Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Využití partnerského přístupu podle dr. Nováčkové na ZUŠ
PříspěvekNapsal: stř 28. zář 2011 22:34:46 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 09. čer 2009 21:09:00
Příspěvky: 1230
Marek Frnka píše:
Blízké koučinku, je tzv. PARTNERSKÝ PŘÍSTUP ve výchově a vzdělání dětí. Jde o velmi propracovanou metodu (kniha Respektovat a být respektován, od J.Nováčkové,D.Nevolové a manželů Kopřivových). Vychází z dlouholetých zkušemostí (a to i z psycholo.-poradenské práce, a hlavně z principu fungování tzv.mozkově kompatibilního vzdělávání. Více zde:
http://mafr.blogy.rvp.cz/2011/09/28/fen ... ikova-etc/


Využíváte tento přístup/metodu ve výuce na ZUŠ?

_________________
Lucie Slejšková
EDUin
www.eduin.cz, www.rodicevitani.cz


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Využití partnerského přístupu podle dr. Nováčkové na ZUŠ
PříspěvekNapsal: čtv 29. zář 2011 15:46:34 
já myslim že hlavně máme učit ten svůj obor (nástroj), a nedělat ze ZUŠek ňákou psycho poradnu, to ať si řeší rodiče. Moje starost je učit svůj nástroj, víc mne nezajímá!!


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Využití partnerského přístupu podle dr. Nováčkové na ZUŠ
PříspěvekNapsal: pát 30. zář 2011 20:25:42 
Na základě dojmů z příspěvků, které jsem si na RVP stihla přečíst /zdaleka ne všechny/, přemýšlím na pokračování k různým otázkám.
Vzhledem ke své dlouholeté praxi, během které jsem též pátrala po různých informacích i z odborné literatury, mám "svůj rukopis" ve výuce /jako každý/ a po knížkách anebo textech s psychologickými tématy už sáhnu pouze při hledání odpovědi na konkrétní otázku, kterou potřebuji prozkoumat z různých úhlů pohledu, doplnit nějaké informace, prověřit si svůj názor.
Tím chci pouze naznačit, že "nejedu" podle knížek, ale hlavně podle své intuice - a v mnohém mám pro sebe docela jasno.
Partnerský přístup je skvělý - ve všech oblastech života - ať už je podle dr. Nováčkové anebo někoho jiného.
Domnívám se, že neexistuje člověk, který by nechtěl být respektován, který by nechtěl být pro jiné "důležitý", který by nechtěl být "vyslyšen" - atd.- zkrátka takový, který by neměl zájem spolupracovat v prostředí, kde existuje vzájemné naslouchání = prostředí, kde je možné TVOŘIT.
Zaujal mě příspěvek od nicku "bingo" - svůj comment vynechám.
Chtěla bych pouze dodat něco, co si často uvědomuji - v různých situacích - nejen "školních".
Jaké by to bylo, kdyby každý svou práci /a nejen práci/ dělal tak, jako kdyby jí vykonával pro sebe, pro své bližné, své rodiče, pro své děti, vnuky - ne pro někoho, koho vnímá jako někoho cizího.
Např. automechanik by opravoval někomu auto tak kvalitně a důkladně, jako své vlastní, v pekárně by se pekl chleba za takových hygienických podmínek a z tak bezvadných přísad, že by to byla pochoutka nad jiné i pro toho, kdo ten chléb připravil. "Éčkové" potraviny by neexistovaly - pouze ty pravé, bez umělých sladidel, bez konzervantů a chemie - atd.
A ve školách bychom učili své žáky tak, jako vlastní děti - prostě bychom si na otázku: svěřila bych své vlastní dítě "do učení" sama k sobě? mohli odpovědět slovem "ano".


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Využití partnerského přístupu podle dr. Nováčkové na ZUŠ
PříspěvekNapsal: sob 01. říj 2011 7:58:08 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 24. kvě 2011 22:44:43
Příspěvky: 110
Škola pochopitelně nemůže nahradit rodinné zázemí a rodiče, přesto je dobré když dítě cítí zázemí a BEZPEČNÉ KLIMA ve třídě (jak o tom mluví dokument rvp).
Je to o to důležitější, že přibývá počet dětí s různými psych.zátěžemi "navíc" (citlivé děti vnímají pocit ohrožení jak při zvýšeném tónu hlasu,tak když na ně rodiče nemají čas, ale vnímají citlivě jakékoli interakce učitel-žák, žák-žák apod., se kterými se leckdy neumí samo vyrovnat.

...učitel by se tedy podle mne měl snažit vytvořit takové klima ve třídě, kam děti budou RÁDY chodit (na rozdíl od povinné školní docházky, kam ne každý rád chodí...).

Pravda, není to jednoduché a nepůjde to ze dne na den...
Neměla by nám v seberozvoji ale bránit naše pohodlnost nebo pocit že to nedokážeme, nebo jak říká bingo - že to není má starost. My jsme tady přece pro děti, nikoli děti pro nás (ač to tak může škola či učitel cítit - že hlavní je mít dost dušiček a státních dotací...a plný úvazek, víc mne nezajímá...- jenže o to víc budeme mít žáků, čím raději budou chodit k nám a nikoli někam na jiný "kroužek")


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Využití partnerského přístupu podle dr. Nováčkové na ZUŠ
PříspěvekNapsal: pát 02. pro 2011 21:27:35 
bingo píše:
já myslim že hlavně máme učit ten svůj obor (nástroj), a nedělat ze ZUŠek ňákou psycho poradnu, to ať si řeší rodiče. Moje starost je učit svůj nástroj, víc mne nezajímá!!

BINGO!!! Přesně tak! Tleskám! Taky mě učila umělkyně a ne pedagožka...následky jsem si nesla léta. Sorry za sarkasmus, ale pořádná pedagogická práce není žádná psychoporadna. Ale kdo ví, možná opravdu pedagogicky působíte komplexně (čili i v oblasti podpory celkového rozvoje svěřeného žáka)...jen o tom nevíte:-)
Přeji zdar!


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Využití partnerského přístupu podle dr. Nováčkové na ZUŠ
PříspěvekNapsal: stř 01. úno 2017 0:59:17 
BINGO: Vaše práce je hlavně nadchnout malého muzikanta k hudbě. Zvládnutí nástroje pak už přijde samo ze zvídavosti, ruku v ruce.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Využití partnerského přístupu podle dr. Nováčkové na ZUŠ
PříspěvekNapsal: stř 01. úno 2017 1:00:36 
Jsem rodič. Očekávám od ZUŠ, že mé děti si zde upevní lásku k hudbě. Když vyjdu z pravděpodobnosti, že valná většina dětí navštěvujících ZUŠ se nepřihlásí na konzervatoř, ale hudbu bude využívat v dospělosti z převážné většiny amatérsky - doma pro zlepšení si nálady, u táboráků pro kamarády, či jako poučený posluchač na koncertech, tak mi vychází, že děti by se měly hudbu učit pouze s radostí a s potěšením. Přivítala bych hravou formu výuky klidně až do puberty. A takovou hudbu, která se dětem líbí, kterou si vyberou a mohou si ji zahrát nebo zazpívat s kamarády. V duchu Co Čech, to muzikant. Jako dítě jsem chodila 7 let do Lidušky, ale dnes u táboráku těžko budu hrát kamarádům Mozarta a spol. nebo prstové cvičení. Nehledě na to, že výuka byla otravná a na mnoho let mi hudbu zošklivila. Ani dnes není systém jiný. Když se projdete po chodbách ZUŠ, žádná rozzářená očička tam neuvidíte. Skleslé děti, čekající na hodinu. Přesto: JDE TO! Po 4 letech synova trápení, se objevil u nás skvělý učitel. Nechá synovi vybrat si skladbu podle obliby (samozřejmě mu jako přirozená autorita podsouvá nenápadně k výběru i kvalitní skladby a on v důvěře po nich sáhne, ale vybral si! :lol: ). Může se na hodině učit i popové skladby, s kterými pak baví spolužáky ve škole. A to byste koukali, jak doma sám!!! cvičí, aby se před kluky neshodil. To je motivace! Navíc tento učitel vede ZUŠ kapelu a děti táhnou za jeden provaz, aby si to vzájemně nekazily. Nebyly Černými Petry. Je tam i zdravá konkurence, kdo si kdy zahraje sólo. A velmi důležité je, že s kapelou vystupují na veřejnosti (nejen v sále hudebky). Druhá obrovská motivace! Vidí konkrétní uplatnění svého cvičení a snažení.
A jeden postřeh na závěr: takový doprovod k rock and rollu, to je báječné svižné prstové cvičení. A s jakou chutí jej syn dře! :lol: Když je to k "jeho" písničce, co by pro to neudělal, že. ;)
Poprosím Vás, učitele v ZUŠ, za nás mnohé rodiče, nebazírujte tolik na osnovách a na nezáživných etudách a skladbách, nechte děti hrát jejich oblíbené písničky a podporujte je v jejich veřejné produkci. Kdo se bude chtít připravit na konzervatoř, stejně si vyhledá soukromého učitele. Tak nechte naše děti v Liduškách radostně si "pohrávat" s hudbou, ať jim ta láska vydrží až do stáří a při práci i odpočinku hudbou potěší druhé. Lepší jeden popový amatér, který si rád od srdce zazpívá s kamarády, než hráč se svou sofistikovanou hudbou, kterou ani v běžném životě již mnohdy neuplatní a navíc ani hudebku nedokončí, neboť se mu hudba (lépe řečeno - osnovy a kolikrát i přístup) zprotiví, odcizí se jí a na nástroj nesáhne.
Chápu, že "pohrávání si" s hudbou a dětské veřejné vystupování od Vás učitelů vyžaduje mimo jiné mnoho času navíc, který Vám nikdo nezaplatí a ani neocení. Držím Vám v nelehkém úkolu pěsti. My už jsme za vodou, my máme s pár dětmi svého skvělého učitele, ale přimlouvám se za další děti. Hudbě a radosti z ní zdar! :)


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 7 ] 

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: