Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Burza metodických vychytávek ve výuce na ZUŠ
PříspěvekNapsal: pát 16. zář 2011 22:11:09 
TAKT vysvětluji následovně:
Notičky, které jsme se naučili kreslit, budeme zabydlovat v notové osnově – bude to jejich domeček.
Na začátku notové osnovy bude mít tento domeček označení , jak velké pokojíky /takty/ se v něm nacházejí /označím v notové osnově/.
Například můžeme mít domeček s pokojíky, do kterých se mohou nastěhovat 2 čtvrťové notičky = 2/4 takt /obvykle i předškolní děti znají podobu číslic – ověřím – pokud ne, naučím je tyto číslice rozeznat – dvojka je labuť, čtyřka židle, trojka má dvě bříška/.
V tomto momentě přeměníme kouzlem čtvrťové noty na kočičky.
Vezmu 2 židle a předvedu „pokojíček“, ve kterém jsou tyto židle připraveny pro 2 kočičky, na každé židličce sedí jedna kočička.
Vepíšeme do notové osnovy 2 čtvrťové noty /píšu je do první mezery/.
Když už jsou kočičky zabydleny, zavřeme pokojíček = taktová čára.
Další pokojíček můžeme obsadit jinak.
Namísto dvou kočiček se může usadit přes dvě židle pejsek = půlová.
Předvedu – „zalehnu“ obě kočičí židle 
Ukážeme pro pochopení ještě na „rodokmenovém“ obrázku not - půlová = pejsek, pod „pejskem“ se větví 2 kočičky – pejsek může obsadit místa dvou kočiček.
Napíšeme půlovou do notové osnovy , zavřeme pokojíček /taktová čára/ - už máme v domečku obsazeny 2 pokojíčky.
Podobně postupuji dál – namísto 1 kočičky si mohou sednout na její židličku 2 myšičky = osminové.
Atd. – postup stejný – předvedu, zapíšeme – kombinujeme takt se 4 „myšičkami“ anebo 2 myšičky + 1 kočička.
Až máme v „domečku“ hodně pokojíčků, zamkneme ho /dvojitá taktová čára/.
Další procvičování ve třídobém taktu, do čtyřdobého „pokojíčku“ se konečně může ubytovat i „prase“ = nota celá /chudák maminka všech not – dožívá se proměny v prase/.
Ani v této situaci se nezmiňuji o počítání, nevytleskáváme.
Teď následují domácí úkoly /nejdříve procvičíme v hodině/:
Doplňování taktů.
Nadepsaný „dům“ – určím takt – napíšu na začátek notové osnovy – „zabydluji“ – s komentářem, průběžně opakujeme pojmy – vynechám místo – vynechané místo označím pod notovou osnovou = tady je třeba doplnit notu /zvířátko/, které se do pokojíčku podle nápisu na domečku /označení taktu/ ještě vejde.
Žáčci na místě slovně určují, „koho“ dají do pokojíčku – tím kontroluji, zda úkol pochopili – vepíší až doma.
Vypracováním DÚ zároveň procvičují psaní not /pro malé děti docela obtížný úkol – vzhledem k tomu, že noty v notové osnově musejí být malých rozměrů – děti ještě neovládají vždy dostatečně zručně přesné kreslení drobných útvarů – pomalu a postupně usměrňuji – aniž bych se vyjádřila jakkoliv negativně o výsledné podobě „jejich“ not – třeba se zmíním, že některé notičky hodně papaly – až budou víc sportovat, vejdou se do notové osnovy lépe – atd., improvizačka podle situace/


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Burza metodických vychytávek ve výuce na ZUŠ
PříspěvekNapsal: pát 16. zář 2011 22:12:48 
REPRODUKCE RYTMU ZE ZÁPISU
Příprava:
Vrátím se k pojmu „rytmus“ jako jedna ze základních součástí hudby, zmíním se o tom, že směřujeme k dovednosti hrát z not – budeme se věnovat nejdříve této podobě hudby – naučíme se rytmus vytleskat ze zápisu /tleskání rytmu už děti znají z předchozích lekcí – např. formou hádanky – uhodni podle vytleskaného rytmu známou písničku/.
Předvedu z některého předchozího společného zápisu vytleskání taktu, ve kterém jsou pouze čtvrťové noty – kočičky:
Např. 2/4 takt – tleskám a počítám = první /kočička/druhá/kočička/.
Půlová =namísto dvou kočiček = tlesknu a napočítám první i druhou „kočičku“.
V tomto momentě je třeba vysvětlit pojem „slabika“ – děti chodí ještě do MŠ anebo některé začínají navštěvovat 1. třídu ZŠ a s pojmem „slabika“ se ještě nesetkaly.
Vysvětlím takto:
Dej si ruku na bradu – řekni slovo /např. máma/ - brada udělala 2 pohyby dolů = každý pohyb je 1 slabika.
Převedu na počítání – pojem slabika je jasný.
Převedu na situaci v taktu – vysvětlím počítání na „myšičky“ = každá myšička se tleská na jednu slabiku.
A je to
Zbývá procvičování – podle potřeby i v rámci DÚ.
Obvykle touto metodou děti naprosto bez problémů pochopí všechno – není potřeba nic doplnit, ve všem mají naprosto jasno.
Poté mohou následovat pomlky /vysvětlím jejich funkci = ticho, které má určitou délku/– kočičková pomlka /letící ptáček/, pomlka prasátková - celá /svítidlo přimontované ke stropu/, půlová – pejsková /sedící cihlička/, osminová – myšička /kolébka s nožičkou/ - nácvik psaní přímo do notové osnovy, doplňování taktů pomlkami.
Vytleskávání = jak se „vytleskávají“ pomlky – procvičit – jako součást úkolu doplňování taktů pomlkami – vypracovaný domácí úkol vytleskat = je to současně kontrola správnosti.

V hodinách je takto velmi často bezva zábava, vznikají situace, kdy se baví nejen žák, ale i učitel, lze různě improvizovat a na některé hry se děti velmi těší.
Je jasné, že i při takto odlehčeném způsobu výuky si učitel ve skutečnosti nehraje – ač se často náramně baví spolu se žáky. Musí mít na zřeteli cíl, ke kterému veškerou zábavu posouvá. Nenápadně 

Takovýto postup ovšem vyžaduje větší časový prostor. V úvazku není čas – 1 vyučovací hodina týdně, ve které učitel klavíru a kláves musí zvládnout naučit nejen praktické hraní, ale též teorii, v žádném případě nestačí.
Nastavuji – v rozvrhu mám okna a učím navíc = dotuji české školství. Snažím se přitom nepodlehnout „blbé náladě“ /občas se mi to podaří/ a za různých daných nepříznivých podmínek i formou vyučování grátis být v souladu s hodnotami, které jsou pro mě v životě důležité.
Na druhé straně je to investice, která se velmi vyplatí – své metodické postupy mám během své letité praxe promyšlené a navazující na sebe, mám svou základní filozofii ve výuce a stavění vědomostí a dovedností v podobě bytelného domečku s pevnými základy umožňuje v dalších ročnících rozvíjet u žáků samostatnost, což se později projeví jako časová úspora.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Burza metodických vychytávek ve výuce na ZUŠ
PříspěvekNapsal: pát 16. zář 2011 22:29:37 
Svými předchozími příspěvky jsem se snažila doplnit metodické postupy, které jsem při založení tématu BURZA nabídla.
Vlastních metodických postupů ve výuce mám samozřejmě víc - každý učitel má "svůj rukopis", osvědčené finty "fň" atd. a ráda bych se o takových postupech "odjinud" dozvěděla též.
Ráda počkám na takový příspěvek - uvolním prostor dalším event. nápadům do burzy.
Moderátorkám se hluboce omlouvám za svou nešikovnost - k prozkoumání a vložení příspěvků na Digifolio jsem se ještě nedostala.

