Jana Adámková píše:
...kolik žáků konkrétně např. během jedné Vaší vyučovací hodiny dostane šanci se ústně vyjádřit a zhruba kolik minut má tento žák na svůj projev k dispozici?
Jana Adámková
Vzhledem k tomu, že u nás učíme hlavní předměty ve dvouhodinových blocích, máme dost prostoru k tomu, aby se denně dostal ke slovu každý žák, který chce, nebo ten, kterého chci slyšet já (i když on zrovna nechce
). Toto jsou několikaminutové výstupy. Kromě toho je několik hodin věnováno přednesu větších celků - diskuzním příspěvkům (jeden žák během 5 minut představí téma a pak moderuje diskuzi), referátům (cca 15 minut) s následným zodpovídáním dotazů apod. Po těchto větších výstupech následuje vždy mé ústní hodnocení projevu, které se pak objevuje i v hodnocení na vysvědčení (neznámkujeme). Navíc každý žák osmé třídy veřejně obhajuje svou ročníkovou práci, což je prezentace na 30 až 45 minut, následovaná opět zodpovídáním dotazů z řad veřejnosti či hodnotící komise. V neposlední řadě do této kategorie spadá i dramatická výchova, kterou mají děti buď integrovánu do předmětů nebo jako samostatný předmět po celou školní docházku.