Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Umělecká autorita učitele
PříspěvekNapsal: pát 03. čer 2011 12:08:16 
Přečetla jsem a zaujalo mne:
"...Domnívám se, že jsme stále častěji svědky zjevné vyprázdněnosti mediálně předváděných autoritativních postojů, autoritativně se tvářící pózy těch, kteří by autoritu měli zosobňovat – či kteří by ji rádi zosobňovali. Projevy, tvářnosti i gesta naších politiků, vojáků, policistů – ale též učitelů – jsou často vnímány jako schémata bez vlastní vypovídací síly, kterou bychom rádi pociťovali i rádi respektovali, třeba i bez přímého vztahu k hodnotám obsahu jejich vyjádření. Chybí-li vážnost, říkáme prostě, že chybí autorita.
V uměleckém vzdělávání, kdy prostá autodidaxe přináší jen velmi omezené výsledky a je vždy spojena s obrovskou námahou při velkých ztrátách studijní energie, je umělecká autorita reálného učitele něčím zcela nepominutelným a nesuplovatelným. Základem autority učitele hudby – a umění vůbec – je prostě umět. Je tomu tak zajisté i jinde. V umění se však schopnost „umět” projeví naprosto transparentně a velmi bezprostředně ve všech fázích vyučovacího procesu (elementární nevyjímaje)."

(celý článek je tady:
http://clanky.rvp.cz/clanek/c/U/8575/hu ... osti.html/ )


Naposledy upravil Mgr. Jan Zouhar dne sob 25. čer 2011 13:51:13, celkově upraveno 2
úprava názvu tématu


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Umělecká autorita učitele
PříspěvekNapsal: pát 03. čer 2011 15:14:06 
Zajímavé je, zamyslet se nad málo společensky doceněným rizikem pomáhajících profesí, kam patří ti co pečují o druhé (pečovatelky, zdravotní personál, učitelé ;) atd.) - tzv. burn-out syndrom (vyhoření).

Jak k tomu můžeme sami u sebe nebo u druhých přispívat??:
Rozdíl mezi pochvalou a podporou:

POCHVALA - Zaměřuje se na vnější kontrolu.

PODPORA - Zaměřuje se na schopnost člověka konstruktivně
zvládat svůj život.

POCHVALA - Zaměřuje se na vnější hodnocení.

PODPORA - Zaměřuje se na vnitřní hodnocení.

POCHVALA - Zaměřuje se na osobní zisk.

PODPORA - Zaměřuje se na klady, přínosy a ocenění
a vyvyšování se.

POCHVALA - Člověk se učí poslechnout nebo rebelovat.

PODPORA - Člověk se učí odvaze být nedokonalý a ochotě
zkusit to.

POCHVALA - Vlastní cena je založena na názoru
druhých lidí.

PODPORA - Sebehodnocení

POCHVALA - Člověk si klade nereálné cíle.

PODPORA - Člověk se učí uznat osobní snahu druhých lidí.

POCHVALA - Měřítkem vlastní ceny je to, nakolik
se přiblížím dokonalosti.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 3
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Umělecká autorita učitele
PříspěvekNapsal: pát 03. čer 2011 15:17:54 
OPRAVA : správně:

POCHVALA - Zaměřuje se na osobní zisk a vyvyšování se...

PODPORA - Zaměřuje se na klady, přínosy a ocenění


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Umělecká autorita učitele
PříspěvekNapsal: sob 04. čer 2011 21:16:02 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 09. čer 2009 21:09:00
Příspěvky: 1230
Milí kolegové,
díky za příspěvky - nicméně, držme se prosím tématu! (A pro jiná témata zakládejme nová vlákna ;). )

Sluníčko (bylo by skvělé, kdybyste se registroval/a, přeci jen by bylo příjemnější vědět, s kým diskutujeme :-)) otevřel/a téma umělecké autority.

Jak to vidíte vy? Je tu nějaká krize umělecké autority učitele? Je to nějaký problém? Na čem tato autorita stojí podle vás?

_________________
Lucie Slejšková
EDUin
www.eduin.cz, www.rodicevitani.cz


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Umělecká autorita učitele
PříspěvekNapsal: úte 07. čer 2011 18:24:22 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 09. úno 2011 17:29:04
Příspěvky: 818
Myslím, že je to, stejně jako u jiných autorit, věcí výchovy v rodině. (A vlastně mě překvapuje, že se to řeší i v ZUŠ, protože jsem se domnívala, že sem chodí jen motivovaní žáci.) Pokud rodič vede dítě k pokoře a k úctě obecně (a k těm, co něco opravdu umí, zvlášť), pak by dítě nemělo mít s autoritou problém. Vážit si kvalitního muzikanta, zvlášť když prokáže empatii a rozumnou míru náročnosti, je pro dítě přirozené. Pokud ale rodič (zpravidla z lenosti či vlastní arogance) mluví o učiteli jako "služebníkovi, kterého si platíme", pak můžeme jen doufat v zázrak, že jeho dítě bude úplně jiné...


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Umělecká autorita učitele
PříspěvekNapsal: stř 08. čer 2011 19:16:13 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 09. čer 2009 21:09:00
Příspěvky: 1230
Jano, díky za reakci!
Určitě to je i věcí rodičů, resp. jak doma o učiteli mluví atd.

