Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: VÝCHOVA K OBČANSTVÍ - komentáře
PříspěvekNapsal: sob 19. lis 2011 20:10:23 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 18. lis 2011 21:42:04
Příspěvky: 27
Komentář k indikátoru: VO-9-4-05-1 - Žák uvede příklady svých práv.

Součástí OV je, že "respektuje práva a oprávněné zájmy druhých lidí", indikátory to nepokrývají. Šla by třeba popsat modelová situace střetu práv a zájmů a rozhodování, kdo má v danou chvíli ustoupit. Případně ptáme-li se na práva, ptejme se i na povinnosti.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: VÝCHOVA K OBČANSTVÍ - komentáře
PříspěvekNapsal: sob 19. lis 2011 20:16:36 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 18. lis 2011 21:42:04
Příspěvky: 27
Komentář k indikátoru: VO-9-4-05-2 - Žák uvede příklady lidských práv a svobod.
Podobný problém jako u dřívější poznámky o autorských právech -- "uvede příklady" neznamená že "přiměřeně uplatňuje a respektuje". Měříme-li pouhou znalost, slevujeme ze záměrů RVP; víc ale měřit nemůžeme, má-li hodnocení testů ze standardů mít negativní dopady na žáky. Standardy jsou zkrátka pro ověřování OV RVP nevhodný nástroj.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: VÝCHOVA K OBČANSTVÍ - komentáře
PříspěvekNapsal: sob 19. lis 2011 20:20:03 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 18. lis 2011 21:42:04
Příspěvky: 27
Komentář k indikátoru: VO-9-4-08-1 - Žák rozlišuje rozdíly mezi trestním stíháním dospělých a mladistvých.

"dodržuje právní ustanovení, která se na něj vztahují" vs. "rozlišuje rozdíly mezi trestním stíháním dospělých a mladistvých". Indikátor se vůbec netýká příslušného očekávaného výstupu.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: VÝCHOVA K OBČANSTVÍ - komentáře
PříspěvekNapsal: sob 19. lis 2011 20:22:51 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 18. lis 2011 21:42:04
Příspěvky: 27
Komentář k indikátoru: VO-9-5-05-1 - Žák jednoduše popíše, jak se globální problém objeví v místním projevu.

Formulace je zmatečná -- autoři snad mysleli "Žák jednoduše popíše, jak se globální problém projevuje v jeho bezprostředním okolí."


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: VÝCHOVA K OBČANSTVÍ - komentáře
PříspěvekNapsal: sob 19. lis 2011 20:31:47 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 18. lis 2011 21:42:04
Příspěvky: 27
Komentář k indikátoru: VO-9-4-01-1 - Žák uvede charakteristiku státu podle toho, kdo vykonává moc.
Vůbec nerozumím tomu, co po mně zadavatelé chtějí. Odpovědi "Moc vykonává vláda a stát je nedemokratický" a "Moc vykonává vláda a stát je demokratický" jsou obě platné -- v prvním případě ČSSR, v druhém ČR. Navíc není jasné, jakou charakteristiku bych měl uvést. Stát může být třeba federální, multietnický, uzavřený, znečištěný, agresivní, rozdělený, mírumilovný, apod., a s každou charakteristikou lze najít spojitost s tím, kdo vykonává moc.

"Vykonávat moc" je úzký termín, který odkazuje ke složkám výkonné moci. Pokud jde autorům o to, kdo je svrchovaným nositelem moci, pak je třeba to přeformulovat; stejně jak zpřesnit, jaké charakteristiky se k tomu mají vázat.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: VÝCHOVA K OBČANSTVÍ - komentáře
PříspěvekNapsal: sob 19. lis 2011 20:36:39 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 18. lis 2011 21:42:04
Příspěvky: 27
Komentář k indikátoru: VO-9-4-01-2 - Žák uvede charakteristiku státu podle toho, kdo stojí v čele státu.
Podobně jako v předchozím indikátoru: "V čele státu stojí královna a stát je ostrovní." "V čele státu stojí prezident a stát je vývozcem cukru, niklu a doutníků."
Pokud mám určit státní zřízení podle toho, kdo je v čele státu, tak i na Kubě je v čele státu prezident. Pokud chceme znát pouze rozdíl mezi monarchií a republikou, nedozvíme se nic o formě vlády.
Zadání je nejasné a nepochopitelné.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: VÝCHOVA K OBČANSTVÍ - komentáře
PříspěvekNapsal: sob 19. lis 2011 20:59:53 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 18. lis 2011 21:42:04
Příspěvky: 27
Komentář k indikátoru: VO-9-4-01-3 - Žák charakteristiky jednoduše porovná.
Předpokládejme, že předchozí dva indikátory budou přeformulovány tak, aby skutečně vedly k uvedení typů státních zřízení a forem vlády. Pokud mají žáci tyto "charakteristiky" srovnat, je třeba upřesnit kritéria, na základě kterých mají srovnávat. Třeba tvrzení že "život v nedemokratickém zřízení je jednodušší, rozhodování je rychlejší, právní rámec bývá srozumitelnější a provoz státní správy je levnější" zcela odpovídá stávajícímu zadání.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: VÝCHOVA K OBČANSTVÍ - komentáře
PříspěvekNapsal: sob 19. lis 2011 21:03:20 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 18. lis 2011 21:42:04
Příspěvky: 27
Jsou indikátory srozumitelné? Jsou dostatečně konkrétní, abyste si za nimi dokázali představit úlohu? Vztahují se k očekávanému výstupu? Jsou indikátory úplné - vystihují očekávaný výstup kompletně?

V řadě případů indikátory měří pouze znalost, zatímco RVP usiluje o dovednost nebo postoj. V některých případech indikátory měří něco úplně jiného, než očekávané výstupy, na které odkazují. Celkově indikátory tak, jak jsou nastaveny, nemají valnou vypovídací hodnotu o naplnění cílů stanovených RVP a nejsou vhodným nástrojem k jejich měření. Neměly by proto sloužit k hodnocení kvality či úspěšnosti žáků nebo dokonce škol.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: VÝCHOVA K OBČANSTVÍ - komentáře
PříspěvekNapsal: ned 20. lis 2011 17:08:38 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 19. led 2011 16:55:42
Příspěvky: 18
Iva Dobiášová píše:
Jsou indikátory srozumitelné? Jsou dostatečně konkrétní, abyste si za nimi dokázali představit úlohu? Vztahují se k očekávanému výstupu? Jsou indikátory úplné - vystihují očekávaný výstup kompletně?

Mnohdy si nedovedu zcela jistě představit, jak bych se jako učitel přesvědčila o jejich naplnění.
Některé mi naopak připadají zadané velmi primitivně - v podstatě na základě jejich nastavení nedávám žákovi žádnou přidanou hodnotu.


Dobrý den!
Přečetl jsem si Vaše nárhy na znění indikátorů a musím přiznat že se mi mnohé z nich líbí. Nicméně mým záměrem bylo (což mi vytýkáte) vytvořit onu primitivnost či jednoduchost. Mělo se jednat o výčet základních ZNALOSTÍ. Vaše návrhy jsou dle mého přesvědčení postavené na dovednostech a postojích - odpovídají tak spíše optimu a ne minimu.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: VÝCHOVA K OBČANSTVÍ - komentáře
PříspěvekNapsal: ned 20. lis 2011 17:24:58 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 19. led 2011 16:55:42
Příspěvky: 18
Jaroslav Petřík píše:
Jsou indikátory srozumitelné? Jsou dostatečně konkrétní, abyste si za nimi dokázali představit úlohu? Vztahují se k očekávanému výstupu? Jsou indikátory úplné - vystihují očekávaný výstup kompletně?

V řadě případů indikátory měří pouze znalost, zatímco RVP usiluje o dovednost nebo postoj. V některých případech indikátory měří něco úplně jiného, než očekávané výstupy, na které odkazují. Celkově indikátory tak, jak jsou nastaveny, nemají valnou vypovídací hodnotu o naplnění cílů stanovených RVP a nejsou vhodným nástrojem k jejich měření. Neměly by proto sloužit k hodnocení kvality či úspěšnosti žáků nebo dokonce škol.


Dobrý den!
Záměrem indikátorů bylo právě popsání pouze minimálních znalostí - ne o plné vystihnutí cílů RVP. Některé Vaše komentáře kritizují i RVP.
Odkazuji tedy na Vaše slova: ,,Přestože škola usiluje jak o rozvoj znalostí, tak i dovedností a postojů, standardy nemohou a nemají hodnotit víc než znalosti, maximálně několik málo dovedností. Připustíme-li to a rezignujeme-li na hodnocení většiny dovedností a postojů, měli bychom také připustit, že standardy mají odpovídajícím způsobem omezenou vypovídací hodnotu, a neměli bychom jim přikládat nijak velkou váhu."


Naposledy upravil Jiří Havelka dne ned 20. lis 2011 17:51:03, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 140 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: