Vlastná skúsenosť: od r. 1983 v Česku, vyštudovala som konzervatórium v Bratislave. Nikdy nebolo odo mňa požadované, aby som si urobila skúšku z češtiny.
Budem pokračovať po česky.
Měla jsem příležitost absolvovat společně s kolegyní - učitelkou na ZŠ - přípravu ke zkoušce z českého jazyka a tuto zkoušku jsem úspěšně absolvovala v r. 1984 /Krajský pedagogický ústav/, aniž by vykonání této zkoušky KDOKOLIV PO MNĚ VYŽADOVAL. Potvrzení o absolvování zkoušky bylo bez jakéhokoliv komentáře založeno do mých osobních spisů.
Nevím, podle jakých předpisů to "jede" dnes - v době, kdy jsem zkoušku z češtiny absolvovala, předpis v tomto směru existoval /opisuji ze svého osvědčení: čj.31 504/73 - 200/, ale dommnívám se, že zkoušku z češtiny museli absolvovat pouze ti učitelé "cizinci", kteří chtěli fungovat na literních školách.
Sleduji vývoj situace kolem vzdělání učitelů /po nástupu nového ministra školství, p. Chládka/. Bylo konstatováno, že na školách /literních/ působí mnoho odborně nezpůsobilých učitelů, ale nikde jsem nenašla informaci, zda se koná podobné pátrání i v oblasti ZUŠ. Vzhledem k tomu, že na ZUŠ odbornost vyučujících v podstatě není žádným předpisem /zákonem/ garantována, na těchto školách může učit prakticky kdokoliv, dokonce i bez absolvování konzervatoře /vím o konkrétních případech/ anebo učitelé vyučují hru na nástroje, na které nemají vůbec žádnou aprobaci - dokonce ani ze ZUŠ.
K tomuto jsem hledala informace na internetu, našla jsem tady
https://www.facebook.com/permalink.php? ... 7970148434 pouze toto /kopíruji/:
zákon č. 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících vymezuje kvalifikaci pro pedagogickou činnost. Pro učitele ZUŠ platí § 10 – je zde uvedeno několik možností kvalifikace, písm. e) uvádí vyšší odborné vzdělání získané ukončením osmiletého nebo šestiletého vzdělávacího programu oboru vzdělání konzervatoře, který odpovídá charakteru vyučovaného uměleckého předmětu. Tj. pokud máte na konzervatoři absolutorium ze hry na klarinet, můžete hru na klarinet učit na ZUŠ (a také na konzervatoři nebo hudebním gymnáziu). Dokonce po novele zákona č. 563/2004 Sb. z roku 2012 platí, že stačí učit jednu hodinu s kvalifikací – takto zní alespoň aktuální výklad § 22 odst. 5, který říká, že „pedagogický pracovník, který vedle přímé pedagogické činnosti, pro kterou má odbornou kvalifikaci, vykonává také další přímou pedagogickou činnost v rámci druhu práce sjednaného v pracovní smlouvě, pro kterou nemá odbornou kvalifikaci, splňuje pro pracovněprávní účely předpoklad podle § 3 odst. 1 písm. b)“.
Učitelé bez absolutoria konzervatoře musí mít vysokoškolské vzdělání, nebo si musí doplnit vzdělání v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na pedagogiku, nebo přímo studiem pedagogiky.
Kurzy DVPP musí být akreditované, zaměřené na pedagogiku a realizované vysokou školou (podmínky akreditace vymezují §§ 25 – 28). Akreditační komise by měla umět odpovědět, zda ten který kurz splňuje podmínky zákona č. 563/2004 Sb.
Domnívám se tedy, že při takto /BOHUŽEL!/ lhostejném ošetření odbornosti učitelů na ZUŠ je úplně šumák, zda učitel ZUŠ má anebo nemá zkoušku z českého jazyka.
K.S.