Diskuzní fórum https://diskuze.rvp.cz/ |
|
Koučování - používáte tuto metodu? https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=585&t=18445 |
Stránka 1 z 1 |
Autor: | Lenka Urbanová [ pon 27. čer 2011 15:10:44 ] |
Předmět příspěvku: | Koučování - používáte tuto metodu? |
V diskuzích pro ZUŠ jsme se několikrát letmo dotkli "koučování". Katarína Kalvodová píše: Osvědčilo se mi také propojení technik coachingu a evaluace. Efektivní způsob myšlení. ... Marek Frnka píše: Můžete mi někdo říci z čeho čerpáte při používání koučinku? ... Používáte koučování ve výuce? Proč? Co si o této metodě myslíte? V čem vám připadá efektivní? A kde jste se naučili "koučovat"? Má tato metoda nějaká specifika právě na ZUŠ? |
Autor: | Návštěvník [ úte 27. zář 2011 21:32:58 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Koučování - používáte tuto metodu? |
Koučování - nemám to takto pojmenováno, ale podle všeho tímto způsobem učím. Nic jsem k tomu konkrétního nestudovala v oblasti psychologie /ačkoliv průběžně "čmuchám" porůznu/. Byla jsem "odhalena" odbornicí na systemický přístup /koučink, spolupracující přístup - viz stránky ISZ/ při přátelském pokecu na různá témata. V určitém bodu rozhovoru jsem byla vyzvána, ať popíšu svůj způsob výuky podrobněji. Poté bylo konstatováno, že přistupuji k výuce přesně podle nějakého konkrétního směru v systemice a mohla bych okamžitě "složit zkoušky" a být "profík". Podrobněji popsat východiska a filozofii takového přístupu k učení /mého osobního.../ by zabralo více prostoru, než je můj "tip" na délku příspěvku v diskusi, takže zkusím pouze stručně, bez nároku na úplnost: Učitel není hlavní role. Cíl = něco se naučit /hru na nástroj/ cestou sebepoznávání, poznávání svých možností, schopností. Hledání vlastních způsobů k realizaci cíle, SPOLUPRÁCE, konzultace společné - množství a rozsah úkolů stanovovat po vzájemné domluvě, učitel naznačuje možná řešení, způsoby, postupy práce - pokud je to nezbytně nutné a na základě toho, co vnímá u žáka - přičemž jako učitel zdůrazňuji = toto je pouze moje verze, můj náhled, takto to cítím já - ovšem lišíme se - jiný náhled - pokud je promyšlený a odůvodněný, vyvěrá zevnitř osobnosti = naprosto v pořádku, tak to má být, není nic "správné" anebo "nesprávné". Není nikdo lepší anebo horší - každý je nezastupitelný originál. Nepřistupovat k problému jako k problému - ale jako k něčemu, pro co hledáme řešení - vlastní cestou, šít vše na míru - hádanka, kterou se snažíme uhodnout vlastní šikovností /všichni jsme šikovní, pocit opačný je pouhá iluze - je třeba podívat se na všechno z více úhlů pohledu/, jít vlastní cestou - všechno LZE. Různé bloky - lze pozorovat na základě reakcí /svalové napětí - paže, nohy atd./ - hledat zdroje bloků, analyzovat - společně, pojmenovávat, hledat způsoby uvolnění. Pomáhat minimálně - pouze radit, jak nalézt řešení. Ptát se: chceš, abych ti radila, pomáhala - anebo si na to chceš přijít sám? - a pak přijdou úžasné chvíle, kdy žák pomoc odmítne, chce přemýšlet a "rozluštit hádanku" sám - a učitel se stává pozorovatelem...... Tolik pouze stručně. Snad se vejde ještě "historka z natáčení": Žákyně velmi inteligentní, kultivovaná. Příprava do hodin svědomitá - přesto neustálé kazy, chyby, projevy nejistoty. Průběžně jsme společně hledaly příčinu pocitu nejistoty. Po čase tento závěr: jako malé dítě /od batolecího věku asi do věku předškolního/ byla vnímána okolím jako nešikovná, neustále do něčeho narážela, např. na schodech se pohybovala nejistě a pod. /nepopisuji/- bylo jí to dáváno najevo - vnímala nespokojenost od okolí s její nešikovností, cítila nejistotu, tento pocit se do ní "zažral". Později si někdo všimnul, že dítě nevidí dobře - vada zraku /astigmatismus/ - jako příčina všech projevů nejistoty v prostoru - tam patrně byl i zdroj "vnitřní nejistoty", který se projevil i v hodinách klavíru. Dále nepopisuji - abych zůstala stručná - pouze dodám: takové objevy mají pozitivní a povzbudivý vliv v mnoha směrech, osvobozují, motivují, zvyšují pocity sebeuvědomění a jsou návodem pro další sebepoznávání - které nekončí v žádném věku. |
Autor: | Marek Frnka [ úte 27. zář 2011 22:58:16 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Koučování - používáte tuto metodu? |
Katarína Straková píše: Koučování - nemám to takto pojmenováno, ale podle všeho tímto způsobem učím. Nic jsem k tomu konkrétního nestudovala v oblasti psychologie /ačkoliv průběžně "čmuchám" porůznu/. ... Také koučink beru hlavně jako osobní individuální přístup - ke každému žákovi jinak, s důrazem na hledání jeho silných stránek... Blízké koučinku, je tzv. PARTNERSKÝ PŘÍSTUP ve výchově a vzdělání dětí. Jde o velmi propracovanou metodu (kniha Respektovat a být respektován, od J.Nováčkové,D.Nevolové a manželů Kopřivových). Vychází z dlouholetých zkušemostí (a to i z psycholo.-poradenské práce, a hlavně z principu fungování tzv.mozkově kompatibilního vzdělávání. Více zde: http://mafr.blogy.rvp.cz/2011/09/28/fen ... ikova-etc/ |
Autor: | Lucie Slejšková [ stř 28. zář 2011 22:35:36 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Koučování - používáte tuto metodu? |
Skvělá témata, díky! O partnerském přístupu lze diskutovat zde. |
Autor: | adéla [ pon 05. pro 2011 11:26:59 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Koučování - používáte tuto metodu? |
Ahoj, jestli hledáte cenově přijatelný a zároven kvalitní kurz koučinku, takMasarykův ústav vyšších studií nabízí v rámci celoživotního vzdělávání nabízí vzdělávání pro kouče - Specifický trénink pro kouče a další volně navazující workshopy a semináře. Hlavní myšlenkou při tvorbě těchto programů je zpřístupnění oboru koučování širší veřejnosti a pomáhajícím profesím, proto je přistup i cena těchto kurzů velmi lidská. Kdyby vás to zaujmulo více info najdete tady http://www.muvs.cvut.cz/index.html?req_subid=3 Sama jsem tímto kurzem prošla a byla jsem velice spokojená. Je škoda, že se o něm víc neví... |
Autor: | Lucie Slejšková [ pon 05. pro 2011 13:34:13 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Koučování - používáte tuto metodu? |
Adélo, děkujeme za tip i Vaši zkušenost! Máte někdo další jinou zkušenost nebo tip? |
Autor: | Ondřej [ pon 18. bře 2013 9:05:37 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Koučování - používáte tuto metodu? |
Nevím, jak to je s dětmi a s učením (asi záleží na znalostech, které si děti osvojily), u dospělejších se ale tato metoda využívá celkem běžně (na vysokých školách) a stejně tak v týmovém vedení. |
Stránka 1 z 1 | Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |