Mgr. Miloš Bukáček píše:
Jsou indikátory srozumitelné? Jsou dostatečně konkrétní, abyste si za nimi dokázali představit úlohu? Vztahují se k očekávanému výstupu? Jsou indikátory úplné - vystihují očekávaný výstup kompletně?
Úplné podle mého názoru indikátory nejsou, stále zde chybí podrobnější informace o využití především elektronických map na internetu, obecněji pak o GIS. Pozitivně lze hodnotit dovednosti práce s leteckým snímkem, ortofotografií, přístrojem GPS. Alespoň těmito dovednostmi se snad výuka zeměpisu konečně přehoupne do 21. století.Je to však velmi málo! V textu se až na výjimky neobjevuje práce s elektronickými zdroji a mapami na internetu. A pokud ano, pak příliš obecně. Žák by měl např.:
- na základě analýzy družicového snímku zhodnotit např. světelné znečištění, rozšíření zalednění na Zemi (= práce s animacemi, videem, v textu není myslím vůbec zmíněno), změny krajinného pokryvu během roku
- mít alespoň základní představu, co přestavuje zkratka GIS
- umět využívat jednoduché webové interaktivní mapy pro práci s vrstvami, hledání objektů, měření vzdáleností, hledání tras...
- umět pracovat s jednoduchým desktop GIS programem, např. Google Earth, zde zakreslit body, linie a plochy a tak umět vytvořit jednoduchou elektronickou mapu - tato zcela zásadní dovednost není v celém textu vůbec zmíněna !!!
V úvodu odkážu na reakci pana doc. Hofmanna. Umějí všichni učitelé pracovat s počítačem? Umějí všichni žáci pracovat s počítačem? Existují nějaké objektivně dané překážky pro práci s počítačem? Je bezpodmínečně nutné umět v zeměpisu pracovat s počítačem? Je to to nejdůležitější? Vím, doba to žádá. Ale nedopadneme tak, že co "vypadne z počítače" tak to je "svaté"? Není důležitější kritické geografické myšlení?
V souvislosti s interaktivními mapami mě napadají další dovednosti, které by žáci asi měli znát a co bude podporovat zájem o prostorové dovednosti: co používání map ve smartphonech?
Co ostatní na používání počítačů, internetu, digitální pomůcek ve výuce zeměpisu?