Srdečně zdravím***********************************************


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Burza metodických vychytávek ve výuce na ZUŠ
PříspěvekNapsal: sob 17. zář 2011 12:00:04 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 27. kvě 2009 19:32:25
Příspěvky: 2431
Děkuji za všechny učitele hudební výchovy (nejen) na ZUŠ a těším se, že přidají další kolegové. Databanka v DIGI byla aktualizována.

_________________
Pavlína Hublová
koordinátor referátu pro správu a rozvoj Metodického portálu RVP.CZ


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Inspirace alternativními nástroji
PříspěvekNapsal: ned 25. zář 2011 8:49:08 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 24. kvě 2011 22:44:43
Příspěvky: 110
Rád bych si časem pořídil do třídy pro zpestření výuky různé rytmicko-melodické nástroje. Lze začít některými podomácku vyrobenými orffovými nástroji ( škola pokud už je vůbec koupí,tak leda tak do nauk, rozhodně ne do tříd výuky hlavních nástrojů...). Populární je např. BRUMLE, dostupná za přijatelnou cenu okolo sto korun...

Více o Hapi drum,brumli i o netradičních nástrojích zde:
http://mafr.blogy.rvp.cz/2011/09/25/net ... -nastroje/

Znáte HAPI DRUM ? Rozhodně stojí za úvahu!
...návod na výrobu by bylo možné dát do sekce WIKI !
(kdo má vlastní zkušenost podělte se!!!).


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Burza metodických vychytávek ve výuce na ZUŠ
PříspěvekNapsal: pát 20. led 2012 21:07:42 
Ačkoliv se prozatím nenaplnil můj záměr nastartovat některými svými nápady burzu metodických vychytávek - doposud zjevně není zájem od jiných kolegů přispět svými nápady, zkusím ještě přidat něco - třeba to bude k něčemu......


Během let praxe se mi osvědčilo "stavět na pevných základech", proto učím "po svém" v rámci hodin klavírní hry i některé kapitoly z hudební nauky - např.

STUPNICE



Příprava ke hře stupnic - úvodní hodiny - začátečníci /někteří žáci PHV, 1. ročník/.


Situace - co už umíme:
Hra podle sluchu - pětiprstová poloha, hra tenuto všemi prsty, orientace v oktávách, hudební abeceda, rytmus, takt, noty v obou klíčích, posuvky /pojmy půltón a celý tón/, všechny názvy not s posuvkami /též zápis not s posuvkami/, hra z not tenuto, staccato a LEGATO.
Jakmile máme zažité legato, začínáme se seznamovat se stupnicemi.

Vycházíme z definice stupnice:
Stupnice je řada tónů, které jdou postupně za sebou a jsou uspořádány podle určitých pravidel.
Ujasníme si, "co to je", když jdou tóny postupně za sebou /uspořádání podle výšky - předvedu příklad: tóny "napřeskáčku", tóny po sobě/.
Následují PRAVIDLA - zmiňována v definici.
Skládáme podle různých pravidel různé stupnice - např. celotónovou, stupnici "na černých", střídavě celý tón a půltón - zahraji v řadě vzestupně i sestupně.
Zaposloucháme se - jakou mají tyto utvořené stupnice náladu. Např. celotónová stupnice - "diví se, žasne" - jako Alenka v říši divů.
Skladatel o Alence chce napsat skladbičku.
Má možnost použít všechny tóny, všechny klávesy.
Je v podobné situaci, jako malíř, který při malování vybírá jen ty barvy, které se mu do tématu a nálady jeho obrazu hodí. Např. k namalování zasněžené zimní krajiny bude potřebovat jiné barvy, než na letní kvetoucí louku.
Skladatel tedy pro skladbu o žasnoucí Alence zvolí tóny celotónové stupnice a utvoří z těchto tónů melodii /předvedu několik krátkých motivů - improvizovaně/.
Následuje představení stupnice durové a mollové.
Nezvučně stisknu dlaní klávesy od c po c /v jakékoliv oktávě/, vyhledáme půltóny - které jsou na klávesách dobře rozeznatelné, zjistíme počet kláves /vysvětlím pojem "stupeň" - jako na schodišti anebo žebříku stupínky/ - určíme si, mezi kterými stupni jsou půltóny /podle definice hledáme PRAVIDLO/.
Po této "inventuře" zahraji stupnici vzestupně i sestupně a zjišťujeme podle slyšeného "náladu" této stupnice /děti napadají různé výrazy pro charakter této stupnice, podle situace někdy "prozradím", že tato stupnice je veselá/.
Stejně postupuji u představování mollové stupnice /aiolské/.
Poté obě stupnice zahraji po sobě - pro porovnání.
V tuto chvíli je více zjevný rozdíl v charakteru stupnic - slyšíme jasněji, že je mollová smutnější a durová veselá.
Můžeme si vyzkoušet práci skladatele.

Abychom měli základ pro písničku /jde o formu/, zvolíme si nějakou krátkou básničku /úplně postačí 4 verše/.
Pokud dítě žádnou básničku nemá ve svém "repertoáru", vybereme nějakou říkanku anebo improvizovaně vymyslím /anebo vymyslíme společně/ krátkou rýmovačku - často i "na míru" danému žáčkovi, text zapíši. Podle toho, jaké je téma textu /veselé anebo smutnější/, zvolíme stupnici, ve které se budeme pohybovat.
Zásada: začínáme a končíme základním tónem.
/Poznámka: pojem základní tón už známe - vysvětlím ještě v době, kdy hrajeme podle sluchu bez znalosti jakékoliv jiné teorie: základním tónem obvykle písničky končívají, s jistotou jej rozeznáme tehdy, když máme pocit, že jsme "doma, u maminky" a nikam se nám už odcházet nechce = "pocit" základního tónu. Využíváme v počátečních beznotových hodinách též ke hře obouruč - doprovod základním tónem k melodii - střídáme ruce v rolích melodie i doprovodu, přidáváme pak k základnímu tónu doprovodu dudáckou kvintu/
Předvedu - improvizace melodie na základě vybraného textu.
Poté následuje obvykle okamžitě zdařilý pokus žáka - "složí" melodii, která díky textu a dodržení zásady začínat a končit základním tónem má formu, rytmus i harmonický rámec.

Improvizovanou melodii složíme na základě obou stupnic - durové i mollové, následuje domácí úkol - tvořit dále různé melodie, vyzkoušet si doma.
Tímto způsobem ihned vidíme, jaký mají stupnice SMYSL, k čemu stupnice slouží.

Podle časových možností a podle schopností žáka může následovat v návaznosti na tuto hodinu tvoření durové stupnice od různých kláves pouze na základě pravidla - půltóny mezi 3.4. a 7.8. stupněm, "hotovou" stupnici kontrolujeme sluchem - zní vesele.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Burza metodických vychytávek ve výuce na ZUŠ
PříspěvekNapsal: pát 20. led 2012 21:12:06 
Pokračování:

V této fázi výuky stupnic se mollovou stupnicí načas nezabýváme - odložíme jí "bokem" /při dostatku času ovšem je možné stejným způsobem tvořit i stupnici mollovou/.

Můžeme přistoupit k vysvětlení kvintového i kvartového kruhu u durových stupnic - princip, pořadí křížků a béček - základní informace, zapíši do notového sešitu - "vzorem" pro všechny durové stupnice je C-dur - má v jedné kapse stupnice s křížky, ve druhé kapse jsou stupnice béčkové. Postupně každá z těchto stupnic dostane přidáno do svého batůžku další posuvku.
O tom, která stupnice dostane přidánu posuvku, se dozvíme, když si napočítáme vždy ve stupnici pátý tón - to bude začátek další stupnice - dostane svůj křížek - atd.
Dál myslím už není třeba popisovat - máme "nastartováno", pokračuji klasicky /vše zapisuji žáčkům přehledně do notového sešitu/, jde to opravdu hladce, prověřeno letitou praxí.

Snad ještě poznámka:
oproti doporučení z osnov i metodiky probírám se všemi svými žáčky ZÁSADNĚ všechny stupnice - píšeme je i hrajeme /samozřejmě včetně akordů/.
První stupnici /i s akordy - T5 + obraty/ - C-dur - zapíši jako vzor - ostatní stupnice, které hrajeme postupně v hodinách "prakticky", si žáci vždy postupně píší už sami /při zadání ovšem probereme ústně - určíme počet posuvek + jejich název, žáci vyjmenují, které noty budou ve stupnici, ze kterých konkrétních not - tónů - se bude skládat akord/.
Osvědčilo se mi to hlavně proto, že při znalosti všech stupnic získáváme přehled /i nadhled/ v systému stupnic, umíme se pohybovat při hraní skladeb v různých tóninách bez problémů, nelekneme se ani většího počtu posuvek - jsme přece v určité tónině, příslušnou stupnici známe časem teoreticky i prakticky.
V neposlední řadě se důkladná znalost stupnic vyplatí později i při tvoření intervalů, např. i septakordů, atd.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Burza metodických vychytávek ve výuce na ZUŠ
PříspěvekNapsal: pát 20. led 2012 21:15:24 
Pokračování:


Ve hře stupnic postupuji takto:
Nejdříve durové zvlášť + akordy - způsob hraní akordů pracovně nazýváme "lepené" /tóny akordu hrajeme postupně, zůstávají ale přilepené, jako Popelčin střevíček na schodech/ - vše "do kopečka" i v obráceném sledu /od sextakordu/.
Enharmonické stupnice znova nehrajeme - pouze probereme písemně - samozřejmě vysvětlím pojem "enharmonické".
Druhé kolo stupnic: durové v protipohybu, mollové zvlášť /aiolská, harmonická, melodická/, akordy tenuto, staccato, rozloženě zvlášť.
Dále následují durové rovný pohyb a protipohyb, mollové RP /už pouze harmonická a melodická/, akordy TSR dohromady.
Poté durové kombinovaně, mollové RP a PP, akordy tzv. překládaně harmonicky i rozloženě s pedálem.
Atd.
Na řadu se dostává i hra stupnic 2:3 - duoly kontra trioly, tercie, decimy, sexty, hra v oktávách - tenuto, stacato, lomeně /2 způsoby/ a též stupnice chromatická.

Popsaný postup ve způsobech hraní stupnic samozřejmě neprovádíme v jediném ročníku - probírám postupně, v každém dalším ročníku navážeme tam, kde jsme na konci předcházejícího školního roku stupnice opustili.
Žáci vždy stupnice v rámci domácího úkolu zapíší - nejdříve v G-klíči, noty celé, později noty půlové /procvičí si správné psaní nožiček not/, může následovat psaní stupnic v basovém klíči s různými tvary not - vhodné pro procvičování psaní not.

Jakmile se stupnice stane v jakékoliv /i počáteční/ podobě součástí hodiny, určujeme si tóniny hraných skladbiček /ze začátku pouze u skladeb durových - v návaznosti na probírané stupnice/.
Postupně získávané znalosti využíváme jako základ při transpozici /např. prstových cvičení/, při základní harmonické orientaci ve skladbě /určujeme akordy, které se ve hraných skladbách vyskytují/, atd.

Domnívám se, že by bylo docela zábavné skládání písní na základě tónů jakékoliv "vlastnoručně" sestavené stupnice též ve výuce HV na ZŠ - bylo by možné využít např. xylofon s chromatickým laděním - označit ve zvolené stupnici hrající dřívka a komponovat.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Burza metodických vychytávek ve výuce na ZUŠ
PříspěvekNapsal: stř 08. úno 2012 7:49:54 
Tématem mého dalšího příspěvku do burzy je dyslexie a lateralita ve výuce klavíru a kláves.
Podrobněji viz příloha.
Příloha:
RVP - Dyslexie, lateralita.docx


Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Burza metodických vychytávek ve výuce na ZUŠ
PříspěvekNapsal: pát 19. dub 2013 11:35:16 
Webinář Děti s dyslexií a výuka angličtiny.

S nadšením jsem si vyslechla prozatím necelé video z webináře Děti s dyslexií a výuka angličtiny ze 17.4.2013 – viz záznam zde na portálu RVP:
http://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=6591

Zatím ani nejsem schopna poslouchat dál /+ další video s datem 20.3.2013/ z důvodu velkého nadšení – opět se mi potvrzuje poznání, že plujeme všichni ve stejném moři, přicházíme k podobným závěrům – nezávisle na sobě – a je velmi užitečné vzájemně své poznatky sdílet – ačkoliv jsou třeba i z oblasti jiných oborů, předmětů, témat, než jsou ty „spešl naše“.
Ve videu jsem slyšela vlastně potvrzení mnohého z toho, co jsem popsala v tématu o dyslexii a lateralitě /viz příloha v předcházejícím příspěvku/ anebo v jiných svých příspěvcích.
Například ve videu zazní mj. upozornění na důležitost mluvit s dětmi /dle mého názoru je toto potřeba nejen při výuce dyslektiků/ o smyslu učení , o jejich pocitech, jak co vnímají, jak postupují ve svých činnostech, jak přemýšlejí – atd.
Ráda bych dodala k tomuto tématu něco málo:
Ve výuce klavíru – čemuž jsem se léta věnovala – může učitel vidět žáky při odlišných činnostech, než učitel na ZŠ – například i ve výuce jazyků /ale samozřejmě i v jiných předmětech/. „Klavírování“ je dle mého názoru o něco více složitější činnost – vyžaduje používání jemné motoriky obouruč současně, zapojení sluchu, vnímání zrakem - noty, orientaci v prostoru /klávesnice/, vnímání rytmu, vnímání a sdělování pocitu = obsahu hudby, atd. – a toto vše je potřeba dobře koordinovat.
Pokud učitel klavíru /případně jiného hudebního nástroje – nemám přehled, nevím o dalších učitelích ve svém okolí, kteří by výuku viděli podobně, jako já/ umí rozeznávat a vnímat různé detaily v reakcích žáka, může opravdu vidět a uvidět víc, než učitel ZŠ /kde žák vykonává méně složité úkony, neprojeví se tak detailně + učitel má ve třídě velký počet žáků, nemůže všechy podrobnosti vnímat a pozorovat/ - a může i hodně žákům pomáhat nacházet svou osobnost, „rukopis“, svůj osobitý pracovní a myšlenkový postup /což má velmi pozitivní dosah všeobecně a široce – i směrem k výuce na „literní škole“ /.
K tématu dyslexie /a laterality/ - k těmto tématům ZEJMÉNA, ale týká se to výuky všech žáků - ve výuce klavíru považuji za důležité zmínit se ještě o hlasitém počítání při hraní.
Měla jsem možnost věnovat se žákům, kteří navštěvovali výuku u učitelů, kteří hlasité počítání během hraní striktně vyžadují.
Hlasité počítání během hraní je další BLOKUJÍCÍ činnost, která je přidávána k výše popsaným činnostem /vyjmenovala jsem je částečně po slovu „klavírování“/. Vede u mnoha žáků k tomu, aby hráli stylem „cvičené opičky“, počítání jde na úkor poslouchání a vnímání vlastní hry a hudby /která má být smyslem a hlavním cílem veškeré činnosti žáka/ - a tím se blokuje i TVORBA, vlastní osobnostní vklad do výsledku práce žáka, ztrácí svobodu a radost z hraní, tvoření, hlasitým počítáním se VYPÍNÁ SLUCH – který je velmi důležitý pro hudbu – logicky  .
Určitě je možné řešit odpoutání se od mechanických prvků při hře, jakou je i počítání /ať už hlasité anebo „v duchu“/různými způsoby, mohu uvést pouze svá řešení z praxe:
Samozřejmě základem je dobře vysvětlit pojem rytmus, takt – své postupy jsem popsala v předchozích příspěvcích.

Pokračování následuje.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 23 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1, 2, 3  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: