Diskuzní fórum https://diskuze.rvp.cz/ |
|
Děti (si) nechtějí zpívat - záleží na tom vůbec ? https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=585&t=18961 |
Stránka 1 z 1 |
Autor: | Marek Frnka [ ned 02. říj 2011 8:34:05 ] |
Předmět příspěvku: | Děti (si) nechtějí zpívat - záleží na tom vůbec ? |
Lidský hlas je člověku nejpřirozenější a nejdostupnější nástroj. Nejde o to zda někdo umí nebo neumí zpívat, ale o psychické bloky stydět se vokálně projevovat...(slavný pianista Gould svůj hlas velmi používal k lepší hře agogiky na piano, a i jiní muzikanti znají výhody pobrukování melodie při hře na svůj nástroj.). Již léta se tzv. nezpěváky (jak odblokovat jejich zábrany a uvolnit hlasivky ap.) zabývá ve svých knihách, přednáškách a kurzech profesorka Tichá. Lze jen doporučit její knihy a články (stačí zadat do googlu PaedDr. Tichá Alena, Ph.D ). Hezký inspirující článek je zde: http://www.hlasohled.cz/uploads/Rozhovo ... ichova.pdf cituji část: "...zpěv pomáhá okysličovat krev, protože při zpěvu hlouběji dýcháme, a to jistě přispívá ke zdraví. Dále víme, že při zpívání posilujeme hlavní dýchací sval - bránici, což opět přispívá ke kvalitnějšímu dýchání, ale také ke zpevnění břišních svalů. Víme, že zpěv podněcuje energii a přispívá k radosti ze života. Víme, že zpěv spojuje lidi společným prožitkem. ...Práce s hlasem člověka ovlivňuje více, než si myslí. Hlasový projev každého z nás je originální a svébytný. Velmi mě baví, jak je tato práce tvořivá a pokaždé trochu jiná. Je radostné pozorovat rozvoj pěveckých dovedností u osob, které si myslely, že „neumí zpívat“. …Možná je škoda, že většina ZUŠ tolik zdůrazňuje profesionalizaci zpěvu a hudební výchovy vůbec. Vždyť každý z nás máme od přírody schopnost hudbu vnímat, zpívat a tvořit. Podstatné je, abychom mohli být sami za sebe a aby nám někdo nebral naše přirozené schopnosti jen proto, že podle něho to má být nějak jinak.". S hlasovým projevem úzce souvisí např.: – invence – kreativita – aktivita – pohyb – uvolnění – sebeuvědomění Máte nějaké tipy a zkušenosti jak pomoci dětem, aby se nestyděli (si) zpívat? O úrovni hudební výchovy na ZŠ si myslím své... dále v rodinách se už prakticky nezpívá, kde jinde než v hudební škole je to aspoň částečně učit - třeba jako rozcvičku před (třeba i každou) hodinou...? |
Autor: | Marek Frnka [ ned 02. říj 2011 8:51:18 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Děti nechtějí zpívat - záleží na tom vůbec ? |
Vlasta Marek zase třeba ukazuje jinou cestu. Na videu na odkaze níže – od 5 minuty 30 sec. říká, jak uvolňovat hlasivky a zavýt si společně jako vlci (či vlkodlak z filmu o Harry Potterovi ) ...lze to využít např. KAŽDÝCH 20 MINUT VE TŘÍDĚ K UVOLNĚNÍ NAPĚTÍ U DĚTÍ… a také vysvětluje proč se tolik dětí stydí zpívat…. V 18 minutě videa, V.Marek vysvětluje jak zpěv pomáhá odstraňovat psych.bloky, koktavost, hyperaktivitu apod. A dále, v 19min 40sec. uvažuje o vlivu nezpěvnosti našeho národa na pokrok celé společnosti a srovnává dnešní přístup škol s daleko pokrokovější dobou Temna Jiráska, kdy byli Češi konzervatoří Evropy...). Zaujalo mne, jak mluví o Japoncích, kteří v 50-60letech byli nejstydlivější národ na světě...proto se pro ně vymyslelo KARAOKE, a vrzání na housličky u malých dětí (kde přestože to příšerně bylo k neposlouchání, děti byli OD MALINKA ČASTO CHVÁLENY, aby se zbavily předsudků a negat.postojů do 6-7 let věku...., slavná Suzukiho metoda apod). V 45min.20sec. zas ukazuje jak zpěv může odbourat a kompenzovat i narušené mezilid.vtahy... http://www.cestyksobe.cz/hoste-ve-studi ... iu/57.html |
Autor: | Jana Petrů [ ned 02. říj 2011 21:34:51 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Děti nechtějí zpívat - záleží na tom vůbec ? |
Myslím, že by to mohlo souviset s tou pentatonikou. My ve škole zpíváme denně, 1. - 2. třída téměř výhradně v pentatonice (jednoduše si zhudebňuji říkadla, která se k tomu výborně hodí), od 3. třídy v diatonice a všechny naše děti zpívají i poměrně náročné věci (7. třída - čtyřhlas). A k té otázce v záhlaví - záleží na tom, podle mě, velmi. Žáci (tedy budoucí dospělí) jsou uvolněnější, mají vyšší sebedůvěru, jsou lepší v matematice atd. |
Autor: | Návštěvník [ pon 03. říj 2011 9:44:42 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Děti nechtějí zpívat - záleží na tom vůbec ? |
http://www.youtube.com/user/Gossscha1#p ... nuwSdagEvA |
Autor: | Lucie Slejšková [ úte 04. říj 2011 13:45:18 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Děti nechtějí zpívat - záleží na tom vůbec ? |
Moc zajímavé téma, i pro mě osobně . Díky. Prosím, pokud vložíte odkaz, zkuste jej také okomentovat, abychom věděli, co nás čeká a čeho si například všímat. Díky. |
Autor: | Návštěvník [ stř 05. říj 2011 5:56:41 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Děti nechtějí zpívat - záleží na tom vůbec ? |
Lucko, Vaše poznámka směřuje zřejmě ke mně.....nekomentovala jsem vložený odkaz. Zařekla jsem se, že na portálu RVP "pomlčím" /ale nahlížím průběžně/, mám pocit, že už je mě tady příliš.....chybí mi více lidí do diskuse, reakce, oponování. Nevydržela jsem ovšem mlčet úplně k tomu, co uvádí Marek - tak jsem vložila alespoň ten odkaz "beze slov" - stejně si udělá svůj názor každý sám = což je jen dobře, neměla jsem pocit, že bych měla "zavazet" svým komentářem /ovlivňovat předem..../. K videu těžko něco dodat. Pouze snad toto: je to tak...... Vše je v podstatě úplně jednoduché, pouze se všechno zbytečně komplikuje kvůli mamonu /to je taková zjednodušená teze..../ Srdečně zdravím********************************** |
Autor: | Návštěvník [ stř 05. říj 2011 8:55:59 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Děti nechtějí zpívat - záleží na tom vůbec ? |
Zkusím ještě objasnit některá slova z mého předchozího příspěvku - ohledně potřeby více hlasů a názorů. Vnímám zřejmě silně "spolupracujícím" způsobem - domnívám se, že vše se vším souvisí a jaksi se "potřebujeme" navzájem. Sdílet, tvořit, být užiteční sobě i druhým - aby to všechno dávalo smysl. Proto tedy si myslím, že užitečné a tvůřčí může být dělení se o poznatky, zkušenosti, ale i starosti - rozložit, rozprostřít - vzájemně si pomoci, inspirovat se, anebo si jen tak "zamávat" každý z té své "trasy", na které se právě nachází. Každé sdílení je posun vpřed /si myslím/. Sdílení znamená dávat i dostávat. Mě by moc zajímaly praktické zkušenosti kolegů při výuce klavíru a kláves - udělala jsem tedy za sebe "výkop" tématu s tím, že se najdou i jiní, kteří jsou ochotni "sdílet" - což je pro mě možnost naučit se něco nového, inspirovat se anebo pouze "souznít". Tolik na vysvětlenou - též ke slovům "už je mě tady příliš" - i když jsem právě svým dalším příspěvkem to "příliš" vlastně rozšířila. Áchjo........ |
Autor: | Lucie Slejšková [ ned 09. říj 2011 13:05:20 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Děti nechtějí zpívat - záleží na tom vůbec ? |
Kataríno, jako moderátoři upozorňujeme diskutující vždy (a obecně, platí to pro diskusi jako takovou), že je vhodné odkazy komentovat. Důvod jste sama trefila v jednom ze svých příspěvků - témata jsou cílená, na základě odkazu by bylo možné debatovat o mnoha postřezích, my se potřebujeme držet tématu - proto vítám, když jeho provázanost s tématem, případně nějakou otázku na ostatní diskutující sám napíše. A k tomu, že "je Vás tu mnoho". Donedávna tu byl skoro dám Marek. Všechna čest, vydržel a jste tu nyní Vy, občas zabrouzdá někdo ze ZV. Není lehké dostat sem další lidi, ale nikdo nemá tolik možností jako právě učitelé, co jsou v terénu. Řekněte kolegům o portálu, přesvědčte je, proč má cenu debatovat. Já vím, není to lehké... Máte-li chuť o tom dál hovořit, Vy, Marek, kdokoliv, máme přiležitost tady. |
Autor: | Návštěvník [ stř 12. říj 2011 10:22:43 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Děti nechtějí zpívat - záleží na tom vůbec ? |
Lucie, zdravím* K napomenutí ohledně držení se tématu: Konstatuji, že se do Vámi popsané šablony nevejdu. Je to "díky" jednomu z mých způsobů nahlížení "na svět" - pro mě všechno se vším nesmírně souvisí. Stačí mít "spolupracující způsob" vnímání, sledovat podněty a jít "po stopách". Takto - pomocí "všehochuti" a zdánlivého odbočování od tématu zjišťuji mnohé, lze pak i učit způsobem, který je podle možností co nejlépe šitý dítěti na míru a přináší užitek - ovšem v sevření jakékoliv šablony efekt vyprchá. Domnívám se, že hlavní NEMÁ BÝT žádná šablona a předpis - pokud je nevyhovující a brání posunu vpřed. Nikdo nejsme bábovičky z písku, abychom se vyklopili vzorně "na jedno kopyto" - jsme různí. Podle mého cítění má být důležitý právě smysl toho, co děláme a pokud nějaká šablona brání tomu, aby se smysl našel, je třeba vyměnit šablonu ale neumlčet myšlenku - nástroj a forma má sloužit obsahu a ne naopak....... Kdyby se např. Archimédés měl řídit předpisy a formou diskuse, které stanovujete, nikdy by nepřišel na svůj zásadní fyzikální zákon............ Přitom je vše v podstatě velmi jednoduché: naslouchat, hledat souvislosti, nesvazovat, být otevřený, atd. Na portálu RVP jsem hledala inspiraci - ovšem diskutovat sama se sebou anebo s Markem /od kterého pro mě "jdou" zajímavé impulsy/ mohu i mimo portál RVP - nejde mi o to, abych "byla vidět", ráda naslouchám a na základě toho, co slyším anebo čtu si třídím myšlenky a dávám dohromady různé souvislosti, které vedou k novým zjištěním - učím se. Co se týká přesvědčování kolegů, aby diskutovali na portále RVP: toto podle mého názoru není úkol pro mě ani pro kolegy "z terénu". Domnívám se, že vůbec není jednoduché probojovat se přes docela složitý /z mého pohledu/ systém na RVP, než člověk dospěje k tomu, aby se sám s nějakou svou myšlenkou přidal do diskuse - a když už je "na místě", je usměrněn, co a jak smí a co ne /slušnost jako pravidlo samozřejmě respektuji a pokud vím, toto pravidlo jsem neporušila........./. Další "nevýhodou" , která možná brání větší účasti diskutujících je, že samotný RVP není mezi pedagogy oblíben /jeví se mi to takto/ - jak už jsem v některém svém příspěvku psala, já sama v tomto nejsem výjimkou. Přesto jsem hledala možný přínos portálu RVP pro nás - učitele "z terénu" - proto jsem se svou troškou zapojila mezi přispěvatele. Získala jsem další zkušenost - potvrdila jsem si, že se neřídím žádnou šablonou - což mi naprosto vyhovuje - a pokud to pro sebe shrnu a vyhodnotím, každá zkušenost je k něčemu dobrá, ať je jakákoliv - je to cesta k sebepoznání i poznávání obecně. |
Stránka 1 z 1 | Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |