Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Učíte v přípravné třídě? Co se vám daří?
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=597&t=19567
Stránka 2 z 3

Autor:  Mgr. Hana Pilařová [ pon 27. úno 2012 17:28:43 ]
Předmět příspěvku:  Re: Učíte v přípravné třídě? Co se vám daří?

Plán přépravné třídy by měl vycházet z RVP pro předškolní vzdělávání. Zařazujete třeba větší měrou činnosti organizované venku? A jak je to vůbec s časovým rozvržením toho denního čtyřhodinového bloku, jak třeba zařazujete přestávky?

Autor:  Bc. Lenka U. [ úte 28. úno 2012 12:55:07 ]
Předmět příspěvku:  Re: Učíte v přípravné třídě? Co se vám daří?

Roční plán činnosti samozřejmě vychází z RVPPV. Mně se osvědčil denní rozvrh spíše podobný režimu dne v mateřské škole, tzn. ráno do cca 9.00 hodin volné hry, kdy je také prostor pro individuální např. logopedická cvičení, krátká pohybová chvilka, svačina, a potom edukační činnost, rozdělená podle dní do tzv. výchovných složek (i když se tento pojem už nepoužívá). Přestávky, jako ve škole? Ne. Spíše plynule přecházím od jedné činnosti ke druhé, od práce u stolu k pohybové hře,od relaxačních cvičení k řízené činnosti.Takže od cca 10.00 jeden, pokud možno, ucelený tématický blok.
Činnosti venku-spíše ne,kromě tématických, nebo kulturních akcí.

Autor:  Ema K. [ stř 29. úno 2012 22:56:18 ]
Předmět příspěvku:  Re: Učíte v přípravné třídě? Co se vám daří?

Dobrý den všem, oceňuji založení této diskuze a doufám, že v ní najdu nějakou inspiraci pro svou práci.
Jsem také učitelkou v přípravné třídě - teprve ale první rok. věděla jsem dopředu, že v ní budu učit a také jsem věděla jaké děti mě čekají, tak jsem si dopředu připravila jakýsi plán, či koncepci, jak a co bych chtěla učit.
Děti, které učím, pochází všechny ze sociokulturně slabého - velmi slabého prostředí. Jedná se jinými slovy o děti romského původu, kterých mám letos 13 z 15ti zapsaných.
Počátek roku jsem se snažila přizpůsobit výuku MŠ (tj. individuální hry s indiv. přístupem, komunikační kruh, společné hry na koberci, ale postupně jsem děti připravovala " do lavic"., a zhruba od ledna přecházím na systém ZŠ - začínáme stále sice s výukou později - cca 8.15-25 hod., kdy si děti po příchodu indiv. hrají, případně také ještě snídají...., poté začíná první zkrácená hodina - hodina říkanek a zpěvu.
Velkým problémem jsou pro mě přestávky - jsem v podstatě nucena je dodržovat - často mám dozory na chodbách, takže musím tomu i výuku přizpůsobit. Když mám dozor - děti využívají na prostorné chodbě na zemi připravené hry - např. skákání panáka, rovnovážný had apod.
Druhá hodina je věnována většinou výuce - grafomotorika, matematika, komunikace a rozumové poznání apod.
Po velké přestávce - která je opět prodloužená - protože děti jedí pomalu, musí si po sobě uklízet, umývat zoubky a to vše trvá docela dlouho - přichází necelý dvouhodinový blok - kdy je zařazena výtvarná, pracovní nebo dramatická výchova, tělocvik nebo vycházka dle počasí, proloženy samozřejmě přestávkami - na pití a nějaký ten taneček a písničku... :c).
Co se týče výuky - děti připravuji na systém ZŠ - děti poznávají - čtou písmena - tvořím pro ně průběžně čteníčko - tzv. obrázkové čtení - malé obrázky na A4 zafoliovaném papíře, uzpůsobeny do řádků, která začínají na určité písmeno, jež se zrovna učíme poznávat, nebo jsou námětová - např. ovoce-zelenina, živočichové, předměty apod. (děti si zvykají číst zleva doprava , po řádcích, správně vyslovovat a rozšiřují si tak svou velmi chabou slovní zásobu), dále od ledna již začínáme používat i sešity pro grafomotorická cvičení, máme také učebnice - každému dítěti jsem pořídila knížku s různými úkoly, které postupně vypracováváme - je to jediná možnost jak pro ně získat barevné cvičení - všechny ostatní pracovní listy jsou totiž jinak kopírovány v černobílé barvě...., před čtením a také psaním do sešitu byly děti na "exkurzi" v první třídě, kde viděly jak prvňáci čtou a píšou a taky, že je ve třídě u toho ticho a při komunikaci s učitelkou se hlásí . Což je velmi zaujalo, na čtení i psaní se těší a připadají si hrozně moc důležití :c).
Na rozvoj grafomotoriky mně vyhovují pracovní sešity ze série Mezi námi pastelkami, na počty Počítání soba Boba, něco využívám i ze Šimonovek, ale ty jsou dost náročné pro mé děti, a tak co se týče matematiky a rozumového poznání si tvořím či přepracovávám - zjednodušuji pracovní listy sama na PC tak, aby mi co nejvíce pro výuku vyhovovaly.
V podstatě je toho pro přípravu do školy na trhu dost, ale většinou je to pro děti přípr. třídy - velmi náročné - nezvládnou to. ( Při nástupu do přípravky většinou měly problém napočítat do dvou.)
Zatím je to fuška, ale snad za rok, či dva budu mít vše tak nějak zpracováno, vytvořím si jakousi koncepci, podle které pak v dalších letech pojedu - případně někdo, kdo bude učit místo mně.
Zaujal mě tady jeden námět v příspěvku - barevný měsíc - je to výborné pro upevnění zákl.barev - možná přepracuji jeden měsíční blok. :c). Já pro upevnění barev jsem nalepila na podlahu barevná kolečka, na která děti podle řečeného názvu poskakují a tak se je učí, sami si dokonce o přestávkách hru na barvy hrají. Co se týče individuálních logopedických cvičení, tak při počtu cca 12 dětí ve třídě, která již nadělají určitý hluk, se mi to nedaří - potřebuji při této práci spíše klid, a tak jsem k tomu zavedla jednou týdně tzv. logopedický kroužek, do kterého dochází několik vytipovaných dětí...
Co se týče spolupráce s rodiči - tak např. zápis do přípravky zpočátku probíhal ve spolupráci se soc. pracovnicemi, které doslova někdy k zápisu rodiče donutily, nyní je situace taková, že je o přípravnou třídu zájem již velký a každým rokem je přípravka plně naplněna. Avšak spolupráce s rodiči je během roku dosti náročná - jen pořízení základní pomůcek do přípravky (pouzdro s pastelkami, tužky, barvy, štětce, lepidlo, mýdlo, cvičební úbor... apod.) je velký problém, v podstatě tyto pomůcky vybírám a dožaduji se jich i několik měsíců... Také zvládat jejich mentalitu je pro mě jakési školení v trpělivosti. Velmi rychle se kvůli maličkostem rozčilují a dosti neadekvátním způsobem své problémy řeší. Jinak je pravdou, že děti nastupující přípravnou třídu jsou ve většině případech v oblasti rozumového vývoje velmi zanedbané... a jeden rok na rozvinutí ve všech potřebných oblastech je opravdu krátká doba i když velmi slabé děti mohou přípravku díky možnosti odkladu znovu absolvovat - proto jsem si uvědomila, že styl výuky by v přípravné třídě měl být oproti MŠ intenzívnější. Snažím se tedy o to, abych z dětí dostala maximum podle jejich možností. Jestli se mi to bude dařit, ukáže čas. Každopádně také spolupracuji s učitelkami vyučující první třídu, se kterými konzultuji, co vše by bylo vhodné, aby děti uměly, coby uvítaly, zajímám se o jejich styl výuky, apod. Více méně je přeci vychovávám pro ně :c).
Hezký den

Autor:  Mgr. Hana Pilařová [ čtv 01. bře 2012 7:01:12 ]
Předmět příspěvku:  Re: Učíte v přípravné třídě? Co se vám daří?

Emo, děkuji za velmi podrobný příspěvek.
Jaké máte zkušenosti s docházkou dětí do přípravné třídy. Navštěvují ji děti pravidelně nebo je nějaký problém.

Osobně by mě zajímaly i materiály, které si připravujete (Mezi námi pastelkami a Počítání soba Boba znám). Nechcete využít možnost publikovat na metodickém portálu a třeba v článku popsat zkušenosti při práci z vašimi materiály? Myslím, že by to ocenili i další, ne jen já.

Autor:  Ema K. [ čtv 01. bře 2012 19:58:03 ]
Předmět příspěvku:  Re: Učíte v přípravné třídě? Co se vám daří?

Zdravím, co se týče docházky, tak zatím není nějaký větší problém, motivací jsou jednak samy děti, které se do přípravky těší (až na nějakou tu výjimku - kdy např. jeden chlapec zpočátku protestoval, když zjistil, že si musí po sobě uklízet, po svačině umývat stůl apod. a začal "vyhrožovat", že to doma řekne, nyní se už uklidnil a v přípravce je rád - už mi nevyhrožuje :c) ), v záloze je také samozřejmě hlášení problémů sociálce, ale rodiče též vědí, že když budou docházku dětí "flákat", může být z přípravky vyloučeno a bude přijato další dítě v pořadníku... V zásadě platí, že jim 1-2 dny v měsíci mohu omluvit z rodinných důvodů, jinak je nutné potvrzení od lékaře. Jeden "úlet" jsem ale v docházce přeci jen zaznamenala - pátky někteří již považují asi za víkend a v ten den mívám tradičně méně dětí cca 7-9 - zjistila jsem, že mi to ale vyhovuje - využívám ten den na činnosti, při kterých mi vyhovuje menší počet - např. při výukových hrách na PC apod.
Nějaké výukové materiály vyrobené "na koleně" mohu na ukázku vložit, jak budu mít více času. Pěkný den.

Autor:  Pavlína Hublová [ čtv 01. bře 2012 20:47:35 ]
Předmět příspěvku:  Re: Učíte v přípravné třídě? Co se vám daří?

Dobrý den Emo,
úplně mě ohromil Váš dlouhý příspěvek. Co jsem netušila:
  • že děti umí počítat do 2 - to je pro mne téměř nepochopitelné a určitě by mě zajímala nějaká cvičení, kterými rozvíjíte matematické dovednosti. V první třídě jsem měla holčičku, která měla problémy s pochopením počtu; ale jen jednu!
  • děti mají problémy s pojmenování barev - Vaše aktivita s poskakováním po kruzích je báječná. Máte ještě nějakou další?
  • zmiňujete pracovní listy a sešity - našla jste také nějakou literaturu pro učitele? Nějaké už máme zmíněné v článku P. Pšeničkové... Přidala byste něco?

I já bych doporučila nějaké sdílení Vašich zkušeností - můžete zvážit sepsání více aktivit do článku nebo příspěvek do Wiki s přiložením ukázkových pracovních listů. Bylo by to jistě velmi přínosné.
Díky, že jste mezi námi.

Autor:  Bc. Lenka U. [ pát 02. bře 2012 18:38:30 ]
Předmět příspěvku:  Re: Učíte v přípravné třídě? Co se vám daří?

Dobrý den, jak píše Ema K., je to fuška. Já mám možná výhodu, že moje přípravka včetně šatny a příslušenství je od školy oddělena uzamykatelnými dveřmi, máme tam svůj režim, který není vázán na zvonění ve škole. Já po skončení vyučování v přípravce přecházím do školy, kde vykonávám některé dny v týdnu dozor na chodbě a potom ještě dobírám 2 h. týdně - většinou VV nebo HV.
Co se týče výukových materiálů, je pravda, že většinou potřebám těchto dětí nevyhovují a je potřeba si je přizpůsobit a nebo vyrobit si své. Za deset let jich už mám nastřádáno hromady a stejně vyrábím stále další.
S docházkou jste si možná poradili lépe než my, neboť u nás se často míjí účinkem i návštěva sociální pracovnice. Není to v tom, že by se dětem v přípravce nelíbilo, je to spíše o rodičích. Ráno musí vstát, dítě obléci, jít s ním několik set metrů do školy, koupit svačinu za cca 50 korun (aby je ostatní nepomluvili, že dítěti mažou chleba)atd. No a ty pátky - to je klasika.

Autor:  Bc. Lenka U. [ pát 02. bře 2012 19:10:51 ]
Předmět příspěvku:  Re: Učíte v přípravné třídě? Co se vám daří?

Zdravím, Pavlína se diví, že děti umí počítat pouze do dvou, já vůbec. Tyto rodiny mají úplně jiný žebříček hodnot - to, co je podstatné pro nás, je pro ně druhořadé. Ty děti ví, že sestra je těhotná a že je jí 14. let, že její přítel bude asi mít problémy, ví, který den v měsíci jsou přídavky, ale jakou má co barvu, nebo počítání je nepodstatné.
S počítáním to řeším podobně jako s barvami (měsíc barev). V ročním plánu mám po měsících rozděleno na každý měsíc jedno až dvě čísla. Například 3 vychází na listopad. Začínáme v prvním týdnu počtem - při většině činností se vše točí kolem tohoto počtu (ukazujeme na prstaech, najdi a spočítej 3 listy..., pohádka O třech prasátkách a vlkovi,cvičení mazurkového a polonézového kroku s počítáním, tvoříme trojice předmětů podle daného pravidla, písnička Tři čuníci atd). Druhý týden už při podobných činnostech přiřazujeme k počtu číslici, třetí týden přiřazujeme číslice a tvoříme dosud známou číselnou řadu (např.123, my jsme bratři) a čtvrtý týden vše opakujeme, určujeme více - méně atd. Pro různé hry mám například vyrobeny kostky s číslicemi, které potřebuji (třeba jen 1 a 2).Také se mi velmi osvědčilo, když denně počítáme všechny děti, které jsou ve třídě. Před cvičením sedí všichni na lavičce a každý jde a počítá. Šikovnější pomůžou slabším a za čas to většina zvládá.
Letos jsem zavedla zafóliovaný seznam žáků s fotografiemi a děti mají denně za úkol mazatelným fixem označit, kdo přišel a kdo ne.
Další příležitost pro cílený nácvik správného držení psacího náčiní.

Autor:  Mgr. Hana Pilařová [ pát 02. bře 2012 19:47:42 ]
Předmět příspěvku:  Re: Učíte v přípravné třídě? Co se vám daří?

I vaše odpovědi, Lenko, jsou velmi inspirující. Stejně jako u Emy, bych i vás poprosila, nechcete na portále některé své materiály či články publikovat.
Těm, kteří s přípravnou třídou teprve začínají, by určitě do začátku pomohly (a přiznávám i nám .. přípravku chceme otevřít od září)

Autor:  Ema K. [ pát 02. bře 2012 23:51:18 ]
Předmět příspěvku:  Re: Učíte v přípravné třídě? Co se vám daří?

Pěkný večer, nedávno proběhl zápis do přípravky - některé děti se k počtu nedokázaly vyjádřit vůbec, nebo si vzpomněli na nějaké číslo, které u někoho doma slyšeli a např. na počet dvě řekli osm, šikovnější spočítali do dvou, vyšší počet označili slovem moc. Když dostali poskládat puzzle o 6ti dílcích, nikdo to nedokázal, děti většinou ani nechápaly co po nich chci. Ten den jsem si také uvědomila, že podobně na tom byly mé děti na začátku roku (až jsem se otřepala, když jsem si to vše vybavila - září a ještě i část října byl pro mě opravdu velmi náročný), ale po srovnání se současným stavem vidím u nich velký pokrok ve všech oblastech - což mě moc potěšilo. Při navození pojmu čísla jsem poukazovala na to, čeho máme na tělě jedno (nos, hlava) a čeho dvě (uši, ruce). Když to pochopili, pak už to šlo - tři kola má trojkolka, čtyři rohy mají dveře, 5 prstů je na ruce... Nyní již bezpečně napočítají do 10ti, šikovnější i do 15ti. K pochopení a upevnění pojmů samozřejmě dopomáhají pohádky ve kterých vystupuje urč. počet postav, říkanky ve kterých se objevuje nějaký počet, hodně pracujeme s prsty na rukou, děti se ráno počítají, lze též využívat i zjednodušené Člověče, nezlob se... na pochopení pojmu první, druhý, poslední, uprostřed je báječná pohádka O řepě (to ale jistě všichni víte), každou pohádku si navíc dramatizujeme, také řazení do dvojic při přecházení do jiných místností pomáhalo - kdo je dříve hotový nebo hodnější půjde první, druhý a zlobivější poslední, předposlení... pro pochopení pojmu včera, dnes a zítra si povídáme, co jsme dělali včera, co se jim líbilo dnes a co budou dělat zítra..... pravou ruku již s jistotou poznají - při komunikaci ve vyučování vyžaduji hlásit se pouze pravou rukou - jinak nedostanou slovo :c), díky tomu již správně určí pravu nohu, pravou stranu, nyní začínají určovat i levou stranu - potřebné při psaní a čtení, pojmy: nahoře, dole, vedle, pod, nad, před, mezi, u, v, za - si procvičujeme při uklízení hraček... (v předložkách ale ještě stále pokulháváme). Při neustálém opakování vše docela rychle pochopí - v tom je právě rozdíl mezi dětmi retardovanými a pouze zaostalými, že se při intenzívní péči dokážou rychle rozvíjet - jistý potenciál tedy k tomu mají, škoda jen, že je místo rodičů vychovává spíše jen "ulice".
Pro upevnění barev jsme také používali "příjmení" pro barvičku - každá barvička měla ještě jedno jméno - žlutá sluníčková, zelená travičková, hnědá čokoládová...hodně to pomohlo, nyní od příjmení upouštíme, barvy už znají. Barvičky jsem také upevňovala známou říkankou Čáp ztratil čepičku.
Literaturu - ve smyslu jak učit v přípravné třídě žádnou nemám, čerpám jen ze svých studijních materiálů z VŠ.
Co se týče docházky a svačinek - někteří rodiče děti ráno vodí a myslím že rádi, ale jsou i takoví, kterým se vstávat nechce - tyto rodiny mají ale více dětí a chodí do stejné školy - takže mé děti docházejí se svými staršími sourozenci, ti co docházejí bez rodičů se často ale umí rychle i obléci a nazout boty - s těmi rodiče nejen, že nechodí, ale zřejmě s nimi ani ráno nevstávají, podle tohojsou i upraveny, nebo spíš neupraveny... ty děti, které rodiče do školy doprovázejí se zase neuměly zpočátku ani obléci. Je až neuvěřitelné, že si rodiče dokážou k šestiletému dítěti dřepnout a oblékat je i obouvat jako nepohyblivou panenku. Např. už zmiňovaný chlapec dokázal celou dobu v šatně prostát než se ostatní děti oblékly a skutečně si myslel, že jej budu oblékat - proto zpočátku do přípravky chodil nerad - věděl, že bude muset pracovat - ale strach z posměchu ostatních dětí byl nakonec pro něj jakýmsi hnacím motorem :c). U svačinek jsem problém nezaznamenala - většinou mají 1-2 koblížky nebo oplatek, což moc nestojí, snad jen to, že ráno děti doma nesnídají a chtějí jíst až ve škole, takže musím uhlídat, aby si nesnědly i svačinu.

Stránka 2 z 3 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/