Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Mají smysl soutěže ZUŠ ?
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=587&t=18941
Stránka 1 z 2

Autor:  Marek Frnka [ stř 28. zář 2011 22:56:21 ]
Předmět příspěvku:  Mají smysl soutěže ZUŠ ?

Marek Frnka píše:
Ne se vším člověk musí souhlasit..., třeba určitá míra drilu je ve výuce na nástroj prostě nutná, ale je pravda že je velký rozdíl bezduchý versus motivovaný dril...
Katarína Straková píše:
Pokud vezmu pojem "dril" ve smyslu "trpělivá práce = dokud se něco nenaučím, budu na tom pracovat" - je i takový dril potřebný - celý život a všude. Dává člověku zkušenost = máknout je potřeba ve všech oblastech života - investovat "piplačku", námahu = cesta ke sklízení úrody.
Stačí vidět souvislosti a hledat smysl, podstatu, přínosy, využití atd.

Od Dr. Nováčkové jsem přečetla mj. její názory na soutěže /Je nutné kazit oslavu Dne dětí soutěžemi?/ a souzním. Výsledkem soutěží je 1 vítěz a hodně poražených, pokořených, atd. Boj je v jakékoliv své podobě destruktivní. Ostatní negativní doprovodní jevy /týkající se např. soutěží ZUŠ/ vynechám /např. zákulisí....."objektivní" subjektivní hodnocení, atd./.

Možná k tématu "soutěžení" v určité souvislosti patří i práce se žáky, kterým hra na hudební nástroj pomůže při jejich potížích s motorikou. Souvislost: učitel, který se takovým dětem věnuje / vidí přínos, nelituje čas - i svůj "volný", nezaplacený - a námahu, atd./ "není slavný" = resp. nesbírá na soutěžích "ocenění" - což je často /anebo vždy? - teda ještě kromě dokonale vedené dokumentace ;) / hlavním kritériem pro určení kvality učitele........PREZENTOVAT SE za každou cenu :lol: - i za cenu nesmyslného drilu atd.
Soutěživý přístup k životu je přítomný všude, "růst růstu". Třídí lidi na lepší a horší, žádoucí a nežádoucí atd. - pseudohodnoty.
Všude kolem narůstá polarizace - což je i soutěž...
V atmosféře soupeření se ztrácí smysl činnosti...jelikožto se zúží pouze k té soutěži = rivalita...která vylučuje spolupráci /a pozitiva jsou ve stínu.../
Záleží na životní filozofii každého, zda se nechá do takového kolotoče vtáhnout anebo ustojí i za takových okolností "být sám sebou" - což je někdy těžké. Hodně.

Josef Suk, nebo třeba Emil Zátopek a Věra Čáslavská by s tím asi nesouhlasili... Nevylévejme s vaničkou i dítě. Jako je rozdíl bezduchý a tvrdě vymáhaný dril oproti motivovanému drilu s pomocí kouče-učitele respektujícího potřeby a osobnost žáka, .....stejně tak je rozdíl i v soutěžích s touhou prosazovat své ego (učitele či žáka) na úkor druhých nebo v honbě za prémiemi či prestiží, oproti vhodně usměrnované zdravé soutěživosti vlastní přirozeně dětem - chcete-li nazvěme to raději společným dobrodružstvím se zjišťováním svých vlastní mezí a (rozvíjejících se!) schopností dítěte (mj. i schopností vyrovnat se i v životě -bez ztráty vlastní sebeúcty- s neúspěchem...).

Moc pěkný pozitivní příklad vhodného typu soutěží, uvádí pro osobní rozvoj Leo Babauta ve své knize "20 tajemství motivace" (ebook zdarma ke stáhnutí je legálně zde:
http://motivace.zenhabits.cz/

I děti se musí (postupně a přiměřeně věku) naučit, že jedině tvrdá práce sám na sobě může přinést ovoce v životě, pečení holubi bez práce do úst nepřiletí a spoléhat celý život na pomocnou ručičku kouče, rodiče, učitele apod. nelze. To se však nevylučuje s nutností dát dítěti to co skutečně potřebuje, jak o tom mluví třeba Zd.Matějček ve své knize "Co děti nejvíc potřebují"...hřejivou podporu a pochopení při selháních apod. Propracovanou metodou partnerského přístupu dle knihy "Respektovat a být respektován", si realizaci výše zmíněného dokážu představit. Více o této metodě, která neznamená že by si dítě mohlo dělat co chce!, zde:
http://mafr.blogy.rvp.cz/2011/09/28/fen ... ikova-etc/

Autor:  Návštěvník [ čtv 29. zář 2011 1:04:27 ]
Předmět příspěvku:  Re: Mají smysl soutěže ZUŠ ?

K tématu soutěží mě napadá spousta myšlenek. Vyberu jen některé - jako doplnění ke dříve uvedeným.
Hudba je formou sdělení mj. pocitů. Pokud zůstanu u pocitů /vynechám hudbu/ - vezmu člověka, který prožívá nějaké pocity, emoce - a položím otázku: lze soutěžit v tom, kdo má "lepší" pocity, kdo je umí lépe podat? Kdo "umí" třeba vyjádřit lépe lásku, smutek atd. - a soutěžme v tom........což je absurdní. Každý je svým vnitřním založením jiný a své pocity dává najevo jinak. Lze tedy lidi vyhodnocovat podle toho, jak své city projevují /interpret - muzikant/?
Pokud poslouchám stejnou skladbu v různém provedení, v každé interpretaci najdu jiné možnosti pohledu a pojetí, což je obohacující. Mohu s některou verzí více souznít, s některou méně anebo vůbec - jiný posluchač to může mít zas odlišně. Lze vůbec posuzovat, co je tedy "lepší" interpretace? /přece hudba a interpret už splnili svou roli tím, že jsem našla souznění, převzala jsem poselství/.
Pokud se ovšem nezaměřím pouze na technické provedení. V oblasti techniky hry však hrají roli různé dispozice interpreta /podrobnosti vynechám/. Lze soutěžit v kategorii "dispozice"?
Za každým provedením je člověk, osobnost. Mohu někoho posuzovat, kdo je "lepší" osobnost?
Nebudu více zacházet do detailů - snad jsem tím naznačila dostatečně, co tím chci říct.
Další otázka je: pokud se ze soutěže vygeneruje vítěz, co se tím změní? Co je přínosem pro vítěze, pro ostatní kolem, jaké kvality takové vítězství přinese do života? Vítěz bude rázem lepším člověkem? atd.
Pro porovnání - soutěžení ve sportu - třeba hokej - NO A CO, když vyhraje tým Kanady, Honolulu anebo jiný? Co se tím změní? - pro lidstvo, pro fanouška /bude najednou hrdý, lepší, najde smysl života....atd./. Vítězný tým možná bude mít lepší prachy /?/. A je vítězný tým skutečně lepší anebo měl více štěstí /opět je v zákulisí často všechno možné, co se sportem absolutně nesouvisí/?
Kde je smysl toho všeho soutěžení?
Být viditelný? Proč? K čemu to je dobré?
Můj názor na soutěžení určitě souvisí se životním postojem - dobře se mi dýchá v prostředí, kde je otevřenost, svoboda, vzájemné naslouchání, spolupráce.

Autor:  bingo [ čtv 29. zář 2011 15:41:54 ]
Předmět příspěvku:  Re: Mají smysl soutěže ZUŠ ?

Katarína Straková píše:
... Lze vůbec posuzovat, co je tedy "lepší" interpretace? ...
Pokud se ovšem nezaměřím pouze na technické provedení. V oblasti techniky hry však hrají roli různé dispozice interpreta /podrobnosti vynechám/. Lze soutěžit v kategorii "dispozice"?
Za každým provedením je člověk, osobnost.


Jasně že soutěže nikdy nejsou a ani nemohou být zcela objektivní, i porotci jsou individuality s rozdílnými názory, ambicemi (a případně zákulisními zájmy).

Na rozdíl od způsobu přednesu, je po technické stránce možno už objektivnějš posuzovat.

Hlavní je podle mě, možnost poslechnout si ostatní, a PRO NĚKTERÉ děti které by jinak nenacvičili tolik skladeb zpaměti (dle požadovaných minut), je soutěž PŘÍLEŽITOSTÍ "dokopat se" k nějakému pro ně nevšednímu výkonu (nejde o to kolikátí se umístí). ...je to jednou za tři roky (to není zas tak často).

Ti co na soutěž nemají , nemá cenu znásilňovat, když efekt by byl akorát znechucení hudby a svého nástroje...

Autor:  PaedDr. Jana Langerová [ sob 01. říj 2011 8:17:59 ]
Předmět příspěvku:  Re: Mají smysl soutěže ZUŠ ?

Vážená paní kolegyně a pane kolego,
vaše příspěvky vyjadřují myšlenky, které se honí hlavou asi každému vyučujícímu, který je vedením školy posílán se svými dětmi, aby "reprezentoval školu". Věřte, že to znám. Mnohokrát jsem se bránila takové soutěži, která byla vypsána na určité téma, ale my jsme zrovna byli motivováni něčím úplně jiným. Museli jsme všeho nechat a honem tvořit, abychom splnili zadání. Samozřejmě, něco úspěšně vzniklo a škola měla "čárku".
To je tak častá realita, že se jí dá těžko zabránit, je to takhle zažité. Nechci hledat nějaká řešení, anebo dokonce pátrat po smyslu soutěží, jen chci vyjádřit názor z hlediska vlastních zkušeností plynoucích z mé dlouhodobé výuky estetických předmětů v základních uměleckých školách.
Je pravdou, že můžeme argumentovat množstvím různě vhodných, avšak odborných knih, anebo přirovnávat estetickou výuku k jiným oborům lidské činnosti. Ale můžeme mít i úplně jiné zkušenosti, a proto také odlišné názory.
Jako příklad vám nabízím k úvaze naše letošní téma, jehož slovní vyjádření má v sobě samá negativa. A jak určitě víte, není vhodné vyjadřovat ve větě za sebou dva zápory.
„I když se to zdá nepravděpodobné, nemusí to být nemožné.“

Autor:  Návštěvník [ sob 01. říj 2011 11:59:05 ]
Předmět příspěvku:  Re: Mají smysl soutěže ZUŠ ?

K příspěvku PaeDr. Jany Langerové:
"To je tak častá realita, že se jí dá těžko zabránit, je to takhle zažité."
Ano, soutěže jsou "pro čárku".
Je fajn, že je toto viditelné, že se o tom ví, že si o tom můžeme říct. Což je dobrý start pro to, aby se /časem/ mohlo něco změnit k lepšímu.
Nerezignovat.
Nesmířit se s něčím, co je sice "zažité", ale nesprávné.
Když toto téma "ohlodám na kost", z mého pohledu mi zbyde jediný smysl: peníze. Kdo je označen jako "úspěšný" /učitel - jako trenér soutěžícího žáka, žák - jako vítěz = diplom na "lepšího", než ti ostatní.....škola s nejvyšším počtem vítězů v soutěži.......atd./ možná má šanci být pak lépe ohodnocen pro svůj výkon "materiálně". Pokřivené hodnoty. Syndrom doby: "kult peněz".

Autor:  Marek Frnka [ sob 01. říj 2011 12:19:38 ]
Předmět příspěvku:  Re: Mají smysl soutěže ZUŠ ?

Ano, role peněz i ve školství je patrná všude...je jasné že někdo tam nahoře chce prostě vidět výstupy...a to jak na státní úrovni, tak na městské a krajské úrovni...proto se škola musí nějak hmatatelně prezentovat :!: (počtem koncertů pro veřejnost, kulturním přínosem pro město, článkem v novinách o úspěších v soutěžích... atd)
např.:
http://mafr.blogy.rvp.cz/category/inspi ... prace-zus/

...časem nám nejspíš přibude evaluace učitelů...apod.

Autor:  Návštěvník [ sob 01. říj 2011 12:42:09 ]
Předmět příspěvku:  Re: Mají smysl soutěže ZUŠ ?

Zdánlivě to není k tomuto tématu - přesto:
poslouchám zrovna video /celkově přes 3 hodiny/ - rozhovor Dušek - dr.Hnízdil.
Názory, které tam zaznívají, lze jednoduše převést i do jiných oblastí života - vše se vším je vzájemně propojeno.
Už poněkolikráte vnímám souvislosti po všech "frontách" stejné - naléhavost potřeby nebýt součástí systému, který NENÍ dobrý, nikomu nepřináší pozitiva /až na pár výjimek - jde o ty, kteří jsou na vrcholu systému "letadlo"......./ nevyhovuje, škodí. Jít svou vlastní cestou a nenechat se otrávit.

Přiložím odkaz na zmiňované video:
http://www.youtube.com/user/Gossscha1#p ... QgPLMTVfGc

Autor:  Přihlížející [ stř 05. říj 2011 8:39:46 ]
Předmět příspěvku:  Re: Mají smysl soutěže ZUŠ ?

Katarína Straková píše:
...nebýt součástí systému, který NENÍ dobrý, nikomu nepřináší pozitiva /až na pár výjimek - jde o ty, kteří jsou na vrcholu systému "letadlo"......./ nevyhovuje, škodí. Jít svou vlastní cestou a nenechat se otrávit.


myslím že soutěže můžou být i v přátelském duchu, běhám maraton a podporujem se navzájem, nezáleží kdo vyhraje ale kdo doběhne... :D

Fakt ale je že ne každý je schopen podporovat a ocenit "protivníka"....mělo by to být o vzájemné podpoře a ne o vyšvihnutí se tím že polezu do zadku někomu, abych měl u šéfa prémie a frčky na výložkách(vojín Kefelín :mrgreen: )...

Autor:  Návštěvník [ stř 05. říj 2011 11:08:12 ]
Předmět příspěvku:  Re: Mají smysl soutěže ZUŠ ?

Přihlížející:
Ano, je to postoj, který zajišťuje "přežití" - resp. způsob, kterak zachovat v sobě a pro sebe kousek svobody.
Přirovnání k maratonu - ano, vzájemná podpora /kolik je těch, kteří vzájemnou podporu "umí"?/, nezáleží na tom, kdo vyhraje, ale kdo doběhne - ovšem v tom případě by se ani v maratonu neměly konat "stupně vítězů".

Autor:  PaedDr. Jana Langerová [ pon 10. říj 2011 10:44:25 ]
Předmět příspěvku:  Re: Mají smysl soutěže ZUŠ ?

Dobrý den,
cítím potřebu napsat ještě několik poznámek k soutěžím obecně. Je celkem přirozené, že všichni (děti i učitelé) zpočátku docela rádi si poměřují své možnosti v soutěžích různého druhu. Většinou i věří ve spravedlivost hodnocení, zvláště když jsou úspěšní. V případě neúspěšnosti pak však hledají příčiny všude jinde než u sebe. I to je přirozené. Můžeme je potom citlivě upozornit na skutečné chyby v podaném výkonu a společně hledat cestu ke zlepšení.

Avšak - velice důležitá je motivace soutěžícího i pedagoga. Ta bývá často narušena nějakou špatnou zkušeností. Třeba jenom tím, že se vypsané soutěže musí zúčastnit. Někdy zase vypsané zadání v dané lhůtě nevyhovuje. Nebo je dokonce chybně formulované atd. To všechno může způsobit následnou nechuť k soutěžím.
A co se týká hodnocení? Pokud lze přesně stanovit kritéria (pomocí nějaké statistiky), pak většinou problémy nevznikají. Horší je to se soutěží, která je převážně zaměřená na subjektivní vyjádření autora (interpreta). Hodnotitelé pak nemusí mít adekvátní (matematické) možnosti a své výroky odvozují jen od své odbornosti.

Snad právě proto výtvarné obory základních uměleckých škol soutěží formou „Přehlídky“, přičemž není stanoveno pořadí, pouze jen postup do vyššího kola. Vlastního hodnocení se pak mohou zúčastnit učitelé, kteří na přehlídku poslali práce svých žáků. I tato praxe je užitečná, zdůrazňuje úlohu pedagoga při metodickém vedení svých žáků.
Asi existují další možnosti. Myslím si, že bychom měli hledat způsoby „jak soutěžit“ a pojmenovat to, co nám na soutěžení vadí.

Stránka 1 z 2 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/