Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Integrace zdravotně postižených dětí do běžné MŠ
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=563&t=4203
Stránka 1 z 2

Autor:  Mgr. et Bc. Michael Novotný [ stř 03. bře 2010 23:09:22 ]
Předmět příspěvku:  Integrace zdravotně postižených dětí do běžné MŠ

Souhlasíte s integrací zdravotně postižených dětí do běžné MŠ? Pokud ano, pak za jakých podmínek. Může učitelka mateřské školy, která má integrované dítě s čistým svědomím říci, že se nevěnuje buď postiženému dítěti, nebo ostatním dětem na úkor ostatních? Z mých zkušeností vím, že není v silách učitelky v MŠ věnovat se kvalitně oběma skupinám. Nehledě na to, že integrované dítě notně potřebuje, vzhledem ke svým specifickým vzdělávacím potřebám odborný přístup spaciálního pedagoga.

Autor:  Dagmar Csatová [ čtv 04. bře 2010 6:36:35 ]
Předmět příspěvku:  Re: Integrace zdravotně postižených dětí do běžné MŠ

Dobrý den,
zaujal mě Váš příspěvek. Doplnila bych jej podotázkou: pokud budeme integrovat zdravotně postižené dítě do běžné MŠ, jaké typy postižení lze akceptovat tak, aby se učitelka/učitel skutečně kvalitně mohla věnovat oběma skupinám dětí?
To je můj dotaz nyní z pozice rodiče a z vlastní zkušenosti. Jsou přece taková např. tělesná postižení, která "navenek" sice vůbec nepoznáte, ale přesto dítě vyžaduje zvýšenou péči - dozor v tom smyslu, že např. JEN nesmí běhat či skákat.

Autor:  Mgr. et Bc. Michael Novotný [ čtv 04. bře 2010 9:48:03 ]
Předmět příspěvku:  Re: Integrace zdravotně postižených dětí do běžné MŠ

Dobrý den, určitě s Vámi souhlasím. Jsou, abych tak řekl děti lépe a hůře integrovatelné.Například děti se smyslovými vadami můžou v běžné třídě zcela bez problémů působit jen za pomoci asistenta a není potřeba speciálního pedagoga. U somaticky postižených je to zase závislé na druhu a stupni postížení. Třeba dítě s hemiparézou nevyžaduje tolik asistentské pomoci jako diparetik, který je odkázán na vozík. Nejproblémovější skupinou jsou dle mého názoru děti s psychyckým postižením, kteří potřebují neustálý ndividuální přístup a přiznejme si, že takový mu běžná učitelka z MŠ jako jsme my všichni poskytnout nemůže.

Autor:  Lenka Říhová [ čtv 04. bře 2010 13:40:55 ]
Předmět příspěvku:  Re: Integrace zdravotně postižených dětí do běžné MŠ

téma integrace probíhá také v tomto vláknu

Autor:  Mgr. Marcela Zajícová [ čtv 04. bře 2010 18:24:30 ]
Předmět příspěvku:  Re: Integrace zdravotně postižených dětí do běžné MŠ

Dobrý večer,
mám osobní, velmi dobrou, zkušenost s integrací zdravotně postiženého dítěte do MŠ. Jedná se o dítě nevidomé, které navštěvuje třídu, ve které je celkem 28 dětí. V této třídě působí asistentka pedagoga na celý úvazek - ideální stav. Psala jsem na toto téma diplomku - není tomu tak všude :o . Žádný výrazný problém se nevyskyt. Doporučuji :)

Michael Novotný píše:
Jsou, abych tak řekl děti lépe a hůře integrovatelné.Například děti se smyslovými vadami můžou v běžné třídě zcela bez problémů působit jen za pomoci asistenta a není potřeba speciálního pedagoga.
- Zajímalo by mě, které děti, podle Vašeho názoru, potřebují v běžné MŠ speciálního pedagoga. A proč myslíte, že děti se smyslovými vadami můžou v MŠ běžného typu působit za "jen za pomoci asistenta ". Děkuji. Osobně si myslím, že všechny děti se zdravotním postižením, které jsou zařazeny do MŠ běžného typu potřebují asistenta pedagoga vzdělaného v oblasti speciální pedagogiky - vycházím z toho, že většina učitelek v MŠ ve speciální pedagogice vzdělaná není. A zatím jsem se nesetkala s MŠ běžného typu ve které je zaměstnaný speciální pedagog. Škoda. :?

Autor:  Mgr. et Bc. Michael Novotný [ čtv 04. bře 2010 19:16:04 ]
Předmět příspěvku:  Re: Integrace zdravotně postižených dětí do běžné MŠ

Speciálního pedagoga dle mého názoru potřebují především děti s psychickým postižením, Děti se smyslovým postižením mohou běžně fungovat i za pomoci kompenzačních pomůcek. Já jsem se také nesetkal v běžné MŠ se speciálním pedagogem nicméně to neznamená, že by tam nebyl potřeba. Individuální přístup ptřebuje každé dítě se zdravotním postižením a kdyby to šlo, tak i zdravé dítě, což víme, že je v oblasti snů. Touto debatou jsem chtěl spíše řešit problém toho, že když má učitelka MŠ ve třídě 20 dětí, pro které má kvalitně zajistit a připravit vzdělávací nabídku na celé dopoledne, nemůže se stoprocentně věnovat postiženému dítěti, které toto vyžaduje. Já osobně mám podobnou zkušenost se zrakově postiženým dítětem, které za pomoci asistenta zvládalo běžnou třídu skvěle. Ale mám také zkušenost, kdy byl autistický chlapec, který má problémy s adaptací ve třídě kde je deset dětí natož dvacet, byl v takovéto třídě. Nemyslím si, jako spousta lidí z oboru, že speciální třídy jsou krokem zpět. V jedné takové jsem pracoval. Bylo v ní 6 dětí, 1 sp.pedagog, 1 učitelka a 1 asistentka a ta práce byla skvělá a přinášela velké úspěchy. Doufám, že má odpověď je vyčerpávající. Pokud ne, velmi rád doplním.

Autor:  Bc. Martin Pěnička [ úte 20. dub 2010 16:33:02 ]
Předmět příspěvku:  Re: Integrace zdravotně postižených dětí do běžné MŠ

Mám vadu sluchu, ale zvládám život tak, jako ostatní. Já jsem to měl tak, že v mateřské škole jsem byl na internátní pro sluchově postižené. Taky jsem psal na vedlejší fóru Muž učitel, nebo jak se tomu nazývá. Kompenzační pomůcky se moc nevyužívaly. Stačilo, když jsem byl blízko nějaké osoby. Nebo televize byly zesíleny o decibely navíc. Integrace do běžných škol je dobrá věc, jak se zařadit do společnosti.
Před rokem jsem byl na praxi v běžné mateřské škole. Byl tam jen postižený autista lehké úrovně. Kamaráda měl jen jednoho. Vůbec nebyl žádnou zátěží. Poté ho dali do speciální školy pro různé handicapy. Jsem toho názoru, že by byl zařazen i do běžné školky.

Autor:  Jana Kneřová [ pon 10. kvě 2010 20:21:10 ]
Předmět příspěvku:  Re: Integrace zdravotně postižených dětí do běžné MŠ

Integrace zdravotně postižených je velké sousto, snad by vám v něčem mohl pomoci seminář, který je pro vás pořádaný zdarma v rámci inspiromatu, kde měsíc květen byl vyhlášen měsícem inkluze.

K setkání dojde v Liberci , ZŠ 5.května, Ve středu 19. 5. od 13.00 (cca do 16.00)
Lektoruje Ivana Kočová (ředitelka ZŠ a MŠ Louňovice pod Blaníkem)
K semináři vás zve regionální koordinátor p. Jiří Hruška,
potvrďte mu prosím účast na mail: hruska@rvp.cz

MOTTO: „Odlišné dítě přináší odlišného učitele.“
1)Inkluze – Úvod 15 min.

2)Strategie pro zařazení dítěte s postižením do výuky
- fyzické začlenění – plánování prostředí
- sociální zařazení – přizpůsobení prostředí, usnadnění přirozené
interakce, zavádění plánovaných postupů
- začlenění do procesu výuky – školní kurikulum, individualizovaná
výuka,
IVP, týmová práce pedagogů, podpora personálu celé školy
- spolupráce s rodinou
- spolupráce s jinými organizacemi – koordinace informací s ostatními
odborníky

3)Možnosti našich škol v oblasti inkluze
- pedagogický asistent
- finanční možnosti škol
- pedagogické vzdělávání
- metodická podpora

4)Diskuse

5)Inkluze v Rakousku – Graz – přenos ze studijní cesty (dle zájmu a
času)


Účastníci dostanou potvrzení o účasti.

Autor:  Simona Šanovcová [ pát 03. zář 2010 19:13:52 ]
Předmět příspěvku:  Re: Integrace zdravotně postižených dětí do běžné MŠ

Mám zkušenost se vzděláním dětí/žáků s kombinovaným postižením ve speciální škole. Ve speciální škole jsem skončila a nastoupila jsem do běžné MŠ, kde máme s kolegyní ve třídě 24 dětí a chlapce s autismem... ze zkušenosti můžu říct, že integrace těchto dětí (dětí s autismem) se mě nezdá jako šťastné řešení. Chlapec potřebuje neustálou péči jednoho člověka, člověka, který se bude věnovat pouze jemu, proto není možné aby integrace probíhala bez asistenta pedagoga. Bohužel asistentka je v MŠ pouze dopoledne a část odpoledne (kdy je odpočinek).. Chlapec se naučil odpočívat a vydrží na lehátku po celou dobu,ale po svačince v době, kdy čekáme na rodiče by určitě bylo zapotřebí přítomnost asistentky.

Dle mého názoru není vhodné integrovat autisty a děti s kombinovaným postižením. Nejvhodnější děti k integraci jsou děti tělesně postižené nebo jak je napsáno v předchozím příspěvku nevidomé děti..Rozhodně bych se za každou cenu nesnažila integrovat děti s mentálním postižením.. I když už jsem se setkala i s integraci chlapce se středně těžkou mentální retardací, přitom bylo předem jasné, že další vzdělávání v běžné ZŠ nebude možné..!!

Autor:  Mgr. Marcela Zajícová [ pát 20. led 2012 9:05:39 ]
Předmět příspěvku:  Re: Integrace zdravotně postižených dětí do běžné MŠ

Článek o tom, jak jsme integrovali si můžete přečíst v lednovém Informatoriu.

Stránka 1 z 2 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/