Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: VÝCHOVA K OBČANSTVÍ - komentáře
PříspěvekNapsal: pon 21. lis 2011 18:53:54 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 26. črc 2011 16:54:52
Příspěvky: 18
Komentář k indikátoru: VO-9-1-08-2 - Žák objasní, jak se projevuje tolerantní postoj k menšinám.
Viz výše. Tolerovat menšiny nestačí. Menšiny je třeba učit se respektovat a jejich práva je třeba aktivně bránit. Toleruji Romy tak, že je neřeším a nezajímám se o ně a proto je všechno v pořádku, neboť nedochází ke konfliktům? To mi nepřipadá rozumné, z takových postojů naopak konflikty v určitých periodách vždy nutně vyvěrají. A o jakých menšinách vůbec s dětmi chceme mluvit? Chceme s nimi replikovat ustálený dojem, že etnické menšiny jsou něco jiného než my? To přeci tak není. Naopak všichni jsme především stávající nebo budoucí občané ČR a každý jsme v něčem jiní, každopádně ale nemůžeme apriori v dětech pěstovat duality menšina-většina. To je scestné. Bylo by fajn učit žáky podstatě toho, že v menšině se různými cestami ocitáme každý z nás mnohokrát za život. Celý výstup i idnikátor je dalece za vývojem moderního chápání multikulturní výchovy.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: VÝCHOVA K OBČANSTVÍ - komentáře
PříspěvekNapsal: pon 21. lis 2011 19:00:25 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 26. črc 2011 16:54:52
Příspěvky: 18
Komentář k indikátoru: VO-9-1-09-3 - Žák popíše, jak lze proti těmto projevům bojovat.
To je náročný indikátor, v němž se rozevírá celá šíře složitých témat. Sám o sobě ale tvoří jednu z podtstaných složek výchovy k občanství. Zdá se mi ale, že v kontextu výstupů a indikátorů na to žák nebude adekvátně vybaven, odkud bude znát možné formy protestu, projevů nesouhlasu, kde nabere zkušenost s jejich aktivním uplatňováním, bude se potkávat s osobními příklady ve svém životě a v životě školy?


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: VÝCHOVA K OBČANSTVÍ - komentáře
PříspěvekNapsal: pon 21. lis 2011 19:06:59 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 26. črc 2011 16:54:52
Příspěvky: 18
Komentář k indikátoru: VO-9-1-10-1 - Žák uvede příklad spolupráce.
To je vážně míněno pro deváťáka? Co má například uvést? Podržel jsem dveře, když Petr vcházel s koloběžkou do školy? Rozdělili jsme si role ve skupinové práci? Zdá se mi to poměrně primitivní. V souvislosti s kombinací druhým indikátorem už by to bylo zajímavější. Možná by stačilo zůstat u směřování druhého idnikátoru. Naopak třetí idnikátor "vysvtělí v čem je spolupráce důležitá" je zase zvláštní. Dalo by se tu pěkně pracovat spíše s rozměrem významu spolupráce uvnitř skupin rodina, škola, obec a naopka napříč, jak mohou spolupracovat vzájmeně, v čem tkví význam spolupráce uvnitř širšího společenství, zapojování se rodiny do života školy, vzájemná pomoc podpora a totéž směrem k obci. Tak bychom šli spíše po významu výchovy k občanství a výchovy aktivních občanů, kteří vykračují za hranice svého soukromí a svých vlastních potřeb.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: VÝCHOVA K OBČANSTVÍ - komentáře
PříspěvekNapsal: pon 21. lis 2011 19:07:54 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 26. črc 2011 16:54:52
Příspěvky: 18
Komentář k indikátoru: VO-9-2-01-1 - Žák pojmenuje situace a oblasti sebepoznávání, ve kterých mu sebepoznání může pomoci.
Přeci všude. Moc tomu nerozumím. Co jsou to oblasti sebepoznávání? je také něco jako oblasti ne-sebepoznávání?


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: VÝCHOVA K OBČANSTVÍ - komentáře
PříspěvekNapsal: pon 21. lis 2011 19:11:15 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 26. črc 2011 16:54:52
Příspěvky: 18
Komentář k indikátoru: VO-9-2-02-1 - Žák pojmenuje pozitivní a negativní osobní vlastnosti.
To je psychologicky poměrně složitá kategorie. Co když jsou to prostě mé vrozené dispozice, schopnosti. Být prudké povahy, cholerický, nervózní, přecitlivělý, zádumčivý, panovačný apod. je dobré nebo špatné? Jak to mám poznat? za jakých okolností je to dobré a špatné? Tomuot indikátoru moc nerozumím.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: VÝCHOVA K OBČANSTVÍ - komentáře
PříspěvekNapsal: pon 21. lis 2011 19:12:32 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 26. črc 2011 16:54:52
Příspěvky: 18
Komentář k indikátoru: VO-9-2-02-2 - Žák posoudí význam vlastností při práci na společném cíli.
Zní to zcela krkolomně a nesrozumitelně. Vůbec si nedovedu představit, jak to bude vypadat, když žák posuzuje význam vlastností při práci. Ptáme se po skupinových rolích nebo po typologii osobnosti nebo o co jde v tomto indikátoru?


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: VÝCHOVA K OBČANSTVÍ - komentáře
PříspěvekNapsal: pon 21. lis 2011 19:17:56 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 26. črc 2011 16:54:52
Příspěvky: 18
Komentář k indikátoru: VO-9-2-02-3 - Žák objasní význam vůle.
"Vůle je důležitá, protože může být slabá i silná...a slabaá vůle je důležitá, protože pak toho tolik nemusím dělat...zatímco silná je taky důležitá, protože toho pak více udělám"? Také nevím, kam to míří. Objevuje se tu neduh, vyskytující se u řady indikátorů a sice, že otrocky rozkouskují výstup na dvě až tři části, aniž by nám přinesly něco nového k porozumění smyslu výstupu. A opět, řada výstupů je samozřejmě nekvalitně formulovaných. tedy bludný kruh. Ale stále se domnívám, že dobře formulované indikátory by mohly nedostatky výstupů částečně napravit.

Jedná se v podstatě o jednu z nosných částí Osobnostně sociální výchovy. Kavlitní výstupy jsou například zde, zde by se dalo i inspirovat: http://ptac.cz/materialy2.php


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: VÝCHOVA K OBČANSTVÍ - komentáře
PříspěvekNapsal: pon 21. lis 2011 19:20:53 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 26. črc 2011 16:54:52
Příspěvky: 18
Komentář k indikátoru: VO-9-2-03-1 - Žák uvede příklady osobních charakterových vlastností.
Viz komentář k indikátoru výše...vztahuje se i indikátor a níže na VO 9-2-04. Celkově není jasné, jak to přímo souvisí s oborem výchova k občanství, v čem je to jiné, než cíle OSV. Zde by naopak šlo indikátory více mířit na aplikovanou občanskou praxi.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: VÝCHOVA K OBČANSTVÍ - komentáře
PříspěvekNapsal: pon 21. lis 2011 19:22:59 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 26. črc 2011 16:54:52
Příspěvky: 18
Komentář k indikátoru: VO-9-5-02-2 - Žák vyjmenuje konkrétní výhody spolupráce mezi zeměmi.
Opět nám tu žák jen něco vyjmenovává, nemůže více aplikovat, analyzovat, tvořit? Například by to šlo pěkně konkretizovat na ČR. S kým a jak spolupracujeme, jaké výhody, ovšem i nevýhody z toho pro nás plynou. apod.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: VÝCHOVA K OBČANSTVÍ - komentáře
PříspěvekNapsal: úte 22. lis 2011 9:11:47 
Offline
Moderátor
Uživatelský avatar

Registrován: úte 16. říj 2007 20:29:07
Příspěvky: 3433
Oficiální diskuze nad standardy "ostatních" oborů skončila k 21.11.2011. Děkujeme všem zúčastněným za komentáře!
Diskuze neuzavíráme. Pokud budete mít potřebu pokračovat v debatách, můžete v tomto diskuzním prostoru, nebo i jinde na Metodickém portálu RVP.cz.

_________________
Lenka Urbanová, hlavní moderátor
Inovujeme Metodický portál RVP.CZ - inovujeme.rvp.cz.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 140 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1 ... 10, 11, 12, 13, 14

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: