Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Jak vyhodnocujete výkon žáků v KV?
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=601&t=18919
Stránka 2 z 3

Autor:  Dana Hrušková [ sob 24. zář 2011 16:05:28 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak vyhodnocujete výkon žáků v KV?

Aby byly moje příspěvky úplné, je ještě nutné doplnit několik údajů. Zaslané tabulky hodnocení v předmětech pouze doplňují obecná kritéria, platná ve všech předmětech na dané škole. Je to přehled o tom, co musí žák splnit, aby byl hodnocen příslušnou známkou. Jejich součástí je i hodnocení komunikačních kritérií.

D.Hrušková

Přílohy:
Základní kritéria hodnocení žáků.doc [131.5 KiB]
166 krát

Autor:  Dana Hrušková [ sob 24. zář 2011 16:13:56 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak vyhodnocujete výkon žáků v KV?

Další součástí hodnocení by mělo být hodnocení klíčových kompetencí, což je asi nejvíce problémová část hodnocení. Někteří učitelé jsou sice schopni tuto část dopodrobna rozpracovat, ale bohužel v praxi ve škole již není často čas na jejich dodržování a uplatňování. Snad alespoň částečně je a bude toto hodnocení učiteli využíváno. Přiznám se, že i já mám rezervy.
Přikládám dva z návrhů hodnocení KK, nejdříve ČJ.
DH

Přílohy:
Hodnocení KK (ČJ).doc [175 KiB]
149 krát

Autor:  Dana Hrušková [ sob 24. zář 2011 16:15:39 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak vyhodnocujete výkon žáků v KV?

No a ještě hodnocení klíčových kompetencí v jazyce. Je to ale jen první nástin určený k rozpracování. Jedná se o žáky začínající s jazykem, proto komunikace je ještě omezená.
Do KK si může napsat vlastní předmět hodnocení, vše zkrátit, zjednodušit, vylepšit.
D. Hrušková

Přílohy:
Hodnoceni KK NJ.xls [54 KiB]
83 krát

Autor:  Mgr. Jan Zouhar [ sob 24. zář 2011 17:56:48 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak vyhodnocujete výkon žáků v KV?

Dana Hrušková píše:
No a ještě hodnocení klíčových kompetencí v jazyce. Je to ale jen první nástin určený k rozpracování. Jedná se o žáky začínající s jazykem, proto komunikace je ještě omezená.


Ahoj, je to velmi zajímavé. Svědčí o systematickém přístupu k rozvoji kompetencí. Jen mám obavu, že to není pro český jazyk, ale pro hudební výchovu.

Autor:  Mgr. Jan Zouhar [ sob 24. zář 2011 17:59:10 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak vyhodnocujete výkon žáků v KV?

Dana Hrušková píše:
Další součástí hodnocení by mělo být hodnocení klíčových kompetencí, což je asi nejvíce problémová část hodnocení. Někteří učitelé jsou sice schopni tuto část dopodrobna rozpracovat, ale bohužel v praxi ve škole již není často čas na jejich dodržování a uplatňování. Snad alespoň částečně je a bude toto hodnocení učiteli využíváno. Přiznám se, že i já mám rezervy.
Přikládám dva z návrhů hodnocení KK, nejdříve ČJ.
DH



Schopnost vnímat text - zajímalo by mne jak poznáte tuto dílčí dovednost. Jaké máte indikátory?

Autor:  Návštěvník [ sob 24. zář 2011 18:03:17 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak vyhodnocujete výkon žáků v KV?

Paní Adámková píše:
pedagogové mají často problém stanovit, jaké složky komunikace mají vůbec hodnotit.
... tak nám poraďte. Co jsou jednotlivé složky?

Autor:  Dana Hrušková [ sob 24. zář 2011 19:55:18 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak vyhodnocujete výkon žáků v KV?

Omlouvám se, :o chybička se vloudila, opravdu hudební výchova. Hned napravím. DH

Autor:  Dana Hrušková [ sob 24. zář 2011 20:19:55 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak vyhodnocujete výkon žáků v KV?

Jaké složky komunikace by se měly hodnotit?

Při ústním projevu (např. v referátu, prezentaci) v jakémkoliv (odborném) předmětu by mohlo jít o následující složky:

- Celkový dojem z ústního projevu (plynulost projevu a schopnost zaujmout posluchače)
- Schopnost předat informace posluchači (schopnost prezentace faktů)
- Věcná správnost
- Dodržení tématu
- Fonetická srozumitelnost projevu (výslovnost,artikulace, intonace, frázování)
- Rozsah slovní zásoby a správná volba slov
- Gramatická správnost
- Používání neverbálních složek komunikace

D.Hrušková

Autor:  Jana Adámková [ ned 25. zář 2011 9:38:27 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak vyhodnocujete výkon žáků v KV?

Návštěvník píše:
Paní Adámková píše:
pedagogové mají často problém stanovit, jaké složky komunikace mají vůbec hodnotit.
... tak nám poraďte. Co jsou jednotlivé složky?

Dobrý den "Návštěvníku",
takto vytržená věta z kontextu je trochu zavádějící. Řeč byla o nastavení standardů či chcete-li kritérií mluveného projevu. Vysvětlení jsem uváděla v textu níže. Děkuji ale za dotaz, který mě vede ke konkrétnějšímu vysvětlení. Opět tedy vezmu jako příklad hodnocení monologu. Ve svém příspěvku jsem hovořila o průzkumu (zkoumaný soubor 324 učitelů ČJ - ZŠ a VG), který ukázal, že při hodnocení projevu žáka se učitel soustředí na část verbální a část neverbální. To je všem vcelku jasné. Aby však hodnocení bylo objektivní, neboť zde nemáme určeny přesně měřitelné jednotky jako např. ve sportovních disciplínách, je třeba tyto části ještě rozdělit do jednotlivých podčástí - složek. Paní Mgr. Dana Hrušková ve svých diskusních příspěvcích viz níže tyto složky nazývá "Předmět hodnocení". Vezmeme-li tedy např. hodnocení verbální části projevu (stále hovoříme o monologu na zadané téma), pak tedy zmiňovanými "složkami" nebo chcete-li "předmětem hodnocení", lze rozumět např. 1) používání jazykových prostředků, 2) práci s informací, 3) gramatiku, 4)práci s hlasem atd..U těchto složek je pak třeba ještě nastavit "kritéria hodnocení". Jako názorný příklad si můžeme vybrat třeba složku (předmět hodnocení)obecně nazvanou "práce s hlasem".Do kritérií bychom zde mohli zařadit např. intonaci,artikulaci apod..Každá ze "složek" tohoto verbálního projevu pak může na základě předem stanovených kritérií být hodnocena na klasické stupnici 1 - 5, přičemž při stejném hodnotícím postupu u neverbální části projevu je celkem reálné, že konečné hodnocení výkonu žáka bude opravdu objektivní, nikoliv pouze "pocitové". Ke zjednodušení hodnocení je dobré využít předem připravenou hodnotící tabulku.

Autor:  Karel [ ned 25. zář 2011 10:35:27 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak vyhodnocujete výkon žáků v KV?

vystudoval jsem matfyz. A mám šest kompetencí a šest průřezových témat a výstupy ze svých dvou předmětů. to ještě zvládám. Ale není to trochu na jednoho učitele moc: "rozklíčit" si tohle všechno? Když tedy jste odbornicí na komunikaci, tak nám nabídněte co máme s žáky procvičovat v kompetenci komunikativní, jak to hodnotit, podle jakých indikátorů zjišťovat, zda to zvládají. To by byla pro nás pomoc.

Stránka 2 z 3 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/