Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Rozpoznání a diagnostika nadaného dítěte
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=563&t=1131
Stránka 1 z 2

Autor:  Jana Kneřová [ stř 07. říj 2009 22:12:18 ]
Předmět příspěvku:  Rozpoznání a diagnostika nadaného dítěte

Čas od času se setkávám s dětmi mentálně retardovanými, tak jako potkávám i děti zvlášť nadané. Obě skupiny jsou vyjímečné. Přesto mám dojem, že zatímco pro děti s mentální retardací byly vytvořeny podmínky pro vzdělávání, tak děti nadané zůstávají na okraji zájmu. Jakoby si někdo řekl: "Jsou chytré, tak si poradí. ".
Není to ale škoda, promrhat talent, nadání? Napadá mne cosi z biblického příběhu o hřivnách a jejich využití.
Tak se chci pro začátek zeptat...
Daří se nám v Mš rozpoznat a diagnostikovat nadané dítě?
Jakým způsobem jste postupovali? Můžete nám popsat vaší zkušenost?

K těmto otázkám inspiroval Karel Tomek.

Autor:  Petra Vaňková [ úte 13. říj 2009 14:07:30 ]
Předmět příspěvku:  Re: Rozpoznání a diagnostika nadaného dítěte

Dobrý den,

nadané dítě může identifikovat učitel velmi jednoduchou metodou a to srovnáním s ostatními dětmi, poté doporučit do ped. psych. poradny (PPP). Často se setkávám s nadanými dětmi, které při prvním okamžiku mluví o zvláštních tématech, která jsou neobvyklá pro jejich věkovou skupinu (např. o dinosaurech, Vesmíru, dopravních značkách a prostředcích apod.), svoje oblíbené téma znají do deitailů včetně odborných názvů někdy i cizojazyčných. Záleží na věku dítěte, které chceme identifikovat-každá věková skupina má jiné specifikace. Od 2,5 roku se může dítě doporučit do PPP, kde mají násroje pro komplexní ped. psych.diagnostiku. Problémem PPP jsou čekací lhůty na vyšetření, jsou velmi dlouhé (až 3 i více měsíců).

Uvádím několik příkladů, jak se může dítě projevovat jako nadané z vlastní zkušenosti:
U malých dětí (0,5-2 roky) se nadaní může projevovat např. rychlejším psychomotorickým vývojem (rychlejším nástupem řeči či chůze, hyginenických návyků apod.) oproti běžnému vývoji (poznámka: "Rodič si všimne ve srovnání s ostatními dětmi, že jeho dítě je jiné, má jiné zájmy, jinak komunikuje"); 2-3leté dítě se např. začne zajímat o encyklopedie a odbornou literaturu, chce si je prohlížet, číst, rozebírat a probírat daná témata; 3-4leté dítě se začne zajímat o písmena, čísla, začíná číst či počítat v řádu desítek.

Autor:  Jana Kneřová [ pon 09. lis 2009 8:07:58 ]
Předmět příspěvku:  Re: Rozpoznání a diagnostika nadaného dítěte

Dobrý den,
máte někdo v Mš nadané dítě? Čím se Vám zdá vyjímečné?

Autor:  Bohunka Trelová [ pon 09. lis 2009 17:44:34 ]
Předmět příspěvku:  Re: Rozpoznání a diagnostika nadaného dítěte

Ahojky všichni,
tak vám zjišťuji, že mám asi na třídě opravdu nadané dítě :!: Jedná se o dívenku, která minulý týden dosáhla věku 4 let. Umí se sama čitelně podepsat. To by možná nebylo nic výjimečného, ale ona se to naučila tak, že si prohlédla své jméno napsané maminkou a pak je ZPAMĚTI bez vzoru napsala :!: Když plníme úkoly s předškoláky, ona je plní také. Neustále něco řeší, dožaduje se pozornosti ze strany dospělých, aby si mohla s nimi povídat... :geek:
Tak co říkáte? Jedná se o nadané dítě nebo ne?

Autor:  PaedDr. Karel Tomek [ pon 09. lis 2009 18:15:41 ]
Předmět příspěvku:  Re: Rozpoznání a diagnostika nadaného dítěte

Bohunka Trelová píše:
Ahojky všichni,
tak vám zjišťuji, že mám asi na třídě opravdu nadané dítě :!: Jedná se o dívenku, která minulý týden dosáhla věku 4 let. Umí se sama čitelně podepsat. To by možná nebylo nic výjimečného, ale ona se to naučila tak, že si prohlédla své jméno napsané maminkou a pak je ZPAMĚTI bez vzoru napsala :!: Když plníme úkoly s předškoláky, ona je plní také. Neustále něco řeší, dožaduje se pozornosti ze strany dospělých, aby si mohla s nimi povídat... :geek:
Tak co říkáte? Jedná se o nadané dítě nebo ne?


Dobrý den,
myslím, že jste popsala dva docela důležité rysy nadaných dětí. Je to jednak intenzivní potřeba učit se něco nového. Tato potřeba je u mimořádně nadaných dětí tak silná, že její neuspokojování vede k podobným projevům, jako psychická deprivace. Tento rys jsme s kolegyní RNDr. Evou Zelendovou opakovaně ověřovali v rozhovorech s mimořádně nadanými lidmi. Mimořádně nadané dítě se musí učit, má k tomu velmi silné vnitřní nutkání. Druhým rysem je intenzivní dožadování se kontaktu a pozornosti ze strany dospělých. Takové dítě se nejraději učí systémem 1 + 1, jinak řečeno, pokud nebude omezováno, spotřebuje čas a pozornost jednoho dospělého samo. To ve škole nejde a výhodou MŠ je jistá náhrada v podobě zapojení do činnosti starších dětí. Problémy zpravidla nastanou v předškolním období, kdy už není kam postoupit. V základní škole je toto řešení sice legislativně možné, ale organizačně náročné. Shrnuto, z toho, co jste napsala by se o mimořádně nadané dítě mohlo jednat.

Autor:  Jana Kneřová [ stř 06. říj 2010 7:45:26 ]
Předmět příspěvku:  Re: Rozpoznání a diagnostika nadaného dítěte

Bohunko, mohu se zeptat, jak to u vás pokračuje s nadanou dívenkou?

Autor:  Bohunka Trelová [ pát 08. říj 2010 19:15:23 ]
Předmět příspěvku:  Re: Rozpoznání a diagnostika nadaného dítěte

Zdravím, Jani,
ona dívenka je letos vlastně "středňák". Po mém zjištění nastal rozhovor s maminkou, kde jsem jí vylíčila, jak se mi dítě jeví. Maminka mi potvrdila, že doma je to stejné. Na základě dohody jsem jí tedy založila její portfolio, kde jí zakládám její práce (ona totiž plní zdárně úkoly s předškoláky :) ). Každou práci si eviduji časově, abych měla přehled, jak postupuje. Bohužel jsem ale letos zaznamenala její menší zájem o nabízené činnosti. Začíná být více hravá a tráví víc času s ostatními dětmi. Podle mého si k nim našla cestičku a začalo se jí v dětském kolektivu líbit víc, než v tom "dospěláckém". A tak teď nedokážu s jistotou určit, zda se jedná opravdu o mimořádně nadané dítě. Dle mého názoru jde "jen" o dítě bystré, inteligentní, vnímavé a zvídavé 8-) .

Autor:  Monika [ sob 09. říj 2010 8:45:12 ]
Předmět příspěvku:  Re: Rozpoznání a diagnostika nadaného dítěte

Milá Bohunko, proč to "bohužel"? Dle mého názoru bych tomu nechala volný průběh, ponechme dětem ve školkách "bezstarostné dětství"; pochopitelně nabízejme opravdu pestré činnosti. Mnozí předškoláčci jsou totiž doslova přetěžováni svými rodiči mnoha aktivitami. Přeji všem dětem pohodové školky a vstřícné učitelky.

Autor:  Návštěvník [ sob 09. říj 2010 8:54:37 ]
Předmět příspěvku:  Re: Rozpoznání a diagnostika nadaného dítěte

Dobrý den,

myslím si,že je také důležité vědět, zda dítě vyrůstá mezi dospělými či zda má kolem sebe i menší děti. Občas je vliv dospělých natolik určující, že se může u dětí zprvu zdát, že jde skutečně o nadané dítě.
Mám smutnější příběh.
Někdy rodičům nestačí ani nadprůměrná inteligence.
U nás se stalo, že čtyřletou dívenku doma drilovali ve čtení a potom vše vydávali za její nadání. Bohužel při denní práci s děvčátkem vše vyšlo poměrně rychle najevo a paní učitelka nyní spíše vidí vyděšený uzlíček, který má strach ze selhání při každé práci. Tady diskuze o nadaných dětech v médiích a ctižádost rodičů nadělala veliké škody. Holčička je předškolačka, má retardovanou kresbu, vždy někde na okraji papíru, odmítá samostatně cokoliv kromě sledování ostatních. Její strach z chyby je neskutečný a nejistota se zvyšuje třebaže paní učitelky dělají co mohou.

Autor:  Jana Kneřová [ pon 11. říj 2010 7:27:44 ]
Předmět příspěvku:  Re: Rozpoznání a diagnostika nadaného dítěte

Děkuju Bohunko. Znamená to, že jste na zakládě tohoto zjištění již nedoporučovali rodičům šetření v PPP?

Stránka 1 z 2 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/