Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Přípravné třídy - administrativa, organizace, plán činnosti
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=597&t=19841
Stránka 1 z 1

Autor:  Lenka Urbanová [ úte 06. bře 2012 10:42:19 ]
Předmět příspěvku:  Přípravné třídy - administrativa, organizace, plán činnosti

Vybírám z diskuzního tématu Učíte v přípravné třídě? Co se vám daří?:
Mgr. Hana Pilařová píše:
Plán přípravné třídy by měl vycházet z RVP pro předškolní vzdělávání. Zařazujete třeba větší měrou činnosti organizované venku? A jak je to vůbec s časovým rozvržením toho denního čtyřhodinového bloku, jak třeba zařazujete přestávky?
Bc. Lenka U. píše:
Roční plán činnosti samozřejmě vychází z RVPPV. Mně se osvědčil denní rozvrh spíše podobný režimu dne v mateřské škole, tzn. ráno do cca 9.00 hodin volné hry, kdy je také prostor pro individuální např. logopedická cvičení, krátká pohybová chvilka, svačina, a potom edukační činnost, rozdělená podle dní do tzv. výchovných složek (i když se tento pojem už nepoužívá). Přestávky, jako ve škole? Ne. Spíše plynule přecházím od jedné činnosti ke druhé, od práce u stolu k pohybové hře,od relaxačních cvičení k řízené činnosti.Takže od cca 10.00 jeden, pokud možno, ucelený tématický blok.
Činnosti venku-spíše ne,kromě tématických, nebo kulturních akcí.
Ema K. píše:
... Počátek roku jsem se snažila přizpůsobit výuku MŠ (tj. individuální hry s indiv. přístupem, komunikační kruh, společné hry na koberci, ale postupně jsem děti připravovala " do lavic"., a zhruba od ledna přecházím na systém ZŠ - začínáme stále sice s výukou později - cca 8.15-25 hod., kdy si děti po příchodu indiv. hrají, případně také ještě snídají...., poté začíná první zkrácená hodina - hodina říkanek a zpěvu.
Velkým problémem jsou pro mě přestávky - jsem v podstatě nucena je dodržovat - často mám dozory na chodbách, takže musím tomu i výuku přizpůsobit. Když mám dozor - děti využívají na prostorné chodbě na zemi připravené hry - např. skákání panáka, rovnovážný had apod.
Druhá hodina je věnována většinou výuce - grafomotorika, matematika, komunikace a rozumové poznání apod.
Po velké přestávce - která je opět prodloužená - protože děti jedí pomalu, musí si po sobě uklízet, umývat zoubky a to vše trvá docela dlouho - přichází necelý dvouhodinový blok - kdy je zařazena výtvarná, pracovní nebo dramatická výchova, tělocvik nebo vycházka dle počasí, proloženy samozřejmě přestávkami - na pití a nějaký ten taneček a písničku... :c).
Bc. Lenka U. píše:
Dobrý den, jak píše Ema K., je to fuška. Já mám možná výhodu, že moje přípravka včetně šatny a příslušenství je od školy oddělena uzamykatelnými dveřmi, máme tam svůj režim, který není vázán na zvonění ve škole. Já po skončení vyučování v přípravce přecházím do školy, kde vykonávám některé dny v týdnu dozor na chodbě a potom ještě dobírám 2 h. týdně - většinou VV nebo HV.

Máte co dodat? Otázku na ostatní?

***
Tato diskuze je součástí akce INSPIROMAT 2012, která si klade za cíl zpracování vybraných témat spoluprací uživatelů Metodického portálu RVP.cz.
***

Autor:  Lenka Urbanová [ úte 06. bře 2012 10:57:02 ]
Předmět příspěvku:  Re: Přípravné třídy - administrativa, organizace, plán činno

Citace k projektovému pojetí výuky:
Bc. Lenka U. píše:
Snažím se naučit základy, důležité pro vstup do první třídy.
Pojmenování základních barev a jejich odstínů, počítání předmětů do deseti, orientaci v prostoru i v ploše, základy orientace v čase - dnes, zítra, včera, denní doby, dny v týdnu, pojmenování domácích, hospodářských a volně žijících zvířat,předmětů a jevů,pojmy nadřazené a podřazené, postupně také seznamuji děti s velkými tiskacími písmeny - AEIOU,M,T a číslicemi 1 - 10 atd. Průběžně se ještě snažím o individuální logopedická cvičení podle potřeby jednotlivých žáků.
Když to teď vypisuji, vypadá to na nepřetržitý provoz, ale mně postačí 20h. týdně, což je běžná vyučovací doba přípravné třídy.
Pracuji formou projektového učení, kde většinou hlavní tématický celek trvá jeden měsíc a je rozdělen do podtémat týdenních, která prolínají všemi činnostmi. Např. měsíc "čtyř barev" je rozdělen do týdnů - žlutý, zelený, červený, modrý. V červeném týdnu se pak vše točí kolem všeho, co je červené. Takže v oblasti jazyka a komunikace začínáme pohádkou O Karkulce,dramatizací, písní Koulelo se, koulelo.., Červený šátečku apod., navazuje grafomotorika - kroužení,malba velkých červených jablek, výběr červených tvarů ze stavebic a skládanek, hudebně pohybová hra Mám šáteček, mám, v tělěsné výchově nácvik převalů či kotoulu vpřed (motivace písní Koulelo se..). Hlavní je ale s dětmi neustále mluvit, vysvětlovat, ukazovat, dávat příklad - jako v naší běžné rodině.

Autor:  Lenka Urbanová [ stř 07. bře 2012 11:57:32 ]
Předmět příspěvku:  Re: Přípravné třídy - administrativa, organizace, plán činno

A ještě k administrativě (z tohoto vlákna diskuze):
Ema K. píše:
- Vedu Třídní knihu, Třídní výkaz, katalogové listy - stejným způsobem jako ostatní učitelky - místo 1. ročník se jen přepíše Př. ročník
- Předměty a rozvrh - z hlavy co si pamatuji mají tyto předměty: Rozumová výchova jazyková a komunikační, Matematika, Rozumové poznání, Hudební, výtvarná, Pracovní a Tělesná výchova
- Na konci prvního čtvrtletí vypracovávám individuální vzdělávací plán - jedná se údajně o děti se speciálně vzdělávacími potřebami a ty mají mít IVP - většinou je pro všechny stejný - liší se u každé oblasti jen dodatkem specifikující cílenou oblast k rozvoji daného dítěte
- během roku se má taky vést tzv. záznamový arch o rozvoji či pokrocích dítěte - ale nevím jestli je povinný
- na konci roku učitelka vypracovává závěrečné hodnocení dítěte
- Do přípravky může být přijato dítě na zákl. potvrzení od lékaře a PPP - což bývá u rodičů někdy problémem vše včas vyřídit - někdy musíme za rodiče dohodnout v PPP termín a ještě poslat asistentku, která rodiče doprovází.

Doplníte? Ptejte se!

Autor:  Bc. Lenka U. [ stř 18. dub 2012 21:04:38 ]
Předmět příspěvku:  Re: Přípravné třídy - administrativa, organizace, plán činno

K administrativě: Třídní kniha mi vyhovuje spíše pro nižší stupeň ZŠ praktické, tzn. nahoře dny a kolonky na zapsání chybějících a stránky pouze s řádky,do kterých vypíšu činnosti za každý den. Volba třídní knihy je na řediteli školy. Třídní výkaz je plýtvání papírem, protože kromě seznamu žáků a možná rodinných údajů se do něj nedá zapsat nic dalšího - hodnocení ve vyučovacích předmětech, počet omluvených a neomluvených hodin atd.Katalogové listy samozřejmě vedu, mám pro 1. st. ZŠ a na nich je důležitá hlavně hlavička se všemi osobními údaji, do nich zakládám kopie vyšetření z PPP a rozhodnutí ŘŠ o přijetí k předškolnímu vzdělávání, dále dokumenty, důležité pro vzdělávání - např. doporučení pediatra o omezení v TV apod.
Dignostický list není ,myslím, povinný,ovšem pro průběžnou kontrolu vlastního snažení je podle mne nezbytný, povinné nejsou ani individuální vzdělávací plány pro každé dítě, i když někde je ředitel školy vyžaduje. Závěrečné hodnocení žáka i s jeho osobním portfoliem předávám na konci roku učitelce 1. ročníku.

Autor:  Bc. Lenka U. [ pát 20. dub 2012 15:21:48 ]
Předmět příspěvku:  Re: Přípravné třídy - administrativa, organizace, plán činno

K plánu činnosti: Mám samozřejmě vypracováno obsáhlé třídní kurikulum, ale pro rodiče jsem vybrala to nejdůležitější z každého měsíce a vždy máme tento srozumitelný plán vyvěšen na dveřích. Rodiče si tak mohou přečíst co se jejich děti zrovna učí. Přikládám k nahlédnutí.

Příloha:
Co se učíme a jak pracujeme v.docx

Autor:  Bohunka Trelová [ sob 21. dub 2012 16:58:10 ]
Předmět příspěvku:  Re: Přípravné třídy - administrativa, organizace, plán činno

Zdravím, Lenko,
Váš plán se mi moc líbí. Jen bych se chtěla zeptat - vy jej máte zpracovaný takhle na celý rok dopředu? Myslela jsem, že vycházíte z RVP PV, kdy se třídní kurikulum tvoří postupně, vychází se z toho, co již děti zvládly a "za chodu" se navazuje dalšími činnostmi. Ale samozřejmě tak je to v předškolkách, vy to můžete mít nastaveno jinak, proto se ptám :P .

Autor:  Bc. Lenka U. [ sob 21. dub 2012 21:19:37 ]
Předmět příspěvku:  Re: Přípravné třídy - administrativa, organizace, plán činno

Tento roční rámcový plán jsem tvořila postupně několik let - pracuji v přípravce 10. rok - vycházela jsem ze svých zkušeností,a z toho, co vše musím s žáky za školní rok zvládnout a samozřejmě, mám možnost kdykoliv jej přizpůsobit, přesunout téma na další měsíc a podobně.Pracuji v přípravce sama, nikdo jiný tam neučí, takže je to pouze na mně a pro mně. V době, kdy jsem jej vytvářela, nikdo nevěděl, jak má vlastně program pro přípravný ročník vypadat.Zúčastnila jsem se několika školení a seminářů, určených učitelkám MŠ a zaměřených na tvorbu třídního vzdělávacího programu a nikdo mi nebyl schopen poradit. Nakonec jsem jej vytvořila tak, aby vyhovoval potřebám mým i mých žáků. Jelikož moje přípravka je součástí ZŠ,je můj TVP přílohou ŠVP a byl po mně také vyžadován vedením školy.

Autor:  Vladimír Václavík [ úte 24. dub 2012 0:16:01 ]
Předmět příspěvku:  Re: Přípravné třídy - administrativa, organizace, plán činno

Začátek školní docházky je u nás hluboce zakořeněn v tradicích sahajících do 18. století. Nechtělo by to podívat se na tento problém jinak? Třeba jako Karel Slavoj Amerling v roce 1848? Ten ve svém Návrhu pro národní školy navrhoval počáteční členění školy podle věku na 2 až 3, 4 až 5. Odmítl reformovat tereziánskou školu "sešíváním starých vetešin a sem tam zlepšováním pokažených míst", protože "celá ta posavadní budova vetchá a na rozsypání jest".
Odvolávám se proto na Amerlinga, i když realizaci této myšlenky znám z Nizozemska. Děti do školy začnou chodit po čtvrtých narozeninách (tedy v průběhu celého roku, povinně pak v šesti letech). Vstup do školy je pozvolným "vplynutím" do nové životní etapy. Příchozí děti jsou zařazeny ve skupině nejmenších dětí, kde způsob práce odpovídá naší mateřské škole. Nároky se pozvolna zvyšují a začínají odpovídat požadavkům, jak je známe z prvního stupně ZŠ. Odpadá problém se zajištěním návaznosti MŠ a prvního stupně ZŠ, protože tato návaznost je přímo "geneticky" zakotvena v kurikulu školy. U nás máme nyní už řadu škol, které mají organizačně MŠ a ZŠ propojenou, tyto stupně spolu i spolupracují, ale vše se musí odehrávat v mezích školského zákona. A tento zákon kopíruje staré tradice a znemožňuje zásadní inovace. Zřizování přípravných tříd je, řečeno s Amerlingem, jen sešíváním starých vetešin.

Autor:  Bc. Lenka U. [ úte 24. dub 2012 11:26:03 ]
Předmět příspěvku:  Re: Přípravné třídy - administrativa, organizace, plán činno

To je sice krása, ale co my s tím?

Autor:  Vladimír Václavík [ stř 25. dub 2012 13:59:26 ]
Předmět příspěvku:  Re: Přípravné třídy - administrativa, organizace, plán činno

My se asi musíme trochu smířit s tím, že "čas ještě neuzrál". Například slovní hodnocení se též obtížně a dlouho prosazovalo a přitom bylo od počátku z odborného hlediska jasné, že do školy patří.
My si o přechodu MŠ - ZŠ můžeme podiskutovat a byly by zajímavé zkušenosti z menších společných zařízení ZŠ a MŠ. Je možné stávající bariéru při přechodu ze školky do školy nějak zbořit? Myslím, že § 46 zákona je napsán špatně, protože uzamkl možnost vývoje v organizaci základního vzdělávání (přesně před rokem jsem v podobné diskusi na tomto portálu napsal, že nám zákon stanoví cosi jako povinnost používat k vlečení vlaků parní lokomotivu).
Stálo by za to získat překlad nizozemského zákona, podle něhož jsou děti rozdělovány do věkově smíšených skupin (na rozdíl od našich ročníků podle věku).
Pokud by se z diskuse v tomto fóru daly udělat nějaké závěry, měli by se k nim vyjádřit odborníci a pak už to je záležitost legislativců a poslanců. Možná by stačilo, aby zmíněný § 46 připustil možnost vytváření věkově smíšených skupin a některé školy by si s tím už samy dál poradily. Je to ale i záležitost veřejného mínění, které není nakloněno novotám bořícím zaběhnuté stereotypy.

Stránka 1 z 1 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/