Lucie Slejšková píše:
Petr Koubek píše:
Jakým způsobem vyhodnocujete, zda žáci dosáhli odpovídajícího výkonu?
Má škola "standard formální žákovské komunikace" např. pro diskusi, práci ve skupině, veřejnou prezentaci práce či strukturovanou debatu?
Uvítám zde ve fórů příklady a jistě také kolegové budou zvědavi na Vaše zkušenosti. Děkuji!
Petře, děkujeme za zajímavé téma, ryze praktické.
Dobrý den,
z dosavadních průzkumů, které prováděla společnost FACE OF NEW EUROPE, s.r.o. vím, že tzv. standardy hodnocení komunikačních dovedností žáků má opravdu nastavené jen málokterá ze sledovaných základních škol a víceletých gymnázií v ČR (hovoříme o sledovaném souboru 1254 škol). Na základě dotazníkového šetření se navíc ukázalo, že pedagogové mají často problém stanovit, jaké složky komunikace mají vůbec hodnotit. V této souvislosti je třeba doporučit, aby se učitelé snažili vytyčit několik jasně měřitelných kritérií, podle kterých budou žáka v dané disciplíně hodnotit.
Příklad: monolog - čas 1-2 minuty (žák musí dodržet časový limit).
Kritéria: 1)výběr tématu, 2)využití jazykových prostředků, 3)práce s informací, 4)práce s hlasem, 5)neverbální komunikace, 6) celkový dojem. Hodnotící škála za každé z kritérií může být klidně 1-5 stejně tak, jako v ostatních předmětech. V tomto ohledu je také ale nutné dbát na vysvětlení, proč je výkon takto hodnocen. Pedagog by měl poukázat na jasné chyby, aby žák mohl na sobě dále pracovat.
Jana Adámková