Ale možná je to v ZUŠ opravdu jinak, navíc tady mluvíme o umělecké autoritě. není to prostě tak, že učitel na ZUŠ má oproti učitelům na ZŠ velkou výhodu v tom, že on prokazatelně - viditelně, jednoznačně... umí. To žákům nejspíš musí imponovat samo o sobě a rodičům taky. Nebo to nestačí?

_________________
Lucie Slejšková
EDUin
www.eduin.cz, www.rodicevitani.cz


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Umělecká autorita učitele
PříspěvekNapsal: stř 08. čer 2011 21:24:58 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: sob 16. led 2010 22:48:40
Příspěvky: 7
Lucie Slejšková píše:

Jak to vidíte vy? Je tu nějaká krize umělecké autority učitele? Je to nějaký problém? Na čem tato autorita stojí podle vás?


Zdravím všechny kolegy a moderátorce děkuji za otázku, kterou mě inspirovala k příspěvku.
Krize autority učitele je jistě problém, který musí řešit hlavně ten, který se v krizi ocitl. Jeden z účinných léků uváděný odborníky je vzdělávání se, s čímž z celé duše souhlasím. Sice v tomto ohledu čeští učitelé nemají všude rovné podmínky (nedostatečná podpora vedení školy, finance atp.), díky internetu a třeba i těmto stránkám však lze najít spoustu inspirace, jak z případné šlamastiky ven.
Na čem podle mne stojí autorita jakéhokoliv učitele...na schopnosti zvládat řemeslo (odbornost, didaktika, metodika, psychologie, sebereflexe, evaluace...). Nu a když k tomu má pedagog i rád děti a lidi obecně, krása je žít :D
Přeji krásný konec roku všem pedagogům, obzvláště těm uměleckým ;)
Katka


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Umělecká autorita učitele
PříspěvekNapsal: čtv 09. čer 2011 20:32:32 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 09. čer 2009 21:09:00
Příspěvky: 1230
Milá Katko,

díky za zapojení do diskuse a pohlazení na závěr (které asi řada pedagogů ke konci roku již potřebuje) :-).

A myslíte si, že se na ZUŠ nějak projevuje krize autority? U učitelů ZŠ se o tom někdy dost hovoří...

_________________
Lucie Slejšková
EDUin
www.eduin.cz, www.rodicevitani.cz


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Umělecká autorita učitele
PříspěvekNapsal: pát 17. čer 2011 11:28:20 
Krize autority...
Co je jejím projevem? Nekázeň ve výuce? Nedostatečná domácí příprava dětí? Nedostatečné výsledky žáka vzhledem k očekávaným?
Co s tím...děti nevyměníme, jiné děti nám prostě nikdo nedá a pokud něco chceme změnit, musíme něco změnit my (pokud nechceme utéct ;) )

Cílem mého studia na LŠU i konzervatoři bylo zvládnutí konkrétních skladeb v dokonalém provedení učitelovy představy (s odstupem si to tvrdě uvědomuji). Cítila jsem se jako cvičená opička.
Tento přístup vidím jako překonaný a tak jsem hledala nástroje smysluplnějšího působení. Jak dát prostor žákovi k sebeuplatnění, jak mu dělat jen poradce, který se opírá o teorii jako zhmotněnou obecnou zkušenost, ne hlavně o svůj subjektivní pohled. Podpořit jeho motivaci, kreativitu, touhu po sebeuplatnění a sebevyjádření.

Cíl mého působení jako kantora vidím v tom, že absolventem základní umělecké školy bude člověk ovládající postupy a metody jak hudbu chápat, interpretovat a v ideálním případě i tvořit...a bude namotivován dál ve svém životě s hudbou samostatně pracovat.

Myslím, že tento přístup je důvodem, přoč necítím krizi autority ve svém oboru. Z debat s kolegy usuzuji, že podobnou změnou přístupu (jako reakce na požadavky doby) prošlo množství učitelů v uměleckém školství...možná proto ZUŠ-ky nemají problém s počty žáků i při klesající natalitě české populace. ;)
Podtřženo, sečteno: respekt učitele k žákovi - jeho respekt k učiteli.

Zdraví Katka

P.S.: Přejít od transmise k aktivizaci žáka je leitmotivem čerstvého větru v didaktice, kterého jsem velkým příznivcem.
Doporučuji odb. literaturu např.: Školní didaktika, autoři Z.Kalhous, O.Obst
nebo cokoli o konstruktivistických metodách, evaluaci a pod.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Umělecká autorita učitele
PříspěvekNapsal: pát 17. čer 2011 22:43:58 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 24. kvě 2011 22:44:43
Příspěvky: 110
Katka píše:
...Podtrženo, sečteno: respekt učitele k žákovi = respekt žáka k učiteli...
...Přejít od transmise k aktivizaci žáka je leitmotivem čerstvého větru v didaktice...


Katko Váš komentář mne zaujal a inspiroval k založení blogu (abych se nerozepisoval dlouze zde v diskusi, zajímá mne Váš názor, nebo názor ostatních - viz zde:

http://mafr.blogy.rvp.cz/2011/06/18/co- ... sni-forum/

Jak to vidíte vy? :?:
(využijte rychlý komentář dole pod blogem, nebo se zapojte do diskuse v tomto diskusním fóru)


Naposledy upravil Marek Frnka dne sob 18. čer 2011 0:18:11, celkově upraveno 1

Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 12 ]  Přejít na stránku: 1, 2  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: