Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Hyperaktivita,Autismus,poruchy chování obecně
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=587&t=18979
Stránka 1 z 1

Autor:  Marek Frnka [ sob 08. říj 2011 9:51:47 ]
Předmět příspěvku:  Hyperaktivita,Autismus,poruchy chování obecně

Ať se nám to líbí, nebo ne (komu by se to líbilo), tak bude přibývat dětí s různými poruchami chování (ač jinak třeba šikovných)... :geek:

Některé základní poruchy učení+chování,
viz např.WIKI oddíl na tomto portále,-Pedag.slovník:
http://strejcek.blogy.rvp.cz/prispevky/ ... droje.html

Souvislost s naší přechemizovanou dobou a nápoji s cukrem nebo aspartamem (např.Hyperaktivita,Autismus ap.):
http://mafr.blogy.rvp.cz/2011/10/08/pro ... -autismus/

Hledá-li někdo konkrétní poruchu chování a rady jak postupovat vůči takovým žákům (mnohdy ani nevíme jakou, ale vidíme že nějaká porucha chování tam je), využijte funkci "Hledej" nahoře uprostřed (+ myší klik pod okýnkem na kolečko - na hledat na celém "v portálu". Lze zadat i obecné klíčové slovo: Poruchy chování.

Při hledání na tomto portále, mne zaujalo např. -Diagnostika a jak pracovat s dětmi s:

ADHD - Hyperaktivita s poruchou pozornosti:
http://odkazy.rvp.cz/odkaz/p/5625/ADHD- ... NOSTI.html

Aspergerův syndrom - např.zde:
http://clanky.rvp.cz/clanek/c/S/1942/vy ... -as-.html/

PS: Pokud je dítě vyloženě nemuzikální (dysmúzie), co v takových případech - viz jiné diskusní vlákno:
viewtopic.php?f=515&t=18431

-------
Máte nějaké osobní zkušenosti a poruchami chování žáků?

Autor:  Návštěvník [ sob 08. říj 2011 13:53:30 ]
Předmět příspěvku:  Re: Hyperaktivita,Autismus,poruchy chování obecně

Nezbývá mi, než se přidat:
toto téma mě nesmírně zajímá, má mnoho souvislostí.
Vypozorovala jsem během hodin klavíru souvislosti mezi lateralitou /různou/, dyslexií, astigmatismem, hyperaktivitou atd.
Což mě dovedlo k hledání informací + ověřování si toho, co jsem vypozorovala sama.
K tomuto konkrétnímu tématu, které "nastřelil" Marek, jsem dávala už dříve pár odkazů v sekci Speciální vzdělávání - diskuse - Speciálně pedagogické terapie, téma Autismus a GFCF dieta.
Lze využít odtud, proto nevkládám znova tady.

Autor:  Marek Frnka [ sob 08. říj 2011 15:21:14 ]
Předmět příspěvku:  Re: Hyperaktivita,Autismus,poruchy chování obecně

Díky...
využitím diskuse na tomto fóru a dopisování (můžete využít SZ-soukromé zprávy dole vlevo u daného přispěvatele), jsem díky Kataríně byl inspirován ohledně prof.Strunecké (jejíž knihu již nějakou dobu vlastním) : Jak vidno, na diskusním fóru tohoto portálu může každý najít inspiraci a třeba i začít konverzovat i mimo toto fórum s kolegou z jiné části republiky...

Dejme tedy prostor i dalším :arrow: :
Máte nějaké obavy :?: z toho jak učit žáky s poruchami chování žáků?

Autor:  Lucie Slejšková [ ned 09. říj 2011 13:11:46 ]
Předmět příspěvku:  Re: Hyperaktivita,Autismus,poruchy chování obecně

Tak já to jen prolinkuji s částí speciálního vzdělávání, o které mluví Katarína: JE TO TADY.

Víte, zaujalo mne, že i v ZUŠ se musí tato problematika řešit. Možná by tu nebylo od věci probrat potíže a nápady na češení se speciálními pedagogy - vaše zkušenosti ze ZUŠ + jejich odborné znalosti = by se mohlo rovnat několik zajímavých nápadů, inspirace...

Hola, speciální pedagogové, dávám aktualitu na portál a snad přijdete!

A ZUŠáci :-), vkládejte klidně svoje otázky, postřehy, zkušenosti, informace o tom, co s takovými dětmi děláte...

Autor:  Návštěvník [ stř 12. říj 2011 10:20:48 ]
Předmět příspěvku:  Re: Hyperaktivita,Autismus,poruchy chování obecně

Ano, i na ZUŠ chodí žáci, kteří zápasí s nějakým problémem v učení. Dokonce je to někdy i tak, že učitel v ZUŠ tento jejich problém může indentifikovat jako první /někdy i jediný..../ a může pomoci.
Jde o dyslexii anebo přeučené či skryté leváctví, problematiku zkřížené laterality a další /hyperaktivita např./.
V hodinách klavíru lze vhodným způsobem práce těmto dětem značně ulehčit život - s přesahem do jiných oblastí, které s klavírem zdánlivě nesouvisejí.
Domnívám se ovšem, že většina učitelů u žáka s tzv. poruchami učení rezignuje, resp. stává se bezradným /nemá dostatek informací, jak postupovat/. K žákům s těmito tzv. poruchami se přistupuje i jinde velmi různě a v podstatě nenacházejí významnou podporu.
Podle mých zkušeností podpora takovýchto dětí spočívá hlavně v tom, že se jim jejich způsob vnímání světa /protože v podstatě je jádrem pudla jejich odlišnost od většiny/ nepředkládá jako ZÁVADNÝ! - pouze jako odlišný a osobitý, který vylučuje i při běžných činnostech takové postupy, které používá většina populace.
Důležité je vyzvednout fakt, že jsme každý ORIGINÁLEM a máme právo být jiný, než kdokoliv, máme právo se odlišovat, vnímat svět podle svého cítění a nebýt kvůli tomu odsouváni do kategorie závadných bytostí.
Děti, které podle projevů "spadají" do kategorie "poruchy učení" a jsou "atypické" mají kvůli postojům z okolí spoustu bloků /u klavíru je to velmi markantně vnímatelné/, které se projevují v motorice - ovšem základ je mnohdy /vždy/ v psychice. Tyto děti vnímají velice citlivě svou odlišnost a reagují i směrem ke své osobnosti tak, že si tím vytvářejí podvědomě další bloky - je to sebeobranná reakce. Do kategorie sebeobranné reakce podle mého názoru patří i hyperaktivita anebo se dítě může jevit jako všeobecně nešikovné, nepořádné, nespolehlivé atd.
Takové projevy jsou podle mého názoru mj. důsledkem vnucování pro ně nepřirozených způsobů provádění činností a velice jim znesnadňují jejich situaci "jinakosti".
Vypozorovala jsem, že u takovýchto žáků je VŽDY levá ruka v pohybech přirozenější /u klavíru je to okamžitě vidět/, i když často tvrdí, že nejsou leváci.
Problematiku skrytého leváctví, zkřížené laterality anebo přeučení na leváka nuceně i podvědomě = "dobrovolně" nebudu rozebírat /jsou k tomu k dohledání různé zajímavé odborné materiály/. Každý takový problém je ovšem po osobnost člověka velmi násilný zásah do jeho přirozeného fungování, proto je užitečné podpořit u takových dětí vše, co je pro ně přirozené = uvolněné, neblokované - resp. jim pomoci hledat "k sobě" cestu.
Základní filozofie:
Nekopíruj ostatní. Tvůj způsob vnímání je tvoje cesta, i když volíš jinou trasu, než všichni ostatní, je to tak správně. Hledej svoji "šifru", poznávej sám sebe, pozoruj své reakce, vědomě odstraňuj své bloky - tělo souvisí s duší každého člověka, vnímáním své osobnosti, osobitý postup v čemkoliv není nic "špatného" , buď sám sebou, nepodceňuj se. Jinakost není nevýhoda, NAOPAK! originálním postupem lze nalézt originální řešení, mnohé inovace, objevy, které "obvyklými" mechanismy není možné potkat.
Při výuce takového dítěte hledáme spolupracujícím způsobem a částečně i způsobem koučovacím to, co je pro dítě přirozené. Přirozené = nesvazující, bez bloků, šťastné, uvolněné = tvůrčí.
Nepřistupovat k problematice jako k OPRAVOVÁNÍ. Zdraví = hledání rovnováhy, vyvažování - přidávat tam, kde je na misce vah méně, odstraňování překážek, hledání a vytváření přijatelných podmínek pro "zdraví" = střed.
Tolik pouze velmi stručně - je to širší téma.

Autor:  Marek Frnka [ stř 12. říj 2011 17:18:12 ]
Předmět příspěvku:  Re: Hyperaktivita,Autismus,poruchy chování obecně

Dík že ses (snad) nenechala odradit a navštěvovat to zde (třeba se někomu "zželí" tebe či dalších "zvídavých" a odhodlá se dělit o své zkušenosti jak po tom toužíš...(souhlasím že ZUŠ má možná někdy větší prostor k odhalení nějaké (i mírnější) poruchy u dětí.

Autor:  sluníčko [ čtv 13. říj 2011 15:35:27 ]
Předmět příspěvku:  Re: Hyperaktivita,Autismus,poruchy chování obecně

Zajímavá publikace - útlá brožurka:
"Psychomotorické hry pro děti s poruchami pozornosti a pro hyperaktivní děti"
(Blahutková-Klenková-Zichová, vyd.Masarykova univerzita Brno 2007)

http://www.knihkupectvi-felis.cz/produc ... deti-1137/

Autor:  Petra Matoušková [ pát 14. říj 2011 21:12:33 ]
Předmět příspěvku:  Re: Hyperaktivita,Autismus,poruchy chování obecně

Dobrý večer,
ráda bych se podělila o svoji zkušenost.Když jsem konečně pochopila ;)že můj žák skutečně noty přečte
jen obtížně (že to není lenost)zatímco když
mu zahraji, on si celkem bez problému část skladby zapamatuje a příští hodinu zopakuje,došlo mi,že musím začít odjinud, tedy od sebe.Potvrdilo se, že je dyslektik. (jaká škoda, že na Zuš nebývá zvykem tyto informace po rodičích žádat). Babo raď. Poradila moje kamarádka, učitelka ZŠ, ať se obrátím na Dyscentrum v Praze. To jsem také udělala a seznámila se s paní PhDr. Lenkou Krejčovou, která mi v mém počátečním tápání velmi pomohla. Nakonec přijela k nám do školy, kde jsme všichni absolvovali její seminář Specifické poruchy učení a chování u žáků ZUŠ. DOPORUČUJI. Na stránkách Dyscentra najdeta víc ( nejbližší seminář se koná 11.11.)
Jedna velká pravda totiž zní: tyto děti potřebují zažít úspěch. A proto, když Jakub zahraje na koncertě, jemu tleskám trochu víc, ikdyž nehraje Chopina.A úsměv jeho a jeho rodičů jsou tou nejlepší odměnou.
Protože, jenom my víme....

Petra Matoušková

Autor:  Lucie Slejšková [ pon 17. říj 2011 20:49:58 ]
Předmět příspěvku:  Re: Hyperaktivita,Autismus,poruchy chování obecně

Milá Petro,
díky za tuto Vaši hlubokou zkušenost!

Předpodkládám, že Dyscentrum je toto - http://www.dyscentrum.org/.

Setkali jste se někde se žákem, který neměl potvrzenou diagnózu, ale přesto jeho potíže odpovídaly tomu, co popisuje například Petra? Co jste pak dělali?

Autor:  Návštěvník [ pon 30. dub 2012 8:26:10 ]
Předmět příspěvku:  Re: Hyperaktivita,Autismus,poruchy chování obecně

http://www.os-tap.cz/files/vyuka%20klav ... tismem.pdf
http://www.novinky.cz/koktejl/266211-se ... -noty.html

Jen velmi stručně: Dle mého pohledu velmi užitečné poznatky i pro běžnou výuku ale i "pro život".
Empatie, mluvit s každým žákem "jeho řečí", každý má svůj způsob vnímání - šablony nefungují. Vzájemně si naslouchat, společně vytvářet ve výuce pracovní postupy "na míru" - též systemika - "koučování" /klást otázky, na vhodně položené otázky si děti najdou odpovědi samy/.

Stránka 1 z 1 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/