Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 7 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Jak rozvíjet kreativitu a aktivitu
PříspěvekNapsal: úte 31. kvě 2011 14:08:54 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 24. kvě 2011 22:44:43
Příspěvky: 110
Lidová tvořivost jako estetický základ a podněcovatel hudební kreativity žáků a studentů
http://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/9779/li ... entu.html/

Cituju část, o projektu "slyšet jinak":

"Ojedinělá a patrně jediná hudebně-výchovná koncepce u nás, která se snaží v širším rozsahu začleňovat vlastní hudební kreativitu žáků a studentů, je hudebně-výchovný projekt nazvaný „Slyšet jinak“.

Malý příklad - z 9.ročníku festivalu Slyšet jinak 2009
http://www.zurnal.upol.cz/zprava/clanek ... inak-2009/

"...Projekt Slyšet jinak představuje v rámci českého hudebního školství zcela ojedinělou záležitost. Svými metodologickými východisky navazuje na britsko-německý program Response a rakouský Klangnetze. Vychází z požadavku tzv. bezbariérové hudební výchovy, ve které mají šanci se tvořivě a hudebně vyjádřit všechny děti a studenti bez ohledu na své předchozí hudební zkušenosti a dovednosti. Hlavními zásadami jsou zde tzv. 3K, tedy kreativita, koncentrace a komunikace."



Slyšet jinak
Jaroslav Šťastný (skladatel a pedagog)
http://www.culturenet.cz/index.php?cmd= ... ws_id=4635
"Skupina dětí a několika dospělých stojí v kruhu. Pohledy prozrazují nejasné očekávání. Vtom se jeden z vedoucích začne rytmicky poťukávat po těle, tanečním krokem vpluje do kruhu a posunky vyzývá k nápodobě. Děti i jejich rodiče rychle pochopí hru a postupně se střídají v kruhu, přicházejí s novými prvky, přidávají hlas a pohyby. S výskoky bujará nálada graduje, všichni pociťují osvobození. Poté se aktivita samovolně zklidňuje a ztišuje. Postupně všichni uléhají na koberec, aby naslouchali, kolika zvuky je tvořeno "ticho". Jejich pozornost je vedena k vnímání zvuků obvykle nechávaných bez povšimnutí.

Pak přicházejí na řadu "nástroje": plastové lahve, dětské hračky, kuchyňské potřeby... Účastníci jsou vedeni k tomu, aby prozkoumávali zvukové možnosti všedních předmětů - kdo by řekl, že laciná hliníková forma na bábovku zvukem předčí drahé tibetské mísy?! V dalším průběhu se účastníci dělí do menších skupinek, kde společně vytvářejí " kompozice" pomocí grafických záznamů. Dostávají tak příležitost okusit vlastní tvorbu a okamžitě realizovat své nápady. Obvyklá hudební kritéria jdou přitom stranou - každý zvuk je akceptován. Ukazuje se, že tvořivá schopnost je dána všem. Zároveň tato zkušenost vede k přijetí odlišnosti a rozmanitosti hudebních představ...

Hudebně-výchovný projekt Slyšet jinak vznikl v roce 2001 z iniciativy skladatele Víta Zouhara a pedagoga Jaromíra Synka (PF UP Olomouc) v návaznosti na obdobný rakouský projekt Seppa Gründlera Klangnetze. O dva roky později se k týmu přidali Ivo Medek a Markéta Dvořáková (JAMU Brno) a projekt se rozšířil i o studenty a doktorandy JAMU.

Cílem je aktivovat široce pojímanou hudebnost, zejména pak její tvořivý aspekt. V klasickém pojetí hudební výchovy a nástrojové výuky je hlavní důraz kladen na schopnost reprodukce, na osvojení si určitých dovedností, které umožňují zvládnout hudbu již existující. Dlouhodobé potlačování přirozené tvořivosti vedlo ke vzniku široce rozšířeného mýtu o ukončenosti hudby, která je v obecném povědomí degradována na uzavřený kánon mistrovských a oblíbených děl. Na tomto mýtu stojí celé hudební školství i koncertní život.

...se snaží iniciátoři projektu Slyšet jinak probořit ochranný val, který byl tímto mýtem vybudován. Zkušenosti získávají na různých stupních, u dětí a mládeže v rozmanitém věku, v různých ročnících základních, středních, vysokých, ale i zvláštních škol. Vytvoření " bezbariérové hudební výchovy", která nediskriminuje ani žáky méně nadané a vytváří rovnou příležitost pro všechny, která podněcuje kreativitu a rozvíjí představivost, zároveň však učí pozornosti a citlivosti k ostatním, je závažným úkolem, který přesahuje úzké mantinely školního předmětu...

Zatímco v oblasti výtvarné výchovy proběhl posun k větší otevřenosti a výcviku vizuální vnímavosti už dávno, v hudbě tento proces na nějaké širší bázi ještě nezačal. Přitom rozvíjení tvořivosti by zde bylo třeba více než soli! Že pro děti je hudební tvorba přirozenou potřebou, dokazuje prudce vzrůstající zájem o Dílnu pro nejmladší skladatele, která navazuje na interpretační soutěž Beethovenův Hradec...

...je alarmující, že kýčovitá produkce ovládá prakticky veškerý vysílací čas v médiích a zaplňuje hudební osvětí více než neúměrně - vzniká tak dojem, že je " normální" hudbou.

Nejenže je obecný vkus takto systematicky otupován, ale naprostá nadvláda produkce, která jde " druhým uchem ven", vede k drastickému snížení úsudku s důsledky postihujícími celou společnost. Nejvyšší čas začít " slyšet jinak"!


Naposledy upravil Marek Frnka dne pát 17. čer 2011 23:37:14, celkově upraveno 1

Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Slyšet jinak
PříspěvekNapsal: úte 31. kvě 2011 15:12:26 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 24. kvě 2011 22:44:43
Příspěvky: 110
Kursy

například zde:
http://www.musicschoolprague.com/cs/ume ... yset-jinak
"...(hudební program "Slyšet jinak" je určen pro děti všech věkových kategorií, už od 5-ti let), tedy jak pro děti, které již na nějaký nástroj hrají, tak i pro děti bez jakékoliv předchozí hudební zkušenosti. Přináší dětem řadu zábavných hudebních aktivit rozvíjejících různé schopnosti a dovednosti, které zužitkují v běžném životě i mimo oblast hudby.

S využitím základních prvků hudební improvizace jako je relaxace, koncentrace a komunikace jsou děti vedeny k vytváření zvukových světů, soustředění se na ně, k jejich poslouchání, komunikaci jejich prostřednictvím s ostatními, ale i k vymýšlení si vlastních příběhů a jejich ozvučování. Oblíbenou součástí projektu je i výroba vlastních hudebních nástrojů samotnými dětmi, z nichž pak sestavují soubory a dirigují je. Pomocí hudebních rozcviček na začátku každé hodiny se zbavují ostychu a pěstují elementy hudebnosti, aniž musí umět hrát na nástroje nebo zpívat.

Celý projekt je totiž postaven na filosofii společné startovací čáry, tedy úplné rovnosti všech na počátku i v průběhu kurzu. Proto děti jako zdrojů zvuku nepoužívají tradičních hudebních nástrojů, ale běžných věcí ze života, dětských hraček, PET lahví a kanystrů, kráječů na vajíčka a květináčů, vlastně všeho, co kde najdou nebo si vyrobí a na co dají vyluzovat zvuky. Společnými improvizacemi získávají důležité návyky sociálního chování.

Na improvizační fázi navazuje fáze kompoziční. Děti si zvuky kreslí na kousky papíru, čímž propojují svět hudby a svět výtvarný, učí se abstrakci a zkratce. Z těchto záznamů sestavují „partitury“ skladeb, které pak samy interpretují. Učí se takto kombinovat spontánní a racionální, jsou vedeny ke konstruktivnímu myšlení.

Během celého kurzu se dětem aktivuje jejich vlastní kreativita a zásadně se rozšiřuje spektrum sluchu. I děti, které nemají běžné elementy hudebnosti objevují úžasné bohatství zvukových světů, kolektivní spolupráce a nezřídka přichází s pozoruhodnými nápady svědčícími o vysoce vyvinuté kreativitě. U dětí hrajících na některý klasický hudební nástroj prvky improvizace rozšiřují uměleckou platformu, tvůrčí pohled na interpretované skladby, uvolnění při přednesu a bohaté spektrum zvukové představivosti, prvky kompozice pak vhled do hraných děl a porozumění jejich výstavbě. Pro obě skupiny otevírá přístup do světa kvalitní, umělecké hudby pro celý další život."


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Edward de Bono - 6 barevných klobouků
PříspěvekNapsal: úte 31. kvě 2011 15:29:35 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 24. kvě 2011 22:44:43
Příspěvky: 110
Dnes již klasické dílo pro rozvoj kreativity je
Edward de Bono : Šest klobouků aneb Jak myslet
(nakladatelství Argo)

Teorie šesti klobouků, patří mezi Bonovy praktiky, jež se obecně ujaly. Je to prostá metoda, která umožňuje oddělit různé aspekty myšlenkových reakcí (rozum, city, informace, tvůrčí nápady), jež se při přemýšlení většinou hrnou všechny najednou, dát jim svou váhu a čas, kdy je nejlépe použít. Dr.Edward de Bono je všeobecně uznávanou autoritou na vyučování myšlení jako získávané dovednosti. Je vynálezcem koncepce laterálního myšlení, jeho teorie myšlenkových postupů jsou využívány v podnikání i ve vzdělávacích systémech mnoha zemí.

Jak nám barevné klobouky mohou pomoci poslouchat hudbu:
http://translate.google.cz/translate?hl ... 20Bono.doc
(jde o internetový překlad)

1) Bílý klobouk: Posloucháme hudbu kvůli nápadům.
(I listen to the music for ideas)

2) Žlutý klobouk: Jaké jsou dobré vlastnosti (této) hudby?
(What are the good features of the music?)

3) Červený klobouk: Jak se cítím při (této) hudbě?
(How do I feel about the music?)

4) Modrý klobouk: Jak bych mohl změnit či zlepšit (tuto) hudbu?
(How would I change or improve the music?)

5) Zelený klobouk: Můžu udělat svou vlastní hudbu po poslechu této hudby?
(I can make my own music after listening to this)

6) Černý klobouk: Existují věci, o této hudbě se mi nelíbí?
(Are there things about this music I don't like?)


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jak rozvíjet kreativitu
PříspěvekNapsal: úte 31. kvě 2011 16:20:03 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 24. kvě 2011 22:44:43
Příspěvky: 110
Nejen tvořivost žáků, ale svoji kreativitu může rozvíjet.
(doporučuju se podívat také do vlákna :
Mladá generace je jiná - JAK na to reagujete ve výuce...?
viewtopic.php?f=515&t=18253
(hlavně na aktivizační a "akční" hravé metody)

Např. založením svého blogu na tomto portále, přizpůsobováním různých metod z jiných nástrojů pro výuku toho svého, vymýšlením různých didaktických "blbinek" pro děti na hodině (čím je něco bláznivější, tím se děti na to lépe chytí...(proč si třeba pamatují téměř všichni ta upravená slova na melodii Macha a Šebestové My jsme žáci 3.B...kde na konci zpívají "Škola letí do vzduchu"...a kde je zmínka i o Kájovi Gottovi... ;) )...atd.

Upravujete srandovně nějaké lidové píničky? podělte se!! :?: :ugeek:
(asi znáte...Prší prší jen se leje, Vinetou se z okna směje, Old Shaterhand na dvorku nastartoval motorku...(dále je to už raději neučit!, přece jen sprostá slova omezovat (přesto i věřící Komenský je s omluvou neváhal občas použít :idea: !!:

Komenský ve své jazykové učebnici Janua linguarum reserata Dveře jazyků otevřené – obsahuje 8 000 základních slovíček, mezi která pečlivý pedagog přidal s omluvou i několik sprostých slov.
http://alik.idnes.cz/jan-amos-komensky- ... koviny_mrk


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jak rozvíjet kreativitu
PříspěvekNapsal: sob 04. čer 2011 22:34:12 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 24. kvě 2011 22:44:43
Příspěvky: 110
KREATIVITA KONTRA RUTINA V UČITELOVĚ PRÁCI
http://dedvseved.blogy.rvp.cz/prispevky ... praci.html

("...by učitel měl ovládat obojí přístup. V určitých momentech uplatnit rutinu a prosadit svůj přístup a pohled. Ale jindy nechat tvořit žáky. Potíž a pedagogické mistrovství učitele je v tom, poznat který z postupu právě použít. To se učí většina učitelů po celý život někteří se to nenaučí nikdy. Ti pak mají ve škole problémy se svými žáky ...").


Školy ničí kreativitu...(video)
http://www.ted.com/talks/lang/cze/ken_r ... ivity.html

Co si pod pojmem kreativita vlastně představovat? Je kreativita skutečně to, co si myslíme, že je?
http://clanky.rvp.cz/clanek/c/G/10919/c ... cast.html/

Kreativita jako specifický zájem pedagogiky
http://clanky.rvp.cz/clanek/c/G/10917/c ... cast.html/

Považujete tvořivost za důležitou nejen v LDO, ve výtvarném a tanečním oboru, ale i v hudebním oboru? Proč?


Naposledy upravil Lucie Slejšková dne ned 05. čer 2011 21:09:23, celkově upraveno 1
úprava formátu


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jak rozvíjet kreativitu
PříspěvekNapsal: čtv 16. čer 2011 21:25:03 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 24. kvě 2011 22:44:43
Příspěvky: 110
Pokud chcete, vyjádřete se pod článkem v sekci WIKI na modrém pruhu nahoře (pod články ve wiki je okénko pro vyjádření vlastního názoru, dojmu, podnětu nebo návrhů na vylepšení...kdokoli může do sekce WIKI článků někoho jiného přispět doplněním, opravami apod.(jako ve wikipedii na internetu)

wiki-článek "Princip tvořivosti a aktivity žáků v hudební pedagogice"
http://wiki.rvp.cz/index.php?title=Knih ... chov%C4%9B
(pokud se vám článek nezobrazil, tak možná jde o autorská práva nebo tzv. "přidanou hodnotu"...tak možno přečíst celý článek ZDE:
http://translate.google.cz/translate?hl ... rmd%3Divns
(Doporučuji hlavně oddíl č.9 "Princip tvořivosti a aktivity žáků...", dále jsou tam praktické metody práce s říkadly, písní, jak pořádat výchovné koncerty, jak pracovat s poslechy atd., je to text z VŠ)

wiki-článek "Orffova metoda"
http://wiki.rvp.cz/Knihovna/1.Pedagogic ... ova_metoda

-------
:idea: Praktické rady k práci ve wiki jsou zde:
http://digifolio.rvp.cz/interaction/for ... p?group=19


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jak rozvíjet kreativitu a aktivitu
PříspěvekNapsal: pát 17. čer 2011 23:40:05 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 24. kvě 2011 22:44:43
Příspěvky: 110
Katka píše:
...Přejít od transmise k aktivizaci žáka je leitmotivem čerstvého větru v didaktice, kterého jsem velkým příznivcem.
Doporučuji odb. literaturu např.: Školní didaktika, autoři Z.Kalhous, O.Obst
nebo cokoli o konstruktivistických metodách, evaluaci a pod.


Máte někdo další tipy nebo názor na potřebu podpořit aktivitu a kreativitu žáků? Jak ?


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 7 ] 

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na: