Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Přípravné třídy - jak na matematické dovednosti?
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=597&t=19843
Stránka 1 z 1

Autor:  Lenka Urbanová [ úte 06. bře 2012 10:44:43 ]
Předmět příspěvku:  Přípravné třídy - jak na matematické dovednosti?

Vybírám z diskuzního tématu Učíte v přípravné třídě? Co se vám daří?:
Pavlína Hublová píše:
... Co jsem netušila: že děti umí počítat do 2 - to je pro mne téměř nepochopitelné a určitě by mě zajímala nějaká cvičení, kterými rozvíjíte matematické dovednosti. V první třídě jsem měla holčičku, která měla problémy s pochopením počtu; ale jen jednu! ...
Bc. Lenka U. píše:
... S počítáním to řeším podobně jako s barvami (měsíc barev). V ročním plánu mám po měsících rozděleno na každý měsíc jedno až dvě čísla. Například 3 vychází na listopad. Začínáme v prvním týdnu počtem - při většině činností se vše točí kolem tohoto počtu (ukazujeme na prstech, najdi a spočítej 3 listy..., pohádka O třech prasátkách a vlkovi, cvičení mazurkového a polonézového kroku s počítáním, tvoříme trojice předmětů podle daného pravidla, písnička Tři čuníci atd). Druhý týden už při podobných činnostech přiřazujeme k počtu číslici, třetí týden přiřazujeme číslice a tvoříme dosud známou číselnou řadu (např.123, my jsme bratři) a čtvrtý týden vše opakujeme, určujeme více - méně atd. Pro různé hry mám například vyrobeny kostky s číslicemi, které potřebuji (třeba jen 1 a 2).Také se mi velmi osvědčilo, když denně počítáme všechny děti, které jsou ve třídě. Před cvičením sedí všichni na lavičce a každý jde a počítá. Šikovnější pomůžou slabším a za čas to většina zvládá.
Ema K. píše:
Pěkný večer, nedávno proběhl zápis do přípravky - některé děti se k počtu nedokázaly vyjádřit vůbec, nebo si vzpomněli na nějaké číslo, které u někoho doma slyšeli a např. na počet dvě řekli osm, šikovnější spočítali do dvou, vyšší počet označili slovem moc. Když dostali poskládat puzzle o 6ti dílcích, nikdo to nedokázal, děti většinou ani nechápaly co po nich chci. Ten den jsem si také uvědomila, že podobně na tom byly mé děti na začátku roku (až jsem se otřepala, když jsem si to vše vybavila - září a ještě i část října byl pro mě opravdu velmi náročný), ale po srovnání se současným stavem vidím u nich velký pokrok ve všech oblastech - což mě moc potěšilo.
Při navození pojmu čísla jsem poukazovala na to, čeho máme na tělě jedno (nos, hlava) a čeho dvě (uši, ruce). Když to pochopili, pak už to šlo - tři kola má trojkolka, čtyři rohy mají dveře, 5 prstů je na ruce... Nyní již bezpečně napočítají do 10ti, šikovnější i do 15ti. K pochopení a upevnění pojmů samozřejmě dopomáhají pohádky ve kterých vystupuje urč. počet postav, říkanky ve kterých se objevuje nějaký počet, hodně pracujeme s prsty na rukou, děti se ráno počítají, lze též využívat i zjednodušené Člověče, nezlob se... na pochopení pojmu první, druhý, poslední, uprostřed je báječná pohádka O řepě (to ale jistě všichni víte), každou pohádku si navíc dramatizujeme, také řazení do dvojic při přecházení do jiných místností pomáhalo - kdo je dříve hotový nebo hodnější půjde první, druhý a zlobivější poslední, předposlení...

Prosím, pokračujme v přemýšlení, jak na matematické dovednosti...

***
Tato diskuze je součástí akce INSPIROMAT 2012, která si klade za cíl zpracování vybraných témat spoluprací uživatelů Metodického portálu RVP.cz.
***

Autor:  Návštěvník [ ned 12. dub 2015 21:07:31 ]
Předmět příspěvku:  Re: Přípravné třídy - jak na matematické dovednosti?

Pro rozvoj předmatematických dovedností doporučuji jako nejvhodnější literaturu knihu Phdr.M. Kaslové, Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání, vydavatelství Raabe. Nic lepšího neznám. Eva Zelená, učitelka, studentka ped.fakulty UK

Stránka 1 z 1 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/