Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Mladá generace je jiná - JAK na to reagujete ve výuce...?
PříspěvekNapsal: čtv 26. kvě 2011 21:29:51 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 24. kvě 2011 22:44:43
Příspěvky: 110
Také jste zaznamenali, že dnešní děti se dost liší od těch co jsme učili ještě před takovými 5-6 lety...??
Proč to je, k čemu došlo?

Odpovědi jsem našel třeba v následujících odkazech (články a blogy na tomto portálu rvp.cz) :
Zaujal mne článek Dana France o tom jak se příblížit úplně jiné mládeži (nazývá jí "síťová generace" (ovlivněná internetem a vývojem techniky celkově)... :ugeek: :
http://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/8007/lz ... ace-.html/

K zamyšlení na toto téma jsou také myšlenky Jana Zouhara na jeho blogu zde na portále, o potřebě nečekat na to "co ti nahoře na nás zase upečou...", a nejen se trpně přizpůsobovat :mrgreen: :

http://zouhar.blogy.rvp.cz/2010/01/05/p ... se-zmenit/

---
Přibývá dětí s různými poruchami učení a chování ("dys..."), ZUŠky už nejsou výběrovými školami (právo na základní umělecké vzdělání má dnes každé dítě..., my můžeme možná jen doporučit některým rodičům místo hudebního oboru raději výtvarný, taneční či literárně-dramatický...), musíme tedy učit i žáky kteří by dříve neměli šanci se dostat na ZUŠ (natož ji dokončit), globalizace a vliv techniky na mladou generaci je na obrovském vzestupu, hodnoty dříve běžně uznávané se bortí a dnes je módní nedodržovat žádná omezení a autority, děti dnes velmi málo čtou, v rodinách se nezpívá, dnešní příležitosti pro mladé se nedají srovnat s dobou za totáče, rodiče kladou silný důraz na na mnohé jazykové a sportovní kroužky, rodinné zázemí je dnes u mnoha dětí nějak narušené, rodiče jsou unavení z práce a nemají chuť se ještě věnovat po práci dětem...jistě vás napadne ještě mnoho dalších vlivů, s nimiž se dnes musí každý učitel u žáků nějak vyrovnat... :|


Naposledy upravil Marek Frnka dne úte 31. kvě 2011 15:47:14, celkově upraveno 19

Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Je vlastně potřebné nějak se změnit na ZUŠ?
PříspěvekNapsal: pát 27. kvě 2011 0:43:08 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 24. kvě 2011 22:44:43
Příspěvky: 110
Pokud posloucháte rádi jako já např.Collegium 1704 nebo Musicu Floreu, znáte možná
Julii Branou, působící na Konzervatoři v Plzni a vystupující se soubory Ensemble Accento, Collegium Marianum, Collegium 1704 a Musica Florea...Tady je rozhovor s ní:

Julie Braná: „Učitel nesmí zůstat na úrovni, kdy dostudoval. Pokud se tak stane, tak už není v pohybu, ustrne.“
http://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/1786/ju ... u-us.html/

Vybírám některé odpovědi:
"...jak byste hudební výchovu učila třeba vy?
Představu bych měla, ale dnešní děti jsou jiné, než jsme byli my, potřebují daleko více akce a vzbudit zájem, ... dělat s nimi i hudební hádanky a ptát se jich, jestli se jim hudební ukázky líbí, nebo ne.
...V čem vnímáte rozdíl mezi dnešní mládeží a mládeží před dvaceti lety?
Dnešní mladí lidé potřebují více zájmů, neumí se myslím zabavit pouze jednou věcí, okolní svět je plný nejrůznějších lákadel - počítače a počítačové hry, internet, nabídka zajímavých sportovních aktivit, výuka jazyků... "
-------------------

PS: Já plně souhlasím s J.Branou, že to není jen o tom učit znalosti, či dovednosti, ale také (a v poslední době čím dál víc!) snaha o vzbuzení zájmu u dětí o kulturu a klasiku celkově, zařazovat různé hravé zpestření (třeba Šimanovský-Tichá:Lidové písničky a hry s nimi), nebo "akční" prvky (třeba některé rytmicko-pohybové prvky z Orffovy metody!!), pestrost v hodině atd - to máte vidět jak děti ožijou, když se jim častěji mění činnosti během hodiny. Přestože neučím klavír, tvořit tón je pro děti mnohem snazší než na jiné nástroje, tak je učím třeba od Halí belí až po "He ´s a Pirate" z Piráti v karibiku...(nápodobou, rozvíjí to i hudební paměť..., a samozřejmě klaviatura je pro děti názorná(Komenský by měl radost ;) ) pro vysvětlení půltónů, křížků a béček, akordů atd.

(psal jsem na podobné téma diplomku, o aktivizačních metodách, doporučuju se s některými seznámit - v nakladatelství Portál a i jinde už vyšlo mnoho zajímavých titulů o aktivizačních metodách. Snažím se některé zařazovat i do výuky na hudební nástroj co učím, :idea: přizpůsobovat si pro výuku svého nástroje různé inspirace od jiných nástrojů co neučím (některé prvky a postupy používané např. v kreativních učebnicích: Klavihrátky, Flautoškola apod.)


Naposledy upravil Marek Frnka dne úte 31. kvě 2011 15:53:58, celkově upraveno 7

Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Je vlastně potřebné nějak se změnit na ZUŠ?
PříspěvekNapsal: pát 27. kvě 2011 8:26:36 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 24. kvě 2011 22:44:43
Příspěvky: 110
Velmi na mne zapůsobil film "Mezi řádky" o souvislostech s metodami běžnými v našem školství...(a co pozitivního může i u žáků bez zájmu o učení (nebo dokonce "rebelů"), způsobit změna přístupu učitele... :) ).

Zajímavá je také "recenze" jiného filmu s podobným názvem "Mezi zdmi":
http://m.ceskapozice.cz/zahranici/evrop ... -i-v-cesku
Píšou na tom odkaze taky o filmu "Mezi zdmi" (dostal Zlatou Palmu v Cannes)

..., ten sem sice neviděl,
ale viděl jsem film "Mezi řádky" taky z učitelského prostředí a taky podle skutečných událostí...

Ti co nostalgicky vzpomínají na "starou dobrou kázeň" a dřívější uznávané hodnoty... ukápne slza u slavných starých filmů typu Obecná škola a Škola základ života....:
"Já jsem Igor Hnízdo a budu vás vyučovat....!!!"....(hraje jak známo Jan Tříska)
...mohou porovnat kam se dnes posunula doba srovnáním těchto starých filmů s filmy "Mezi zdmi" a "Mezi řádky".

Film: Mezi řádky (Freedom Writers) - režie: Richard La Gravenese (USA).
(nedávno běžel v TV, je i na DVD)

------------
Zajímavý je rozhovor s J.Strakovou v učitelském zpravodaji o tom, že nejde hlavně o návrat ke kázni a prvorepublikovým hodnotám ve výuce (jako třeba naše nostalgické povzdechy u starých oblíbených filmů z učitelského prostředí... :| )...:

http://www.ucitelskyzpravodaj.cz/aktual ... ncepn.aspx


Naposledy upravil Marek Frnka dne úte 31. kvě 2011 8:45:24, celkově upraveno 1

Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Je vlastně potřebné něco výrazněji měnit na ZUŠ?
PříspěvekNapsal: pát 27. kvě 2011 19:37:52 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 09. čer 2009 21:09:00
Příspěvky: 1230
Marku, díky za odkazy a tipy, inspirace :-).

Jak zní vlastně naše otázka?
Je potřebné něco ve výuce na ZUŠ měnit? Děti se změnily, to víme, a máme na to my kantoři reagovat?

Co si o tom myslíte?
Projevuje se to nějak ve výuce na ZUŠ?

_________________
Lucie Slejšková
EDUin
www.eduin.cz, www.rodicevitani.cz


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Je vlastně potřebné něco výrazněji měnit na ZUŠ?
PříspěvekNapsal: sob 28. kvě 2011 0:09:14 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 24. kvě 2011 22:44:43
Příspěvky: 110
Myslím si o tom to, co jsem se doslechl...(nešpehuju kolegy co dělají nebo nedělají při výuce... :mrgreen: ).

...a to sice, že důležitý je přece "můj obor" co učím(to ostatní je věc rodiče a školy s povinnou docházkou...)...a že když budeme ustupovat a slevovat, děti toho zneužijí a nebudou se vůbec připravovat na hodiny.
Přitom právě na ZUŠ máme možnost při vyučování malého počtu žáků, daleko lépe poznat každého zvlášť, a reagovat na jeho potřeby...

Jak důležité je dívat se na žáka jako na citlivou komplexní bytost (každý učitel musí být tak trochu psycholog, zvlášť v dnešní době... :!: ),
lze vidět z následující citace zajímavé knihy (velmi ji doporučuji k vytvoření dobře fungujícího vztahu učitel-žák)

Příloha z mé diplomky:

Otázky učitelů

1. Je skutečně mou povinností zabývat se také pocity dětí ve třídě? Není to snad práce výchovného poradce a psychologa? Vždyť sotva stačím odučit, co je třeba.
Někdy se ukáže, že cesta, která zprvu vypadala dlouhá a složitá, je cestou kratší a jednodušší. Možná bude lepší strávit pár minut s pocity, které děti tíží, než aby do svého problému zapadaly hlouběji a hlouběji a tím také ujídaly drahocenný čas stanovený pro výuku. Během celého procesu pomůžete dětem, které to možná skutečně velmi potřebují.

2. Pokud se svých žáků zeptám, jak se cítí, jejich typická odpověď je: „Nevím“. Co dělám špatně?
Dětem není příliš příjemné, pokud se jich dospělí ptají na jejich pocity: „Co jsi při tom cítil? A jak se cítíš teď? Jsi naštvaný? Vystrašený? A proč se tak cítíš?“ Otázky tohoto typu spíše způsobí, že se dítě ještě více uzavře. A zejména se jedná o otázky, které vyžadují odpověď na slovíčko proč, tedy proč se cítí tak, jak se zrovna cítí. Dítě není v psychologii tak zběhlé, aby dokázalo vysvětlit, že je naštvané, „protože si z něho kluci na zastávce dělali legraci“.
Co dítě v takovéto chvilce skutečně ocení, je dospělí či rodič, který se pokusí vyjádřit, co dítě uvnitř asi cítí. „Vysmívání dokáže hodně bolet, ať už je to kvůli čemukoli“. Tato věta dítěti ukáže, že je dospělí citově naladěný na vyslyšení jeho trápení.

3. Říkáte, že je potřeba pocity dítěte akceptovat. Mám takovou obavu, že když dítě uvidí naše pochopení, bude se pak podle pocitů i chovat.
Ne, pokud stanovíte jasný rozdíl mezi pocity a chováním. Žáci sice mají právo cítit se naštvaní a vyjádřit svůj vztek. Ale rozhodně nemají právo chovat se způsobem, který by ubližoval ostatním lidem, ať už psychicky či fyzicky. Chlapci (řekněme Davidovi) můžeme říct: „Michael tě tak naštval, až jsi ho praštil. Davide, takové chování mezi žáky nemohu a nebudu trpět. Pokud tě příště Michael znovu naštve, řekni mu to slovy, a ne pěstmi“.

4. Mám ve škole dívku, která pochází z nefunkční rodiny. Je pro mě hodně těžké vstřebat věty jako: „Jste zlá! Nenávidím vás!“ nebo další, které tady ani nemohu reprodukovat. Co mám dělat? Nikdy nevím, jak v takovéto situaci zareagovat a co odpovědět.
Občas mají tito žáci tendenci svého učitele zkoušet, kolik vydrží. Mají radost, pokud vidí, že je učitel naštvaný a vyvedený z míry a žáci z něho mají legraci. Pokuste se udržet své negativní emoce na uzdě a klidným hlasem odpovězte: „Nelíbí se mi, co jsem právě slyšela. Pokud máš zlost, zkus to říct jiným způsobem a já si tě ráda vyslechnu.“

5. Jedna z mých žákyň se mi svěřila, že je to u nich doma hodně špatné mezi rodiči a jejím bratrem. Prý se neustále hádají. Řekla jsem jí tedy: „ Vidím, jak moc tě to trápí, ale podívej se na všechny ty věci, za které bys měla být vděčná.“ Najednou se rozbrečela a utekla. Co jsem udělala špatně?
Vyvarujte se slovíčka ale. Má v sobě sílu rozprášit pocity, které jste právě vyjádřili a signalizuje: „A teď ti chci říct, proč tvé pocity nejsou důležité.“ Děti potřebují slyšet nehodnotící přijetí svých pocitů toho daného momentu: „Vidím, jak tě trápí, co se děje u vás doma. Moc bych si přála, aby se rodiče s bratrem udobřili.“ Je to reakce, která dítěti ukáže plné pochopení a dodá mu odvahu, aby se s problémem začalo vypořádávat.

In: FABER, Adele, MAZLISH, Elaine: Jak mluvit, aby se děti lépe učily – doma i ve škole, CPress, Brno 2010, str. 39 - 40.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Mladá generace je jiná - JAK na to reagujete ve výuce...
PříspěvekNapsal: sob 04. čer 2011 21:22:14 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 09. čer 2009 21:09:00
Příspěvky: 1230
Zatím jsem si udělala z těchto příspěvků závěr. že děti se změnily (víme dávno) a je potřeba na to reagovat - vnímat je jako komplexní bytosti a zabývat se v ZUŠ také jejich pocity, emocemi, životem "okolo".

Dovolím si trochu provokace :-): Nebylo to tak vždycky??? V čem je skutečně dnešní generace jiná a jak na to mají reagovat učitelé ZUŠ?

_________________
Lucie Slejšková
EDUin
www.eduin.cz, www.rodicevitani.cz


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 6 ] 

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: