Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Burza metodických vychytávek ve výuce na ZUŠ
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=585&t=18803
Stránka 1 z 3

Autor:  Návštěvník [ sob 10. zář 2011 6:37:16 ]
Předmět příspěvku:  Burza metodických vychytávek ve výuce na ZUŠ

Učím klavír, klávesy a v těhto hodinách prakticky musím naučit i vědomosti z hudební nauky - důvody nepopisuji - jsou specifické.
Často doslova "na koleně", pomůcky k dispozici minimální, redukovány prakticky pouze na nástroj, notový sešit a noty.
Lze ovšem i takto. Mám léta praxe, hodně vlastních postupů v metodice, které se mi velmi osvědčily. V minulosti býval pro nastupující mladé učitele tzv. zavádějící starší kolega, u kterého bylo možné získat praktické rady, což bylo užitečné, dnes je všechno jinak.
Pokud by byl širší zájem, navrhuji na stránkách RVP možnost vyměňování resp. vzájemného sdílení vlastních metodických postupů, které by mohly posloužit jako vzájemná inspirace.
Vzhledem k tomu, že popis nějakého takového postupu může mít "větší rozměry", nemohu posoudit anebo zvolit bez součinnosti s moderátorem, v jaké podobě anebo délce bych mohla jako navrhovatel tohoto tématu event. první příspěvek vložit. Nabízím např. nápady pro výuku PHV - děti z MŠ - rytmické hodnoty, takt, orientace na klávesnici podle oktáv formou bezva hry, u starších např. pomůcka pro zvládnutí současné hry triol a duol - 2:3 a též 3:4, atd.

Autor:  Lucie Slejšková [ pon 12. zář 2011 5:30:37 ]
Předmět příspěvku:  Re: Burza metodických vychytávek ve výuce na ZUŠ

Dobrý den Kataríno,

tuto aktivitu jedině vítáme! Pro řadu učitelů by to mohlo být opravdu zajímavé, díky! :-)

Přemýšlím, co k tomu budeme potřebovat. Možná bude vhodné kombinovat více modulů portálu - zde si vyměňovat názory a např. ve wiki nebo i případně skrze digifolio sdílet konkrétní soubory s pomůckami. Se vším ráda pomohu.

Potřebovala bych na Vás ale nějaký kontakt pro detailnější domluvu - a ten nemám bez Vaší registrace :-). Pokud byste se registrovala, můžeme se domluvit po e-mailech a najít vhodný způsob práce.

Díky za iniciativu!

Autor:  Návštěvník [ pon 12. zář 2011 20:26:13 ]
Předmět příspěvku:  Re: Burza metodických vychytávek ve výuce na ZUŠ

Děkuji za odpověď, zdravím Vás Lucie.
Konzultaci uvítám - svou mailovou adresu jsem už vložila při registraci - což jsem učinila krátce po vložení mého předchozího příspěvku. Registrace zdárně proběhla, "bonzáček" na stránce dole žaloval, že si právě prohlížím fórum - jmenoval mě /ani nevím proč - ale nelíbilo se mi to/.
Než jsem zavřela stánky fóra, odhlásila jsem se.
Po několika pokusech dnes ovšem konstatuji, že ani zanic se znova přihlásit nemohu - heslo, uživatelské jméno - vše zadám, přihlášení bez kýženého efektu.
Tož - co teď? Je možné, že něco dělám špatně - počítačový Hujer zrovna nejsem. Prosím tedy o radu - hledala jsem na RVP v sekci rad - nenašla - připouštím, že to zřejmě nebylo důkladné hledání - nemám času nazbyt propátrat portál zugrunt.
Za poskytnutou radu předem díky *******************

Napadlo mě ještě, že by event. mohlo být užitečné zřízení sekce PORADNA - pokud má někdo potřebu konzultovat cokoliv z oblasti vyučování na ZUŠ = možnost poradit se - s kýmkoliv, kdo je zrovna "poruce", probrat problém z vícero pohledů - tak nějak.

Autor:  Lenka Urbanová [ úte 13. zář 2011 9:24:08 ]
Předmět příspěvku:  Re: Burza metodických vychytávek ve výuce na ZUŠ

Kataríno, poslala jsem vám mail. Zkusíme registraci spolu rozchodit! Vás bych tu postrádali.
Lenka

Autor:  Návštěvník [ úte 13. zář 2011 22:00:20 ]
Předmět příspěvku:  Re: Burza metodických vychytávek ve výuce na ZUŠ

Děkuji za rady kolem registrace a přihlášení - hlásím "rozchozeno".
Než budou na světě případné mantinely pro příspěvky metodického charakteru v tomto tématu, zkusím něco kratšího a co možná nejstručněji /avizované náměty k výuce např. v PHV - orientace v oktávách, takty a rytmické hodnoty = na delší plochu/.
Popis "příběhů z natáčení":
Finta "fň" č. 1:
Situace: skladba již zvládnuta v pomalejším tempu, "hrubá stavba" hotová. Následuje fáze, kdy je třeba pracovat směrem k výsledné podobě, mj. tempo /dílčí moment - v tomto kroku tempo poskytne určitý náhled na celek, lupa na detaily pak průběžně/.
Postup: skladba zahraná v mírném tempu - OK.
Požadavek: a teď to zkusíme rychleji.
Reakce: no, to určitě nezvládnu.
Zkus to přece jen..... Výsledek nezdar.
Přítomný blok - i když též fyzický, přesto POUZE V MYSLI = zdroj /máme takové bloky někde všichni bez výjimky/. Pokus o odstranění tohoto bloku:
Dobře, to neva. Tak to zkus teď teda pomaleji - v tomto tempu /udala jsem ťukáním navlas stejně rychlé tempo, jako při nezdařeném pokusu/.
Výsledek: Pohoda - vše jde hladce.
Samozřejmě jsem svou fintu poté odtajnila - analýza situace - poukázáno na to, jak lze využít i v jiném kontextu - též mimo hodiny v ZUŠ.
Tuto fintu opakovaně použít u stejného žáka asi nepůjde = prokouknuto, ale prospěje z důvodu možnosti využití v práci na sobě.
V neposlední řadě - učitel sám je poučen - uvědomí si, v kolika situacích by mohl využít totéž sám /a přesto nevyužívá = je potřeba "polepšit se"/.

Další finta "fň":
Situace: velké bloky v motorice, vysoká inteligence i emoční citlivost, sebepodceňování /rysy dys, event. přeučené leváctví, mírný astigmatismus - líheň bloků/. Info - sdělení: doma mi to šlo, nevím, proč jsem teď úplně vedle.
Společná porada - analýza pocitů při domácím cvičení: klid, příjemný pocit, bezpečí, svoboda - atd.
Dotaz: dokážeš si vybavit, v jaké situaci se ještě cítíš uvolněně a svobodně? - napadá mě sjezdové lyžování - zmiňované při návratu z prázdnin. Odsouhlaseno.
Návrh: Zkusme to. Představ si, že lyžuješ - příjemné pocity při této činnosti. Až to "budeš mít", zkus zahrát znova.
Vyšlo to.
Tato finta "fň" ovšem nemusí vyjít vždy - záleží na osobnosti daného žáka, do jaké míry se dokáže naladit resp. přeladit do jiného pocitu - což záleží též na momentální kondici.
Konsekvence směrem k širšímu využití takové práce na sobě mohou být stejné, jak u předchozího.

Autor:  Pavlína Hublová [ stř 14. zář 2011 8:01:01 ]
Předmět příspěvku:  Re: Burza metodických vychytávek ve výuce na ZUŠ

Dobrý den Kataríno,

Vaše "finty fň" jsem vložila do nového pohledu v modulu Digifolio - Konkrétní metodické tipy pro výuku na ZUŠ. Pokud byste měla zájem, bylo by fajn shromažďovat náměty zde - stačí se stát členem skupiny.

Děkuji za všechny učitele, že jste ochotna podělit se o své nápady.

Autor:  Návštěvník [ stř 14. zář 2011 9:41:16 ]
Předmět příspěvku:  Re: Burza metodických vychytávek ve výuce na ZUŠ

To Pavlína: Děkuji pěkně.
Jakmile vyšetřím čas, připíšu tam slíbené popisy.
Ráda bych se též něco přiučila, zajímaly by mě nápady kolegů, doufám, že bude někdo další ochoten podělit se o ně - inspirace není nikdy dost, učíme se nonstop.
Srdečně zdravím******************************************

Autor:  Návštěvník [ stř 14. zář 2011 23:29:56 ]
Předmět příspěvku:  Re: Burza metodických vychytávek ve výuce na ZUŠ

Chtěla bych částečně splnit avizované přidání příspěvku do burzy metodických postupů.
Vzhledem k mým zřejmě chabým zkušenostem v práci s počítačem je ale pro mě systém vložení dalšího příspěvku do sekce "modul Digifolio" naprosto neprůstřelný, přispívám opět na tomto fóru - tady to zvládnu.

Orientace na klávesnici podle oktáv formou hry „Doručování zásilek“ – PHV klavír, klávesy – předškolní věk.

Při získávání základních zkušeností a znalostí v orientaci na klávesnici se mi osvědčila jednoduchá hra „na pošťáka“ – nejsou potřebné žádné pomůcky, pouze fantazie.
Předpokládá se znalost hudební abecedy – minimálně směrem vzestupným – zatím stačí vyjmenovat od počátečního tónu „c“ /později procvičujeme i od různých tónů + určovat, co je „před“ a „za“ – např. co je před f, za f – v případě potřeby si vyjasnit , co vůbec znamenají pojmy „před“ a „za“ v pořadí názvů not, tónů, kláves – pomůcka: co řekneš dřív, než vyslovíš „f“? a pod. – při této hře na pošťáka toto ještě není nutné znát/.
Postup:
Klávesy – černé a bílé – z jednotlivých kláves se skládá klávesnice = souhrn jednotlivých kláves. Orientace podle pravidelně se střídajících skupin černých kláves – dvojice, trojice – u dvou černých vlevo – klávesa „c“.
Klávesnice je jako vesnice – skládá se z jednotlivých ulic, ve kterých bývá stejný počet domečků = jednotlivé klávesy /zatím se zaměřujeme pouze na bílé/ , každá další nová ulice začíná klávesou = domečkem „c“.
Okrajové oktávy – neúplné ulice, např. pětičárkovaná oktáva – postavili tam pouze 1 domeček.
Uprostřed vesnice je „ulice“ s názvem jednočárkovaná – atd. = popíšu všechny další oktávy – pojem „oktáva“ nevynechávám - vysvětlím = 8, odůvodním.
Pomůcka k zapamatování názvu malé a velké oktávy – možná pro někoho „nelíbivá“ , ale praktická: jako když se jde na záchod - malá, velká……/ovšem – je to lidské a okamžitě zapamatovatelné  /. Kontra oktáva – „kontrabas“ – dvě mouchy jednou ranou – zároveň si připomeneme hudební nástroj – některé děti tento název pro „basu“ neznají – nový poznatek – další přínos.

Poté následuje procvičování .
Přidělíme si role – doručovatel = pošťák – a vedoucí pošty /ze začátku je vedoucím pošty učitel – později je možné role vyměnit/.
Pošťák /žáček/ má k dispozici jakýkoliv dopravní prostředek /fantazie/ - v něm převáží jednotlivé zásilky k adresátům – má kouzelné kukátko – může „nahlížet“ do obsahu zásilek – a tím si sám určuje, vymýšlí, co přiveze adresátovi /dopis, peněžní výhru, pohlednici, balík – uvnitř s dortem, motorku, zvíře v kleci anebo v krabici, televizi /, podle druhu a velikosti zásilky volíme dopravní prostředek – letadlo, kamion, vrtulník, atd.
Vedoucí pošty „přečte“ adresu na zásilce / adresa může být např. na dlani učitele – vše jako divadlo bez rekvizit/ a pověří pošťáka doručením zásilky podle „přečtené“ adresy – např. : Zazvoň u malého „f“ /žák hledá – nejdříve malou oktávu, výchozí klávesu „c“, odkrokuje si „cestu“ k hledané cílové klávese – pokud je potřeba nápověda, připomenout systém rozdělení klávesnice, názvy oktáv – jen naťuknout/.
Pošťák zmáčkne hledanou klávesu, „zazvoní“ – někdy např. obyvatel domečku se jménem „f“ v Malé ulici na zazvonění nereaguje, je třeba zvonit opakovaně – když „otevře“, může libovolně ve své roli příjemce zásilky mluvit – např. i tónem příslušné klávesy /zpívat jeho řeč/ - pošťákovi nakonec může i zaplatit atd.
Na závěr vedoucí pošty vyjádří svou spokojenost se svým zaměstnancem.
Pokud je „vedoucí pošty“ učitel – v mém případě je vždy shovívaný.
Žák v roli vedoucího pošty se ovšem může vůči učiteli v roli podřízeného „vyřádit“ – např. být přísným šéfem…… což je dobrý způsob k dosahování anebo udržení uvolněné atmosféry při společné práci.
Lze různě improvizovat na základě momentálních společných nápadů.
Žáčky tato hra kupodivu náramně baví – snadno se naučí orientaci na klávesnici – hru na pošťáka chtějí hrát i později, kdy už jsou daleko pokročilejší – jen tak relaxačně – v tomto případě je možné využít hru jako „odměnu“ na závěr lekce – podmínkou je předchozí pozorná práce v hodině.

Autor:  Pavlína Hublová [ čtv 15. zář 2011 8:18:17 ]
Předmět příspěvku:  Re: Burza metodických vychytávek ve výuce na ZUŠ

Věřím, že Vaše chvíle přijde. Zatím můžeme takto v pohodě spolupracovat. Digifolio aktualizováno.

Autor:  Návštěvník [ pát 16. zář 2011 22:10:13 ]
Předmět příspěvku:  Re: Burza metodických vychytávek ve výuce na ZUŠ

JAK NAUČIT ŽÁČKY PHV RYTMICKÉ HODNOTY A TAKT
S malými dětičkami v předškolním věku se podle jejich schopností dříve anebo později dostaneme k bodu, kdy je třeba začít hrát z not.
Tomuto samozřejmě předchází hra podle sluchu, kdy děti získávají cit pro správné sezení, volný úhoz, správné držení ruky – což je praktická část počáteční výuky ve hře na klavír a klávesy.
Teoretické znalosti, které jsou potřebné pro hru z not, považuji za velmi důležité, proto veškeré informace i k tomuto tématu probírám se žáčky velice důkladně =pouze na pevných základech můžete stavět  a při pečlivém postupu je pak „stavba „ pevná a není potřeba žádnou cihličku později vyměňovat anebo „domeček“ opravovat.
Situace:
Žáčci mají jasno v tom, co je rytmus a melodie – porovnáme hudbu s řečí – obojí obsahuje v sobě stejné položky.

Popis – postup:
Vzhledem k tomu, že na ZŠ se žáci dostávají v matematice ke zlomkům až ve vyšších ročnících, nevyučuji zásadně rytmické hodnoty not na základě „dělení jablíčka“ na půlky, čtvrtiny atd. a vyhnu se též později pojmu „půl doby“ u osminové noty a podobnému označení not šestnáctinových.
Pro děti je to takto velmi těžko pochopitelné.
Osvědčilo se mi to podat následovně:
Do notového sešitu na celou stránku kreslím noty – velké tvary – jako „rodokmen“.
Celý proces má nádech vyprávění pohádky /u předškoláků a žáků 1. třídy ZŠ/.
Uprostřed stránky v horní části trůní nota celá – zdůrazním, že jí kreslíme jako oříšek – nejdříve horní skořápku, poté spodní. Tato nota je maminkou všech not – „prapředkem“.
Graficky označím větvení =nota celá má dvojčátka – pod notou celou kreslím tyto „dvojčátka“ – zdůrazním podobnost – po mamince mají prázdné hlavičky – taktéž skořápky, liší se tím, že jim přibyly nožičky.
Jejich maminka rozdělila svou péči mezi obě své dětičky stejně = napůl. Proto jméno takové noty zní: nota půlová.
Větvíme dál – každá nota půlová má opět dvojčátka – tyto už mají hlavičku plnou – kreslíme vajíčko a vyplníme – přidáme nožičku, kterou mají stejnou, jako noty půlové.
„Maminka všech not“ má tedy ve svém rodě už dvě půlové a čtyři noty s plnými hlavičkami a nožičkou = pro tento svůj počet /4/ se jmenují čtvrťové.
Stejně postupuji dál i v případě not osminových a nevynechám ani noty šestnáctinové.
Těmto přibývají praporky. Ve stylu pohádky pokračuji i v případě vysvětlení, jak vzniká trámec, jako spojení takovýchto notiček do skupinky:
Praporek je jako mírně ohnutá paže vedle těla. Když stojí noty v řadě, mohou zvednout své paže a vzájemně si je dát na ramena – vzniká trámec, noty jsou jím propojeny.
V této fázi dostanou žáčci za domácí úkol kreslit noty /zatím ovšem mimo notovou osnovu – kreslíme ve velikosti XXL a větší  /.
Mohou prázdným hlavičkám not nakreslit např. obličej, použít různé barvy, atd.
Ke grafickému znázornění „rodokmenu“ not se vracíme /hodí se později též při vysvětlení funkce tečky za notou/ - všímáme si „rodinné“ vztahy – např. kolik osminových notiček má nota půlová /v rámci „potomstva/ - atd.
V této fázi se vůbec nezmiňuji o tom, kolik která nota má dob – čas seznámit se s pojmem „doba“ ještě nenastal .
/Později dobu předvedu jako krok – kráčím za současného deklamování textu anebo zpívání písničky, přirovnávám též ke tlukotu srdce = rytmus dává hudbě život = stejný symbol života, jako srdce u živého tvora – atd./
Tyto informace jsou pak základem pro pochopení taktu.

Stránka 1 z 3 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/