Dobrý večer,
samozřejmě, že je v této oblasti ta největší váha na samotných rodičích, ale ikdyž do MŠ nedochází odborník na depistáž mohou spoustu věcí v oblasti řeči odhalit i samotné učitelky. A i když rodiče sami mnohdy tuší, že s výslovností jejich dítka není něco v pořádku, tak si to třeba nechtějí přiznat nebo z důvodu nedostatečné informovanosti ani neví, co s tím. Kdy a jak začít s nápravou, kam se obrátit s dotazem o pomoc. Náprava logopedických obtíží u dětí spadá do pravomoci klinyckých logopedů. Mnohdy na problémy s výslovností upozorní i pediatr. V mateřské škole se jedná obecně spíše o prevenci a především procvičování správné výslovnosti, rozvoji komunikativních dovedností a především také umožnění příležitostí pro komunikaci..atd./ nechci citovat rvp pv/
Děti si přirozeně chtějí povídat a dovedou také pohotově napodobovat. Je samozřejmostí, že se řeč a výslovnost dětí lépe rozvíjejí v prostředí, kde si především dospělí "rodiče" najdou čas na hry a vzájemné rozhovory s dětmi. Ale přiznejme si to, nevím, jak v dnešní době jsou někteří rodiče ochotni věnovat část svého času dětem /berte prosím tato má slova trochu s rezervou, nechci se někoho osobně dotknout, ale myslím, že nejsem daleko od pravdy.../ Je také velmi důležitá úzká spolupráce rodičů s mateřskou školou a paní učitelkami. Je to mnohdy nelehký úkol citlivě přesvědčit rodiče o nutnosti logopedické péče pro jejich děti......
Jinak s procvičováním výslovnosti ve spojení s cvičením prstíků mám zkušenosti a děti to velmi baví. Mohu doporučit knihu od Františka Synka - Říkáme si s dětmi, kde je obecná kapitola o dětské řeči, kapitola pro rodiče, spousta říkanek, básniček a hříček a také kapitola přímo pro povídání s prstíky......určitě se naní podívejte, vřele doporučuji