nevadí!

Autor:  Bohunka Trelová [ čtv 28. dub 2011 20:16:26 ]
Předmět příspěvku:  Re: Desatero pro rodiče předškoláka - komentáře

Vše, co by měl zvládat předškolák, máme od pololetí (kdy probíhaly zápisy do 1. tříd ZŠ) vystaveno na na info-nástěnce v šatně. Rodiče tak mají možnost porovnat si požadavky kladené na dítě jaksi obecně s tím, co ovládá dítě jejich. Mí rodiče s tím neměli problémy. Byli rádi za tyto informace. S některými jsem některé věci konzultovala osobně. Myslím, že protestovat budou jen takoví, kteří si v něčem nejsou jistí. Ale šikovná učitelka jim určitě poradí a pomůže :D . Vždyť MŠ není žádný bubák a o děti jí jde především. Nemám pravdu :?:

Autor:  Vladimír Václavík [ čtv 28. dub 2011 21:09:11 ]
Předmět příspěvku:  Re: Desatero pro rodiče předškoláka - komentáře

Jen úvodní dotaz: Chyby, které jsou v textu desatera, mi dělá prohlížeč, nebo tam skutečně jsou?
bod 8 chovat se kontrolované/kontrolovaně
bod 10 ptá/ptát se na to
možná i bod 5 obrazcích/obrázcích
Nejsem češtinář a mám určitý problém s názvem - desatero jsem dosud chápal jako souhrn (deseti) zásad, pravidel.

Autor:  Lenka Urbanová [ čtv 28. dub 2011 21:24:38 ]
Předmět příspěvku:  Re: Desatero pro rodiče předškoláka - komentáře

Díky za upozornění, text jsem opravila!
Lenka

Autor:  Ivo Vodička [ úte 03. kvě 2011 22:32:33 ]
Předmět příspěvku:  Re: Desatero pro rodiče předškoláka - komentáře

Jaký je váš první dojem z návrhu desatera? Co vás při čtení napadlo? Máte nějaký jiný komentář?

Zdravím všechny diskutující,
po delší době jsem zase hledal, co je nového v souvislosti s problematikou leváctví, a narazil jsem na tuto diskuzi.
Cíle spojené s pravolevou orientací, uvědoměním si pravé a levé strany mi připadají jako realistické, i když bezpečné zvládnutí LPxPL orietace zvládají děti mnohem později a někdo s tím zápasí po celý život.
Správný je, podle mého názoru, požadavek na vytvoření návyků při držení psacího a kreslicího náčiní, tzv. špetky, i uspořádání pracoviště při kreslení, malování, psaní a všelijakém tvoření.

Musím však říci, že po přečtení celého textu jsem si okamžitě řekl, že takto stanovené cíle, jsou-li chápány skutečně jako standardy v pravém slova smyslu, jsou pravděpodobně jen velmi málo splnitelné. Především druhá část dokumentu mi připomíná jen zbožné přání někoho, kdo se zasnil, řekl si, co by bylo dobré a přínosné, a napsal to do dokumentu. Vzpomněl jsem si hned na podobné materiály, které k nám na střední školu přišly z min. školství a na naši komisi společenských věd, která kroutila hlavou nad standardy, podle nichž má absolvent SŠ chápat podstatu Nietzscheovy a Hegelovy filozofie a umět je srovnat, když třetina třídy v prvním ročníku neví, co vlastně je pluh, že se obilí sije na podzim i na jaře a slovo "ladem" si druhá třetina třídy spojuje s nějakou variantou osobního jména Lada. Vysvětlit pak v dějepise podstatu trojpolného hospospodářství je nadlidský úkol.

Rozhodně se necítím odborníkem na předškolní výchovu a vycházím spíše ze zkušeností rodiče, zkušeností s dětmi mých přátel a množství historek našich studentek z pobytu v MŠ na praxích a samozřejmě komentářů mých kolegyň.

Mám však neodbytný pocit, že když běžným učitelům nadřízený orgán předloží přehnaný, "přefouknutý" a nerealistický cíl, nebudou se tím chtít zabývat vůbec. Co si mám i jako rodič šestiletého dítěte představit pod předloženým standardním výstupem "rozumět běžným okolnostem a dějům, jevům a situacím, s nimiž se běžně setkává (rozumět tomu, co se ve známém prostředí děje)"?

Co se děje ve školce nebo v televizi? Na zahradě nebo na internetu? Rozumět rozchodu vlastních rodičů?

Přiznám se, že čím déle jsem ve školství, tím méně rozumím tomu, proč chceme mít všechno do detailu popsané, rozpitvané a zapapírované, jako kdybychom neuměli učit a vychovávat, nepoužívali zdravý rozum a správnou dávku intuice?

S pozdravem Ivo Vodička

Autor:  PhDr. Kateřina Smolíková [ úte 10. kvě 2011 10:23:24 ]
Předmět příspěvku:  Re: Desatero pro rodiče předškoláka - komentáře

Vážený pane Vodičko,
děkujeme za váš příspěvek a názor, s nímž lze v některých ohledech bezesporu souhlasit, v jiných polemizovat. Asi by bylo dobře si přečíst úvodní informace. Souhlasíme s tím, že standardy - jak vy píšete - " v pravém slova smyslu" se pro předškolní vzdělávání nehodí a v diskusi hledáme podporu tohoto názoru. Snažíme se tedy řešit zadaný úkol způsobem odpovídajícím specifice předškolního vzdělávání, potřebám dětí předškolního věku, reagovat na potřeby učitelů i dotazy rodičů.
A co se týče Vaší poznámky k výstupu "rozumět běžných okolnostem, dějům, situacím a okolnostem, s nimiž se dítě běžně setkává": citujete z materiálu pro učitelky, kterým je obsah sdělení jasný. V materiálu určeného rodičům je uvedena vysvětlující poznámka, oč se jedná (počasí, podnebí,životní prostředí a ochrana atd....)
Zdravím Vás a přeji příjemný den. K.Smolíková

Autor:  Jiřina Laurincová [ pát 13. kvě 2011 10:13:40 ]
Předmět příspěvku:  Re: Desatero pro rodiče předškoláka - komentáře

dobrý den všem, toto desatero může být pro rodiče přínosné, zvláště pro ty, kteří nemají srovnání úrovně svého dítěte s ostatními - samozřejmě orientačně. Myslím, že i učitelky mají pohromadě materiál a argumentaci k případnému odkladu školní docházky. samozřejmě se najdou rodiče, kterým nevysvětlíte nikdy nic.

Stránka 1 z 2 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/